בס אקורד
-
@גדי-גדי דיברתי על נגינה עם הרכב
@אהרן-נחום אמר בבס אקורד:
לנגן בס זה עולם שלם (זה כמו שתשאל איך מנגנים בגיטרה)
אבל למעשה בהתחלה צריך ללמוד את הנגינה הבסיסית שמתאימה לכל מקצב, ואח"כ לפתח את כל ההוספות והאילתוריםאת הנגינה הבסיסית אני יודע (כמו שכתבתי לעיל), הנושא שפתחתי זה בשביל לקבל רעיונות לטכניקות, ולא את הנגינה הבסיסית
-
@אהרן-נחום בס אקורד זה דרך מסויימת לנגן אקורדים בפסנתר
@המאסטרו-הנסתר אני מנגן אקורדים מלאים כלומר אקורד משולש מתו טרצה וקוינטה ולפעמים בשירים שקטים מוסיף עוד פעם אוקטבה ככה שאם אני מנגן סי יהיה אקורד שמורכב מדו מי סול דו ואני משחק איתם לפי השיר (מפרק אותם לקצב של השיר או מנגן כל אחד בנפרד על הרצף ככה שהנגינה נשמעת יותר מלאה -
לנגן במרווח אוקטבה ,קשה לי זה גומר לי על האצבעות, מה עושים?
אוף ,למה לא נולדתי עם אצבעות ארוכות? -
@ארי-0 תתאמן, האצבעות שלי גם קצרות ואני מצליח
-
ברור ברור עדיין אין איזה טכניקה?
-
@ארי-0 אפשר לשחק קצת עם הצלילים של האקורד לפי הקצב של השיר, זה נשמע מאוד יפה, כמו סולו בגיטרה בס
-
ברור ברור עדיין אין איזה טכניקה?
כמו ש @המאסטרו-הנסתר אמר לא חייב ללחוץ בו זמנית על הכל אלא יותר לפרק את זה ולשחק עם כול התוים האלה חוצמזה שגם להשתמש בתו כפול אוקטבה זה אפשרי אחרי טיפה אימונים עם הזרת והאגודל
-
בס אקורד זה דרך מסויימת לנגן אקורדים בפסנתר
@המאסטרו-הנסתר מדבר על נגינה בהרכב, שזה אומר בס ביד שמאל, ופסנתר (או משהו אחר) ביד ימין, ובנגינת בס כמובן אסור לנגן 2 צלילים ביחד
לנגן במרווח אוקטבה ,קשה לי זה גומר לי על האצבעות, מה עושים?
אם אתה מתכוון במרווח אוקטבה שאתה מנגן את הצליל הנמוך ואת הצליל הגבוה לסירוגין,
אז יש טכניקה שכשאתה מנגן את הצליל הגבוה עם האגודל- אתה לא משאיר את הזרת על הקליד הנמוך אלא עוזב אותו ומזיז את היד ימינה, וכן להפך, ואז גם אם האצבעות שלך קצרות לא תצטרך למתוח את האצבעות.
מקווה שהייתי מובן -
@אהרן-נחום אמר בבס אקורד:
בס אקורד זה דרך מסויימת לנגן אקורדים בפסנתר
@המאסטרו-הנסתר מדבר על נגינה בהרכב, שזה אומר בס ביד שמאל, ופסנתר (או משהו אחר) ביד ימין, ובנגינת בס כמובן אסור לנגן 2 צלילים ביחד
לנגן במרווח אוקטבה ,קשה לי זה גומר לי על האצבעות, מה עושים?
אם אתה מתכוון במרווח אוקטבה שאתה מנגן את הצליל הנמוך ואת הצליל הגבוה לסירוגין.
