טיפים בפיתוח קול
-
%(#f70202)[הערת הנהלה: אין לכתוב שום דבר כאן מלבד טיפים כל מה שייכתב יימחק לאלתר]
%(#fc0303)[כמו כן אין לכתוב דברים שנראה לכם אלא אם למדתם את הנושא או לחילופין ראיתם את זה באתר מוסמך]
טיפ מספר 1:
בוקר טוב!
יש מזג אוויר בחוץ שעושה לכם חשק להתחיל לשיר? רגע, חכו!
אחרי לילה מיתרי הקול מאובנים וקשים, לא מומלץ לשפשף אותם בשירה מאומצת, למרות שזו אחת הדרכים לחמם אותם.
שתו כוס קפה (פושרת!), או אפילו כוס מים, אבל לא קרה, חס וחלילה.
שעתיים אחר הקימה מיתרי הקול כבר גמישים ומוכנים ליום של שירה.
בהצלחה! -
טיפ מספר 2:
חורף בחוץ. קררר. הצטננתם. אולי שאולי דווקא בפנים מזגן על 16 מעלות ובחוץ חמסין.
בכל אופן, כעת מיתרי הקול שלכם דלוקים, נפוחים, אדומים ומאובנים.
מכירים את ההרגשה הצרודה הזו?
אל תנסו להשתעל ולכייח! שיעול מעושה יוצר יבלות על המיתרים, ומהן הרבה יותר קשה להתפטר.
במקום זה - שתו שתייה פושרת, שאפו אדי מים חמים, שמרו על טמפרטורת סביבה מאוזנת ודברו כמה שפחות, שלא לדבר על שירה שתשפשף את המיתרים ותגרום ל'לופ' מייאש של צרידות, עד למצב של 'אפס קול'.
ואל תדאגו, זה יעבור. -
|-10 טיפים לפיתוח קול:-|
תרגיל 1: חיזוק שרירי הבטן באופן כללי-
לשרירי הבטן יש חשיבות רבה בתהליך השירה. שירה נכונה ומדויקת צריכה להתבצע תוך כדי נשימה סרעפתית מהבטן. לכן חשוב מאוד לחזק את הסרעפת ואת שרירי הבטן שתומכים בה. לצורך זה ניתן לבצע כל תרגיל התעמלות שמחזק את הבטן: כפיפות בטן או תרגילי פלאנק, למשל. פלאנק היא תנוחה שבה מציבים את הגוף מעל הרצפה (כמו בתנוחה שממנה מתחילים שכיבת סמיכה) ומחזיקים אותו רק באמצעות הידיים. מדובר בתרגיל שקל לבצע בכל מקום והוא יכול לחזק מאוד את שרירי הבטן. ניתן להתחיל להחזיק בתנוחה זו כ-30 שניות ולהעלות בהדרגה את משך הזמן שבו מחזיקים את הגוף באוויר.תרגיל 2: חימום הסרעפת א'-
נשימה סרעפתית היא נשימה מהבטן שעושה שימוש בשריר הסרעפת. כדי להגיע לרמת ביצועים טובה יותר של סוג נשימה זה יש לחמם את הסרעפת לפני שמתחילים לשיר. בתרגיל לדוגמה לחימום הסרעפת נשאף אוויר באופן כזה שימלא את כל חלל הבטן ולאחר מכן ננשוף אותו במהירות רבה בבת אחת.תרגיל 3: חימום הסרעפת ב'-
ישנם תרגילים רבים נוספים שיכולים לשמש לחימום הסרעפת. אחד מהתרגילים היעילים למטרה זו הוא שאיפת אוויר מהאף עד למילוי כל חלל הבטן ולאחר מכן עצירה של הנשימה (למשך כמה שניות) ושחרור של כל האוויר בנשיפה תוך הצמדה של השפתיים.תרגיל 4: שחרור הפה-
גם את שרירי הפנים יש לחמם לפני שמתחילים לשיר. למעשה, מומלץ בתור חימום פשוט להניע את כל האיברים שמעורבים בתהליך השירה: להניע את הצוואר, את השפתיים, את הלשון ואת הלסת. תרגיל מומלץ לשחרור הפה הוא תרגיל בו פשוט מזיזים את הפה והשפתיים לכל הכיוונים, תוך כדי כיווץ ושחרור של השפתיים (גם אם זה נראה “מצחיק” מהצד – זה בסדר, אף אחד לא מסתכל). ניתן גם להשמיע קול זמזום תוך כדי הנעת השפתיים והפה. את התרגיל מומלץ לבצע במשך 2 דקות לפחות ברציפות.תרגיל 5: חימום גרוני – הוצאת קול מנמוך לגבוה-
