פרק יב' - "ימלא פי נגינתך"... (ריאיון מרתק עם ענק הווקאל יונתן שטרן):
-
#anchor(פרק יב' - "ימלא פי נגינתך"... (ריאיון מרתק עם ענק הווקאל יונתן שטרן): גם למי שלא אוהב מוזיקה ווקאלית... שווה קריאה..)
בהמשך לדברי החכמה שכתב כאן השבוע @גדי-גדי המוזיקה הייתה מקום לברוח ממנו מכל השואה האיומה..
החלטתי בכל זאת להעלות את הראיון הזה היום כי לשם ברחנו כאשר הרגשנו לא טוב.. וזה בערך המצב שלי היום קמתי לתוך תיאורים מזעזעים על מחנות השמדה ומשרפות.. למרות שלא קמתי מאוחר בכלל.. אבל "נזכור ולא נשכח" שאנחנו כם צריכים להתקיים למענם.. למענינו..
אנחנו חיים במעין ! פרדוקס כזה... היום אנחנו אומנם בעיצומה של ספירת העומר אך עדיין בחודש ניסן.. עם כל הקונפליקטים שבדבר אנחנו גם ביום שואה.. אז כאמור אני מעלה את זה כאן...
ריאיון באמת מרתק.. קראתי ונהנתי מכל מילה.. ואני חושב שגם תהנו.. מי שליבו נוקפו לו שייקרא את זה בערב...שלום וצהריים טובים לאומן הווקאל הענק יונתן שטרן !!
שלום ישי היקר תודה על המחמאות, כיף להתארח כאן! [הזכות כותה שלנו, י"ש]
אומן ווקאל זה ההגדרה של המקצוע שלך ?? או שאתה מתעסק גם עם עיבודים רגילים ?? למפיקים שבינינו על איזה תוכנות אתה מקליט ?
אכן עיקר עיסוקי הוא סביב המוזיקה הווקאלית, עיבודים קוליים לזמרים ומקהלות, הקלטות והפקות.
יצא לי גם לעבד שירים המלווים בכלים וכן לכתוב לנגנים אבל זה עדיין משני לעיסוק במוזיקה הווקאלית.
בעזרת ה' אשמח מאד להתרחב ולעבד גם בתחום המוזיקה האינסטרומנטלית. [מחכים לזה בקוצר רוח.. י"ש]
למפיקים שבינינו על איזה תוכנות אתה מקליט ?
אני עובד עם קיובייס. [אז למצדדים בוויכוח המיתולוגי בפורום... בכל אופן טכנית זה הגיוני שקיובייס כי היא תוכנה שמקצועית מאוד בענייני ההקלטות.. י"ש]
האם כל שיר נוצר מאפס ממש או שאתה מתבסס על קולות שיש לך כבר במחשב ??
אצלי כל הקולות מוקלטים כל פעם מחדש. אני לא דוגם קולות ומנגן אותם משלוש סיבות:
א. זה נשמע לא מקצועי, מכיוון שהקולות חוזרים על עצמם ללא שום דינמיקה.
ב. זה לא מאפשר גמישות בסוגי ההברות והמילים שמשתנות לרוב בהתאם לכל שיר
ג. נראה לי שגם מהצד ההלכתי זה פחות חלק. אם אני מקליט קול אחד ואז משכפל אותו על פני פסנתר שלם ופשוט מנגנן את הצלילים במה זה שונה מכלי נגינה? [יש בזה בהחלט משהו הלכתי אבל גם בצד המקצועי והתוצאות בשטח, המוזיקה הווקאלית שמפיק שטרן בהחלט נשמעת שווה.. י"ש]
ישנם שירים שהוצאת עם אחיך, וזה לא קרה שוב תקופה... האם נראה את אחיך משתלב איתך בקריירה המוזיקלית בקרוב ?
