פיתוח קול | חלק ב׳
-
היי ממצב?
טוב... אז השראתי אתכם במתח????
מעולה!!!
בואו נעשה לכם פלאשבק קטן למה שהיה שבוע שעבר ומי שרוצה יכנס לפה. שבוע שעבר דיברנו על איך הקול עובד בעצם ומה זה פיתוח קול. הזכרנו את המושג שאני קורא לו %(#ff0000)[״התחנה״] שזה ראשי תיבות של חימום. נשימה, הגייה, תמיכה והגשה. שאלו בעצם המפתחות של פיתוח הקול. התחלנו להסביר מה זה חימום ועכשיו אחרי כל ההקדמה בואו נצלול בחזרה לפיתוח קול!!!
אז בעצם בשביל לחמם את הקול אנחנו יכולים לעשות כמה דברים שכל אחד מהם פשוט (רק תזהרו לא לעשות את זה בבית ליד האמהות מנסיון זה מעצבן אותם) טיפ קטן לפני שמתחילים אם אין לכם חדר חזרות או שאתם בישיבה או שמישו לידכם וזה מפריע לו אז פשוט תקחו קש ותכניסו לכוס מלאה בשליש מים ותשירו לתוך הקש או תבצעו את התרגילים לתוך הקש!!!
%(#ff0000)[תרגיל מספר 1:] יודעים מה זה סולמות? מעולה תעשו בקול שלכם סולמות מדו מינור סולמות מלאים כשכל פעם אתם עולים מדו עד דו ויורדים בחזרה ואז עולים בסולם אחד ועושים את אותו הדבר עד שאתם מגיעים לטון שבו אתם מרגישים טיפה לוחץ ואז מתחילים לעשות את אותו הדבר אבל הפוך (כל פעם לרדת בסולם אחד).
%(#ff0000)[תרגיל מספר 2:] לא יודעים מה זה סולם אבל יודעים מה זה טון? תעשו את כל הניקודים במילה מה (בסיגול, חיריק, שורוק, פתח, וחולם) כשכל פעם אחרי כל חמשת הניקודים תעלו טון אחד עד שתגיעו למצב שזה טון טיפה לוחץ ואז תתחילו לרדת טונים עד שזה יהיה נמוך מידי בשבילכם.
%(#ff0000)[תרגיל מספר 3:] לא יודעים מה זה סולמות ולא מה זה טונים? לא נורא גם לזה יש תקנה. (נורא מאד אבל יש פיתרון) תעשו המהומים נמוכים בקול כשהם עולים וחוזרים על עצמם.
%(#ff0000)[תרגיל מספר 4:] הדבר האחרון שלדעתי הכי פחות תועלתי זה לעשות תנועות של לעיסה תוך כדי הוצאת קול מונוטוני (מונוטוני פירושו צליל אחיד בלי לעלות ולרדת טונים).
דבר שני; נשימה. אז כשאומרים נשימה זה נשמע "מה כבר יש ללמוד לנשום?" אבל תאמינו לי שיש. הנשימה שתכלס צריכה להיות לנו כדי לשיר טוב, נכון וכדי לשמור על הקול לאורך זמן זה נשימה סרעפתית- נשימה סרעפתית זה נשימה שניראת כמו נשימה מהבטן והיא נשימה עמוקה יותר אבל הסיבה שרובנו לא נושמים ככה כי זה נהיה הרגל בשבילנו לנשום מהחזה כדי לא להבליט את הבטן או כל מיני סיבות כאלה והטועלת שתצא לנו מנשימה סרעפתית זה שנצליח לשיר הרבה יותר עם נשימה אחת וכן לא להתנשם באמצע השירה ולשיר בעוצמה חזקה יותר ומלאה יותר.
אז הדרך שבא נוכל להרגיל את עצמנו היא דיי פשוטה אבל מצריכה אימונים חוזרים ונשנים וזה על ידי נשימה כמו שתיה מקש הוי אומר נשימה איטית וקטנה למשך הרבה זמן ואם זה קשה לכם אז אפילו תקחו קש ממש ותנשמו דרכו עד ניפוח מלא של הבטן ואז תשחררו את האויר בלי הקש באיטיות ממושכת.
%(#0062ff)[הגייה] - אמנם זה כבר פחות קשור לפיתוח קול אבל רוב המורים לפיתוח קול עובדים גם על זה שבשירה יהיה הגייה נכונה של המילים כדי שיבינו את המילים (במיוחד בראפ שזה גם ככה לא ממש מובן) אני מאמין שאין ממש מה להסביר מה זה אומר הגייה נכונה אבל יש לזה כמה תרגילים מגניבים (ואולי טיפה מצחיקים) שיעזרו לכם להגות נכון ומהיר.