חלק בלתי נפרד מהחימום שמבצעים עם כל מורה לפיתוח קול הוא תרגילי הוצאת קול שונים. תרגיל טוב לחימום גרוני כולל הוצאה של צליל נמוך ככל האפשר ועלייה הדרגתית בגובה הצליל – עד שמגיעים לצליל הגבוה ביותר שמסוגלים להפיק.תרגיל 6: זמזום עם שפתיים סגורות
עד כמה שזה יכול להישמע מוזר, לזמזום יש ערך רב בתור תרגיל לחימום ולפיתוח הקול. בתרגיל זה פשוט נסגור את השפתיים ונשמיע קול זמזום. ניתן לשחק עם עוצמת הקול ועם גובה הצליל שלו בזמן התרגול.תרגיל 7: חיזוק היציבה-
כאשר אנו שרים, כלי הנגינה שלנו הוא הגוף. למעשה, הגוף כולו לוקח חלק בתהליך ביצוע שיר – ולא רק הפה והגרון. לכן מומלץ לבצע תרגילים שמחזקים את היציבה של הגוף. שחייה היא דרך מצוינת לעשות זאת וגם תרגול יוגה מסוגים שונים באופן קבוע.תרגיל 8: הפקת עיצורים-
חלק חשוב נוסף בזמן ששרים הוא האופן בו אנו הוגים את מילות השיר. ההגייה צריכה להיות ברורה מאוד ומודגשת, על מנת שהמלים יובנו כמו שצריך ויושרו נכון. תרגיל שמסייע בחיזוק היכולת לבצע הגייה נכונה הוא תרגיל הפקת עיצורים. בתרגיל זה מפיקים עיצורים שונים (כמו ב’ ו-פ’ למשל) באופן חזרתי ומודגש. האוויר צריך להתפרץ החוצה בעוצמה ובבת אחת בזמן הגיית העיצור על מנת להדגיש אותו.תרגיל 9: שירת הברות באופן חופשי-
תרגיל חשוב נוסף הוא שירת הברות חופשית. ניתן לשחק עם עוצמת הקול ועם גובה הצליל בתרגיל זה. מטרתו הוא תרגול של מעבר בין גבהים שונים של צלילים וכן הבעת קול בצורה עוצמתית וצלולה.תרגיל 10: פשוט להקליט שיר!
רשימת טיפים לפיתוח קול לא יכולה להיות שלמה בלי תרגיל זה – פשוט לשיר באולפן הקלטות! ככל שתשירו יותר ותיהנו יותר מהשירה שלכם מול מפיק מוזיקלי שיכול להדריך ולכוון אתכם לביצוע טוב יותר, תבינו איך לשיר יותר יפה וזה יעזור לכם במשימה שלכם, שהיא איך לפתח את הקול בצורה הטובה ביותר. כל מורה לפיתוח קול יוכל לומר לכם שחשוב מאוד פשוט לשיר ולקבל ניסיון וביטחון בהקלטות בכל הזדמנות שניתן. -
תרגיל נוסף המפתח אורך נשימה:
תרגיל זה נקרא 'תרגיל ג'יפים', או במילים אחרות - 'ארבע על ארבע', זאת מפני שהוא עובד במחזוריות של ארבע.
יש לשאוף אוויר לבטן התחתונה (שימו לב: לא לכתפיים! מומלץ לעקוב במראה) כך שהבטן תתמלא לחלוטין בארבע שאיפות שוות, ולרוקן את האוויר כולו בארבע נשיפות שוות.
יש לחזור על הפעולה לפחות 30 פעמים מדי יום.
תרגיל זה מסייע גם לחימום. -
-
מכירים את הזמרים ששרים בצורה ישנונית ומאולצת? בטח לא תרצו להיות כמותם.
בשירה, חשוב מאוד לבטא את כל יכולת הקול בצורה רחבה ומשוחררת.
שירו בפה פתוח! בלי בושה!