אם אני לא טועה הוא ביקש טכניקות נוספות מעבר לבס אקורד שאותו הוא כבר יודע
ולגבי האוקטבה כשאני אמרתי את זה בהתחלה התכוונתי למרווח כמו שאמרת וזה טכניקה שהרבה נגני פסנתר משתמשים כדי למלאות שירים בלי שהם ישמעו עבים מידי אלא יותר עדינים אז לא שמים אקורדים שלים אלא מרבעים את האקורד ומפרקים אותו כאילו כל תו הוא בנפרד אבל רק בתיבה של האקורד הספציפי אותו מילאנו וככה עם כל אקורד -
@המאסטרו-הנסתר אני לא כל כך מבין בבס אבל אני חושב שהדרך הכי טובה היא לשמוע שירים (בעיקר מנגני בס שאתה אוהב ומושפע מהם...) ולנסות לבודד את המהלכים של הבס...
עם זה קשה אח שלי מצא פעם פיתרון הוא הקשיב לשירים במערכת (סאב וופר) וניתק את שני הרמקולים הצידיים ככה שנשאר רק הבס (הוא השתמש במערכת F&D פשוטה שאפילו שהיא פשוטה יש לה סאונד ממש טוב ובסים חזקים...)
דרך נוספת יש אפליקציה שנקראת moises שמפרידה ערוצים של שירים בחינם (עד 5 שירים בחודש בחינם... אולי יש להם גם אתר...) ואז אתה יכול לשמוע רק את הערוץ של הבס... -
@המאסטרו-הנסתר שני טיפים יש לי בשבילך:
א. הנגני באס אקורד הטובים ביותר שיש היום הם דני אבידני ודוד איכילביץ';דני ממזג באסים מטורפים לאקורדים שכביכול הבאס הספציפי הזה בעיקרון לא מתאים, אבל עם כל הצלילים והאקורדים המורכבים שהוא עושה זה בסוף יוצא משהו בליגת על שמשדרג את המוזיקה באלף רמות..
(הדרשה שכתבתי נקראת בשפה מקצועית "היפוך דיסוננס לדומיננטה").דוד לדעתי הוא הנגן באס אקורד הנאמן למקור ברמה הכי גבוהה ששמעתי אי פעם, צריך להיות מאד מאד מרוכז בשביל לשים לב שמא מדובר בבאסיסט עם גיטרה ביד או באמת בנגינה על קלידים...
מה שמלמד לא רק על רמת הנגינה שלו אלא גם על איכות הדגימה המטורפת שבה הוא משתמש (אגב, הוא פשוט דגם בעצמו באסיסט באולפן), ועל רמת דינאמיקת הניואנסים של הגיטרה בס שהוא הוסיף לדגימה, כמו כל מיני סוגים של סליידים, סלאפים, הרמוניקות ועוד.. קיצר - לא מבייש נגן גיטרה בס בלייב..אז מה שעליך לעשות זה פשוט ללמוד מהם... בחתונות כשמזדמן לך לראות אותם, בתקצירי חתונות ביוטיוב ובשאר אירועים, (ואגב, אם אתה צופה דרך המחשב אני ממליץ לך לשים אוזניות איכותיות ולא לשמוע ברמקולים של המחשב, יהיה לך הרבה יותר קל ככה לשמוע מה הולך שם..), פשוט תעקוב אחרי מה שהם עושים ותנסה גם, זה לא יהיה לך קל בהתחלה, אבל עם הזמן רוכשים את המיומניות עד שאתה תוכל לעשות את זה כמעט בלי לחשוב, וברמה שבה אתה מכוון אקורדים כשאתה מנגן עם מקצב.. שאז המח שלך יהיה גם פנוי לסולו לליווי ולואריאציות שאתה רוצה לנגן ביד ימין...
