"מה אתה רוצה ממני" של חנן בן ארי- מה אתם רוצים ממנו....
-
שבוע טוב !! שלום חברים יקרים, אני פותח בזאת באופן רשמי את העונה החדשה של "מעבר למקצב" הפרק הנוכחי הוא לא חלק מהסדרה עצמה אבל הוא בהחלט נספח מעניין שלה, אני מדבר על פרשנות שירים.
אני ממש לא רוצה להיות הסינגור של אף אחד (גם לא משלמים על זה אז זה ממש לא העניין שלי) ודווקא על שיר כזה שעורר המון התנגדות וגם פרופוגנדות על אישיותו של הכותב, הייתי רוצה לדבר... קרדיט לרעיון לשיר הזה @טיטו
א. ראשית קצת מידע על השיר (הרבנית ויקי') שירו של חנן בן ארי "מה אתה רוצה ממני", ייצא סינגל שייצא לאור ב10 בדצמבר 2017 מתוך האלבום השני של חנן "לא לבד" שיר בסגנון "בלדה" סיפור/תחנון/די עצוב..
הסגנון הדתי אליו חנן משתייך נותן לו חופש דיבור שאנחנו לא רגילים אליו ולכן יש שראו בשיר כ"שיר התרסה כלפי שמיא" וכו'.. אני לא כאן כדי להגן עליו כפי שכבר ציינתי אבל כן להסתכל מה הרצון בשיר בעצם, ולמה על "מה אתה רוצה שנלמד מזה" של ריבו לא התעצבנו....
לשיר מצטרף וידאו קליפ שייצאבאותו יום יחד עם השיר בערוצו של חנן, בו הוא מביט למצלמה ושר את המילים של השיר, (נכון.. בכל שיר זה ככה, לא ראיתם קליפ שהזמר שר את "חד גדיא" או שיר אחר שהוא לא השיר שעליו הוא עושה את הקליפ, אבל הכוונה שהוא מביט ממש למצלמה בעודו יושב...)
ב. אופי השיר הוא מאוד שקט ועצוב, מהקצב האיטי והכלים המנגנים בשיר פסנתר, גיטרה, כינור, תופים.. בשיר הזמר פונה בקול די זועק ומתחנן באומרו את המילים "מה אתה רוצה", הטון ממש לא מתריס אם תשאלו אותי.. השיר הזה אומנם לא הכי חלק ולא יעבור בשום ועדת "אתיקה" של תחנות הרדיו החרדיות, אבל עכשיו הזמן לשים הכל בצד ולשבת קצת על מילות השיר...
ג. למה התכוין המשורר:תשמור עליי, מפניי,
בפסיכולוגיה יש מושג שנקרא "הבריון הפנימי" זה בעצם ה"אני" שבתוכנו והוא עם כוונות טובות, שנצליח בחיים, שנתרומם.. יש לו רצונות טובים אבל מה שהוא עושה כל היום הוא להלקות אותנו על טעויות שלנו.. והוא עושה את זה מצויין, זה מפתיע כי כאשר חבר יעשה את אותה טעות אנחנו נסלח לו ונועדד אותו במילים שאף פעם לא נגיד לעצמנו... כנראה של"מפניי" הזה חנן התכוין.
תשמור אותי, אמיתי,
עולם מלא.. עמוס וגדוש בפילוסופיות ותכחים, למצוא טיפה אמת וצבע נכון בתוך הערבוביה הזו זה ממש חוכמה גדולה, כזמר מצליח לפעמים נוצרות מאליהן סטיגמות חלקם נכונות הנותנות לזמר וכ''ש ליוצר, להרגיש מורם מעם, אני לא סתם עוד מישהו בעולם אני "הזמר והיוצר" אני איש חשוב.... לא יאה לי לומר כך ולעשות כך, חנן מגיע ואומר "תשמור על האמיתיות הזו" שלא ירד החיוך הפשוט והנעים מהפנים, אבל שהכל ייצא מאותו הלב, זך, טהור ואמיתי.
כל התפילות מילים ריקות,
כן... אנחנו לפעמים מרוב שיגרה של חיים, מאבדים את זה, התפילה נעשית שגורה בפינו ואנחנו ממלמלים אותה, המילים נאמרות ! אבל הן חלולות וריקות ולא פלא שהקשר עם ריבוש''ע ביום יום הוא לא אותו דבר, המצוות לא נעשות בהתלהבות והרבה בגללינו..
שתקנו די, דבר עכשיו,
הגיע הזמן לדבר כנה לבוא הכי פתוח שיש, המילים שאמרנו וזהו, הן היו חלולות ולא באמת היה לנו קשר אמיתי אז עכשיו בוא נוריד את המסיכות ונדבר כנה, בלי הצבעים ובלי התחפושות, ובוא נעשה את זה עכשיו כי אין לדעת מה ילד יום.
מה אתה רוצה ממני, מה?? מה ?? מי ביקש ממך לזרוק בי נשמה?