מומלץ להגות את כל העיצורים באותיות מכל מוצאות הפה לפני השירה, כך ששרירי הפנים יתחממו ויתגמשו והסאונד לא יהיה כבד ומאולץ. -
שרים שיר מסוים ומרגישים שבאחת ההברות הטון גבוה מדי והקול שלכם נשבר? פוחדים מזיוף?
טיפ קטן וחמוד: הפכו את ההברה לחולם. לדוגמא: השיר המקורי הולך 'נכסוף נכספת'? שירו 'נכסוף נכספתו'.
נכון זה יישמע מוזר, אולי אפילו מבדר, אבל אחרי כמה פעמים רצופות של תרגול מיתרי הקול שלכם יימתחו ותוכלו להגיע לטון הרצוי גם בהברה המקורית!
שימו לב: בכדי להגדיל את המנעד, ניתן להתאמן על שיר מסוים בטון שגבולי לכם בשינוי הניקוד. -
פיתוח קול מזרחי – הסוד הוא בסלסול
שירה מזרחית שונה מסגנונות מוזיקה שונים. בניגוד למוזיקה קלאסית, אופרה, פופ או רוק, הזמר הים תיכוני דורש דברים אחרים מאוד מהזמרים. כדי להצליח להגיע לצליל האופייני, יש לפתח מנעד צלילים רחב מאוד. פיתוח מנעד זה הוא אתגר בפני עצמו, ומצריך שעות תרגול רבות ואימונים. בנוסף, יש להתמחות בסלסול הקול במקומות הנכונים. על אף שהסלסול עצמו יפה ומוסיף הרבה צבע לשיר, חשוב גם ללמוד כיצד ומתי להשתמש בו. שימוש מוגזם מכביד על השיר וגורע ממנו, במקום להוסיף. אתגר נוסף ומאתגר במיוחד בפיתוח קול סגנון ים תיכוני הוא גובה הצלילים. סגנון הזמר המזרחי דורש מהזמרים להגיע לצלילים גבוהים ביותר, הרבה יותר בהשוואה לסגנונות אחרים. צלילים גבוהים אלו דורשים לא רק אימון, אלא גם הבנה של הטכניקה והרבה שימוש בדימויים ותחושות.
פיתוח קול ים תיכוני – איך עושים את זה?
בשיעורי פיתוח קול מזרחית, חשוב לשים דגש על הטכניקה ועל האימון המתמיד. לדוגמא, טכניקה אחת לעבודה על הצלילים הגבוהים היא טכניקת המעלית. כדי להגיע לסולם או לטונים גבוהים, כדאי לדמות את הקול למעלית. על מנת שהמעלית תוכל להגיע גבוה, לקומות העליונות, יש צורך במשקל נגד שימשוך אותה מטה. באופן דומה, על מנת שהקול שלך יצליח להגיע לצלילים הנדרש, יש צורך במשקל ובהתנגדות. הטונים הגבוהים דורשים מאמץ רב יותר מטונים נמוכים יותר, בדומה למעלית. מחשבה על דימוי זה בעת התרגול והפנמה שלו מסייעות להשתפר יותר, להפיק יותר מהתרגול. כמובן, זוהי רק מטאפורה אחת מיני רבות שעשויות לסייע. אין הכרח להשתמש דווקא בה.
לזמר ים תיכוני חשוב גם תרגול הוויברציות בקול. אפשר לתרגל את זה באופנים פיזיים ופשוטים יותר להבנה והמחשה. למשל, ניתן לעמוד מול המראה, ללחוץ עם הידיים על החזה ולנפחו כך שיתרומם ככל האפשר. יש לשמור על החזה מורם למעלה כמה שאפשר, גם בעת הנשיפה ולמרות הלחץ המופעל מהידיים. כעת, יש לשיר צליל “אה” ארוך וממושך. בעת הפקת הצליל יש ללחוץ על החזה ולחוש את האוויר מתערבל, אולם מבלי לתת לחזה “לפול” חזרה מטה. חשוב לשמור על עורף רפוי ועל לסת פתוח בעת התרגול.
-
טיפ:
מניסיון:- לשאוף אויר עמוק לסרעפת - הבטן התחתונה - תוך הרמת הכתפיים.
- לסגור את הפה.
- להתחיל לזמזם תוך הורדת גובה הכתף ולחץ חלש על הסרעפת.
- להעלות ולהוריד טון במקביל.
