שרוליק מנדלסון
-
-
פוסט זה נמחק!
-
פוסט זה נמחק!
-
פוסט זה נמחק!
-
שרוליק מנדלסון "רגע של סאונד"
למי שרוצה אז בריבוע (בקובץ זה בריבוע
מלבן
אודיו
שרוליק מנדלסון - רגע של סאונד.mp3יוטיוב
מנדלסון והאולפן החדש
-
-
@יהודה-n אמר בשרוליק מנדלסון:
טראק חדש (יצא לפני 5 ימים)
-
#anchor(שרוליק מנדלסון // לא הבנתי, אתה לא DJ???)
שרוליק מנדלסון בטור על יצירה והפקה של מוזיקה אלקטרונית, DJ ומה שביניהם
לא הבנתי, אתה לא DJ??? אז מה אתה בעצם?
כיוצר מוזיקה אלקטרונית אני נשאל לעיתים קרובות האם אני DJ, כמובן שהתשובה היא לא (אף שאני מהרהר באפשרות).
עקב ריבוי השאלות, המסקנה הבלתי נמנעת היא שההבנה של הציבור בנושא רופפת עד לא קיימת- במיוחד כשזה מגיע לתחום היצירה האלקטרונית.
בטור זה אנסה לרדת לשורש והגדרת מעשיו של המעבד מול המתקלט.
אתחיל מהעולם שקרוב אליי- עולם היצירה של המוזיקה אלקטרונית.
ברמת המאקרו, התפקיד של יוצר אלקטרוני דומה ממש למעבד/מנצח של מוזיקה חיה. מעבד מוזיקלי בוחר את כלי הנגינה בשיר, וכן אומר לנגנים מה וכיצד לנגן כשבמקביל בעולמות הEDM (שזה ראשי תיבות באנגלית של Electronic dance music), במקום נגנים יש סאונדים מוכנים, והמעבד בוחר כיצד ואיפה הם ינגנו.
עיקר העבודה כיום מתבצעת במחשב- שם יוצרים את הצלילים באמצעות סינתים דיגיטליים, ומנגנים איתם בכלי שנקרא Midi המאפשר נגינה וירטואלית.
למען האמת בכדי לענות לעומק על השאלה מה עושה בפועל יוצר אלקטרוני, אולי כדאי להבין קודם מה זו בכלל מוזיקה אלקטרונית… אבל זה כבר נושא לטור נפרד.
מעולם היצירה נצעד לעולם התקלוט, נבין מדוע התפקיד של הDJ כה שונה ואיך בכל זאת יש לו קשר הדוק לעולם היצירה.
הגדרת התפקיד היבשה של הDJ היא השמעת השירים בארוע.
בדיוק כמו כשנוסעים ברכב כמה חברים, ויש את מי שיושב ׳על השיבר׳ ומשמיע את המוזיקה מנגן (וירטואלי או פיזי), מי שמשמיע בפועל את השירים מבצע למעשה את עבודת הDJ.
התפקיד מתחיל לדרוש מיומנות כשהחברים ברכב מטילים עליו משימה קשה במיוחד- להשמיע רשימת שירים רציפה, באופן שיותיר את כלל הנוסעים ברכב שבעי רצון, כשבנוסף האנרגיה צריכה לנוע ולהשתנות במידה הגיונית, לדוגמה לאחר שלושה שירים קצביים ורועשים שני שירים שקטים יותר וכדו׳.
הDJ גם יעקוב אחר תגובות החברים בזמן אמת וינסה לבצע התאמות ברשימת השירים בזמן הנסיעה על מנת למקסם את החוויה של הנוסעים.
הבעיה הראשונה שהDJ יתקל בה, תהיה העדר הרציפות במוזיקה- הפסקה של כמה שניות בין שיר לשיר שיווצרו אם הוא ישמיע באופן סטנדרטי- ואנחנו כאמור רוצים לשמוע מוזיקה ברצף וללא הפרעות.
הפתרון לבעיה נמצא בדמות תוכנה שמאפשרת להשמיע שני שירים במקביל, עם לחצן ווליום שנע בין שני השירים באופן שינמיך בהדרגתיות את השיר הראשון ויכניס בעוצמה שתלך ותגבר את השיר השני.
מה שכן, פתרון זה יצר בעיה חדשה… שכעת יש חלקים בשיר שלא ממש שומעים- כל מה שמושמע במהלך המעבר בין שני השירים.
הפתרון לזה בא בדמות מעברים שדיג׳ייס החלו לבנות לשירים, הם הוסיפו קטע בתחילת השיר ובסופו (המכונים אינטרו ואאוטרו) בכדי לאפשר מעבר חלק בין השירים.
כאן נוצרה ההתערבות הראשונה של הDJ במוזיקה שהוא משמיע.
אחרי תוספת המעברים החלו תוספות נוספות, עד כדי יצירת גירסאות של ממש לשירים- מה שמכונה ״רמיקס״.
מכאן החל הערבוב הגדול בין עולם היצירה והתקלוט כשרבים מהדיג׳ייס יוצרים את המוזיקה שהם מנגנים- או לפחות חלק ממנה.
אז האם DJ חייב להיות יוצר אלקטרוני? ממש לא! רוב הדיג׳ייס לא יוצרים מוזיקה בעצמם, חלקם קונים רמיקסים בשביל המיתוג והרוב אפילו את זה לא עושה.
המיומנות הנדרשת מהDJ שונה לחלוטין מהנדרש אצל היוצר והמעבד, הDJ בעיקר צריך טעם טוב בבחירת השירים ויכולת לקרוא קהל, לעומת המעבד שצריך קודם כל ידע בהפקה מוזיקלית בכלל, ושליטה ברזי ההפקה האלקטרונית בפרט- כולל הכרת התוכנות הרלוונטיות ועוד.
בשולי הדברים אזכיר כי יש גם אפקטים שהDJ יכול להוסיף בזמן אמת בשביל השואו, אך זוהי פעולה משנית בחשיבותה.
מקווה שעשיתי לכם קצת סדר, אף שאני מתאר לעצמי שהתווספו לכם כמה סימני שאלה חדשים על תחום המוזיקה אלקטרונית, אולי בטור הבא בעז״ה נרחיב עוד על התחום.
שתפו את דעתכם בתגובות!
נ. ב. אני לא DJ בעצמי כרגע, ולכן לא מן הנמנע שתאור עבודת הDJ לא בוצעה במדויק, אך זו התמונה הכללית.