ניגון לפי שמיעה.
-
הדרך הטובה ביותר - דורשת המון השקעה אבל מביאה לתוצאות מדהימות:
בוחרים שיר ומפעילים אותו, ומתחילים לנסות לנגן ביחד איתו.
עדיף למצוא את האקורד הראשון בסולם נוח (עם קאפו) ואחר כך פשוט להקשיב - איפה מתחלף אקורד ואיך הוא נשמע, ולנסות למצוא אותו, כמה שיותר מדויק.
כך שוב ושוב ושוב, עם עוד ועוד שירים.
בהתחלה יהיה קשה מאד, צריך כל רגע לחזור אחורה ולנסות שוב.
אבל לאט לאט מפתחים שמיעה מוזיקלית, קולטים את התפקיד של כל אקורד ואת המיקום של מבחינת גובה הצליל, ושומעים צליל כבר מצליחים להבין מה אמור להיות האקורד.
מניסיון שלי ושל אחרים - מביא לנגינה יפה ומקצועית!!
בהצלחה -
לאט אבל בטוח - פשוט מנסים. שוב ושוב ושוב.
ועוד משהו שעזר לי אישית, ניסיתי להחוות לעצמי תנועה (כן! ממש בידיים! ולא לצחוק... ) עולה או יורדת, ולפי זה התאמתי אקורד.בהצלחה!
-
@ריינבואו אמר בניגון לפי שמיעה.:
ועוד משהו שעזר לי אישית, ניסיתי להחוות לעצמי תנועה (כן! ממש בידיים! ולא לצחוק... ) עולה או יורדת,
יפה.
אני למדתי ככה נגינה לפי שמיעה בקלידים... -
גם אני שאלתי פעם את אותה שאלה והתשובה זה להתאמן להתאמן ולהתאמן.............. ע"פ חוברות ואם הזמן השמיעה המוזיקלית משתפרת והמוח קולט כל אקורד לאיפה הוא מתאים...
-
אני לא מנגן על גיטרה אבל מנסיוני על אורגן זה אותו דבר אתה מתאמן עם המורה על האקורדים בשירים ואחרי כמה חודשים אתה כבר יודע לבד את כל השירים בע"פ
-
אין מה להשוות בין להתאמן הרבה על שירים מחוברות לבין להתאמן על התאמה לבד לפי שמיעה
קצב ההתקדמות בלי השוואה!!! (לטובת האפשרות השניה כמובן...)
החוברות טובות בשביל להכיר אקורדים חדשים
מי ששולט באקורדים באופן כללי - התאמה כמו שכתבתי למעלה לפי שמיעה תקדם אותו הרבה יותר -
@אלי-מהאולפן אמר בניגון לפי שמיעה.:
אני לא מנגן על גיטרה אבל מנסיוני על אורגן זה אותו דבר אתה מתאמן עם המורה על האקורדים בשירים ואחרי כמה חודשים אתה כבר יודע לבד את כל השירים בע"פ
אצלי זה לא עובד...
או שגיטרה זה שונה מקלידים... -
@תמר אמר בניגון לפי שמיעה.:
@אלי-מהאולפן אמר בניגון לפי שמיעה.:
אני לא מנגן על גיטרה אבל מנסיוני על אורגן זה אותו דבר אתה מתאמן עם המורה על האקורדים בשירים ואחרי כמה חודשים אתה כבר יודע לבד את כל השירים בע"פ
אצלי זה לא עובד...
או שגיטרה זה שונה מקלידים...נראה לי שכן, מניסיון
-
@אלי-מהאולפן אמר בניגון לפי שמיעה.:
אני לא מנגן על גיטרה אבל מנסיוני על אורגן זה אותו דבר אתה מתאמן עם המורה על האקורדים בשירים ואחרי כמה חודשים אתה כבר יודע לבד את כל השירים בע"פ
אתה מדבר על אקורדים או תווים?
-
בקיצור סיכום הנושא. להתאמן להתאמן להתאמן להתאמן.
אם נחשוב על המשמעות המילולית של המילה להתאמן, פירושו להיות אמן. נהיים אמנים בעזרת זה שמתאמנים על מה שיודעים ולא בנסיון לרכוש ידע חדש כל הזמן.
מנסיון שלי (על קלידים) העיקר במוזיקה הוא לא הידע, יכול להיות אחד מאוד מוזיקאי אבל הוא לא יודע לנגן. ככל שמתאמנים יותר, מצליחים יותר, וכמובן הכל עם סייעתא דשמיא, והרבה תפילות, שיהיה לכולם בהצלחה. -
-
מניסיון כמו שנאמר אבל אני רוצה להוסיף.
צריך לקחת שיר, עדיף מוכר ופשוט ולפרק אותו לחלקים ולנסות להתאים לבד אקורדים לכל השיר ולהתאמן על השיר כמה פעמים, אחר כך לחפש את האקורדים של השיר כתובים, אם הצליח למחוא כפיים ולהתאמן על השיר הזה עוד ועוד אפילו שכבר יודעים אותו בעל פה, אם לא הצליח לשנות ולעשות הפקת לקחים מה הטעות ולמה, וכמובן תוך כדי להמשיך לעוד שירים.