- שים אצבע על מרומי האף - מערות האף - ושים לב שהאויר יוצא משם ומרעיד את המקום.
- כמה פעמים לפחות למשך 10 -15 דקות.
- 4-5 פעמים ביום.
- 4 - 5 פעמים בשבוע.
- תוך חודש ויש לכם קול אחר לגמרי מבחינת גובה הטונים אותם תוכלו להפיק.
טיפ מאוד נחמד.
שניסיתי והצלחתי!התחילו כעת!
-
להלן 4 טיפים שיעזרו לכם לפתח אתהקול שלכם ולשיר טוב יותר!
1. “תיקון ווקאלית מיידית” לפי תיאוריות פיתוח הקול
זהו טריק מהיר שגורם לך להישמע “זמר/ת טוב/ה יותר” באופן מיידי. תגידו את ההברות הללו – A-E-I-O-U (ותפתחו את הפה כמה שיותר גדול כדי שתוכלו לצפות בתנועה הלסת שלכם במראה). האם הלסת שלכם היתה פתוחה באופן גדול בכל אחת מהתנועות? רוב הסיכויים שהלסת שלכם תהיה סגורה על ההברות E ו- U – וסביר להניח גם שאחרים, אם כי לא כולם. קחו את שתי האצבעות הראשונות שלכם ותתחילו למשוך את הלסת שלך למטה..לא להגזים..קצת, 2 אינץ ‘, אפילו טוב יותר – להשתמש בבקבוק פלסטיק או פקק (יין) כדי לתמוך בלסת שלך פתוחה.
ותתחילו לדבר שוב את התנועות. ותחזרו שוב. הרעיון בכך שברגע שהשרירים של חלל הפה “עירניים” יותר אתם תשירו טוב יותר בוודאות.. הרעיון הוא לתכנת מחדש את זיכרון השריר כדי לשמור על לסת פתוחה בזמן השירה כדי שתוכלו לשיר את השיר בלי לסגור את תנועות חלל הפה שלכם. עכשיו אחרי שניסיתם את ההברות תנסו לשיר את אחד השירים שאתם רוצים לשיר, ותוודאו שחלל הפה של הלסת פתוחה תמיד, אם לא תנסו שוב לפתוח אותה על ידי ההברות..עד שזה יהפוך לטבעי. תוכנית זו היא מוכרת במיוחד בשיעורים הראשונים של פיתוח הקול, וזה הבסיס לשיור שרירי חלל הפה. תוכנית זו, במיוחד בהתחלה מעט תכאב אך לאט לאט השריר יתרגל ל”מכון הכושר” שאתם עושים לו. בפעם הבאה שתעשו את התרגיל הזה הלסת שלך כבר תכיר את התנועות ותעשה זאת בקלות יתרה..טריק מהיר שגורם לך להשמע טוב יותר באופן מיידי כי הקול ייצא חזק יותר עם הד חזק ואיכותי יותר.2. “תחשבו” עבור טונים גבוהים
בפעם הבאה שאתם שרים סולם ווקאלי גבוה או שרים טון גבוה, נסו לחשוב על אופן פעולת המעלית. משקל כבד שמחובר בגלגלת וכאשר המשקל מושך למטה, המעלית למעשה עולה לקומות הגבוהות. אז, לרצפה הגבוהה ביותר היא הגיעה כאשר המשקל הוא הכבד ביותר. כמו כן, אתה צריך לחשוב על הטונים הגבוהים שלך או לחשוב על הוספת משקל (התנגדות) לקול שלך. ברגע שתפנימו שאתם צריכים להתאמץ יותר כדי להגיע גבוה יותר, אתם תצליחו להגיע לסולם הרצוי.3. ראש ישר סנטר מורם – זו הסיסמא
מי לא רוצה יותר כוח בלי מתח בזמן שהוא שר? ראש ישר וסנטר מורם זוהי טכניקה פשוטה ליישם וקצת יותר קלה מאשר השיטות שהצגנו ממקודם. כל מה שאתה צריך לעשות הוא לשמור על הסנטר שלך מורם , את הראש ישר, זה ייתן לך יותר כוח לשיר..הרבה זמרים אפילו גם מושיטים יד שהם שרים, למרות שזה עשוי לעבוד באופן זמני זה יכול לגרום לבעיות קוליות.
