-
@הלב-שלי ידידיה
למה אלייצור קרא לשיר שלו ''אבטיח''
במת הדיונים • ידידיה יאיר אלייצור צור דחוף לי מאוד • 20 בדצמ׳ 2021, 14:08 • ידידיהסתם עברתי וראיתי את זה
וראיתי שנעלו ת'נושא וראיתי שהוא כתב שהוא לא מוצ הסבר מניח את הדעת אז עניתי לו [קצת מאוחר]
@ידידיה אמר בלמה אלייצור קרא לשיר שלו ''אבטיח'':
אני מחפש תשובה מניחת דעת ולא מוצא
-
@יהודה-0 אמר בלמה אלייצור קרא לשיר שלו ''אבטיח'':
כי זה חרוז
@ידידיה אמר בלמה אלייצור קרא לשיר שלו ''אבטיח'':
למה הוא לא קרא לשיר אהבת חינם או משיח? דווקה אבטיח למה לא שטיח גם זה מופיע בשיר
-
-
@בן-מנחם אמר ביאיר אלייצור!:
אז כך יש לי כמה קטעים מהמופע שהיה אבל הרוב זה עם נשים הצלחתי למצוא סרטון אחד שלא ....
https://www.jumbomail.me/j/giik***4_4oDEmBLP3
ולמי שביקש שוב את הריאיון במבקר ....
https://send.magicode.me/send-file/file/eba582f7b72167dcc539551***812f86b63080233b5/view
-
יאיר היה היום בהופעה בנתניה שם הוא חשף שהקליט חמישה שירים חדשים וגם ביצע פזמון מיתוך שיר שככל הנראה יקרא כל עוד הנר דולק אני מאמין שהוא יצא לאחר ל"ג בעומר
-
@בן-מנחם תוכל לעלות שוב
הקבצים לא נמצאים -
#anchor(שִׁירָה חֲדָשָׁה • היפ הופ ורוק חרדי? "חזרתי למוזיקה בהוראת הרב שלי";)
חדשות JDN' במסע מיוחד אחרי השינויים הגדולים במוזיקה החסידית • בפרק השני: יאיר אלייצור שהפך לתופעה עם הופעות בהשתתפות בחורי ישיבות רבים; ברק גרוסברג שעושה רוק חרדי ומדבר על מתיסיהו – ותופעת הישראליזציה במוזיקה
יאיר אלייצור בראיון: מה הקשר בין אבטיח למשיח?
שלושים יום קודם החג, ליל שושן פורים.
שעות ספורות לפני ששמחת היום השתנתה לאווירת תפילה דאגה עם הגעת הבשורות המרות מרחוב רשב"ם, עד לאבל הכבד שירד על העולם היהודי כולו עם הסתלקות מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, רקדו יחדיו עשרות רבות של בחורי ישיבות בטשולנטיה מפורסמת בשכונת גבעת שאול בירושלים.
"ויאללה
תביא כבר תמשיח
ה' אני לא מצליח
ואין לי שום מושג
בא תביא כבר תמשיח
נפרוס לו תשטיח
נאכל גם אבטיח יהיה לנו יום חג".אם אתם לא מכירים את המילים ששרו אותם בחורים לאורך שעות ארוכות, כנראה שעדיין לא נחשפתם לתופעה הכי מרתקת במוזיקה היהודית החדשה. הכירו את יאיר אלייצור.
בתור נער שגדל למשפחה דתית-לאומית, החל לבצע שירי ראפ, עד אשר התרחק לחלוטין – ואז חזר בתשובה היישר לחסידות ברסלב, בקהילה של הרב שלום ארוש. בשיחה לפרוייקט החג של 'חדשות JDN' מספר אלייצור: "הייתי עושה מוזיקה בצעירותי, והייתי ממש מפורסם בסצנת הראפ וההיפ הופ".
"אחרי שחזרתי בתשובה, ועזבתי את עולם המוזיקה, פגש אותי דמות מוכרת בעולמות אלו והציע לי לחזור ליצור חומרים מקוריים, תוך שהוא מציע לממן אותי. תחילה סירבתי, אך הרב שלום ארוש הורה לי לשוב ליצור מוזיקת ראפ והיפ הופ. ניסיתי להתנגד, אך הרב ממש חייב אותי והסביר כי זה מה שאני צריך לעשות בעולם הזה, לקרב יהודים באמצעות המוזיקה".
