איך לבצע מודולציה בצורה מקצועית
-
היום כבר כולם יודעים מה זה "מודולציה" או בשפה הפשוטה - 'לעלות סולם'
רציתי לתת טיפ מענין איך לבצע מודולציה חלקה בכל סולם לכל סולם......
את המודולציה הפשוטה של "לעלות חצי טון" כולנו מכירים, ומבצעים אותה בד"כ ע"י אקורד משותף לשני הסולמות, כמו אקורד הקווינטה של הסולם הבא (לדוגמא: אם ארצה לעלות מסולם לה מינור לסולם סי במול מינור, אשתמש באקורד F [או F7] בתור אקורד מעבר)
הבעיה היא שזה קצת נדוש. וגם, מה עושים אם רוצים לעבור לסולם "רחוק" בלי אקורדים משותפים?
אז אפשר להלחין קטע מעבר מורכב עם מלודיה שמוליכה אותי אקורד אחר אקורד לתוך הסולם הבא, אבל זו אמנות בפני עצמה.
שיטה קלה יותר, היא לנגן רצף של אוקרדים בירידה כרומטית לפי הסדר, פעם מז'ור ופעם מינור.
(לדוגמא: Am, G#. Gm, F#. Fm. E. Ebm. D .... וכן הלאה) ואז בעצם מאבדים את התחושה הדיאטונית ונוצרת אווירה בלתי יציבה שמאפשרת מעבר לכל סולם. מומלץ לעצור על אקורד שנמצא בסולם החדש ואז לתת את הקווינטה ולהיכנס....מצו"ב דוגמאות לשני הסוגים. Am to Bbm.mp3 Am to F#m .mp3
מקווה שהבנתם את ההסבר......
אם יש שאלות, הערות או עוד רעיונות אשמח לשמוע.
בהצלחה!!! -
@Shlomo-0 אמר באיך לבצע מודולציה בצורה מקצועית:
היום כבר כולם יודעים מה זה "מודולציה" או בשפה הפשוטה - 'לעלות סולם'
הבעיה היא שזה קצת נדוש. וגם, מה עושים אם רוצים לעבור לסולם "רחוק" בלי אקורדים משותפים?
צריך להיות מאוד אחראיים כדי לעבור לסולם רחוק וזה לא כלכך מצוי
כי אם מדובר בסולם שבכלל לא קשור --זה יכול להשמע כמו 2 שירים
לדוגמה - ישי ריבו --ברצוף אהבה עשה את זה -בסי פרט -- "פאר תחת אפר "
ואחרי זה בקטע האינסטרומטלי -- זה גאוני באמת גם נשמע כמו 2 שירים
אבל הוא עשה את זה מאוד מקורי ומעניין ---- ומעניין שהוא לא חזר על זה בשאר השירים -
-
@Shlomo-0 אמר באיך לבצע מודולציה בצורה מקצועית:
היום כבר כולם יודעים מה זה "מודולציה" או בשפה הפשוטה - 'לעלות סולם'
רציתי לתת טיפ מענין איך לבצע מודולציה חלקה בכל סולם לכל סולם......
את המודולציה הפשוטה של "לעלות חצי טון" כולנו מכירים, ומבצעים אותה בד"כ ע"י אקורד משותף לשני הסולמות, כמו אקורד הקווינטה של הסולם הבא (לדוגמא: אם ארצה לעלות מסולם לה מינור לסולם סי במול מינור, אשתמש באקורד F [או F7] בתור אקורד מעבר)
הבעיה היא שזה קצת נדוש. וגם, מה עושים אם רוצים לעבור לסולם "רחוק" בלי אקורדים משותפים?
אז אפשר להלחין קטע מעבר מורכב עם מלודיה שמוליכה אותי אקורד אחר אקורד לתוך הסולם הבא, אבל זו אמנות בפני עצמה.
שיטה קלה יותר, היא לנגן רצף של אוקרדים בירידה כרומטית לפי הסדר, פעם מז'ור ופעם מינור.
(לדוגמא: Am, G#. Gm, F#. Fm. E. Ebm. D .... וכן הלאה) ואז בעצם מאבדים את התחושה הדיאטונית ונוצרת אווירה בלתי יציבה שמאפשרת מעבר לכל סולם. מומלץ לעצור על אקורד שנמצא בסולם החדש ואז לתת את הקווינטה ולהיכנס....מצו"ב דוגמאות לשני הסוגים. Am to Bbm.mp3 Am to F#m .mp3
מקווה שהבנתם את ההסבר......
אם יש שאלות, הערות או עוד רעיונות אשמח לשמוע.
בהצלחה!!!אהבתי את הרעיון השני שהוא לא מצריך הרבה מחשבה,
דרך נוספת לעשות מודולציה היא עם אקורד מוקטן 7 שבא חצי טון מתחת הסולם הרצוי.
לדוג' אם אני בסולם AM ואני רוצה לעבור לסולם C אז אני ינגן את האקורד Bdim 7 שזה חצי טון מתחת הסולם שאני הולך לעבור אליו, ואז אנגן את האקורד C. -
@Shlomo-0
וואו אהבתי! באמת שאלתי את עצמי כבר הרבה זמן איך עושים מודולציה ואיך משכנעים את האוזן שצריך לעבור סולם
תודה על ההסבר אתה ממש תורם לפורום!
וחוצמיזה הנגינה שלך מהממת ברמה שאני מתמכרת אליה!!! ממש התרגשתי מהביצוע הזה אפילו שהוא היה רק דוגמא!
הפסנתר שלך נשמע כל כך טוב! כמה הוא עלה לך? -
@אפרת-גלבוע תודה! הפסנתר שהיה בדוגמא לא היה אמיתי אלא פלאגין (Pianoteq 6 pro)
והפסנתר שיש לנו בבית (Yamaha), קיבלנו בירושה והוא שווה היום כ10,000 ש"חאני רוצה רק לסייג, הטיפ שהבאתי הוא ספציפי ולא מתאים לכל סיטואציה, וכמובן שיש עוד הרבה דרכים לעבור סולם.
למשל, לעבור מסולם דו מז'ור C לסולם סול מז'ור G, אמור להיות די פשוט כי הסולמות נחשבים 'קרובים' כלומר, רוב התווים משותפים. ולכן יש מהלך אקורדים שמוביל אל הסולם הבא בצורה ממש חלקה שכמעט לא נשמע לאוזן.
המהלך הוא: C, Am, D, D7, G והופה! אתם בסולם הבא.
דוגמא לדבר אפשר לראות באחת היצירות המפורסמות של באך: Bach_C_Major_Prelude_Equal.ogg