הובלת דרגות במינור הרמוני
-
שלום וברכה,
אני מורה לאורגנית, ויש לי כרגע תלמידות מתקדמות שאני רוצה ללמד אותם מהלכים יפים באקורדים,
הבעיה שלי חסר בזה קצת.
אשמח מאוד לכל מידע בנושא- ברשת לא מצאתי.
נלך על סולם AM:
-האם יש כלל מסוים מתי הופכים אקורד שהוא מזורי בסולם למינורי? לדו-FלFm האם רק דרגה מסוימת או לאו דווקא?- האם יש כלל מסוים מתי הופכים את הדרגה השנייה ממוקטנת למז'ורית[במול]?
-האם יש הולכת דרגות נוספת חוץ מV7 לI?
-באופן כללי-איזה מהלכים יפים יש...?
זה הרבה שאלות, אני יודעת. כל תשובה, אפילו לסעיף אחד יעזור לי מאוד!!!!! [יעזור לי בעיקר לשאלה האחרונה..]
תודה מראש מאוד לכל מי שיקדיש מזמנו לעזור לי. - האם יש כלל מסוים מתי הופכים את הדרגה השנייה ממוקטנת למז'ורית[במול]?
-
@ו-א
זה לא הסבר שהוא על רגל אחת
המינור זאת תורה שלימה...
אבל אני אנסה עד כמה שאני יכולה להסביר את זה על רגל אחת...יש 5 פונקציות אפשריות בכל סולם:
- סובדומיננטה (S.D)
- סובדומיננטה מינורית (S.D.M)
- דומיננטה (D)
- טוניקה מינורית (T-)
- טוניקה (T)
אם מדברים על סולם Am אז האקורדים בכל פונקציה הם:
(כתבתי את הספטאקורדים אבל כמובן שלא שמים תמיד את ה 7)- סובדומיננטה (S.D)
Bm7
D (maj7)
D7- סובדומיננטה מינורית (S.D.M)
B חצי מוקטן
Dm7
F (maj7)
G7- דומיננטה (D)
E7
#G חצי מוקטן
#G מוקטן- טוניקה מינורית (T-)
Am7
Am (maj7)
C (maj7)
C (maj7)#5
#F חצי מוקטן- טוניקה (T)
A (maj7)
C#m7
F#m7מבחינת מהלכים אפשריים
אז אפשר להתחיל מכל פונקציה ולעבור ממנה לכל פונקציה שנמצאת מתחתיה אבל לא לעלות בלי לסיים בטוניקה
למשל אחרי D אסור לשים סובדומיננט
דוגמאות לרצף פונקציות שמותר לעשות:
T (S.D) D -T
T- (S.D.M) T
T (S.D.M) D T@ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
-האם יש כלל מסוים מתי הופכים אקורד שהוא מזורי בסולם למינורי? לדו-FלFm האם רק דרגה מסוימת או לאו דווקא?
אין כלל לזה, זה לפי איך שזה נשמע עם המלודיה
@ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
-האם יש הולכת דרגות נוספת חוץ מV7 לI?
זו ההולכה של המז'ור ולא של המינור
מקווה שהועלתי
-
@ו-א לדעתי המהלך אקורדים הכי יפה ואולי גם הכי נפוץ זה 1-5-6-4 שזה C, G, Am, F ברעיון יש כאלה שמתחילים את הרצף מAm ואז F, C, G תלוי לפי השיר.
דוגמאות למהלך הזה-
מלך מלכי המלכים, השם מלך, מהפכה של שמחה, חלק ממני של גד אלבז, דספזלטוב ועוד הרבה שירים מוכרים.
זה יכול גם לבוא בשאר הסולמות לפי אותו מהלך על הרצף לפי הסולם-
דו מז'ור – C-G-Am-F
רה מז'ור – D-A-Bm-G
מי מז'ור – E-B-C#m-A
פה מז'ור – F-C-Dm-Bb
(פה דיאז מז'ור – F#-C#-D#m-B )
סול מז'ור – G-D-Em-C
לה מז'ור – A-E-F#m-D
סי מז'ור – B-F#-G#m-Eיש מהלך נוסף שיותר נפוץ בנגינת ג'אז שהוא 1-5-2 שזה אומר C-G-Dm וכן על זה הדרך עם שאר הסולמות כמובן.
אני מכיר גם אחד לבלוז ולקטנטרי אבל מאמין שזה פחות רלוונטי במיוחד אם זה לתלמידות...
-
@טיטו אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
@ו-א לדעתי המהלך אקורדים הכי יפה ואולי גם הכי נפוץ זה 1-5-6-4 שזה C, G, Am, F ברעיון יש כאלה שמתחילים את הרצף מAm ואז F, C, G תלוי לפי השיר.
דוגמאות למהלך הזה-
מלך מלכי המלכים, השם מלך, מהפכה של שמחה, חלק ממני של גד אלבז, דספזלטוב ועוד הרבה שירים מוכרים.
זה יכול גם לבוא בשאר הסולמות לפי אותו מהלך על הרצף לפי הסולם-
דו מז'ור – C-G-Am-F
רה מז'ור – D-A-Bm-G
מי מז'ור – E-B-C#m-A
פה מז'ור – F-C-Dm-Bb
(פה דיאז מז'ור – F#-C#-D#m-B )
סול מז'ור – G-D-Em-C
לה מז'ור – A-E-F#m-D
סי מז'ור – B-F#-G#m-Eיש מהלך נוסף שיותר נפוץ בנגינת ג'אז שהוא 1-5-2 שזה אומר C-G-Dm וכן על זה הדרך עם שאר הסולמות כמובן.
