פרק ב'| טור בדיקת חמץ – "חמץ מיוזיק" ?!
-
שלום וברכה לכל הקוראים היקרים שמלוים אותי כבר מהטור הראשון.. מפעים אותי להיפגש כאן על המקלדת שוב בכתיבת הטור השני, במהלך קבלת התגובות על הטור הראשון (מותר לי להגיד שהגיעו די הרבה תגובות רובן חיוביות ב''ה) כתבתי ולו בצחוק שבטור הבא אעסוק ב"ביעור חמץ" ואני מוצא את עצמי חושב על העניין הזה הרבה.. יש לנו חמץ ?! כולנו ב''ה שמורים ומקבלים שירים מפורום "מקצב" ואפי' שירים של עקיבא או חנן לא נותנים לנו.. אז אנחנו הכי שמורים שיש, איזה "מכשולות" כבר צופנת לנו ציבור יראי ה' במוזיקה ?!...
כבר דיברנו על המקום הגבוה בפן הרוחני של מוזיקה, וגם זה נאמר לי באחד ההתכתבויות בפוסט התגובות לפרק א (מוזמנים בכיף) שמוזיקה קרובה להיכל התשובה והנבואה וכו'.. ורק בגלל שזה טור מוזיקה ולא טור "עשר ספירות בעשר דקות"-שיעור קבלה מטובי הפורפסורים... לכן אני לא אדבר על הנושא הזה כלל רק אציין ואומר ואדגיש, שכן... כמו שמוזיקה יכולה לשנות ולשפר ולתקן, היא יכולה לחרב להרוס ואף לשרש בנו חטא, צריך להיות זהירים בעיקר בדור האונליין, (אפי' מייל בלבד-"תשלח לי את השיר"..) ושלא תבינו אותי לא נכון, אני לא משגיח של אף אחד, מה גם שעכשיו בין הזמנים, אז תבינו... כי אני הולך להתבטאות בעוד כמה התבטואיות כאלה בטור הנוכחי, אז תאחזו ראש.. כי אני ממש איתכם !
פנו אלי בנושא "מה שקרה למוזיקה שלנו בדור האחרון".. כל אחד מכיוונו הוא, ראובן טוען > "הפסיקו להשקיע בעיבודים הכל "מחולטר" (ככה כותבים את זה?!) במחשב בקיו בייס"
שמעון טוען> "המוזיקה האלקטרונית הורסת כל חלקה טובה" (ע''ע פרויקט "קפיצת הדרך") ולוי יגיד לי> "אין כמו המוזיקה השורשית האותנטית החסידית למה נכנס הישראלי".. מאידך יהודה יגער בטוב טעם ודעת> שזה כואב וצורם נורא שנכנסו למגזר זמרים לא לנו, בגלל כל מיני דואטים שנוצרו אמיר דדון, נתן גושן, ואין המקום...
אז מה עושים ??
ראשית, כשם שפרצופיהם שונים כן דעותיהם שונות, אף אחד לא מצפה שכולם יהיו מרוצים, ואומר לכם שאני מבין את הכאב.. אבל כפי שידוע.. בטור הזה לא באנו רק להציב את הבעיות אלא גם לטפל בהם, אני לא יעשה ביעור חמץ עד שנמצא את האשמים.. אנחנו עדיין בשלב של הבדיקה.. אז זה שיש בעיה זה ברור, מה הבעייה-כמעט ברור.. אקדים במשל/מטאפורה ששלחו לי.. (מרוב שאיבדנו את המקוריות...) המשאלה הכי גדולה בכל הטעמים שיוצאים בתפוצ'יפס זה שיהיה תפוצ'יפס בטעם תפוצ'יפס.... וד''ל... ועכשיו לניתוח והבדיקה, בואו נחפשה יחדיו בין נבכי הבית את הפתיתים שלנו:
פתית חמץ א': עומס יתר- אני לא בא לבאס אף אחד, אך אני חושב שהלחנת יותר מדי שירים ישראליים/וגם חסידיים "מעמיסה על השרת" וגורמת ללחנים לצאת יותר מדי דומים/חסרי חידוש בעליל, וכן הנושאים שנהיים נדושים "הפקקים, מחירי הדלק, הכינור המיתולוגי של אלחדד"... אם כן יש בהחלט צדק שמשהו נשחק כאן, הכל נעשה תעשייתי (גם ליין "גרין" "וולדנר" וכו'..) הכל נכתב ב123 טיקיט איזי.. שמים בוקר לילה וכו'.. זה בהחלט מוריד מהאיכות.. למה ציפיתם ?! זה לא עלה קטן ויונה לבנה, תיצרו פחות, תשקיעו יותר, אל תבנו עוד להיט רדיו שיחרוך את ההשמעות לשבוע בלבד זה לא זה זמר יקר וזה לא מה שירים אותך גם לא אתה מעבד מתחיל שלנו...
