איך הצליחה המוזיקה החסידית הנוסטלגית לחזור לקידמת הבמה
-
#anchor(((ישראל רוזן // "האביב החסידי" (בהמחדש))
ומה גרם למוזיקה החסידית אותנטית לפרוץ בשנים האחרונות, ישראל רוזן בטור חג מיוחד
לפני כמה שבועות יצא לי לבקר ברובע היהודי בירושלים, כשפתאום תפס את אוזני צליל ענוג, עשרות בחורי ישיבה יושבים בפינת רחוב, גיטרות לרוב ושרים בדבקות, התקרבתי אט אט והאמת מעט הופתעתי, לא, הם לא היו עם בעקיצ'עס פרחוניים או שטריימלעך עם שוואנצעס', הם התבלטו בעיקר בפרצופם המגולח למשעי ובחליפות הקצרות שלהם… נווווו, מה כל כך הפתיע אותך שאל אותי החבר שלצידי. תקשיב למילים אמרתי לו, עצמנו שנינו את העיניים ואט אט הרגשנו מרחפים היישר אל מחוזות ברוקלין, וויליאמסבורג בואכה מונורו. סגנון השירה היה חסידי לגמרי, הם שיננו כבלאחר יד שירי נשמה חסידיים, עם טקסט אידישאי מובהק. "אוייי טאטע איך וויל זאן…. "ביזען קרעטשמע….. ועוד ועוד.
אני פוקח את העיניים ונוחת בחזרה אל המציאות, ושואל את עצמי: מה קרה פה, ניסיתי לחכוך במוחי ולהיזכר מה היו הלהיטים לפני 7-8 שנים ונזכרתי בעיקר בשירו למלך, לולא תורתך, שירים ליטאים עם ניגון ישיבתי, אז מה פתאום קרה והתהפכה לה הקערה.
בעקבות הפריחה המדהימה והמבורכת שעברה המוזיקה החסידית האותנטית בשנים האחרונות, קמו להם אט אט אמנים חסידיים אותנטיים ועברו מתחום החתונות עם הקלידנים, לסצנת ההופעות והשואו, הפותחים שבהם הם ליפא שמלצער ולאחריו בערי וובר, אך הפריצה הגדולה קרתה בשנים האחרונות, עת צצו להם בזה אחר זה אמנים בעלי שם שאמנם עד אז היית פוגש אותם במקרה הרע בקאווע שטיבל, ובמקרה הנוצץ על במה בהיכלי מלכות יחד עם קלידן מהז'אנר הנ"ל, אך פתאום הם התגלו כפרפורמרים, חיות במה ואולפנים שקורעים את העולם עם הופעות ולהיטי ענק.
אם הייתם שואלים אותי מה עיקר ההצלחה שלהם, התשובה היא ברורה!אובר הפרגון שרץ בין האמנים, כשאמן חסידי מוציא סינגל, באותו הערב כל עמיתיו למקצוע יבצעו את השיר, זה אמנם הופך את חיי המדף של השירים לקצרים יותר, אך הפרסום והקידום שמקבלים אמנים חדשים נהפך לבלתי נמנע.
הפרגון הזה היה חסר במוזיקה, עד העידן החסידי, אמנים חדשים היו נקרעים כדי להצליח, מקבלים בעיטות וזלזול מהאמן שרק יומיים לפני הופיע בשבע ברכות ראשון בחיים, התחושה הייתה שכדי להצליח אתה חייב להיות בלעדי, לא לפרגן ולא לקדם אחרים כי אולי זה יבוא על חשבונך.
ומכאן הפניה לאמנים בז'אנרים האחרים, תהיו אתם, תשירו, תופיעו ותצליחו, אבל לעזור לאמן חדש זה לא פחות חסד מלהופיע אצל חולים, בסוף….. אתם רק תרוויחו מזה.