בימוי צילום ועריכה: יוסף בראומןואכן, בכל השירים של אלייצור, שבחלקם מילים שלא מתאימות להוויה החרדית, ישנם מסרים על אהבת חינם, דיבור ישיר עם הקדוש ברוך הוא כבן המתרפק בפני אביו כנהוג בחסידות ברסלב, תפילה למשיח, רצון להיות צדיק, וכו'.
את הקטעים בשיריו, בהם הוא יכול לדבר על תופעות מחייו הקודמים לפני שחזר בתשובה והתקרב לקהילתו של הגר"ש ארוש, הוא מסביר כך: "אני שר על מה שעובר עלי", העובדה שהשירים שלו כה פופולאריים, מגיעים למאות אלפי צפיות והאזנות ומוכרים גם בקרב בחורי ישיבות, הוא מסביר בפשטות: "כנראה מה שעובר עלי, עובר בצורה כזאת או אחרת על כולם".
"אין לי סגנון מוזיקאלי מיוחד. אני לא מתמקד דווקא בראפ או היפ הופ. אלו לחנים שה' נותן לי ואין לי דרך להסביר אותם". עם זאת, לדבריו, השירים שלו הם לא על החיים הקודמים – אלא דווקא על ההתמודדויות שיש לו בחיים החדשים. "קשה לי, אני מתמודד, ואני שר על זה. על הרצון להיות צדיק ולא ליפול חלילה".
תוך כדי השיחה, כאשר מספרי הצפיות בשירים של אלייצור ברשתות השונות ובשירותי הזרמת הסטרימינג עולה לדיון, הוא מופתע לשמוע את המספרים הגבוהים, בחלקם נושקים למספר מיליון, המעידים על הפופולאריות הרבה של המוזיקה שהוא מייצר.
"לא התחלתי לייצר את המוזיקה מחדש מתוך מחשבה שזה יתפוס, חזרתי למוזיקה כי הרב אמר לי. בהתחלה השמעתי את השירים שלי לחברים, אחד מהם תפס יוזמה והתחיל לעלות אותם ליוטיוב, ספוטיפיי וכו', ומשם זה תפס. מאוד הופתעתי שהצלחתי ככה ואני שמח מאוד שאני זוכה לחזק אנשים, וה' יעזור שאני יוכל להמשיך בזה".
לפני מעט יותר משנה, החל אלייצור להופיע. לצאת מהדמות ששומעים ברכב בעת נסיעה או בבית, ולפתוח בסבבי הופעות – שגם הם זכו להצלחה אדירה שהפתיעו אפילו את יאיר אלייצור עצמו. לא רק בגלל מספר המשתתפים, אלא גם ובעיקר בגלל אופי המגיעים להופעות. המוני בחורי ישיבות, מכל הגוונים בציבור החרדי, שמגיעים וניכר עליהם כי הם מכירים היטיב את השירים של אלייצור.
"לא חשבתי שזה מה שיקרה", משתף אותנו יאיר בתחושות שלו אחרי הצלחת המופע הראשון. "ראיתי את זה מתחיל לקרות, והמשכנו". מדובר אכן במחזה מדהים. בחורים רבים עומדים ושרים מילים כמו: "אני רוצה להיות צדיק אחי יסוד עולם, רבנו רבנו תראה לי. אמרת שת'ה יכול לעשות אותי כמוך אז, רבנו בוא תעשה אותי כמוך ממש ובלי ייסורים אני רוצה להיות צדיק תמיד עד מאה עשרים. אני ממשיך להתפלל וממשיך לחכות פה, נשאר בירושלים לא חוזר לרחובות".
קרדיטים: בימוי צילום ועריכה: יוסף בראומן. תסריט: יאיר אלייצורעניין אותנו לשמוע על המילים בשירים שלו. מילים מקוריות כמובן, לא עוד שירים מבוססי פסוקים שלעיתים הקשר בין פירוש המילות לבין העובדה שעשו מהם שיר אינו ברור כלל. אך אצל אלייצור, לפעמים ישנם קטעים מובנים פחות.