%(#ff0000)[תרגיל מספר 1:] תנסו לומר מילים עם האותיות ס׳ צ׳ ש׳ ז׳ במהירות כגון השם ״סנצ׳ז סקשיבישיצקי״ כשיש בו כמה שיותר שווא נח.
%(#ff0000)[תרגיל מספר 2:] תנסו לומר מילים עם האותיות כ׳ ק׳ ב׳ פ׳ ג׳ ברצף כמו ״בדקיבדגו פהפהפה״ עם כמה שיות פתח.
%(#0062ff)[תמיכה] - פה אומנם אין תרגילים אבל אני יכול להגיד לכם שכמה שתתאמנו על כושר גופני ככה זה יעזור לכם יותר גם בשירה. אז תמיכה זה בעצם תמיכה טכנית של הגוף שלנו בקול כלומר כששרים אתם יכולים לראות זמרים שמבצעים תנועות מסויימות בשעה שהם מגיעים לטונים גבוהים או נמוכים מהרגיל כמו התקופפות כמעט עד הרצפה לפעמים או כיפוף קל של הברכיים והפעלת השרירים האחוריים שזה בעצם תומך בקול. ועוד דבר קטן אם כבר תמיכה אז תעבדו טוב על זה שבטונים גבוהים לא להרים את הראש, זה בהתחלה יהיה טיפה קשה אבל בסוף מתרגלים והסיבה שלא טוב להרים את הראש בטונים גבוהים זה כי זה סוגר את המיתרים ואת המעבר החלק של האויר ולכן זה נשמע כאילו שנחנקים בטונים שאפשר להגיע אליהם והרבה זמרים גם מהגדולים שבהם טועים בזה לפעמים מהרגל.
טוב אז הדבר האחרון ולדעתי המעניין ביותר זה הגשה- הגשה כשמה כן היא, הדרך להגיש וזה כבר תלוי כל אחד עם הדרכים שהוא אוהב אבל כמה טיפים קטנים כדי לשפר לכם את ההגשה וכדי שישמעו יותר רגש וכנות בשירה שלכם.
%(#ff0000)[טיפ 1:] תקראו את השיר ונסו להתחבר לשיר רגשית ממש כאילו אתם מדברים מתוך הלב שלכם.
%(#ff0000)[טיפ 2:] יש כמה דברים שאפשר לעשות בביצוע כדי לשפר אותו וזה לא רק סלסולים...
דבר ראשון ״בניה״ של השיר כלומר תעצימו את השיר לאט לאט ובעיקר במילים מפוצצות תנו יותר עוצמה כאשר בניתם אותה לאט לאט במשך השיר.
דבר שני ״ויברטו״ ויברטו זה הרעדה של הקול וזה יוצא ממש יפה וטוב כשזה נמצא במקומות מרגשים
דבר שלישי לחישה בקטעים רגישים.
דבר רביעי צרידות עדינה בדרך כלל בשירים רגישים לפני קטע של עליה זה מאד יפה.
דבר חמישי סלסול ובזה אני יחלק לכמה סוגים אז יש לנו את הסוג הרגיל והמוכר ויש עוד סוג פחות מוכר שזה הסלסול הטורקי שהוא בעצם סלסול משולב עם סוג של ״התבכיינות״ ועצירה נשימתית תוך כדי סלסול והסוג האחרון זה סלסולים אמריקאים שהם בעצם סלסולים ״הפוכים״ כלומר סלסול בירידת טונים במקום בעליה.
%(#0011ff)[טוב... זה בסך הכל מה שנקרא פיתוח קול.]
כמה טיפים קטנים ממני לפני הסיכום-
1: לפני שירה אל תשתו קר ובכללי עדיף כדי לשמור על המיתרים לא לשתות קר.
2: תנסו לאתגר את עצמכם הרבה בשירים שנראים לכם מורכבים (גם ראפים זה טוב כדי להביא לדיוק מושלם של הגייה).
3: שיר שאתם שרים תשמעו כמה שיותר גרסאות שלו ככה תדעו באיזה מקומות הכי קל לשחק.
4: תהנו מהמוזיקה ואל תקחו אותה בחיים כמשו מובן מאליו וכל שכן לא כעבודה גם אם זה מה שיפרנס אתכם.
%(#0011ff)[זהו. זה מה שיש לי לומר לכם תהנו ושמרו על הקול שלכם תזכרו שהקול שלנו זה הפנים שלנו בטלפון גם אם אנחנו לא שרים...]
-
-