טיפים לכתיבה | טיפים בלבד ללא שו"ת!
-
קצת טיפים משלי:
א. הנושא. יש שתי סוגים כלליים של השראות לשירים. יש שיר ש״מתבשל״ הרבה זמן, כלומר שיש לכם כבר נושא בראש שהתלהבתם עליו, ויש לכם עליו כבר כמה משפטים חזקים, ואז הוא יושב כמה זמן בראש עד שכותבים אותו באופן מסודר.אבל יש גם את ההשראה הספונטנית, שפשוט בא לכם לכתוב שיר, ואתם אפילו לא יודעים על מה, פשוט יושבים וכותבים מה שעולה לראש. מניסיון שתי הדרכים עובדות, ואפילו הדרך הספונטנית באה יותר בקלות.
ב.החריזה. יש כמה סוגים של שירים בנושא הזה.
שיר בלי חרוזים בכלל. שהוא פשוט קטע קצר על רעיון מסויים שכתוב במילים גבוהות ובצורה פיוטית שמכניסה הרבה רגש. יכולים להשתלב בו מעט חרוזים שבאים כקישוט לשיר תוך כדי, אבל הרעיון הוא שהכותב לא מחוייב לתבנית חריזה כל שהיא, וזה נותן סוג של חופש בכתיבה.שיר עם חרוזים אבל בלי דגש על משקל. לא צריך להרחיב, יש חריזה מסויימת אבל, שוב, בלי דגש על משקל.
ויש שיר עם חרוזים ועם תבנית קבועה של משקלים, כדי שהשיר גם יצלצל טוב. ופה יש נקודה חשובה, כי לפעמים כדי להכניס מילים לקצב ולחריזה עושים את זה בצורה מאולצת, ומעוותים מילים או שמכניסים מילים שפחות מתאימות לשיר, ושומעים את זה.
ג. הלחן. לא לכל השירים יש לחן. יש שירים מסויימים שמותאמים מבחינת משקל וחריזה ללחן, ויש שירים שיותר יפה להם בלי לחן. בדרך כלל השירים שיתאימו ללחן הם אלו עם החרוזים והמשקלים המדוייקים. אבל לא תמיד. וגם לפעמים שירים עם חרוזים יהיו יפים בלי לחן.
צורת ההלחנה משתנה מאדם לאדם, יש אדם שיש לו לחן בראש ואז הוא כותב לו אקורדים. אני אישית יושב עם הגיטרה על השיר אחרי שהוא כתוב, ומלחין ביחד עם האקורדים מה שמסתדר לי.
כל זה מהתפיסה האישית שלי, לא חייבים להסכים, כל אחד שיכתוב איך שהוא מתחבר, זה הכי חשוב. אם לא מתחברים לשיר זה יוצא מאולץ ולא טוב.
-
@אליה-ב
אני אוסיף דוגמאות לשירים עם חריזה ובלי.
דוגמא לשיר בלי חריזה:
אחרית הימים
העולם שמם. שמיכה עבה של תוהו מכסה את פני תבל.
עשן אפור סמיך פרוש עד קצה האופק.
עצים יבשים, נפולים, מרמזים על יערות עד שהיו פה לפנים.
מי הים המלאים עירוב של אפר, חול ושברי עצים, אינם מראים זכר לעולם שלם של חיים שהתקיים בהם.
עצמות ענק המפוזרות ברחבי הארץ מעידות על יצורים אדירי מימדים שהתהלכו על האדמה מזמן.
סלע אדיר במרכזו של מכתש ענק מזכיר שסובב ירח את הארץ בימי קדם.
מבין ענני האבק מבצבצות הריסות של גורדי שחקים, בהם חיו פעם אנשים, וניהלו עולם מלא.
מבין כל אלו דבר לא נשאר.
שמש אדומה מתאמצת לשלוח קרניים קלושות, אחרונות.
הקול היחיד הנשמע ברחבי הארץ הוא הדממה,
והיא שזועקת מסוף העולם ועד סופו,
״ונשגב ד׳ לבדו ביום ההוא״
לבדו.(השיר מתבסס על גמרא שאומרת שכאלף השביעי העולם יחרב. נאמרו פירושים שונים על כך, אבל אני רציתי להעביר את הרגש שנוצר מכך)
-
מרכיב חשוב נוסף שיש בכתיבת שירים הוא השורות. אנחנו יכולים לבחור מתי לרדת שורה, ואיזו מילה לשים בשורה נפרדת. ירידת שורה מסמלת התייחסות מיוחדת למשפט הבא והדגשה שלו.
לדוגמא:
בשיר שהבאתי כדוגמא לשירים בלי מנגינה, ״אחרית הימים״. השיר מסתיים כך:
ונשגב ד׳ לבדו ביום ההוא.
לבדו.ירידת השורה וכתיבה של מילה אחת בשורה הזו מעצימה את המשמעות של המילה. כמו גם החזרה על אותה מילה מעניקה לה יתר משמעות.
-
@אליה-ב שיר עם משקל וחרוזים
יבשה נפשי
יבשה נפשי. כארץ מדבר נתמלאה בקעים.
צמאה נפשי למים חיים.
לאוויר הפסגות, לעופף חופשייה,
נלאתה להיות כבולה בארץ צייה.
לשוטט כרצונה במרחבי רעיונות,
למלא צמאונה בחשיפת הצפונות,
לשאוף מלוא ריאות אוויר שדה המבורך,
לחבוק את דודה בטרם יברח,
זה חלום חלמתי, לוואי יהא לו פותר,
באם לא, צמא ועייף איוותר -
עוד טיפ לכתיבה: לפעמים כשרוצים להגיע לפאנץ׳ של השיר, ובאופן כללי, כדאי לכתוב קצת ברמיזה, ולא לגעת ישירות בנקודה, כדי לתת קצת עבודה לקורא שיבין מעצמו את העניין. זה יוצר יופי.
