העשרת ידע ומושגים במוזיקה
-
מוזיקת רוק: השירים בסגנון זה מאופיינים בעיקר במבנה שיר פשוט, במנגינות קליטות, בפזמון קליט. הרכב המכיל בתוכו בס חשמלי, גיטרה חשמלית ומערכת תופים (ולעיתים כלי מקלדת), שירים קצרים באורך 2-4 דקות ומשקל 4\4
||רוק הוא ז'אנר מוזיקלי, שהחל דרכו כהתפתחות של הרוק אנד רול בשנות ה⁻50 של המאה ה⁻20. הרוק מבוסס על סולמות הבלוז , בהם מונמכים הצלילים השלישי והשביעי בחצי טון. במקור, הרוק היווה שילוב בין מוזיקה אמריקאית עממית למוזיקה אפרו⁻אמריקנית קצבית ; אך עם השנים הרוק התפצל לאינספור כיוונים, שהתרחקו מסגנונות אלה מרחק רב, והושפעו גם מסגנונות אחרים לגמרי כמו מוזיקה קלאסית, פופ, ובשנים האחרונות אפילו היפ⁻הופ. זאת, כיוון שלמעשה כל להקה שמשתמשת ב"שילוש הכלים המקודש" של הרוק - גיטרה בס, תופים וגיטרה חשמלית - יכולה להגדיר את עצמה כלהקת רוק; והאפשרויות הטמונות בשילוב של שלושת הכלים הללו הן בלתי מוגבלות, מה גם שבמהלך השנים, להקות הרוק הוסיפו כלי מיתרים והחלו לחקור שיטות הקלטה חדשות וכן את האפשרויות הטמונות בסינתיסייזרים, ובאפקטים רבים שמשמשים היום כל גיטריסט. לכן, בנקל אפשר למצוא רוק שקט ורוק רועש, רוק מהיר ורוק איטי, רוק שמח ורוק עצוב, רוק קולי ורוק כלי, שירי רוק קלילים ולעומתם מנגינות רוק כבדות ועמוקות. סגנון הרוק הוא כה מגוון, שלמעשה, הוא אינו סגנון אחד אלא קבוצה גדולה מאוד של סגנונות שמקושרים דרך הבסיס של "השילוש המקודש"||
-
@ריינבואו עיבוד מוזיקאלי:
סידור ראשוני או ארגון מחדש של שיר או יצירה: במקצב, סגנון, סולם, ז'אנר מוזיקלי, הרכב מוזיקלי, סוג וכמות הכלים, ניתן לדמות את המעבד המוזיקלי לבמאי של היצירה המוזיקלית, או לתסריטאי שמעבד יצירה קיימת לתסריט. המעבד המוזיקלי משתמש בחומר הגלם המוזיקלי – הלחן (מלודיה) וההרמוניה (אם כבר קיימת; המעבד יכול לבנות או לשנות אותה) – כדי "לעצב" את הביצוע.בדרך כלל, מקבל המעבד המוזיקלי תווים ליצירה או הקלטה ראשונית של השיר ברמה נמוכה (סקיצה). המעבד, בהתייעצות עם המלחין מחליטים מה יהיה הז'אנר, המקצב, מהירות היצירה או השיר (טמפו), אילו כלי נגינה ישתתפו בהם וקובעים פרמטרים נוספים. בטרם ייגש המעבד לעבודתו הוא יפנה למבצע, הזמר, כדי להחליט באיזה סולם יבוצע העיבוד ולהתאים אותו למנעד (יכולת מקסימלית מבחינה טונאלית ודינמית) המבצע. כמו כן יכול המעבד להקצות מקום בזמן ביצוע היצירה, שם יתבצע אלתור חופשי. המעבד המוזיקלי נותן לפעמים ביטוי אישי ליצירה המולחנת ויוצר לה סגנון ייחודי משלו; הוא יכול, למשל, להוסיף לשיר הקדמה או מעבר מוזיקליים.
העיבוד המוזיקלי יכול להיות מורכב במעבר מתזמורת להרכב, מהרכב לכלי סולו, מכלי סולו לתזמורת, ועוד. עיבוד לכלים מוזיקליים הוא מורכב ומצריך מיומנות, הכרת הכלים והכרת טווח היכולות שלהם (מנעד). עיבוד לכלים קלאסיים מצריך בדרך כלל כתיבת תפקיד נגינה מדויק לכל כלי, (וכתיבת עיבוד לתזמורת פירושו הכנת פרטיטורה) גם מעבר של יצירה מסוימת מסגנון מוזיקלי אחד לאחר ייחשב לעיבוד מוזיקלי. לדוגמה: ניגון באבוב עם מקהלת מלכות שמבצעת בנוסף למלודיה
הבסיסית עוד שכבה של אילתור משלה, -
ב"ה יש לי ידע מוזיקלי מאוד גדולואני יכולה לתת הרבה ולהעשיר
אני לא יודעת לתת על משהו ספציפי אבל אם יש נושא שאתם רוצים לדעת עליו אני אשמח להסביר. -
מנעד:
מִנְעָד (דִּיאַפָּזוֹן) הוא טווח צלילים. מקור המילה בהלחם: מן-עד, כלומר הצליל המינימלי והמקסימלי שאפשר להפיק. ניתן להתייחס למנעד של יצירה, כלומר טווח הצלילים הדרוש כדי לבצע אותה, או למנעד של כלי נגינה או זמר, כלומר לטווח הצלילים שמסוגל המבצע להפיק.מבצע שמנעדו אינו מכיל את מנעד היצירה לא יוכל לבצע אותה. חלק מן העבודה על פיתוח קול מטרתה הרחבת המנעד של הזמר. עם זאת, לא ניתן להגדיל את המנעד באופן בלתי מוגבל; לנתוני גופו של הזמר השפעה על מנעדו (כמו גם על טיב קולו וגונו), והמנעד יכול להשתנות או להתגמש מסיבות שונות (אימון ארוך או מחלה, למשל).
