גם לך זה קרה?
-
אם גם לך קרה שהתחלת לכתוב מוסיקה והתבאסת למה המוסקה שלך לא נשמעת טוב,
אני רוצה לומר לכולכם שזה הכי נורמלי בעולם ולכולנו זה קרה.
במשך 25 שנה אני חוקר ומתעסק בעולם המוסיקה לעומק, מלחין, כותב עיבודים, מקליט וממקסס
ולאורך השנים נפל לי אסימון לגבי כמה שאלות ששאלתי את עצמי בשנים הראשונות ליצירה...התובנה הראשונה שלי היא העניין הטכני.
כיום ב-2022 (ועוד הרבה קודם) תהליך היצירה לרוב נכתב על מחשב.
היתרונות לכך רבים: יצירה בשלבים, היכולת לבנות לבדך ממש עולם ומלואו ע"י סאונדים וירטואלים
וע"י כך להבין איזה ממלכה בחרת ליצור לפני הגעת הנגנים או אולי ההחלטה היא להשאר בסאונדים אלקטרונים וירטואלים.העניין הוא כזה...
בכדי ליצור כך, נצטרך להכיר תוכנת הקלטה כזו שיודעת ליצור ממלכות כאלו.
אני עובד עם תוכנת קיובייס למשל, שיתרונותיה רבים, הן ביצירת מוסיקה מבוססת הקלטות אודיו
ובין אם מדובר בהקלטות מידי וירטואליות.
לרוב ממלכות כאלו לא לומדים ביום או יומיים כי הן עמוסות בחלונות ואפשרויות כה רבות עד
שלעיתים ללא הידע המתאים אפשר ממש ללכת שם לאיבוד.אך ידע טכני זה לא הכל...
שליטה וידע ברמה הטכנית לא מהווה בהכרח את הצינורות ליצירת מוסיקה משובחת ועל כך רוצה לפרט קצת יותר:
-
ישנם תוספים שיושבים על תוכנות הקלטה ובהם ישנם מנגנונים שניתן ליצור בהם בקלות ארפג'יאו או בעברית פשוטה , אם נלחץ על קליד אחד נשמע עולם ומלואו...
ישנם לופים ומקצבים אלקטרונים שניתן לגרור אל שולחן העבודה
ולחבר מעין חתיכות לגו כדי ליצור ביטים ויחידות מוסיקליות.
העניין הוא שע"י שימוש מופרז בחתיכות לגו כאלו בלבד, יתקבלו מוסיקות חד גוניות.
ידע טכני כאן מאוד יעזור אך אם 3 יוצרים שונים ישתמשו באותם ספריות,
יווצרו מוסיקות יחסית דומות. -
לבעלי ידע הרמוני הכולל תווים, ידע באקורדים, מצלולים , אקורדים בעלי מתח וכו'
תנתן הפריווילגיה ליצור ע"פ סכמות של אקורדים (ישנם עשרות שירים בעלי אותו מבנה של אקורדים
ומה שמבדיל בניהם זה המלודיה = המנגינה)
ידע טכני בהפעלת תוכנה בהחלט יעזור אך ההישענות העיקרית יכולה להיות על בסיס ליבת המוסיקה
וגם ידע בסיסי יחסית יניב תוצאות טובות. -
שילוב של ידע טכני בהפעלת תוכנה לעומק + ידע הרמוני ומלודי (אקורדים ומנגינה) בהחלט יניב תוצאות משובחות
אך גם כאן יש עוד שלבים שצריך להכיר...
ברגע שיש לנו ידע טכני וידע הרמוני שמאפשר לנו להלחין מנגינה ואקורדים מתאימים,
נצטרך לחשוב קצת כמו קבלן בנייה שבונה מפעל.
המפעל בנוי מקומות תחתונות, קומות עליונות, חלונות דלתות, עובדים שעושים פעולות כמותיות אך פשוטות
ועובדים בולטים וחשובים יותר שמבצעים תפקידי מפתח...המוסיקה מתנהת ממש כך.
אי אפשר שכולם יתנו קצב , או שכולם ישירו מנגינה, או שכולם ינגנו ליווי.
השילוב והשזירה של כל המכלול יצור לנו את המוסיקה ליפה ומשובחת.בואו נניח שיש לנו 3 כלי נגינה שמהם נבנה מוסיקה: פסנתר, גיטרה ואקורדיון.
לא סתם בחרתי בכלי הנגינה הללו.
שלושתם כלים הרמוניים (שמנגנים יותר מצליל אחד יחד ויכולים ליצור אקורד)- מלודים (שלושתם מנגנים מנגינה)
- כלים שאפשר ליצור מהם קצב.
עכשיו...
אם בשיר שבחרנו, ננגן ע"י כולם רק הרמוניה, לא נשמע מנגינה והקצב לא יהיה ברור. הליווי יהיה עמוס...
