פרק ו'- "כולם אליך ישברו" - תופעת העדר המוזיקלית המסתורית והאם הישיבשיר אמיתי...
-
#anchor(תופעת העדר המוזיקלית המסתורית, והאם ה"ישיבשיר" זה אמיתי או לא)
"כולם אליך ישברו" מתוך השיר של נפתלי קמפה מאלבומו השני "אנה אלך" |
המשפט שלי: חבר'ה לא להתפרע... שלא יייעוף לכם ה'סכך.... |
זה שוב אני (לא "נהוראי אבאלה שלי"..) כותב לכם כאן מהבונקר הפרטי, רק שאצלי העניינים קצת הפוכים אצלי הבונקר הכי מופצץ, כל רגע יש הודעה חדשה מההוא מההם, ריאיון, טור, תגובה, מצעד חדש, ויש לציין שאני זה שהזמנתי על עצמי את זה,.. העונש כולו שלי.
בכל אופן למה אני מספר לכם את זה ?! רק כדי להגיד שאני שוב איתכם בשעות הקטנות של הבוקר, לכתוב לכם עוד טור מלב אל לב, ממסך למסך..... (אם יש שגיאות כתיב סליחה זה מעייפות:)
תקופת חגי תשרי זימנה לנו לא מעט זמן איכות בבית הכנסת, בין אם אנחנו הורים לילדים ובין אם אנחנו ילדים להורים, הרגעים המחוננים ביותר אלו שלא ימחקו לנו ויחקקו לעד במוח הם הרגעים הנשגבים בהם כולם שרים בדביקות את מילות התפילה (תלוי הנוסח:)....
אם זה "אוחילה לק-ל" במנגינה של ר' הלל... (זה לא של ריבו, לא...)
ואם זה "לך ק-לי" בלחן המרוקאי המתוק.... (גם זה לא שלו)
האם ייצא לנו לחשוב פעם איך נוצרת ההרמוניה הזאת ??
משהו כל כך טהור וכיף כזה, ולא... חיפשתי את השכן הזייפן בין כל הקול... אבל לא מצאתי אותו,
ויבוא המאזין מעמק חפר וישאל "רגע אבל כולם פה זייפנים של הששון.. איך זה יכול להיות"..
וכאן אני מגיע למשהו ששמעתי מיואלי דיקמן באחד מתוכניותיו וככה זה הולך:
הקול האנושי לכשעצמו איננו מקובע או ממוחשב, ולכן לא יהיה ניתן טכנית ליצור צליל מדוייק..
(למרות שהכלים באו לחקות את הכלי האנושי, נרחיב על זה פעם אחרת)
בהחלט יהיה ניתן לשפר את רמת הדיוק עד לתוצאות הזויות על ידי פיתוח קול ותרגילים מתאימים... (או אוטו טיון) בכל אופן ככה זה כי ככה זה,
אבל מה יקרה כאשר ישתלבו להם הרבה קולות נניח להקה עם 45 נגני כינור נגן כינור אחד שייזיף מישהו ירגיש ??!!
ולא לזה כוונתי, התשובה לשאלה שלי ממש לא מסתיימת בזה שהזייפן נבלע בתוך ערימה של זמרי על, כי זה לא....
ולכן הנראה לי להסביר בזה כך.. ועכשיו ברצינות,
הנה מה שמצאתי על "תופעת עדר" אצל השכנה החכמה שלנו ויקי'.. תופעת העדר או התנהגות העדר היא התנהגות של אנשים בקבוצה, הפועלים באופן קולקטיבי ללא יעד ברור או מרכזי, תוך התנהגות כגוף אחד וויתור על מטרותיהן הנפרדות.
ואני אסביר, שירת ההמונים גורמת לקהל כולו לשיר מדוייק יותר, ואני אומר את זה לא מתוך השערה אלא מדע מודיעני ומדוייק להפליא..
ומתוך שהייה באולפן למשך תקופת זמן לא ארוכה אני יודע להסביר שבקושי צריך ליישר קול כזה,
לשאלתכם, ולשאלת המאזין מעמק גלבוע °fa-info°(חפר, נכון, באמת שמתם לב ששיניתי עמק ?? )
בישיבשיר מה שעושה יואלי חוץ מזה שוודאי שמוסיפים קולות, ואני מאמין שדנו על זה כמה פעמים בפורום, זה פשוט לדגום את הקול מכמות מסויימת של מיקרופונים שנמצאים בבנייני האומה, לתוך כרטיס קול>מחשב>קיובייס... ששי ברזני !!!!!!!!!!!!
ולעשות מיקס לכל הערוצים + הוספת מקהלות והרמוניות שלא ניתן ללמד קהל כי הם לא באמת כאלה מדוייקים לכשעצמם.. (בלי לפגוע) והופ, ישבשיר 41 כבר בדרך אליכם למייל...
וככה ג''כ לגבי תפילות לדעתי התפילות שלי אומנם פשוטות אבל שלנו ממש לא, שימו אוזן ותגלו דבר מעניין נוסף....
מומלץ להבין קצת במוזיקה לפני השורה הבאה:
אם החזן יגביה את הסולם שלו ולסירוגין ינמיך (יעשה מין מודולציה לא מקובלת באמצע קדיש)
אתם תשימו לב שהקהל עולה ויורד יחד איתו,
וכך אדם שישמע שיר על סולם מסויים ייתקשה לשיר על סולם נמוך יותר,
נגיד סולם שיתאים לו ואז הוא צורח.... "כי יש לי הכל".... וקול אין לו בכלל.
ומכאן קריאה נרגשת לחזנים:
בבקשה תבחרו סולם נוח ל"לכה דודי" וקטעים משמעותיים כאלה תנו למי שאין לו קול גבוה גם כן להנאות, במקום לעשות קול שלישי נמוך כזה שנשמע ספק אבי פודלינסקי ספק שולי רנד...
עד כאן להיום. מקווה שאהבתם...
מאחל לכם חג שמח ושיעוף לכם הסכך לטובה במהרה בימינו...
שלכם, ישי שין.
תגובות כאן
ובמייל זה: ml@miktzav.com
-
-
-