איך אתם מלחינים שיר? קודם המנגינה או קודם המילים?
-
מועדים לשמחה.
אצלי זה מאוד תלוי. זה עניין של השראה..
אני אישית לא מאמין ב"מלחין" ו"הלחנה"..
דהיינו, דעתי שאם אין סיעתא דשמיא מה שאנשים קוראים לו "השראה" לא יעזור לי לשבת מול
ים או מול נוף יפה..
ואפי' לא מול ספר כלשהוא..
הקטע הוא שרוב הלחנים מגיעים לי בזמנים הכי לא צפויים ולפעמים אפי' באמצע שאני מרוכז במשהו אחר..
לסיכום: השיטה שלי שאין שיטה, וזה לא רק סיעתא דשמיא, תנו לי לתקן..
זה סיעתא דתתא למעשה דשמיא..
(אני לא מאמין שאני באמת עושה משהו) וזה בדוק ומנוסה..
אא''כ מישהו אחר באמת גאון או כישרוני.
זו דעתי. -
@בינינו-לא-משנה
נראלי זה מה שיוצא
אני חושבת שיש כאלה שמלחיננים מנגינות
ואחרי זה מתאימים אותם לסתם שירים שהם כותבים בהמשך-- והפוך -
@בינינו-לא-משנה אני לא כותבת וקל וחומר לא מלחינה... אבל אני חושבת שקודם כל מוצאים מילים ואז נוצרת מנגינה. לפחות בדרך כלל
-
@בינינו-לא-משנה תכל'ס זו שאלה מאוד סובייקטיבית,
בדרך כלל כשאני מלחין זה כשיש לי בערך מילים או שאני ממציא מנגינה ומילים ביחד,
נראה לי שכשיש כבר מילים זה עוזר יותר לחשוב איך לסדר את הקצב ומתי לעשות הפסקות או להאריך במילים.
כי להלחין בלי מילים זה כמו לשמוע מוזיקה קלאסית, שאין משהו שמוביל את ההרמוניה אלא ההרמוניה עצמה מובילה את עצמה, וזה קצת מורכב.
אבל ראיתי פעם ריאיון עם יוסי גרין והוא אמר שהוא יושב ליד הפסנתר ובונה רצף אקורדים ואז מנסה להלחין מנגינה. -
@החושב בדיוק, אני לא שאלתי מה נכון רק רציתי לשמוע דעות של כולם בשביל עצמי
@הדרי אני ממש איתך גם אני ככה המילים מחברות אותי למנגינה שאני רואה לנכון שתשתלב איתם, כאילו זה בא מעצמו, לדעתי גם ברגע שמנגנים על כלי מסוים יותר קל להלחין ובמיוחד פסנתר (אני מנגנת כבר הרבה שנים טובות) הוא כלי ממש נוח להלחנה כי הוא ממש דומה לקולו של האדם ולמייתרים, כאילו יש סולמות גבוה ונמוך וכו'...
וכך גם איתו למדתי פיתוח קול...
@הדס-ט זה בדיוק מה שהתכוונתי, שכל אחד יכתוב במה הוא יותר מאמין ומה הוא חושב שיותר נכון/ קל/מצוי וכדו'.. -
@בינינו-לא-משנה
כל פעם משהו אחר ואין בזה כלליםלפעמים המילים באות לי ביחד עם הלחן (אצלי זה נדיר ביותר...)
לפעמים אני כותבת מילים ומנסה לשיר אותם ואז יושבת על הפסנתר מהרמנת את השיר וקצת משנה תוך כדי את הלחן לפי האקורדיםאבל מה שעובד אצלי הכי טוב זה קודם מילים ואח"כ לשבת על הפסנתר לנגן איזה מהלך אקורדים יפה ולנסות לשיר עליו, תוך כדי לשנות קצת את המהלך לפי איך שמסתדר לי
והכי חשוב לנסות להתאים את האקורד למשמעות של המילים -
@בינינו-לא-משנה
אצלי בדר"כ זה מתחיל עם מילים שזה בעצם המסר של השיר -- והמגינה צריכה להתאים למסר
אחר כך מנסה להמציא לחן עם האורגן -- ומאוד מצוי שאחר כך אני משנה את המילים והמשקלים של השיר לפי הלחןכיום מבחינתי הקטע הכי קשה בהלחנה - זה לא לחזור על אותם מוטיבים מהשירים אחרים שלי
ומי שרגיש ומבין עניין בנושא ההלחנה --מגלה שזאת בעיה אצל הרבה מלחינים מוכרים
שלפעמים --תקוע איזה סגנון בראש -- ולא מסוגלים להתנתק למשהו אחר
יעני שמעת שיר אחד -אתה כבר הבנת איך ישמע השיר הבאולמצטרפים חדשים שעדיין לא "זכו " לשמוע את השירים שאני כותב מלחין ושר
מוזמנים לשמוע באשכול --- -https://miktzav.com/post/199871
יש שם בשרשור גם כמה סקיצות שהלחנתי למילים של חברי הפורום -
@אילן-פ אמר באיך אתם מלחינים שיר? קודם המנגינה או קודם המילים?:
כיום מבחינתי הקטע הכי קשה בהלחנה - זה לא לחזור על אותם מוטיבים מהשירים אחרים שלי
וואו
כל כך מזדהה...