אני אישית כאמרגן תזמורות לחתונות וכמוזיקאי בעצמי מיודד עם שניהם באופן אישי (ועם עוד הרבה חברה כמותם..), ויצא לי הרבה לשבת איתם באירועים ולדלות מהם כל מיני פיסות אינפורמציה, רעיונות, טכניקות, ועוד.. ואני חייב לומר שזה תרם לי לא מעט..האמת שיהודה גלילי הוא גם נגן בס אקורד טוב, אמנם יש לו דגימת בס עם סאונד מוזר, אבל בכל אופן בגלל זה יותר קל לשמוע את הבס שהוא מנגן ולעקוב אחריו, (הוא אמר לי שזו דגימה שהוא עצמו דגם, והיא נשמעת ככה בכוונה כדי שיהיה יותר בולט, כי הוא מלווה את הזמר עם הבאסים שלו. נתון לפרשנות, אני אישית חושב שלא נכון מקצועית לתת סאונד לא טוב בשביל זה, אבל זו דעתו), אלא שהרבה פעמים אין לו כח לעבוד מידי קשה והוא רק מחזיק אוקטבה או את אותו בס של האקורד בו הוא אוחז מבלי להוסיף מימין ומשמאל..
ב. הטיפ הזה הוא לא רחוק מהקודם אבל בכ"ז יש בו שינוי קל...
אם יש לך מקצבים של עדי נתנאלי אז חצי הדרך כבר פתוחה לפניך...
פשוט תדליק את המקצב בלי לנגן, תקשיב טוב טוב מה הוא עושה שם (גם ברוק וגם בשקטים) ותתחיל לחקות אותו.
יש לך באורגן אופציה לנגן בס ידני, פשוט תעשה את זה..מה שטוב בזה שאתה יכול לשמוע שוב ושוב ביתר דיוק איזה בסים הוא עושה, ואפי להאט את הקצב אם צריך כדי שיהיה יותר קל לשמוע מה הוא עושה.
לא מכיר את עדי בנגינה בלייב, אבל במקצבים שלו אין חולק שהוא עשה עבודה תותחית ומושקעת..
בהצלחה בלימודים
אחרי הכל, אין על נגינת בס אקורד, הרבה יותר כיף, הרבה יותר לייב, ואתה הרבה יותר מרגיש שאתה הוא זה שיוצר את המוזיקה, ולא שאתה בסה"כ מתפעל מכונות..
-
@מקצועיות תותח! אבל המקצבים שלי לא מי יודע מה, אבל אני מתאמן בשיטה של הקצב, ועוד קצת משחק עם הרמוניות בצלילים של האקורד, רוב העבודה בשבילי זה לתרגל את הקוארדינציה בין הבס לפסנתר, הבראסים או הכינורות, הכל עניין של השקעה, אבל בכל אופן, תודה על הטיפים, עזרת לי מאוד
-
@המאסטרו-הנסתר לי יש כמה טכניקות מעשיות בנגינת בס תראה אם זה עוזר לך,
יש את הבס של מקצבים חסידיים כמו פריילאך וקצת ברוק וגם של שירים שקטים יותר כמו ועתה בנים וכד' שהנגינה הבסיסית שלהם היא כך: רבע ראשון - צליל הבסיס באקורד, רבע שני דמימה, רבע שלישי צליל הקוינטה של האקורד היינו הצליל החמישי ביחס לצליל הבס אבל באוקטבה שמתחת האוקטבה בה ניגנת את צליל הבסיס.
שים לב שבנגינת פסנתר אתה מוסיף ביד ימין ברבעים השני והרביעי את שלשת צלילי האקורד בהיפוך שני לדוג' באקורד C הסדר הוא סול דו מי, תנסה את זה זה נשמע מליון דולר.
אם אתה רוצה טיפה לשדרג את זה אתה מוסיף ברבע הרביעי של התיבה צליל נוסף, הצליל הזה לא צריך להיות חלק מצלילי התצליל אלא יש כמה אפשרויות:- הולכת בסים. אם אתה עובר מתיבה 1 שהיא בAM לתיבה 2 שהיא C אז כיון שבצליל הבס אתה עובר מלה לדו אתה פשוט מוסיף בשמינית הראשונה של הרבע הרביעי את הצליל סי.
אם אתה עובר לDM אתה מוסיף שתי שמיניות -סי ודו וכן אם אתה עושה את זה בכיוון של ירידה.
