סולמות | חלק א'
-
אם נרצה לעבור מסולם לסולם נצתרך לעבור עם כל אקורד תו אחד קדימה ולמלאות אותו בטרצה והקוינטה שלו לפי הסולם אם הוא מינורי או מג'ורי וכך נמלא את כל האוקטבה
דיברתי אליכם סינית נכון?
אז בואו נפרש לכם כל דבר לחוד ואז נחבר בין המושגים לאט לאט.
%(#0eab03)[אוקטבה]- אוקטבה היא רצף של תוים מדו עד הדו הבא בתור (משמאל לימין) כלומר כל רצף התוים המלא שהוא- דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי, דו. שכל תו בעצם אומר מרווח של טון אחד.
בנוסף אליהם יש גם את הדיאז והבמול שהם חצאי טונים (השחורים בפסנתר) הסימן של דיאז הוא # ושל במול הוא b כשדיאז אומר חצי טון מעל התו מה שאומר של-מי וסי אין דיאז (כמו שאפשר לראות על פסנתר.) ובמול אומר חצי טון מתחת לתו מה שאומר שלתוים פה ודו אין במול.
אז אם נמלא אוקטבה כולל דיאז זה אומר שאוקטבה היא;
דו, דו#, רה, רה#, מי, פה, פה#, סול, סול#, לה, לה#, סי, דו.
ובמקרה שנמלא אוקטבה כולל במול זה אומר שאוקטבה היא;
דו, סי, סי b, לה, לה b, סול, סול b, פה, מי, מי b, רה, רה b, דו.
(בדיאז כיון שעולים טון אז הולכים בכל התוים עם סדר עולה ובבמול כיון שיורדים טון אז הולכים בכל התוים בסדר יורד.)%(#0ba800)[כיצד נדע האם לשים דיאז או במול (דו דיאז או רה במול לשם הדוגמא) הרי הם אותו תו מבחינת הצליל?]
אז ככה:
כשכותבים תוים ותכף נסביר גם איך כותבים אבל כותבים רצף של תוים שלפעמים עולה ולפעמים יורד אז כאשר היה את התו רה ואחריו אני צריך להחליט אם רה במול או דו דיאז אז אני ישים רה במול כי זה סדר יורד אבל אם היה קודם דו אז אני יצתרך לשים דו דיאז כי זה סדר עולה.
איך כותבים תוים?
%(#0cb300)[מפתח סול]- אם נקח מחברת תוים נראה שהיא מחולקת בכל דף לקבוצות של חמש שורות ובצידם יש כמין פה סופית שהאמצע מסתלסל על השורה הרביעית.
לצורה הזאת קוראים מפתח סול וזה לא סתם אלא כשמו כן הוא יושב על השורה של התו סול כלומר אם נרצה לכתוב סול אז זה יהיה על השורה הרביעית עצמה ובינה לבין השורה השלישית יהיה התו לה ועל השורה השלישית סי וכן הלאה וכך גם למטה אך כאשר נרצה לכתוב דו או רה מתחת לסול נצתרך להוסיף קו קטן מתחת שהוא יהיה דו ומעליו רה. עכשיו כשאנחנו יודעים לקרוא תוים אם נרצא להוסיף במול או דיאז נכתוב את הסימן b או # מימין לתו אותו נרצה כבמול או דיאז.%(#0cb300)[אקורד]- הרבה חושבים שאקורד זה האות והצליל והם לא טועים אבל בשביל להבין מה זה סולמות ולדעת לבנות אותם ולשחק איתם נצתרך לדעת קצת מעבר.
אקורד מורכב משלושה חלקים שהם; תו, טרצה וקוינטה.
%(#0cb800)[התו]- התו זה בעצם מה שנותן את השם של האקורד והוא הצליל המרכזי והמוביל כאשר דו זה C רה זה D מי זה E פה זה F סול זה G לה זה A סי זה B .
%(#0cb300)[הטרצה]- טרצה זה הצליל השני של כל תו והוא ישתנה לפי האקורד אם הוא מינורי או מג'ורי כשבמינורי זה יהיה התו שבמרווח של שלוש מהתו הראשון (מרווח אחד שווה לכל תו כולל תו דיאז כלומר מחשיבים גם חצאי טונים כמרווחים) ובמג'ורי זה יהיה התו שבמרווח של ארבע מהתו הראשון.
%(#0cb800)[קוינטה]- הקוינטה היא התו השלישי והאחרון של האקורד (אף על פי שיש אקורדים שמנגנים עם ארבע אצבעות כי הם אקורדים עם צליל כפול של התו, הטרצה או הקוינטה.) התו הזה יהיה במרווח של שבע מהתו הראשון (לא מהשני!!!).
זה בעצם מה שמרכיב לנו את האקורד.
%(#ff0000)[אתם רוצים חלק שני? תכנסו גם שבוע הבא ונבאר בעזרת השם את עניין הסולמות. ניגע טיפה בקולות שניים ובמודולציות ועוד מספר דברים מעניינים.]
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-