ואם בשיר שבחרנו, ננגן בכולם מנגינה - שוב יהיה משעמם! ולא תהיה הרמוניה!תזמור נכון הוא כזה שכבר בראש שלנו עוד לפני שהתחלנו , אנחנו מגדירים מה תפקיד כל כלי.
אם פסנתר יתן הרמוניה, גיטרה תיתן קצב והרמוניה, ואקרודיון יתן מנגינה הרי לנו חלוקת תפקידים נכונה.כמובן שאם נרחיב את העניין אפשר ליצור בכלים מסוימים מוטיבים (קווי מתאר שמכתיבים את ה"כתם"
שבעזרתו נזהה את השיר כבר בשניות הראשונות).
אפשר גם להשתמש בחטיבת כלים, כמו חטיבת מיתרים (כינור , ויולה, צלו, קונטראבס)
או חטיבת נשיפה ממתכת או מעץ...
כמובן שלכל בחירה יש אופי מסוים שעובד על הרגש שלנו.
מיתרים בד"כ יתנו את הסממן הריגשי שמחמם את המוסיקה ומוסיף מימד שגורם לכולנו לנשום את המוסיקה ולהתרגש.
כלי נשיפה ממתכת (חצוצרה, סקסופון טרומבון וכו....) יתנו גוון עוצמתי וחד שמכניס אנרגיה וגרוב לשיר.כמובן שאין אמת אחת ולא מעט פעמים הכינור הוא זה שיבעט עם האנרגיה וכלי נשיפה ממתכת יהיו
הכלים הרכים והמלטפים. פס קולים קולנועיים עמוסים בדוגמאות כאלו.אך שימו לב...
לאחר תזמור תדרש עריכה ומיקס כדי לשים את כל כלי הנגינה במרחב הנכון ובאיזון הנכון.
התהליך הקסום הזה שנקרא מיקס לעיתים עשוי להיות מפרך אך עם הזמן כשמבינים מספיק
את הכוח שיש לכל אחד מכלי העבודה במיקס מגיעים לתוצאה הסופית המיוחלת.לא פעם נשאלתי: "עמית איזה רמקולים יש לך...? ואיך זה שאצלך הכל נשמע טוב ואצלי לא...?
מממ....
אני חושב שהתשובה לשאלה הזו מתחילה ונגמרת באוזניים ידע וניסיון.
ברור שאנחנו צריכים חדר מטופל, ציוד יעיל ותקין לעבודה - אבל בסוף הידע מנצח.
אפשר לפעמים לקלוע בלי ידע אך רק ע"י לימוד אפשר לייצר שיטה שתעזור לנו פעם אחר פעם
לקלוע אל המטרה ומפעם לפעם להגיע אליה מהר יותר וטוב יותר.לאחרונה רכשתי סט רמקולים חדש לסט הקודם כדי להשוות את המיקס התורן שנמצא על שולחן הניתוחים.
ולמען האמת, אני בוחן את המיקס גם באוזניות אולפן, באוזניות טלפון, ואפילו ברכב.
המטרה היא כזו שהמיקס שלי ישמע טוב בכמה שיותר מערכות ולא להתיימר להפיק מיקס שישמע טוב
רק במערכת אחת כי היא היחידה שיכולה לסחוב מיקס שכזה.בעברית פשוטה - אם הגזמתי והדגשתי יתר על המידה צלילים מסוימים, רמקול איכותי ידע להוציא
עדיין את המיקס יפה. אך רמקול לא איכות ימיד יתחיל להשתעל...
ומכאן המטרה היא ליצור מיקס שנהנה בו בכל מערכת, גם בכזו שלא יודעת לסחוב ואין לה קיבולת גבוהה.אני בטוח שהפוסט הזה יעלה בכם שאלות ואשמח להשיב.
למי שמעוניין בכל הידע הטכני כדי להפעיל לעומק תוכנת הקלטת "קיובייס" מהשלב הראשון ועד לשלב יצוא
מוזמן להרשם בלינק מטה ללא שום עלות, ולקבל 3 שיעורים חינמיים שיתנו לכם המון ערך.
https://amitbenatar.ravpage.co.il/cubase course for googleולאלו שרוצים להכיר את עולם ההרמוניה , מלודיה , קריאת תווים וקצב, הסודות שמאחורי הצלילים
מוזמנים להרשם כאן בלינק מטה ללא שום עלות, ולקבל 2 שיעורים ראשונים שיאירו לכם את הדרך.
https://amitbenatar.ravpage.co.il/ladatacordimumehabaitאגב ברישום ללינקים תקבלו גישה למייל הפרטי שלי בו אני נמצא רוב שעות היום.
מאחל לכולכם בהצלחה ענקית
ולכו לעשות מוסיקה טובהעמית
-