להטות את הסנטר שלך לא רק עובד טוב בשמירה על הקול שלך – זה בעצם נשמע יותר טוב! תנסו רגע לעמוד מול המראה ולשיר אההההההה בקנה מידה למעלה ולמטה בסולמות במשפט אחד (1-2-3-4-3-2-1). לחץ על הסנטר במקצת עם האצבע (הצבע סנטר לכיוון הרצפה ותנסו לעשות התנגדות) שים לב איך הסנטר שלך רוצה לעלות כמו שאתה מעלה את גובה הצליל. שמור אותו יציב. זה ייתן לך יותר כוח לשלוט ולמנוע זיוף. לתרגל אותו עד שהוא הופך להיות טבעי!4. כיצד לקבל ויברטו טבעי בקול שלך
הנה עצה מהירה כדי לקבל את הויברטו המושלם שעובד. לעמוד מול המראה; לחץ על החזה שלך עם שתי הידיים, ואז, להרים את החזה שלך גבוה מהרגיל. קח נשימה ואז נשוף, אבל אל תשחרר את החזה. שיר בית אחד והחזק אותו זמן רב ככל האפשר עם חזה למעלה. לחץ על החזה שלך באמצע הבית של אחד השירים שאתה שר (לחץ על החלק הקשה בחזה ותרים את החזה כדי שיוכל לעמוד בלחץ). הרפה את עורפיך ושמור את הלסת פתוחה בזמן שאתה שר “אההההההה”. תארו לעצמכם את האוויר מסתובב בתוך הפה , תוך שמירה על הסנטר ושוב הרם קצת את החזה. זכור, שימוש יתר של ויברטו הוא לא דבר טוב בשיר עכשווי (פופ, רוק, ו- R & B). יחד עם זאת, אנשים מאוד אוהבים לשמוע את הגוון קול הרועד. אז, נסה לסיים משפטים עם צליל ישר, ואז להכנס לתוך קצת ויברטו. השורה התחתונה היא שתדע מתי לעשות את הטוב ביותר עבורך. -
7 דברים שאסור לעשות לפני הקלטה באולפן:
תמיד אומרים לנו מה כן לעשות כדי לשמור על הקול שלנו. אבל אף פעם לא שמים דגש על מה לא לעשות.
הקלטת שיר באולפן-
רבים מהזמרים בעולם מבצעים טעויות רבות טרם ההקלטה באולפן ההקלטות, אינם שומרים על קולם ומגיעים במצבי רוח ובריאות שאינם מתאימים ליום הקלטה.
למען הביצוע הטוב ביותר שניתן, כל זמר חובב ואף הזמרים הגדולים במדינה חייבים לשמור על מיתרי הקול – לשם כך סידרנו עבורכם 7 דברים שאסור לעשות לפני הקלטה באולפן:1. אין לאמץ את הקול טרם ההקלטה, שירה חזקה יום לפני ההקלטה או אף מספר שעות טרם ההקלטה וצעקות מסיבות שונות עשויות לגרום לחיכוך השוחק את מיתרי קולכם.
אימוץ מיתרי הקול דרך צרחות/צעקות, שיעול וחיכוכים בגרון עלולים לגרום לצרידות ועם הזמן אף עלולות להתפתח יבלות ונפיחויות במיתרי הקול.2. אסור להגיע עצבניים ובמצב רוח רע טרם הקלטת שיר באולפן, מצב רוח רע משפיע על האנרגיות והדרייב בשירה ופעמים רבות ניתן לזהות הבדלים ברורים בהקלטת שיר בהתאם למצב הרוח (גם אצל זמרים מקצוענים).
3. הימנעו משתיית משקאות מייבשים: משקאות מבוססי אלכוהול וקפאין שוחקים את מיתרי הקול. כדי להקל ולשמור על לחות מיתרי הקול, מומלץ לשתות בממוצע 10 כוסות מים ביום.
לא רק משקאות עלולים להזיק לאיכות מיתרי הקול, מאכלים מטוגנים ומוצרי חלב מעלים את רמת החומציות ובכך פוגעים באיכות הפקת הקול.4. אם ברצונכם להקליט שיר בשעות מוקדמות (יחסית לעולם המוזיקה), המעיטו באכילה לפני השינה, אכילה בסמוך לשינה מעלה את חומציות הקיבה אל כיוון גרונכם, חומציות זו מייצרת רגישות במיתרי הקול ואי נוחות בגרונכם.
