פיתוח קול | חלק א'
-
היי זה שוב אני.
מה איתכם? אהבתם שבוע שעבר? יופי!
מה, לא?
לא נורא...אז חשבתי על מה אני יכול לכתוב שיותר יעניין אתכם והחלטתי להרחיב קצת על %(#ff0000)[פיתוח קול.]
הרבה אנשים חושבים שפיתוח קול נועד כדי לשפר את הקול ואת המנעד (פיתוח בכל זאת...) אבל הם טועים!!! פיתוח קול נועד כדי לדעת להשתמש בקול לאורך זמן שירה או דיבור ממושך יותר בלי להיצרד, ועל הדרך גם לפתח אותו מבחינת הביצועים והיכולות הווקאליות שאפשר לעשות. (לרעיון- היום גם מורים, מרצים ואנשי במה משתמשים בפיתוח קול!!!)
#anchor( %(#ff0000)[מהו בעצם ה"קול"? איך הוא עובד?])
אז בעצם יש לנו בגרון שתי מיתרים שריריים שנקראים "מיתרי הקול" שכשאנחנו נושמים הם מפוסקים וכשמדברים הם נצמדים ומפיקים צליל וכשנדבר בטון יותר גבוהה משמעותו שהם נצמדים יותר, וכשאנחנו עושים פיתוח קול אנחנו בעצם מפתחים את המיתרים האלה כמו שמפתחים כל שריר בגוף.
החלוקה של "תהודת" הקול שלנו היא לשלושה משלבים- קול חזה, קול גרוני וקול ראש שהם בעצם "תיבות התהודה" של הגוף. (כן כמו בגיטרה, עוד או כל כלי נגינה בעל תיבת תהודה כך גם בגוף שלנו.) מעבר לזה יש גם סוגי נשימה והגייה שונים שהם אלה שמרכיבים את הקול שלנו ובפיתוח קול אנחנו לומדים להתאים ביניהם כמו פאזל רק שפה אם הרכבנו לא נכון אז עלול להווצר נזק שלפעמים יכול להיות בלתי הפיך ח"ו.
%(#ff0000)[קול חזה] - קול חזה זה הקול שרובנו משתמשים בו כיום בזמן שירה ודיבור וכשמו כן הוא- קול שמהדהד בעיקר בחזה וכך אנחנו שומעים אותו.
%(#ff0000)[קול ראש] - קול שיוצא בדרך כלל בקולות גבוהים יותר כלומר שבעת המעבר בין צלילים נמוכים לגבוהים יותר הקול בעצם מהדהד בראש שזה אומר הפה, האף והסינוסים ופחות מהחזה (כמו שכשמצוננים קשה לאמר נ' כי זה נשמע כמו ד', תנסו לאמר למישו מצונן שיגיד נ' בחמשת הניקודים מניסיון שלי זה יוצא בדרך כלל מצחיק)
%(#ff0000)[קול גרוני] - קול גרוני זה הקול הפשוט מה שרגילים לשיר בשירים אלטרנטיבים דוגמת חנן בן ארי או שולי רנד וכן בדיבור רגיל. אנשים לפעמים טועים לחשוב ואפילו לאמר שאסור לשיר בקול גרוני ושזה דופק את הקול בגלל החיספוס אבל זאת תאוט() איומה כי אמנם באמת אם שרים בקול גרוני לא נכון ולוחצים על הקול עד כדי מאמץ וכאבים במיתרים אז זה באמת דופק את הקול אבל כשמשתמשים בו נכון אז זה מותר ואפילו מאד יפה ושמיש גם אם פחות במוזיקה הקלאסית והחסידית אבל במוזיקה אלטרנטיבית ועכשווית זה נפוץ.
אחרי שהבנו מהו בעצם הקול ואיך הוא יוצא ומופק ננסה לעסוק בטכניקות לפיתוח הקול ובדרך הנכונה לשימוש נכון למרות שלכל אחד יש דרך אחרת שנכונה לשימוש בקול שלו אני ינסה לתת מענה ככה שכל אחד ידע למצוא בקלות את הדרך הנכונה לשימוש בקול שלו.
כדי להתמקד במסלול מסויים יש חמישה דברים שאני קורא להם "ה.ת.ח.נ.ה" (שזה גם הר"ת שלהם) שהם- חימום, נשימה, הגייה, תמיכה והגשה. חמשת הדברים האלה הם מה שאנחנו צריכים כדי לשיר נכון בלי להזיק לקול שלנו ולהוציא ממנו רגש טונים וביצועים מושלמים בשעת השירה הרבה מעבר למה שאנחנו יודעים שיש בנו.
אגב הערה/הארה קטנה - כל אחד יכול וזה לא סתם קלישאה כי בסופו של דבר לכל אחד יש קול יפה הבעיה שיש היא התאמה בין הקול לסגנון השיר ולשירה נכונה ככה שגם אם התרגלתם לתגובות בסגנון "איזה זייפן" עדיין לא אומר שזה לא ניתן לשינוי.
כל אחד מחמשת הדברים האלה (ה.ת.ח.נ.ה.) מתחלק להסבר ודרך ליישום.%(#ff0000)[אז נתחיל בחימום] - חימום מיתרי הקול שלנו מאפשר מעבר בריא טוב וחלק יותר מדיבור רגיל לשירה שהיא פעילות מאומצת יותר של המיתרים, משפר את איכות הקול שלנו ומיקסום אפשרויות בזמן השירה ושומר עליו לטווח הארוך על ידי חיזוק המיתרים והכח שלהם.
הסיבה שעושים חימום לקול היא בגלל שכמו כל פעילות גופנית גם השירה מעלה את הטמפרטורה של הגוף כדי להכניס אותו למצב יעיל יותר בזמן עבודה ועל ידי כך גורמת לסוג של מגננה מפני אפשרות של פגיעה בשעת פעילות וכך כאשר שרים ללא חימום הקול שרירי הצוואר הלסת והלשון ננעלים ונדרש מאיתנו מאמץ גדול יותר כדי לשיר ובעצם ממש להפעיל לחץ על מיתי הקול שזה מביא לתוצאה ישירה שהיא חיכוך המיתרים מה שמחמם אותם יתר על המידה ואז גורם להם להתנפחות.
בשעת החימום מה שאנחנו עושים זה בעצם מחממים את הקול במתינות ומזרימים לשם דם וממילא משחררים את אותם שרירים של הצוואר הלסת והלשון כדי שהמיתרים יהיו חמים מספיק ככה שלא נצתרך מאמץ גדול מידי כדי לשיר בטונים הגבוהים שלנו.
%(#ff0000)[רוצים לדעת איך מחממים את הקול? מה בעצם אומר נשימה, הגייה, תמיכה או הגשה? כנסו גם שבוע הבא ונביא לכם את ההמשך בעזרת השם.]
-
-
-
-
-