לדוגמא: בשיר שלי, כיסופים.
@אליה-ב אמר בשירים לכתיבה וקריאה שימו לב לפני כתיבת פוסט לחוקי הקטגוריה:ואף אם לא אמצא תשובה עד רוחי אליו יאסוף,
אני יודע שבדרך אני לא אפסיק לכסוףלא כתבתי בפירוש ״ואף אם לא אמצא תשובה עד מותי״, אלא ״רוחי אליו יאסוף״, והקורא לבד מבין. ויש בזה משהו פיוטי.
-
אני לא אומנית יותר גדולה ולא כותבת יותר מדי יפה
רק מה שהשבוע כתבתי שיר על שיר קיים למשהו שבעזרת ה' אני רוצה להוציא
אז ככה בשביל שהשיר הקיים יצא יותר עם הגיון ובלי מריחות של מילים
וכל מיני כאלה לחפש מילים עם אותם עברות בסוף
נגיד לקחתי תמפתחות - תמיד שאלת אותי באורות
לשנות למשהו ברעיון של השיר שאתה רוצה לקחת אבל לחפש את אותה עברה
ככה זה בנוי פלוס מינוס על המנגינה בלי מריחות של מילים וכאלה
מקווה שהובנתי -
טיפים בנושא החריזה.
חריזה היא התאמה בין המשפטים בצורה בה הם נשמעים בסוף, כלומר צריך שייגמרו בצורה שנשמעת אותו דבר. ולכן אנחנו נתאים את ההברות הסופיות. את ההברות, ולאו דווקא את האותיות. זה ששתי מילים נגמרות באותה אות זה לא הופך אותן לחרוז.
יש כמה אפשרויות לחרוז. האפשרות הקלאסית והטובה היא שכל ההברה האחרונה של שתי המילים תהיה זהה. לדוגמא:
יושב לבדי על כורסא, רק אני לבדי בסלון,
וכך אני אוהב לנוח, יושב ומסתכל בחלון.
שתי ההברות הסופיות הן אותו דבר לחלוטין, ״לון״.יש אפשרות לחרוז בין הברות דומות, אך לא זהות, כלומר שאחת מהאותיות הסופית או ההתחלתית (או שניהם) אינן אותו דבר, אבל הן בעלות צליל דומה. לדוגמא:
מביט אל שמים כתומים,
השמים עכשיו משונים.
בסוג הזה של החרוזים צריך מאוד לערב שיקול דעת, כי יש דברים שנשמעים יותר ויש שנשמעים פחות טוב. זה גם תלוי באופי של החרוז והמשפטים שמרכיבים אותו, נראה לי שבמשפטים ארוכים יותר עם רווח גדול בין החרוזים זה יישמע טוב יותר. לדוגמא מה שהבאתי בדוגמא הוא במשפטים קצרים, וזה לא נשמע הכי טוב. אבל אם יהיה יותר מרחק בין החרוזים, זה יישמע כך:
מביט אל שמים מעל,
השמים עכשיו הם כתומים,
ובדיוק בשעות האלו,
השמים טיפה משונים.
בכל מקרה כל דבר צריך לבדוק לעצמו איך שנשמע לנו.לפעמים יכולים להיות חרוזים שלא מסתיימים באותה אות, אם הם מסתיימים באותה הברה והאות הסופית נחה ודומה או לא קיימת. לדוגמא:
לבוש בבגדים משונים,
מכנסים מעור של תנין,
קראתי אליו ״אדוני״,
הוא הביט אליי בפנים.ועוד דבר, צריך לוודא שהמשקל של המילים הסופיות דומה, שלא יהיה לדוגמא מילה אחת מלעיל ואחת מלרע. כמו:
צלילי הגלים החיים,
מרמזים שיש פה מים.
כזה דבר לא עושים. למרות שההברות הסופיות דומות, ״איים״, ״חיים״ זה במלרע ו״מים״ במלעיל. חיים יתחרז עם קשיים, ומים עם ירושלים, לדוגמא.וכמובן גם אחרי כל הכללים זה צריך להשמע ולהרגיש טוב, ואת זה הכותב צריך לבדוק כל פעם.
-
הטיפ שלי בעניין
הפוסטים הנ"ל מתיחסים לצורה שבה שיר צריך להיות כתוב -- לדוגמה
סוגי חריזה ---- לכתוב ברמיזה ולא בצורה ישירה --לא לכתוב דברים סתמיים --וכ"ו
שזה בעצם היופי שבהבעה בצורת שיר ---להבדיל ממאמר בעיתון
מתגובות ופידבקים שאני קורא לפעמים --"עין טובה " וכ"ו
לפעמים זה נראה שמתיחסים ומתחברים רק לתוכן ולמסר בלי קשר לכללי הבעה בשירלדוגמה -- אם השיר מדבר על התמודדות בנושא "נפילות " ---ולי יש את אותה בעיה
אז השיר מדבר אלי --וואו --וואו -- בדיוק מה שאני מרגיש --קלע לי בול בנשמה
זה מאוד מרגש -- אבל לא אומר שהשיר באמת כתוב בצורה שמתאימה לשיר ולא לסתם
מאמר בעלמאקראתי את הפוסטים בשרשור הזה ממש ברמה גבוהה ויש הרבה מה ללמוד מהם
והייתי ממליץ בחם לכל החברים שמעלים שירים לפורום לקרוא אותם
מאוד אהבתי במיוחד את המאמר של @shin -----חזק !!!