5. ייתכן ועצה זו אינה מבוצעת אף אצל הזמרים הגדולים ורבים יתקשו לעמוד בה, אך ההמלצה של כל מפיקי המוזיקה ומפתחי הקול בתעשייה – הימנעו ככל האפשר מעישון וגורמי זיהום אוויר.
חומרי הסיגריה והזיהום השונים פוגעים במיתרי הקול ועם השנים גורמים לנזק בלתי הפיך לקולכם.6. אל תיקחו סיכון לחלות/להתקרר, מחלה תשפיע על היבטים שונים בהקלטה: מיתרי הקול, דרכי הנשימה והאנרגית השירה. אם נדבקתם בדלקת גרון כמה ימים לפני ההקלטה, הימנעו מכל דיבור מיותר, אם תוכלו לגזור על עצמכם תענית דיבור עד להקלטה מה טוב.
7. אל תלחשו, רבים אינם יודעים זאת אך לחישה מאמצת ושוחקת את מיתרי הגרון ועשויה להוריד מאיכות קולכם בזמן השירה.
-
@תהילוש אמר בטיפים בפיתוח קול:
@אייצ-ית אמר בטיפים בפיתוח קול:
מאמצת
לא לאכול דברים מצמיאים, ולא לאכול שוקולד (או לשתות קפה)לפני!! גורם להרבה רוק!
סתם ככה עדיף מנסיון לא לאכול שום דבר בחצי שעה שלפני השירה ולא לשתות כלום חוץ ממים פושרים - חמימים בעשר דקות לפני השירה.
-
ליחות יושבות על מיתרי הקול ומפריעות מאוד לשירה,
לכן כדאי וחובה להמנע ממאכלים שמייצרים ליחות,
אבל אם כבר יש לכם, ואתם מחפשים דרך להפטר מהם:
תשאפו אוויר לבטן, ותנשפו באיטיות דרך הפה בתוספת צליל כמו סגול, ותוך כדי תעשו טפיחות קלות מעל בית החזה.
לאחר כמה כאילו (משתנה מאדם לאדם) אתם אמורים להרגיש את הליחה עולה לגרון,
אם אתם מצליחים להוציא אותה מצוין, אם לא- תבלעו.אה, ויש עוד דרך להוציא ליחות-
פשוט לגרגר מי מלח... -
איך שרים נכון ?
טיפים למתחילים:
צעדים ראשונים
כשאנחנו שרים, כל הגוף פעיל : מיתרי הקול, שרירי הבטן ,שרירי הנשימה, יציבות הגוף, האוזניים המוח כל החלקים נאספים למען תוצאה אחת – השירה.את הגוף צריך לאמן ולהרגיל למאמץ בזמן השירה.
לפני הכל חשוב לדעת , מאמץ מיותר למיתרי הקול גורם נזק , אם אתם צרודים לעתים תכופות זה סימן שאתם נוהגים לאמץ את המיתרים
צעד 1 : יציבה נכונה,רגליים ברווח קטן, רגל אחת מעט קדימה נשענת על כריות כף הרגל, גב זקוף לא מתוח, עורף משוחרר וידיים בצידי הגוף.
צעד 2 : נשימה נכונה היא נשימה תחתונה, נשימה , מה שמכונה נשימה מהבטן, האוויר לא נכנס באמת לבטן אך בזכות פעולת שחרור שרירי הנשימה והבטן, הסרעפת ירדה למטה וכמות גדולה של אוויר נכנסה לריאות לכן הבטן מתנפחת, ככל שנתרגל לנשום נכון כך כמות האוויר שנכניס תהיה גדולה יותר וכתוצאה גם אורך המשפטים שנשיר, והמנעד הקולי ישתפר
תרגיל : עמדו מול מראה הניחו ידיים על הבטן ונסו לקחת אוויר ולנפח את הבטן ,זכרו לשחרר את השרירי הבטן , בהוצאת האוויר לחצו את שררי הבטן והוציאו אוויר עם התנגדות בשפתיים, חזרו על כך כל בוקר 10 דקות
צעד 3 : דיקציה ,הכירו את השיר כדי להגותו נכון , הניקוד הוא תנועות בשירה
צעד 4 : חימום קולי , קחו אוויר בנשימה נכונה והוציאו אוויר בזמזום , בזמן הזמזום הרגישו את החך העליון שבפה, נגנו בזמזום שיר שאתם מתאמנים עליו ורוצים לשיר אותו טוב.