-
לדעתי, זה פשוט כי אנשים הבינו שזו המוזיקה הכי מושקעת, הכי מקורית, עם הכי עומק, ושהכי קשה לשיר אותה. למי שיש שמיעה מוזיקלית נהנה מכל שניה ממוזיקה חסידית משובחת.גם אם הוא לא גדל עליה. מי שבאמת מבין במומזיקה פשוט נופל משיר חסידי טוב. מי שבאמת מבין במוזיקה לא מסוגל להנות מכל הזיופים שיש בחוץ. זו מוזיקה אמיתית, שהרגש נשפך ממנה בלי להתאמץ, היא מחזירה אותך למקומות וזמנים אחרים. ככשומעים שיר לא חסידי, טוב ככל שיהיה , האוזן נהנית. כששומעים שיר חסידי אותנטי, הנשמה נהנית!!!חחח בקיצור עשיתי פה אחלה יחץ למוזיקה הזאת....
-
אנשים הבינו שהעולם הוא גלגל...
שמה שהיה אקטואלי אז כמו משקפיים עגולות ועניבות עבות
אקטואלי גם היום..
כי היום זה הכי IN...
ועכשיו ברצינות....
אנשים גילו שלמוזיקה היום אין את האפקט של המוזיקה ההיא..
היום המוזיקה מאוד אינסטנט שמים מים ונהיה שיר והוא משביע ומחזיק ל1/10 ממה ששיר אחר פעם היה מחזיק...
היום שירים הם נכסי צאן פלסטיק.. -
@מיוזיק-בנשמה
בלי להכנס לשאלה אם פרץ או לא כמו שראיתי בהמשך השרשור
על הצד שכן פרץ ---- לדעתי בגלל שהיום נכנס חזק קומזיצים עם חוויה של התרוממות
והשירים החסדיים המקוריים הם פשוטים קליטים ומאוד מתאימים לאוירה של שירה בציבור
גם כל בחור עם קצת ידע בגיטרה משתלט עליהם בקלילות --וסתם ככה אם חוזרים לשירים
גם אחרי הרבה שנים סימן שהם שירים טובים -- ותמיד יהיו אקטואליים -
@מיוזיק-בנשמה מה אכפת לך??
חזרה המוזיקה הטובה? מצויין! (אני לא מרגישה את זה משום מה, איפה שמעת מוזיקה ישנה?) -
יש מישהו שלא שמע את "מן השמים" של זאנוויל?
זה יצירה של שמונה דקות!!!!!!!!!!!!
הנה לנו ההוכחה שהמוזיקה החסידית האותנטית חוזרת למרכז הבמה -
@אקורד-שבור אני לא שמעתי
(ואני גם לא ישמע בעז''ה, שירים שלו) -
@אקורד-שבור זאנויל משהו אחר גם בחתונת שהוא שר אין טרנסים יחסי ולא קשור מי האורגניסט
-
אני חושב שכמו שהיום כמעט בכל דבר אוהבים לחזור לנוסטלגיה [פטיפונים חדשים וכו'] ככה גם במוזיקה התקדמנו והתקדמנו וחלאס אין באמת מה לחפש בטרקים כי זה לא באמת משמח אלא רק מוזיז את הגוף נטו לכן רובם מעדיפים לחזור למנגינות החסידיות האותנתיות הטובות והמשמחות באמת[טאטלע ממלכת כהנים וכו'] ככה אני חושב לעניות דעתי.
-
@יהודה-n אמר באיך הצליחה המוזיקה החסידית הנוסטלגית לחזור לקידמת הבמה:
@אקורד-שבור אני לא שמעתי
(ואני גם לא ישמע בעז''ה, שירים שלו)למה אתה מדבר כחה מה הוא עשה לך
ברצינות הוא פשוט מטורף זאנוויל כדי לך לשמוע
ואני יודע שקצת קשה לשמוע את זה אבל כן מוזיקה חסידית בקידמת הבמה.