אני מכיר גם אחד לבלוז ולקטנטרי אבל מאמין שזה פחות רלוונטי במיוחד אם זה לתלמידות...
אתה מדבר על C מז'ור
היא שאלה על מינור -
@טיטו
המהלכים בסולם מינורי לא נשמעים אותו דבר כמו במז'וריבסולם מז'ורי, הדרגה החמישית היא דומיננטה בסולם מינור טבעי, הדרגה החמישית היא בכלל בלי פונקציה ובמינור ההרמוני והמלודי זה דומיננטה
בסולם מז'ורי הדרגה השישית היא טוניקה במינור טבעי והרמוני זה סובדומיננטה מינורית ובמלודי זה טוניקה מינוריתאז המהלך לא יכול להשמע אותו דבר במינור, כי זה פונקציות אחרות לגמרי
במינור טבעי אין בכלל דומיננטה אין שום מתח, כדי ליצור מתח לוקחים את הדומיננטה של המינור הטבעי
אז בסולם Am אפשר במקום הדרגה החמישית שהיא Em לקחת את הדרגה החמישית של סולם A שזה E -
תודה רבה לכל מי שענה, אני עוד לא יכולה לסמן תודה- אז תודה. ואשמח לשמוע עוד.
את חלוקת הפונקציות אני מכירה, מה שאני לא מכירה שאקורדים שלא בסולם הם חלק 'רשמי' מהפונקציות.
C#m7
F#m7האקורדים הללו יכולים להיות טוניקה למרות שהם לא חלק מהסולם?
אז אפשר להתחיל מכל פונקציה ולעבור ממנה לכל פונקציה שנמצאת מתחתיה אבל לא לעלות בלי לסיים בטוניקה
למשל אחרי D אסור לשים סובדומיננטז"א אחרי S.D אסור לשים עוד S.D?
-האם יש הולכת דרגות נוספת חוץ מV7 לI?
זו ההולכה של המז'ור ולא של המינור
לא הבנתי. במינור הרמוני משתמשים המון בדומיננטה 7 שמובילה לטוניקה. מה הכוונה שזה הולכה של המז'ור?
תודה מרגלית על ההסבר המורחב, אשמח אם תוכלי לענות...
-
@ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
את חלוקת הפונקציות אני מכירה, מה שאני לא מכירה שאקורדים שלא בסולם הם חלק 'רשמי' מהפונקציות.
בפונקציות קיימים אקורדים מארבעת הסולמות
מז'ור, מינור, מינור הרמוני ומינור מלודי@ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
ז"א אחרי S.D אסור לשים עוד S.D?
זה אותה פונקציה
אז אפשר
אבל אחרי S.D.M אי אפשר לשים S.D@ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
לא הבנתי. במינור הרמוני משתמשים המון בדומיננטה 7 שמובילה לטוניקה. מה הכוונה שזה הולכה של המז'ור?
בסולם לה מינור
Em שמוביל ל Am?מה שעושים במינור זה E7 שמוביל ל Am
ה E7 לקוח מהמז'ור, מהמינור ההרמוני יאו מהמינור המלודי
אבל הוא לא נמצא במינור הטבעי
ל Em בסולם Am אין פונקציה -
מה שעושים במינור זה E7 שמוביל ל Am
ה E7 לקוח מהמז'ור, מהמינור ההרמוני יאו מהמינור המלודי
אבל הוא לא נמצא במינור הטבעיאוקי זה מה שהתכוונתי שעושים.... וובדאי שלא במינור הטבעי, כל השאלה היא על מינור הרמוני.
[אם כי יש שירים שהם במינור טבעי שהופכים אותם למינור הרמוני, נכון?]
ויש עוד הובלת דרגות ומהלכים חזקים חוץ מE7 לAm? [נגיד יש סולם כרומטי יורד, ואולי יש עוד כמה שאני לא מכירה, אשמח אם תוכלי לכתוב סוגי מהלכים חזקים.
תודה מאוד מאוד!!!
-
@ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
[אם כי יש שירים שהם במינור טבעי שהופכים אותם למינור הרמוני, נכון?]
אם השיר הוא במינור טבעי אז הוא נשאר במינור טבעי
אבל אפשר לקחת אקורדים מההרמוני
כמו שאפשר לקחת אקורדים מהמז'ור למינור ומהמינור למז'ור@ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
ויש עוד הובלת דרגות ומהלכים חזקים חוץ מE7 לAm?
אם תלכי לפי הפונקציות ותשחקי איתם קצת תמצאי הרבה מהלכים מגניבים
סתם אחד שיצא לי עכשיו D-F-G#*-Am(ה * זה במקום הסימון של מוקטן)
-
@ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:
תודה.
אז פשוט צריך ללכת לפי טבלת הפונקציות ולחפש עוד ועוד מהלכים מגניבים?בגבולות האקורדים של הסולם אז כן
אבל יש עוד אקורדים שאפשר להוסיף שהם מחוץ לסולם כמו דומיננטות שיניוניות
ואם את מכירה מורה מקצועית, אז תמיד יש מה ללמוד...