צעד 5 : תשירו שיר שאתם אוהבים בתנועה – גי – זה עוזר למקם את הקול במקום הנכון,
לא לשכוח את הנשימה הנכונה הזמן שאנחנו שרים או מתרגלים.
צעד 6 : לשיר הרבה וכל הזמן
איך לשפר את המנעד הקולי ?
כדי לשיר גבוהה דבר ראשון לא צועקים ,לא לוחצים, כי התוצאה תהיה הפוכה, לכן מתחילים חלש ובשקט , צלילים גבוהים ושקטים.אחרי כמה זמן השרירים יתחזקו והמנעד הקולי ישתפר
בהצלחה רבה
-
איך עושים קול שני?
רוצה לשפר את היכולות שלך ולהוסיף קולות שניים?
קול שני בהחלט מוסיף צבע מיוחד לשיר ותרומתו חשובה, אולם בתחילה, הוא מאתגר מאוד עבור הזמרים. כדי להצליח לשיר קול שני כמו שצריך יש צרוך בתרגול רב של שמיעה, ולאחר מכן של שירה. התהליך דורש ריכוז והרבה סבלנות. אבל בסופו, הסבלנות בהחלט משתלמת.
מה זה קול שני?
הקול השני מבוסס על כך שהמוזיקה המערבית היא בבסיסה הרמונית. בניגוד לסגנונות מוזיקה אחרים, במוזיקה המערבית ניתן לשייך לכל צלילי אקורד. האקורד הוא בעצם מספר צלילים – שלושה לפחות, לפעמים יותר – המנוגנים בו-זמנית ויוצרים צליל נעים לאוזן. כלומר, לכל צליל במנגינה ישנם שני צלילים לפחות ה"מתאימים" לו. הקול הראשון בשיר הוא הקול הראשי, המנגינה העיקרית אותה שר הזמר. כשמדברים על קול שני פירוש המילים הוא בעצם אחד משני הצלילים הנוספים. הקול השני יכול עקרונית להיות זהה לקול הראשון, פשוט בצליל מעט אחר, אולם זה לא יישמע יפה ולא יוסיף נופח אחר לשיר. הוא יכול גם להיות שונה מאוד מהקול הראשון, ולהתחבר יחד רק בסיום הבית.
איך עושים קול שני?
שירת קול שני היא לא דבר שבא בקלות. כמובן, יש מי שהדבר קל לו יותר, ויש מי שיצטרך להשקיע ולהתאמץ יותר. עם זאת, כולם צריכים אימון ממושך וסבלני כדי להצליח לשיר קול שני.
הקושי העיקרי של הקול השני בשירה הוא, שמבלי לשים לב אנחנו זולגים חזרה לקול הראשון. הקול הראשון הוא הקול הדומיננטי והבולט ביותר בשיר. זאת בניגוד כמובן לקול השני, העדין יותר והמלווה. גם כשמנסים להתמקד ולשיר את הקול השני בלבד, ההרגלים והאוזן הלא-מיומנת מחזירים אותנו חזרה אל הקול הראשון. כדי להצליח להתמקד בקול השני ולהישאר עליו, צריך קודם כל לעבוד על השמיעה, ורק אחר כך על הצליל עצמו.
פיתוח קול
תרגיל בשמיעה
התמקדות בקול השני תוך "התעלמות" מיתר הקולות בשיר, ובעיקר מהקול הראשון, היא דבר הדורש תרגול. כדי לתרגל זאת, כדאי פשוט לשמוע שיר עם הרבה קולות, ולהתמקד בקול השני. כדאי לבחור שיר עם עושר של קולות והרמוניות. אפשר לבחור שיר של הביטלס, ביץ' בויז, קווין או אחרים, המאופיינים כולם במספר קולות. תוך כדי ההאזנה לשיר, יש לנסות לעקוב אחר קול אחד בלבד. יש להשתדל מאוד שלא להקשיב לזמר הראשי אשר שר את הקול הראשון, אלא רק לקול אותו בחרת. יש לשים לב איפה הוא ממוקם ביחס ליתר הקולות, איך הוא משתלב איתם. השלב השני מאתגר יותר – ובו יש לנסות לשיר עם הקול הנבחר. זה קשה, ובתחילה יהיו זליגות מרובות לקול הראשון. אל ייאוש, עם התרגול, זה יצליח לך יותר ויותר.