אחי מוכשר מאד והייתי שמח מאד לראות אותו משתלב בתחום. נכון לעתה הוא משקיע באפיקים אחרים (הוא עוסק בציור פורטרטים ברמה גבוהה מאד וגם מלמד יהדות) אז כעת הוא לא בתחום המוזיקה, עם זאת הוצאתי איתו לפני כמה שנים דואט לשיר שכתבנו יחד 'כל העולם' ובעז"ה עוד נכונים לנו שיתופי פעולה נוספים בתחום. [גם לזה אנחנו מחכים בקוצר רוח... י"ש]
האם המוזיקה הזו רלוונטית עבורך כל השנה, או שגם עבורך זה נושא לספירת העומר ובין המצרים ויתרה מכך, מבחינה עסקית, זה משתלם להקליט שיר ווקאלי ככה שהוא יישאר על המדף תקופה קצרה ?
העיסוק במוזיקה הווקאלית נמצא אצלי כל השנה. שירים רבים מוקלטים לספירת העומר חודשים רבים לפני. בנוסף במהלך השנה אני גם מעבד שירים למקהלות שפעילות כל השנה בשבתות ואירועים. לגבי השאלה אם משתלם להקליט שיר שיש לו חיי מדף קצרים התשובה בהחלט! מהסיבה שחיי המדף שלו לא קצרים כלל! נכון מצד אחד הוא יושמע בתקופה קצרה בשנה מאידך לרוב הוא יושמע למשך שנים רבות. מה גם שבתקופה זו הוא יכול לזכות לחשיפה פעמים רבות יותר משיר רגיל שיושמע רק אחת לכמה ימים/שבועות. [גם זה כמובן מצדד לטור המסתפק שכתבתי כאן. והנה.. יש לנו תשובה ממישהו שמבין באמת. י"ש]
האם בתחום הזה שייך לעסוק בלייב באמת או שזה סוג של אחיזת עיניים (כמו לעשות מוזיקה אלקטרונית בלייב..)?!
שאלה מצויינת! התשובה קצת מורכבת. כשמדובר במוזיקה ווקאלית כמו שאני עושה אפשר בהחלט לבצע אותה בלייב ויש מקהלות שעושות את זה היטב. כמו six13 ו Maccabeats ועוד. רק שבדרך כלל זה ישמע פחות טוב מכמה סיבות:
א. מקהלה ווקאלית צריכה להיות סופר מדויקת הרבה יותר מזמר בודד שמלווה בכלי נגינה. בעוד שבמחשב אפשר לסדר את הזיופים בקלות. בהופעה של מקהלה בלייב זה בלתי אפשרי.
ב. בהקלטות בדרך כלל יכפילו כל תפקיד של זמר לפחות פעמיים והרבה פעמים גם יהיו עוד קולות נוספים. בלייב המקהלות האלו יהיו מורכבות לרוב ממספר מצומצם של אנשים אז זה ישמע פחות עשיר. כל זה נכון למוזיקה ווקאלית 'אמיתית', אבל במוזיקה שדוגמת קולות ומשנה את הצלילים מעלה ומורידה את הטונים וכו' כמובן שזה בלתי אפשרי. [לא פלא שלא נראה היום בכל אירוע מקהלה כזו.. אבל באירועים שכן יש זה לא חייב להיות ממש רק ווקאלי, כי יש היום המון מקהלות "מלכות" וכו'.. שעושים תפקידים שהם לא הבייס של השירה עצמה אלא מוסיפים קולות ומקהלות שזה גם חייב להיות מדוייק להפליא, כמובן אם לא מקליטים את זה לפני ועושים אחיזת עיניים על הבמה... י"ש]
מאיפה לדעתך רוב היידע שלך במקצוע הזה ? זה חייב קורסים, או שמא לדעתך זה משהו שאפשר ללמוד גם לבד ??