מניסיון זה עובד. -
@תמר אמר בניגון לפי שמיעה.:
הייתי רוצה להפנות שאלה לכל המנגנים על גיטרה/מיתרים וכו'..
איך ניתן לשפר את הנגינה לפי שמיעה?
כרגע אני מנגנת רק עם אקורדים ואני רוצה לנגן לפי שמיעה.
מה צריך לעשות בשביל זה?חשוב מאוד להתאמן כמו שהזכירו פה אחרים...אבל חשוב שיהיה בסיס לשמיעה מוזיקאלית. מי שמנגן לפי שמיעה הנגינה שלו אוטומטית. זה לא משהו שאפשר ללמוד בשנייה, אולי אחרי המון אימונים אבל לרב זה משהו שנולדים איתו והוא אוטומטי ברב המקרים. אני יכולה להעיד על עצמי שבגיל 8 התחלתי לנגן וכבר אז, כל שיר ששמעתי אחרי שמיעה ראשונית ידעתי לנגן אותו על קלידים בלי שום טעות בתווים, ובלי "נסיונות " להגיע למנגינה הנכונה.
מנסיוני כאחת שמעבירה גם שיעורים פרטיים באורגן-לא לכולם יש חוש שמיעתי...נכון שאפשר לפתח את זה באימונים, אבל אני מדברת על משהו שהוא מולד-השמיעה שמאפשרת לנו להעביר את מה ששמענו במדויק לקלידים, למצוא את הסולם הנכון, להתאים אקורדים וכל זה לאחר שמיעה אחת של שיר...(כמובן שאת זה אני יודעת לעשות היום...)
כמו שיש אנשים שיש להם שמיעה אבסולוטית-שיודעים לזהות כל צליל ותו מהמנגינה...לא לכולם יש את זה (לי אין...)
אבל להתאמן זה חשוב תמיד , ולהתאמן יחד עם השיר-זה מאוד עוזר.
בהצלחה! -
@אנונימית כותבת מידיעה ברורה ומהיכרות קרובה, מעטים האנשים שאינם יכולים לפתח את שמיעתם המוזיקלית, אני מתכוונת גם לאלו שלא נולדו עם זה. אמנם תהיה להם דרך ארוכה יותר ולעיתים מפרכת, אבל עם כח רצון חזק והתמדה הם יגיעו לרמה מצוינת של נגינה לפי שמיעה.
לגבי שמיעה אבסולוטית אני מסכימה אתך, יש יחידים שיש להם, גם לאורגניסטים ובעלי תזמורות הכי רציניים - לא לכולם יש.
כמו שכתבת ממליצה לכולם להתאמן ורק להתאמן ולא פחות חשוב תאמינו בעצמכם ואל תתייאשו, בסוף אתם תפתיעו (גם את עצמכם...) -
@adi מסכימה איתך ב100%
וכן, אפילו יש אפשרות להגיע לשמיעה אבסולוטית. עבודה אבל זה בהחלט מגיע.
באופן אישי, כמורה לנגינה, אפשר לראות מיד מי חזקה בשמיעה ומי לא,
ופשוט בתחילת כל שיעור מנגנים סולם כשכל צליל קודם אומרים אותו בפה ואז משמיעים - וזה פשוט מדהים איך שזה עובד.@תמר, באופן פרטני יותר - דיברת על אקורדים, אז שיטה טובה היא 'להדבק' לסולם מסוים (המלצה: להתחיל עם לה מינור), לנגן הרבה שירים מאותו הסולם. אחר כך לקחת שיר מאותו הסולם ולנסות להתאים לו אקורדים לבד. תראי שזה ירוץ הרבה יותר טוב.
ולעבור אח"כ לסולמות נוספים.
קובץ שכתבתי על אקורדים, למתחילים. הדרכה בסיסית איך להגיע לסל אקורדים שיתן לנו שיר נכון.
(בלי הסבר על מהלכים, מי מושך מה, וטבע של כל שלב. ברמה ממש בסיסית, אבל נכונה.)
https://drive.google.com/file/d/***1zfh8hBdTV8MeQ7FvA9w0S58355_AJhVU/view?usp=sharing -
@תמר
מנסיוני וכאחד שמלמד נגינה על פי שמיעה אתן לך כמה טיפים:
א. גם בקלידים וגם בכלי נשיפה, נגינה על פי שמיעה שווה בכל הכלים, ואין הבדל בין סוג הכלי.
ב. כדי לאמן את השמיעה יש להפסיק את הנגינה של האקורדים ולהשקיע רבות דווקא בסולו. הסולו מגביל אותך לתו אחד בלבד שעלייך למצוא, ככה שחוש השמיעה יכול להתרכז יותר...
ג. קחי שיר פשוט, כמו 'ימים', או 'עוד ישמע' וכדו', ו"פרקי" אותו לתווים, ותתחילי למצוא את - נניח -שלשת התווים הראשונים של השיר. בתשחילה כל תו לחוד ואז נגני אותם ברצף, ותראי איפה הצלחת ואיפה זייפת...
וכן הלאה...
אחרי שהשמיעה של הסולו משופר, יהיה לך יותר קל להתאים אקורדים, גם על פי שמיעה וגם תביני יותר את ההתאמה של האקורד
בהצלחה רבה!!!!