כך לדוגמה בשיר "אבטיח", שמדבר בכלל על ביאת המשיח, אך אחד מהחרוזים הוא "תביא כבר ת'משיח, נפרוס לו ת'שטיח, נאכל גם אבטיח, יהיה לנו יום חג". וכאן עולה השאלה: מה הקשר אבטיח למשיח? אלייצור מצידו, לא מבין את השאלה בכלל. "אני רוצה להעביר מסר וצורה של דיבור לה' מקרוב, אז אני משלב גם קצת הומור. הרב ארוש אמר שכדי להביא את הגאולה צריכים להתפלל למשיח שרוצים אהבת חינם, ועל זה אני שר".
יש משהו בשירים של אלייצור שמצביעים על ניתוק מסוים מהוויות העולם וחיבור פנימי לעולם רוחני, כפי שמשתקף בספריו של מורו ורבו, הגר"ש ארוש שליט"א מחשובי משפיעי חסידות ברסלב. קשר ישיר אל הקב"ה תוך שימוש במילים אישיות, תיאור המצב וההתמודדות עם שמות פרטיים וסיפורים על בני משפחה; "סבתא סליחה, את נתת לי המון אבל זה קשה לי מידיי, אני לא חוזר לשכונה"; "אח של דוד תבדוק לבד אתה מאושר? תמשיך לחיות כמו עד עכשיו כי זה מותר אבל אם הרגשת שחסר לך אולי תבדוק כי יש מקום יותר מתוק הוא לא רחוק. עבדו עליך אח של דוד יש מקום יותר וורוד", ועוד שלל דוגמאות בשירים שלו.
מעבר לזה, מדגיש אלייצור נקודה נוספת: "אני משתדל בשכל שיר תהיה תפילה, אני רוצה שאנשים ישמעו את השירים שלי, ישירו אותם ויתפללו ביחד. 'אני רוצה להיות צדיק יסוד עולם', שיתפללו כל היהודים שהם רוצים להיות צדיקים, רוצים אהבת חינם ורוצים את המשיח, ומשמיים ירחמו עלינו וישמעו את התפילות שלנו".
"אנשים צריכים לדעת שבסוף, העיקר והתכלית זה לחזור בתשובה כל אחד מהמקום שהוא נמצא בו עכשיו. כל אחד צריך להתרומם מהמצב הנוכחי שלו ולבקש מה' שיציל אותו. אנחנו צריכים לדעת בכל חסרון שיש לנו שה' מנסה אותנו ומצפה מאיתנו שלא נשלים עם החסרון שיש לנו אלא נבקש ונתפלל שנזכה להשתנות".
"צריכים לבקש על זה כל יום, להתפלל ולמחות על החיסרון שיש לנו, כל יום לבקש על זה. אני מקווה שהמוזיקה שלי תביא אנשים להתפלל על זה, 'אני רוצה להיות צדיק יסוד עולם', שאנשים לא ישלימו עם המצב שלהם", הוא מסכם את השליחות המוזיקאלית שקיבל ממורו ורבו הגר"ש ארוש.
כאשר מבינים את הכוונה מאחורי השירים הישירים של אלייצור, ניגשים להאזין אליהם שוב בצורה אחרת. לפתע מבינים כי לא מדובר באוסף סיסמאות, אלא בשיר העשוי מעשה חושב של תפילה ישיבה בסגנון של התבודדות ברסלבאית. אולי את מה שהבנתי רק אחרי השיחה עם אלייצור, הבינו הבחורים הרוקדים בהופעות שלו הרבה לפני – ובעצם זה מה שהם עושים: מתבודדים יחדיו, בשירה משותפת.
-
@hhkkkk אמר ביאיר אלייצור - דיון:
מישהו בפורום פירסם לפני שבועים שלש-שאלייצור מוציא שיר 'בן שלך'-יש אולי איזה מאחורי הקלעים בחשיפה לפורום
אלייצור אמר לי שעדיין אין לו שמות לשירים אבל הוא כבר הקליט כמה סקיצות... ושהוא יסכים לי לפרסם אני אפרסם, דרך אגב כל מי שהתלוננן על השם אבטיח שיחשוב קצת אם זה לא גרם לו לשמוע את השיר
-
@חיימקה אמר ביאיר אלייצור - דיון:
דרך אגב כל מי שהתלוננן על השם אבטיח שיחשוב קצת אם זה לא גרם לו לשמוע את השיר
חמוד אהבתי...
יכול להיות שזה הסיבה אפילו שאפ'פם לא חשבתי על זה