הידע שלי בתחום מורכב מידע שרכשתי בצורה מסודרת בלימודי מוזיקה, בלימוד עם מורים פרטיים והרבה מאד מחקירה וניסיון אישי שצברתי עם השנים. אני חושב שכמו כל תחום צריכים ללמוד כדי לדעת, אבל למידה לא חייבת להיעשות בצורה ממסדית דווקא, אפשר ללמוד הרבה מאד בלימוד עצמאי, בניסוי וטעייה, בקריאה, בחקירה ובהתבוננות מעמיקה איך אחרים עובדים. יש אמנים רבים שמעולם לא למדו מוזיקה בצורה מסודרת והגיעו רחוק מאד ונשאלת השאלה כיצד? ההסבר לזה שהם מעולם לא למדו באופן רשמי אבל למדו המון באופן עצמאי. [גם זה בהחלט מראה את עצמו במציאות.. חלק נרחב מהאמנים הגדולים שלנו היום במגזר.. ואפי' המעבדים הגולים ביותר והמאסטרויים לא בהכרח למדו את זה- אין לי יידע מה כל אחד בדיוק למד, אבל אני יודע בוודאות שחלק גדול לא למדו את זה בצורה ממסדית כמו שאומר לנו יונתן..י"ש]
האם לייצר שיר ווקאלי יותר מסובך מלייצר שיר רגיל עם כלים וכו'..
מהרבה בחינות זה יותר מסובך והתהליך יותר ארוך במיוחד כשמשווים את זה למוזיקה אלקטרונית או מוזיקה שמוקלטת באמצעות מחשב (MIDI) אתן כמה דוגמאות כדי להבהיר את העניין. במוזיקה רגילה אפשר להקליט פסנתר שלם או גיטרה בבת אחת, ואם הייתה טעות בנגינה או שרוצים פתאום להחליף את התווים, אפשר לסדר את זה במחשב בלחיצת כפתור, במוזיקה ווקאלית כדי לייצר אקורד אחד צריך להקליט לפחות 3 ערוצי שירה נפרדים! וכדי לתקן או לשנות, לעיתים רבות יהיה צורך בהקלטה מחדש. בנוסף הקול האנושי מוגבל ביכולותיו. הוא לא יכול להפיק צלילי בס כמו של גיטרה בס ולא צלילים גבוהים כמו של חליל. זה מגביל את המעבד ה'קולי' לתווך קטן באופן משמעותי משל המעבד ה'כלי' ולפעמים זה יקשה מאד לייצר עניין ורגש כשזה חסר, למעבד הקולי גם אין את מגוון הצבעים של הכלים השונים כל אלו דורשים מחשבה, יצירתיות והתעסקות רבה יותר מתהליך עיבודי רגיל. [כמי שעסק באופן אישי בהפקת שיר ווקאלי אני רואה לנכון לציין שדעתי האישית שהפקת שיר ווקאלי מושקע יכול להיות יותר קשה מהפקת שיר רגיל, מה שכן אם זה שיר שכבר ייצא וכבר יש לו תפקידים אזי זה יותר קל, אבל עדיין... י"ש]
האם ההרכב 'להקת דברים' היה חד פעמי או שזה הרכב שעדין עובד או מופיע ביחד ?
ההרכב השהה את פעילותו בתקופת הקורונה. אבל לאחרונה חזרנו למפגשים וגם הקלטנו יחד כמה שירים שבעזרת ה' יפורסמו בקרוב. [אווף הקורונה הזו... אנחנו ממש מחכים לשמוע חומרים חדשים. י"ש]
אתה מאמין בווקאלי שנשמע אחרי עריכות כמו כלים לכל דבר, כי אתה בקו מאוד שמרני בגזרה הווקאלית, מה אתה יודע לספר על סגנונות ווקאליים...
כתבת נכון, אני מאמין שווקאלי צריך להישמע אנושי. לטעמי אם זה לא כך אז כבר עדיף להקליט כלי נגינה וזהו. אני מתייחס למוזיקה הווקאלית לא כתחליף למוזיקה אינסטרומנטלית בימי העומר ושלושת השבועות, אלא כז'אנר העומד בפני עצמו כל השנה ולכן גם שומר על סאונד אנושי אך חדשני. התווך של המוזיקה הווקאלית רחב מאד, אך על קצה המזלג שלושה סוגים שונים של מוזיקה ווקאלית:- שירה מקהלתית - כדוגמת מקהלות חזנות, מקהלות ליווי למוזיקה מתוזמרת ועוד. במקהלות מסוג זה לעיתים רבות כל קול יוכפל ויבוצע על ידי מספר זמרים, הדיוק בשירה חשוב אך לא ברמת הושבת הצליל 100% על הפיטצ'. הסאונד של מקהלות אלו (כשמדובר במקהלה מקצועית) ישמע שמן, אמין ואנושי אך פחות נקי. בדרך כלל מקהלות מסוג זה יבצעו שירה יותר מלודית, ולא ינסו להמציא 'תזמורת חדשה' עם גרוב והברות משונות.