האמת .... קשה להתמודד עם משפט כזה.. (ואחרי כל הסבר.. הוא ישמע עדיין צורם לאוזן שלנו ובצדק, להגיד "מי ביקש ממך" הוא בעצם לומר שיש לי עמדת כוח לבקשות ואתה לא עשית כמו שביקשתי... ) הוא נשמע מאוד מכוון כלפי מעלה ובא בטענות... הטון אומנם נכון ומתחנן, ואולי אפשר למצוא בו אי זה קרטוב של טענות ומאנות כלפי מעלה, הרצון בו היה כזה: אני בעולם של שקר שמה לעשות.. כן, מציב אותי מול ניסיונות אתה יצרת את העולם כזה.. שהמת משתכח מן הלב, והלב משתכח מן האדם, העולם מלא בשקר, זה האופי שלו.. אז מה אתה רוצה ממני ??? שמת אותי כאן בעולם ואני צריך להתמודד עם כ-ל- -ז-ה ותוך כדי לנהל חיים, משפחה, ולהופיע לכתוב שירים..
כביכול "מי ביקש ממך לעשות זאת" הרי גלוי וידוע לפניך שא''א לעמוד חלק ב100% מול זה.. אז אולי כביכול לא היית עושה זאת, אני יודע שבאתי לעולם למטרה מסויימת ומאידך קשה מאוד לעמוד בה... "בעל כרכך אתה חי, ובעל כרכך אתה מת" וכו'... מי ביקש זאת??? והתשובה היא, לא ביקשנו את זה, לא ביקשנו שיזרקו בנו נשמה !! לא כדאי שנבראנו... אך עתה שנבראנו יש לשמור על הקשר עם שמיא ולהתחנן, ולבקש עוד קצת קרבה ו"חיבוק מאבא".למה לא תבוא אליי בצהריים, תחבק, תביט לי בעיניים.
אנחנו מסתכלים ובצדק, על השם יתברך במקום מאוד גבוה מבינתנו אנו, לנו אין סיכוי להבין חשבונות שמיים אפי' לא טיפה, לכך אנחנו בני אדם וגם אם לכותב הייתה הו''א שהנשמה שנזרקה בנו בשעת לידתנו מהווה את היותנו דמות כדמותו של הבורא כביכול, היא לא תעזור לנו להבין ולו במעט את חשבונותיו, ולכן מאותו רצון די טהור לבוא ולהרגיש פתוח לדבר כמו אבא ובן שלפעמים מרימים טונים ביניהם,
אבא למה ??? יש אסונות, יש צרות, לפעמים נדמה שאין אפי' טיפת אור... תבוא אליי בצהריים ונדבר קצת. בוא תוכיח לי בתוך כל ההסתר הזה שמישהו שומע אותי, זה הסתר שבהסתר, ואני צריך חיבוק אוהב של אבא כדי להצליח להמשיך, שיביט לי בעיניים ויגיד לי תמשיך אני איתך.הבטחת שתמיד תיהיה, האור בקצה החשכה,
אמרת שתמיד תיהיה שם בשבילנו "בכל מקום שתזכיר את שמי אבוא אליך" וכו'.. אנחנו לא רואים את זה !! הניסים לא גלויים, הים לא נקרע והמחבלים לא מתים לפני התרחשות זממם, גם בפן החילוני-חרדי, מחלל שבת לא מת, וכל עושה עוולה ממשיך את שגרת יומו, ואנחנו נאלצים להתמודד שוב בין קשיי החיים, אנחנו יודעים שאתה שם ורוצים לחוש את זה, את האור הזה, את התקווה שפעם הייתה יותר נראית, עכשיו גם מרחוק קשה לראות איזו שהיא פיסת אור, אז בינתיים....
פסנתר בחול, כבר לא יכול,
פסנתר הוא הכלי עליו מנגן חנן מילדותו הוא זכור לו מתקופות טובות יותר וטובות פחות, עתה הוא נמצא בתקופה של שפל, זה אני האמת שלי על החול, חול מסמל את הגשמיות והפחות, אני נמצא על החול במקום הכי שפל ומבקש ממך, בוא אליי בכל זאת בצהוריים וכו'... אני יודע שאתה רוצה בטובתי ויודע כל המתרחש איתי, למרות כל שפלותי בוא אליי ותיתן לי סימן, כי אני כבר לא יכול.
ניסיתי די, עכשיו תורך.
עברתי ניסיונות אחד אחרי השני להצליח את הקשר הזה, הפתוח הזה בין בורא לברוא כאבא לבן, אני פניתי ופניתי ומרגיש שהתפילות שלי כביכול לא נענות למרות שאני יודע שהן כן, הם לא הלכו ריקם, תשלח את הסימן ממך תראה לנו את מה שאנחנו יודעים ומאמינים בו בכל מאודנו...
(בפזמון האחרון) כבר בין ערביים...
החיים ממשיכים אנחנו לא נעשים צעירים יותר, ואפי' השיר הזה כבר נגמר.. עזור לנו !! בוא אלינו כבר ותראה לנו את אור פניך, בביאת משיח צידקנו במהרה בימינו אמן.
נ.ב. יש לציין שרוב ההסבר הינו פרי הגיון לב כותב הפוסט הזה, אבל חלק גדול מן הרעיונות הבסיסיים נלקחו מראיון שהעניק חנן לאחר צאת השיר בוא הסביר ש"הוא היה אחרי מריבה עם אבא שלו והוא רוצה לדבר הכי כנה שיש גם עם אבא בשמיים, וכי הוא ממש לא התכוין להתריס כלפי מעלה...
תגובות כאן
וכן במייל, גם לבקשת שירים אחרים לפרשנות- ml@miktzav.comכל מילה מיותרת, תודה לך חנן. ושבוע טוב לכם הקוראים !
-
-
-
-
-
-
-
-
-