ליווי פסנתר - שבירות קצב וגיוון [שלא ישעמם]
-
היי, הרבה פעמים כשמנגנים על פסנתר הנגינה נשמעת משעמם וחסרת ברק..
ולכן אני רוצה בפוסט הזה לדבר על איך ליצור דברים מעניינים כדי שהנגינה תישמע מטורפת, כל מי שיש לו רעיונות אני מאוד ישמח שישתף...
יש כמה גורמים שיוצרים גיוון בנגינה
1 דינמיקה - חזק וחלש, אם תמיד ננגן באותה עוצמה זה יישמע נדוש, ולכן כדאי לנגן את הבית קצת יותר חלש וכשמגיעים לפזמון להעלות עוצמה, או מדי פעם לתת איזה דגש חזקקקק בבס וכו'.עוד משהו, כדאי מדי פעם לעלות אוקטבה [בסולו או באקורדים], או לנגן ממש בחלק העליון יותר של הפסנתר מה שיוצר אווירה של ריחוף..
[ככלל, ככל שהנגינה היא בחלק הגבוה של הפסנתר היא תהיה שקטה יותר לעומת הבס]2 - הקצב, קודם כל חשוב להקפיד במעבר בין אקורדים ששומרים על הקצב אחרת זה נשמע גרוע..
אבל כאן מגיע החלק המרתק והוא "שבירת קצב".
נתחיל עם קצב של 4/4 שהוא בעצם 4 ביטים [או פעמות] והעניין הוא שאנחנו יכולים להחליט האם לנגן בכל ביט ומתי לחבר בין שתי פעמות, וזה בעצם מה שיוצר קצב מדהים,
הנה כמה דוגמאות לזה, קודם עם הסולו והמלודיה ואח"כ עם האקורדים [שזה יותר מורכב]דוגמא לסולו פשוט [מקצב4/4 ]
ebac4627-25d6-4f8b-b0ca-f51034ffce4d-שמיניות רגיל.WAV
אבל שימו לב מה קורה כשאני נותן דגש בביט הראשון ומחליש את הביט השני
8bc56362-dfe8-4808-b335-dbaf5a3d5f78-דגש בביט הראשון.WAV
והנה הרחבה לזה כשאני כאילו מעלה מהירות בו בזמן שזה אותו קצב בדיוק
1fddd6ce-8482-4b08-903f-56d192f78a52-דגש כפול.mp3
עוד דוגמא
94edfa51-77f3-4cdf-ae97-90226ea812d1-הרחבה.WAV
בקיצור, הרעיון הוא במקום לעשות תו בכל פעימה לנסות לגוון את ולפעמים להכפיל ולפעמים לעצור
פשוט צריך לשבת ליד הפסנתר עם מטרונום וליצור דברים חדשים.ועכשיו אני רוצה לעבור לאקורדים [שזה יותר מעניין את כולנו] ולתת כמה דוגמאות לשבירות קצב
הנה דוגמא פשוטה לפירוק אקורד 1-5-8 [עשיתי 4 אקורדים C G Am F] שבו אני מנגן תו בכל ביט [פעמה]
a209dced-e228-47c5-a39f-41ba68188d1f-פירוק פשוט.mp3אבל שימו לב מה קורה כשאני לא מנגן בביט השני
619721a7-8d5e-4693-826e-8c44cae87bf8-פירוק עם השמטה של הביט השני.mp3והנה דוגמא שבה אני מנגן את צליל הבס בסוף הביט הרביעי מה שיוצר גוון מעניין
e86a299a-cd89-4d2e-b9bb-ba17ddc1725a-דגש כפול בצליל הבס.mp3
וזה דוגמא לעיכוב קטו בביט השלישי
84be3a54-6509-43e0-868a-dd1aa356842d-עיכוב בביט השלישי.mp3וכעת שימו לשני סוגים של ליווי, יש ליווי פשוט ויש את הליווי המעניין שבס"הכ המתנתי עוד פעימה, מה שיוצר משהו חדש [שניהם על קצב של 4/4]
71e3b1f0-037d-42b7-953b-02e26cb0f865-ליווי פשוט.mp3
ליווי שני
bcfc01a9-7c4b-4296-86b7-b551ad2a8d3b-ליווי מגניב.mp3עד כאן בינתיים מקווה שהסברתי כמו שצריך אחרי הכל זה נושא קצת מורכב.
ולסיום, מי שמנגן על פסנתר הוא בעצם סוג של תופפן כי הוא האחראי הבלעדי על הקצב, ולכן כל שינוי קצב הכי קטן מורגש מאוד, והרעיון הוא להתחיל לחשב כל ביט ולהחליט על איזה ביטים אני רוצה לנגן, ואפשר ליצור ככה דברים מטטטוורפפיים...........
[חבר'ה אני אשמח מאוד לתגובות ולעוד רעיונות].
-
@החושב
וואו זה מהמםם זה כל כך מוסיף... זה פשוט וגאוני....
אבל זה מצריך עבודה וחשיבה.... האמת שאף פעם אני לא חושבת כשאני מלווה... ככה שזה באמת יהיה לי עבודה....אצל מי למדת ?? (אתה עדיין לומד?)
עוד רעיון: מעבר בין אקורדים לדוגמא יש לה מינור ואחר כך פה מזור אז מנגנים בבס לה ואז סול ואז פה.
ועוד רעיון: אבל זה עיניין של טעם: אני אוהבת לעשות הפסקות פתאומיות בין הבית לפזמון ואז להתחיל את הפזמון.
אם אתם רוצים דוגמאות: מחר כי עכשיו מאוחר -
@אפרת-גלבוע תודה, זה באמת מצריך קצת עבודה, אבל זה שווה את זה כי אז שמים לב לדקויות...
הרעיון שלך להוסיף את התו סול כמעבר בין 'לה' ל'פה' הוא מעולה, ואפשר גם לעשות את זה עם יציאה מהסולם,
למשל, בין G לAm אפשר להוסיף את לה במול [הקליד השחור שביניהם], וזה נשמע מדהים.
כמובן שזה צריך להיות על גבול הטעם הטוב....
|| למדתי בהרבה מקומות, הכי טוב זה מורה למוזיקה קלאסית שיש לו תואר, כי שם עושים באמת מוזיקה.. [יש אתר שנקרא להקשיב ולדעת והוא ממש מעולה]|| -
@החושב
כן זה נקרא עלייה כרומטית.
כמה זמן למדת?? כמה זמן לוקח להגיע לרמה הזו?ואגב- שמתי לב שהכל זה עיניין של שליטה במקלדת כי לפעמים יש לי הרבה רעיונות שאני פשוט לא יודעת לבצע אותם וזה מבאס.
ויש לי עוד רעיון לדוגמא במעבר בין בית לפזמון אפשר לעלות על כל צלילי הסולם עד לצלילי שבו מתחיל הפזמון
-
תודה רבה על הסבר ברור וחלק
-
-
-
פוסט זה נמחק!