מקובל למדוד מנעד של זמרים וכלים באוקטבות. מנעדם של מרבית הפסנתרים, לדוגמה, הוא כשבע אוקטבות.
- [המילה מנעד בנויה מצירוף של שתי מילות יחס: מן + עד. המונח הקודם שקבעה האקדמיה במילון למונחי המוזיקה משנת תשט"ו הוא מִגְבּוֹל]
-
@בנימין-לוריא אמר בהעשרת ידע ומושגים במוזיקה:
מנעד:
מִנְעָד (דִּיאַפָּזוֹן) הוא טווח צלילים. מקור המילה בהלחם: מן-עד, כלומר הצליל המינימלי והמקסימלי שאפשר להפיק. ניתן להתייחס למנעד של יצירה, כלומר טווח הצלילים הדרוש כדי לבצע אותה, או למנעד של כלי נגינה או זמר, כלומר לטווח הצלילים שמסוגל המבצע להפיק.מבצע שמנעדו אינו מכיל את מנעד היצירה לא יוכל לבצע אותה. חלק מן העבודה על פיתוח קול מטרתה הרחבת המנעד של הזמר. עם זאת, לא ניתן להגדיל את המנעד באופן בלתי מוגבל; לנתוני גופו של הזמר השפעה על מנעדו (כמו גם על טיב קולו וגונו), והמנעד יכול להשתנות או להתגמש מסיבות שונות (אימון ארוך או מחלה, למשל).
מקובל למדוד מנעד של זמרים וכלים באוקטבות. מנעדם של מרבית הפסנתרים, לדוגמה, הוא כשבע אוקטבות.
- [המילה מנעד בנויה מצירוף של שתי מילות יחס: מן + עד. המונח הקודם שקבעה האקדמיה במילון למונחי המוזיקה משנת תשט"ו הוא מִגְבּוֹל]
האם ידוע כאן למישהו (אולי @margalit ) מה המנעד הממוצע אצל בנות בגילאי העשרה?
-
@ריינבואו אמר בהעשרת ידע ומושגים במוזיקה:
@בנימין-לוריא אמר בהעשרת ידע ומושגים במוזיקה:
מנעד:
מִנְעָד (דִּיאַפָּזוֹן) הוא טווח צלילים. מקור המילה בהלחם: מן-עד, כלומר הצליל המינימלי והמקסימלי שאפשר להפיק. ניתן להתייחס למנעד של יצירה, כלומר טווח הצלילים הדרוש כדי לבצע אותה, או למנעד של כלי נגינה או זמר, כלומר לטווח הצלילים שמסוגל המבצע להפיק.מבצע שמנעדו אינו מכיל את מנעד היצירה לא יוכל לבצע אותה. חלק מן העבודה על פיתוח קול מטרתה הרחבת המנעד של הזמר. עם זאת, לא ניתן להגדיל את המנעד באופן בלתי מוגבל; לנתוני גופו של הזמר השפעה על מנעדו (כמו גם על טיב קולו וגונו), והמנעד יכול להשתנות או להתגמש מסיבות שונות (אימון ארוך או מחלה, למשל).
מקובל למדוד מנעד של זמרים וכלים באוקטבות. מנעדם של מרבית הפסנתרים, לדוגמה, הוא כשבע אוקטבות.
- [המילה מנעד בנויה מצירוף של שתי מילות יחס: מן + עד. המונח הקודם שקבעה האקדמיה במילון למונחי המוזיקה משנת תשט"ו הוא מִגְבּוֹל]
האם ידוע כאן למישהו (אולי @margalit ) מה המנעד הממוצע אצל בנות בגילאי העשרה?
לא יודעת בוודאות
אבל נשמע לי שזה אמור להיות מצו סופרן שזה A3-A5
אבל אני ממש לא בטוחה לגבי זה@אייצ-ית אמר בהעשרת ידע ומושגים במוזיקה:
@margalit לדעתי- כל מושג שיכול לחדש לנו דברים במוזיקה.
טכניקות, הצעות יעול וכו'- זה הבמה!