- אקפלה מודרנית, בשונה משירה מקהלתית, המטרה תהיה להישמע קרוב יותר לתזמורת, להבין את האופי של כלי הנגינה השונים ובעזרת הפה לייצר תפקידים דומים (לא בהכרח לחקות אותם) בז'אנר זה משמעות רבה לגרוב, לדיוק הפיטצ' ולסאונד. גם כאן יש מקום להשאיר את הקול אמין למקור. לחילופין להפעיל מניפולציות ממחושבות שישנו אותו מן הקצה אל הקצה.
- דגימות קול – בשונה משירה מקהלתית ואקפלה מודרנית – הליווי הקולי לא יוקלט על ידי זמרים המבצעים קולות שונים לכדי הרמוניה. קולו של האדם ידגם וישוכפל על ידי מחשב לצלילים רבים אותם ינגן המעבד, ברדך כלל הבחירה בשיטה זו נועדה לקצר את תהליכי העיבוד, ההקלטה והעריכה. אך יחד איתה מגיע החיסרון הגדול: הקול שלא לומר הכל ישמע רפטטיבי חסר דינמיקה וכל גיוון. כדי לעקוף בעיה זו המעבד יעמיס אפקטים שיטשטשו וישנו את גוון הדגימות, לעיתים עד כדי שהאוזן הממוצעת תתקשה להאמין שמדובר בקול אנושי. בשיטה זו משתמשים רבים המייצרים מוזיקה ווקאלית שלא מתוך תפיסה אומנותית, כי אם בשביל לקצר תהליכים ולחסוך בעלויות.
ליוצרים צעירים... האם יש מבנה מסויים שאתה ממליץ עליו כדי ליצור שיר ווקאלי ברמה איכותית ? ובאופן כללי מה דעתך על יוצרי מוזיקה צעירים ? בחורי ישיבות וכו'..
אני מאד מאמין ביוצרים צעירים וביצירה המוזיקלית של בחורי הישיבות, רבים מהמובילים כיום בתעשיית המוזיקה החסידית החלו את דרכם שם וכבר אז יצרו חומרים מדהימים! אני חושב שכדי ליצור שיר ווקאלי איכותי חשוב מאד להשקיע היטב בבסיס. להקליט את הקולות כמו שצריך ולא להסתמך רק על מה שהמחשב יודע לתקן ולסדר, כמו כן להשקיע בתפקידי הקצב שישמעו כמו סאונד עשיר שיהווה תחליף ראוי לתופים וכלי הקשה, ולא לייצר קולות מוזרים במקום. בנוסף לשים את האפקטים רק אחרי שהשיר עובד טוב בלעדיהם ורצוי גם לא להגזים עם איזה רוורב ענק ודיסטורשיין מוגזם
לסיום. מה מחכה לנו בקרוב ? יש שת''פים מעניינים, סקופ כלשהוא, משהו....
כן בהחלט! בעז"ה יפורסם בקרוב דואט משוקע עם הזמר שמחה פרידמן ויש גם שירים מקוריים בתהליך הכנה אז יש למה לצפות.
יונתן שטרן תודה שהיית איתנו, מאחלים לך רק הצלחות וקיץ בריא !
תודה רבה היה לי העונג להיות כאן! בהצלחה רבה גם לך!
מקווה שאהבתם...
ישי.
(במסגרת הריאיון חלק מהשאלות נשאלו ע''י משתמשים)
קרדיטים- @אין-על-מוזיקה @חיה-בקליפ @יהודה-Nתגובות כאן !
ובמייל הזה ml@miktzav.com -
-