טיפ חשוב בכל הולכת בסים של יותר מצליל אחד הוא לשנות אוקטבה ביניהם, כלומר בדוגמא של מעבר מAM לDM נניח אתה מנגן לה באוקטבה 2, משם תמשיך לסי 2 ואז דו 1 רה 1 זה יוצר משחק מענין מאד.
יש לי עוד הרבה מה לכתוב בעניין, השאלה היא אם יש ביקוש אז פשוט תכתבו לי ואל תשכחו לכסח את הלייק...
שימו לב!!!!!
אם נהניתם מהפוסט, פתחתי לא מזמן אשכול חדש בפורום המקצועי בשם 'בניית קו בס יצירתי', פתחו ותיהנו מתוכן מסודר בנושא...
- הולכת בסים. אם אתה עובר מתיבה 1 שהיא בAM לתיבה 2 שהיא C אז כיון שבצליל הבס אתה עובר מלה לדו אתה פשוט מוסיף בשמינית הראשונה של הרבע הרביעי את הצליל סי.
-
@סתם-איש-פשוט אמר בבס אקורד:
רבע ראשון - צליל הבסיס באקורד, רבע שני דמימה, רבע שלישי צליל הקוינטה של האקורד היינו הצליל החמישי ביחס לצליל הבס אבל באוקטבה שמתחת האוקטבה בה ניגנת את צליל הבסיס.
נכון לגמרי אבל החלפת בטעות שמיניות ברבעים, כלומר כשכתבת רבע הכוונה לשמינית, וכשכתבת שמינית הכוונה שש-עשרית
@סתם-איש-פשוט אמר בבס אקורד:
בדוגמא של מעבר מAM לDM נניח אתה מנגן לה באוקטבה 2, משם תמשיך לסי 2 ואז דו 1 רה 1
הכוונה דו 2 ורה 2, כי בדוגמא שכתבת זה יורד 2 אוקטבות...
-
@אהרן-נחום צדקת בענין האוקטבה של דו ורה,
בענין הרבעים אני עדיין מתכוון לרבעים ולא מצליח להבין איך אתה ממלא תיבה שלמה עם שתי שמיניות?! -
@המאסטרו-הנסתר לבקשתך אני מעלה לפה דגימת בס לאורגן 61 קלידים עם סלייד מובנה בדו הראשון.
להורדת התיקייהיצויין שיש לי דגימות הרבה יותר מושקעות שבניתי הכוללים סלאפ כשלוחצים חזק יותר, וגם סלייד בלופ, הם דגימות בסטריאו והרבה יותר מקצועיות, ואותם אני מוכר, ואפשר בנקל להתאימם לאורגן שלך.
כמה מילים על הדגימה:
אני דגמתי אותה על קורג pa4x ככה שהסאונד לא אמור לעלות לך על האורגן בדרך הרגילה של תיקיית aaaa.set, לכן אני לא שולח את הסאונד עצמו (מה שרואים ברשימה של כל הסאונדים באורגן) אלא את התיקיית מולטי סמפל. אישית בדקתי על קורג pa600 אם זה עובד, וזה עובד פצצה, אז.. להלן הוראות:תעתיק את התיקייה bass (מחולצת כמובן..) כמות שהיא לדיסק און קי ותחבר לאורגן.
תלחץ SOUND ואז RECORD ואז MENU ואז MULTISAMPLE.
בלשונית הנפתחת תבחר IMPORT תנווט לדיסק און קי שלך ותכנס לתיקייה bass ותבחר את הקובץ bass_61_slide.KMP, ותאשר את שני החלונות שיפתחו, ואז תראה כמה שורות פרוגרס מתמלאות, ויופיע לך הדגימה על המסך עם ציור של מקלדת לפי הפריסה של הסמפלים.