זה באמת האתגר הגדול
ואפשר לראות הרבה מלחינים שחוזרים על מוטיבים משירים אחרים
וזה כמובן בלי להרגיש בכלל שחוזרים עליהם -
איך שייך סתם מנגינה ואז להדביק על זה מילים?!
מנגינה מבטאת את התחושות והאוירה של המילים המילים והמנגינה ביחד מבטאים מצב והאוירה מסוימת (נוגה, עצוב, שמח, תקוה, יאוש, ציפייה, וכו').
מה הקשר לחבר סתם מנגינה כלשהי יפה ככל שתהיה ואז להדביק לה בצורה סינטטי מילים...
לחן מושלם מבחינתי הוא נוצר, מילים יחד עם המנגינה (לפחות הפזמון). זה מצב מושלם שהאוירה גרמה למלחין לבטא את רגשותיו במילים ומנגינה!מספר 2 בעדיפות זה לחן שנוצר על מילים שכבר נכתבו והלחן מנסה לבטא ולהכניס לאווירה ולתחושות של המילים.
הבא בתור זה המצב הקצת הפוך ומוזר... שיצאה איזה מנגינה ומנסים להתאים מילים שיהיו מתאימות לאווירה של המנגינה...
זכרו: שיר הוא לא מנגינה יפה, מילים יפות, או עיבוד יפה...
שיר הוא יצירת אמנות שמבטאת ומכניסה למצב ומוד מסוים.
אין חשיבות ספציפית לשום פרמטר!
הפרמטר היחיד הוא אם השיר גרם לך להרגיש משהו...
תבדקו פעם ותראו שכל השירים שאתם אוהבים אלו שירים שמכניסים אותכם לאווירה מסוימת!
זה הסיבה אגב שלא כדאי לשמוע מוזיקה (גם אינסטרומנטלית) ממקורות לא טובים כי אם תאהבו את זה, סימן שניכנסתם לאווירה... -
@מאיר-הקלידן אמר באיך אתם מלחינים שיר? קודם המנגינה או קודם המילים?:
איך שייך סתם מנגינה ואז להדביק על זה מילים?!
מנגינה מבטאת את התחושות והאוירה של המילים המילים והמנגינה ביחד מבטאים מצב והאוירה מסוימת (נוגה, עצוב, שמח, תקוה, יאוש, ציפייה, וכו').
מה הקשר לחבר סתם מנגינה כלשהי יפה ככל שתהיה ואז להדביק לה בצורה סינטטי מילים...
לחן מושלם מבחינתי הוא נוצר, מילים יחד עם המנגינה (לפחות הפזמון). זה מצב מושלם שהאוירה גרמה למלחין לבטא את רגשותיו במילים ומנגינה!מספר 2 בעדיפות זה לחן שנוצר על מילים שכבר נכתבו והלחן מנסה לבטא ולהכניס לאווירה ולתחושות של המילים.
הבא בתור זה המצב הקצת הפוך ומוזר... שיצאה איזה מנגינה ומנסים להתאים מילים שיהיו מתאימות לאווירה של המנגינה...
זכרו: שיר הוא לא מנגינה יפה, מילים יפות, או עיבוד יפה...
שיר הוא יצירת אמנות שמבטאת ומכניסה למצב ומוד מסוים.
אין חשיבות ספציפית לשום פרמטר!
הפרמטר היחיד הוא אם השיר גרם לך להרגיש משהו...
תבדקו פעם ותראו שכל השירים שאתם אוהבים אלו שירים שמכניסים אותכם לאווירה מסוימת!
זה הסיבה אגב שלא כדאי לשמוע מוזיקה (גם אינסטרומנטלית) ממקורות לא טובים כי אם תאהבו את זה, סימן שניכנסתם לאווירה...חצי מסכימה
נכון שהמנגינה והמילים צריכות להיות מקשה אחת
אבל אפשר לכתוב מנגינה שמבטאת רגש מסויים או סיטואציה מסויימת
ואז לכתוב מילים שמספרות את המנגינה
לא יצא לי לעשות את זה אף פעם אבל אני מכירה כאילו שכותבים ככה.לגבי שתי האפשרויות הראשונות
אני לא רואה הבדל
מה זה משנה אם קודם נכתבו מילים ואז הלחינו עליהם מנגינה שמבטאת את המילים
או אם זה בא ביחד
אם זה מישהו שיודע להלחין טוב והלחנים שלו מתאימים בדיוק למילים אז זה לא משנה אם המילים באו תוך כדי או לפני הלחן.
(ואם המלחין לא מקצועי אז זה לא משנה כי גם ככה הוא לא יתאים את המילים ללחן... ) -