מחכים לך!!!זהו, שאני לא יודעת מה זה כל מושג
יש כל כך הרבה מושגים במוסיקה שאני לא יודעת ממה להתחיל... -
@מוישה מבחינה מילונית-
קאבר
גרסת כיסוי , היא יצירה מחודשת של שיר של אמן אחד על ידי אמן אחר. לעתים קרובות גרסת הכיסוי דומה למקור, אך מבוצעת בצורה או בסגנון מוזיקלי שונה, ולכן היא מוגדרת כגרסת כיסוי. ישנם מקרים בהם אמן מבצע גרסה שונה לשיר שלו עצמו, וגרסה זו נחשבת לגרסת כיסוי, למרות שהשיר מבוצע על ידי האמן המקורי.מתוך ויקיפדיה....
כיום-
המון זמרים מתחילים- היצירות הראשונות שלהם הם "קאברים"- אם יש פידבק חיובי מהקהל- אז הם עוברים לשירים מקוריים שלהם...
בעיני- יש קאברים שהרבה יותר יפים מהמקור...הן בלחן והן מבחינה ווקאלית של הזמר. -
אוקטבה – מקור השם במילה "שמונה" ביוונית, והמילה מציינת הפרש בין צליל לצליל אחר שתדירותו קטנה או גדולה פי שנתיים ממנו, ועל פי התיאוריה, לאחר שעוברים שניים עשר חצאי טונים שמתווכים ביניהם, הם נקראים באותו שם. בהתאם לכך, בגיטרה על גבי מיתר אחד, האוקטבה היא הפרש של שניים עשר שריגים, לדוגמא משריג 3 לשריג 15.
מיתר שישי ומיתר ראשון נקראים באותו שם (מי שווה ערך E ) וההפרש ביניהם הוא שתי אוקטבות כי באמצע יש גם את מיתר 4 שריג 2 שהוא צליל האוקטבה שבאמצע.
-
@מוישה במוזיקה, אוקטבה היא מרווח בין שני צלילים שתדירותו של האחד מהם היא חצי מתדירותו של השני. מרווח זה שקול ל⁻6 טונים, בין תו לאותו תו ברצף הבא. אוקטבה היא המושלמת מבין המרווחים המושלמים, שכן היא מהווה הרמוניה בין תו למופע זהה של עצמו. מבחינה פיזיקלית, כאמור, גובה הצליל של תו הגבוה באוקטבה מתו אחר הוא פי 2 בתדר, ולפיכך מתלכד עם כל תדרי הצד שלו ויוצר הרמוניה חזקה עמו. מתוך ויקיפדיה
-
@מוישה אז ככה- קודם כל-
טון-
הוא מרווח קבוע בין הצלילים, למשל המרווח בין הצליל דו, לצליל רה. טון הוא גם מונח נרדף ל"צליל".אוֹקְטָֿבָה-
שמינייה; צליל שמיני וכן מִרוָוח של שמונָה צלילים בּסולם שבעת הטונים (מדו אחד לדו הגבוה ממנו וכד')אם אני אסביר לך את זה במונחים שתבין זה קצת קשה- כי צריך ידע קודם במוזיקה...
ברעיון הכללי-
טון ואוקטבה זה מרווחים שונים בצליל.-לדוגמא.
כשאומרים על אדם שהוא מדבר באוקטבות גבוהות- הכוונה "ריב קולני- צעקות", וכן ההפך....
וכן טון- כשאדם לא שר בטון הנכון- הכוונה שהוא לא שר "בגובה" שנצרך לשיר...מקווה שהסברתי את זה נכון....
-
@אייצ-ית אמר בהעשרת ידע ומושגים במוזיקה:
שמינייה; צליל שמיני וכן מִרוָוח של שמונָה צלילים בּסולם שבעת הטונים (מדו אחד לדו הגבוה ממנו וכד')
שימו לב שלמרות שיש שבעה צלילים, סך הרווחים הוא רק 6 טונים, כי המרווח בין מי לפה ובין סי לדו הוא רק חצי
דו > רה > מי > פה > סול > לה > סי > דו
--1--- 2 - 2.5 -3.5 - 4.5 - 5.5 - 6 -
נעשיר עוד
טרנספוזיציה ("השׂאה") היא הגבהה או הנמכה של שיר או יצירה מוזיקלית לרוב על מנת שיתאימו לכלי נגינה או למנעד מסוים. הטרנספוזיציה נקבעת בהשוואה לכלי הפסנתר או לכל כלי אחר במנעד זה. הטרנספוזיציה גוררת עמה שינוי במרכז הטונלי אך לא בסולמות עצמם, לדוגמה טרנספוזיציה מדו לרה של קטע בסולם מז'ורי תשנה את הסולם מדו מז'ור לרה מז'ור. בטרנספוזיציה משתמשים בעיקר לנוחות המבצע, ונעזרים בה בעיקר זמרים. במוזיקה הקלאסית אין נהוג לבצע טרנספוזיציות, אלא בז'אנר השיר האמנותי ובמקומות ביצירה בהם כתב המלחין בעצמו גרסה נוספת בסולם אחר.