זהו.. כרגע הדגימה כבר על האורגן, ואתה יכול לראות שזה עובד, ובשלב הזה אפשר לנתק את הדיסק און קי, אלא שצריך לכוון את הסאונד שלו ולשמור את זה כצליל באורגן כדי שיהיה אפשר להשתמש איתו.אז ככה.. בלשונית הנפתחת תבחר EXIT FROM SAMPLING ותאשר, ואז במסך הראשי של תפריט SOUND תלחץ על המסך כדי לבחור צליל, בכרטיסיה USER תבחר משבצת ריקה (אם תלחץ EXIT תראה שזה כותב לך בכותרת NEW PROGRAM).
תלחץ MENU ואז BASIC, בכרטיסיות למטה תבחר OCS.
למעלה בצד שמאל איפה שכתוב HIGH תשנה מ-ROM לRAM (כדי לעבור בין הסאונדים של האורגן לבין הסאונדים המיובאים), ואז את המספר שיש שם תגלול עד לסוף הרשימה (זה יביא לך את הדגימה האחרונה שנטענה על האורגן), ושים לב שזה יכתוב לך ליד המספר bass_61_slide.
תלחץ שוב MENU ותבחר AMP, בכרטיסיה MODULATION (שנקרא AMP MOD בדגמים ישנים יותר) לכוון את ה-VELOCITY ל+80.
אח"כ בכרטיסיה EG לכוון ATTACK, DECAY, SLOPE, RELEASE כולם ל-20.
ואם נשמע לך שמשהו צריך טיפה שונה תשחק עם זה עד שתגיע לסאונד המבוקש.
(זאת למודעי שההוראות שאני כותב פה הם רק בגלל שזה צליל בס, בצלילים אחרים צריך לכוון את הסאונד אחרת).זהו, כרגע הסאונד מכוון וכדי לשמור אותו - בלשונית הנפתחת תבחר WRITE SOUND, בחר לו מקום וקרא לו שם בישראל, ותתחיל להרים ת'אוירה...
בהצלחה...
-
-
@סתם-איש-פשוט ודאי שיש ביקוש
מענין לנסות את מה שאתה אומר אבל בכל זאת ספירת העומר
מחכה ליישם את זה -
@המאסטרו-הנסתר אמר בבס אקורד:
תעתיק את התיקייה bass (מחולצת כמובן..) כמות שהיא לדיסק און קי ותחבר לאורגן.
אפשר גם להעתיק רק את הקובץ שיש בתוך התיקייה? פשוט אין לי במחשב שום תוכנת חילוץ
לא ניתן, הקובץ הזה הוא רק ההגדרת מולטי סמפל ואינו מכיל את הדגימות עצמן המרכיבות את רצף המולטי.
אלא שבכל אופן תדע שמווינדוס 10 ומעלה (ולהערכתי גם בווינדוס 8 ) יש כלי חילוץ מובנה של המערכת עצמה, פשוט תלחץ על הקובץ במקש ימין ותבחר "חילוץ הכל".
ואם אתה משתמש בווינדוס 7 או שמכל סיבה שהיא אתה לא מצליח לחלץ ואתה רוצה תוכנת חילוץ תוכל להוריד מכאן, תבחר את האפשרות הכי למעלה ותתקין.
אח"כ במקש ימני אתה תראה גם אפשרות חילוץ של תוכנת 7zip.אלא, אם הבנת אותי לא נכון ואתה מנסה לחלץ את הקובץ bass_61_slide.KMP, וזה לא העניין... את זה לא תצליח לחלץ גם אם אני מאד ירצה לעזור....
מה שאתה צריך זה להיות במצב שהתיקייה bass מחולצת ואינה בתצורת קובץ zip, והיא מכילה תיקייה בשם bass_61_slide ואת הקובץ bass_61_slide.KMP, וככה לחבר לאורגן ולפעול לפי ההוראות שכתבתי.
בהצלחה!
-
שימו לב!!!
פתחתי אשכול חדש ובו התחלתו של מדריך שלי מפורט ומסודר לבניית קו בס כאן בדיונים המקצועיים
ספרו לי אם נהניתם....