תרגיל בשירה
בשביל תרגול של השירה עצמה, יש להיעזר בגיטרה או פסנתר. יש לנגן שני צלילים בו זמנית, ולנסות לזהות מתוכם רק צליל אחד. אפשר לבחור את הצליל העליון או התחתון, אין לכך חשיבות רבה מאחר ובסופו של דבר שניהם יתורגלו. נניח שבחרת את העליון, לשם ההמחשה. לאחר זיהוי הצליל העליון, יש לנגן שוב את שני הצלילים – והפעם, לנסות לשיר אותו. כמובן, ככל שבוחרים בשני צלילים רחוקים יותר מזה מזה, התרגול קל ופשוט יותר. במקרה בו מתקשים בביצוע התרגיל, מומלץ להתחיל בצלילים מרוחקים מעט ולאט לאט להתקרב. במקרה אחר, כדאי להתחיל מראש בצלילים קרובים. אחרי שמתרגלים את זיהוי הצליל העליון ושירתו, יש לעבור לתרגול זהה על הצליל התחתון.
התרגיל השלישי כבר עוסק בשיר, ולא בצלילים בודדים. אחרי שתרגלת את הצליל הבודד, הגיעה העת לנסות לחבר כמה צלילים יחד. אפשר לבחור לשם כך בתווים הראשונים של שיר קיים, או לאלתר בעצמך. יש לנגן מנגינה קצרה עם שני צלילים הרמוניים, ולנסות לעקוב רק אחר אחד מהם. השלב הבא, כמובן, הוא לנסות לשיר יחד עם הצליל. כדאי לנסות על אותה מנגינה קצרה לשיר גם את הצליל הגבוה וגם את הצליל הנמוך. לאחר שמשתלטים על כך, מומלץ לעבור למנגינה אחרת. אם זה עדין קשה, כדאי לעבור למנגינה אחרת אך במורכבות ואורך דומים. אם זה כבר קל יותר, אפשר להוסיף מורכבות לצלילים השונים ולהגביר את המתח בין שני הקולות.
סבלנות ותרגול הן מילות המפתח
מטרת התרגיל השלישי היא בסופו של דבר, כמובן, להגיע לשיר שלם. שלא יהיה כל ספק, הדבר ייקח זמן רב. הדומיננטיות של הקול הראשון מקשה על כולנו להתמקד בקול השני ולשיר רק אותו. ככל שהשיר מוכר לך יותר, כך זה עשוי להיות קשה יותר עבורך. עם זאת, בעזרת אימון ממושך ועיקש, ניתן לפתח את המיומנות הנדרשת לקול שני. לעיתים קל יותר לתרגל זאת בזוג: כדאי להזמין חבר או חברה, ולהתאמן יחד על הקולות, כאשר כל אחד שר קול אחר. כך, ניתן גם להתרגל לשמיעת הקול הנוסף בעת השירה. בנוסף, תמיד נחמד יותר לתרגל בשניים. בסופו של התהליך, הקול השני יאפשר לך להוסיף צבע מיוחד לשיר, ולהפוך אותו לייחודי ומעניין יותר.בהצלחה!
-
כושר גופני
הפקת הצליל אצל זמרים מתחיל את דרכו מהסרעפת, ולכן, בדיוק כמו שנגן כלי נגינה (גיטרה, למשל) דואג להחליף מיתרים, לבצע סט-אפ, לוודא שהגיטרה תשאר במקום לא חם מידי וכו'.כך גם זמרים צריכים לתחזק את גופם. זמר עם כושר גופני טוב משפר את יכולות השירה, מדוע?
ישנו משפט שאומר - "נפש בריאה בגוף בריא". כאשר אתם מרגישים גופנית יותר טוב, זה משפיע על הנפש ומכאן, תהיה לכם אנרגיה טובה בשירה.מומלץ לחזק (בעיקר) את שרירי הבטן, שם נמצאת הסרעפת שבעזרתה אנו מפיקים את צלילי הקול בזמן השירה.
- עצה אישית - תעשו ריצה או שחייה באופן קבוע.