פתית חמץ ב'- עיבודים זולים- העיבודים האלקטרונים זולים יותר משמעותית, גם במובן הכספי וגם במובן הביצועיסטי.. יותר קל ויותר משתלם לתת עיבוד אלקטרוני עכשווי שגם יניב לך פרי ברדיו, וגם לא יעלה לך כ''כ יקר, כמו לעבד כלים מוקלטים מ-0, אלי קליין ואיצי ברי או שריקי לא אשמים !! זה הביקוש שיש.. (נכון פרוייקט "קפיצת הדרך" יש שאהבו ויש שממש לא, שעתי בעניין שזה נחמד רק לראות לאיפה המופרעות של היום תיקח שיר יפה מפעם, ממש לא לשבת ולשמוע את זה-זו דעתי, אני בהחלט טוען שאת השירים האלה ודאי עדיף להשאיר באז...) ועוד דבר, סליחה.. אבל אני מאשים גם את המעבדים וגם את הזמרים (גם כלו שידועים בעיבודים טובים- כי כל עוד ואתה לא מפיק מוזיקלי מתחיל וקוראים לך נגיד ארה'לה נחשוני לדוגמא- אסור לך להיכנע לעיבודים אלקטרוניים כי אתה טוב בתחום שלך ותמשיך לעשות דברים קלאסיים... בחור ישיבה מתחיל או לא (קליין&ברי) ימשיך ליצור על אלקטרוני..
פתית חמץ ג': העם דורש- הקהל הצעיר כיום מבקש את האלקטרוני, זה לא סוד החתונות היום מופרעות מאוד, אבל זה הקהל ! א''א לשנות אותו.. והרי בינינו מי שירכיב את האש בריקודים זה לא המבוגרים זה הישיבע בוחערים שרוצים "טראקים".... דור 2022 ! אבל יבוא יוחנן אורי ויגעד לי "כן, אני שמתי טראקים לבקשת הבחורים והחתן שאישר לי, ומגיע אלי סבא של החתן ואומר הרסת לי את האירוע"
אין הרבה מה לעשות מול זה פשוט להתמודד ולהכיל את האחר/ים, מה שהיה פעם לא יחזור, ולנו נותר להתרפק על זכרונות העבר (ומי שאוהב את המוזיקה מפעם שפשוט ישמע אותה..) ואיך אומר השיר שדווקא די חדש (ואגב, הוא דוגמא לכתיבה משובחת- ונושא חדשני..) "פעם היו ימים יפים ימים טובים מאלה"...
פתית חמץ ד'- חוק ההתיישנות- מאותם סיבות גם "סיבת הסיבות", "עברי אנוכי" "נפשי" וכל הלהיטים שהיו להיטים מי יותר ומי פחות, התפוגגו להם בתוך חלל הזמן שעבר, ואם לא יחזרו יותר בכלל !! אין מה לעשות א''א להכריח מישהו לאהוב מה שהיה אז, בדיוק כמו שאף אחד לא ילך היום עם דוגמא של פעם בחליפה, או שום בחור ישיבה לא ילך עם חולצה ומכנס קצרים (למרות שהיום הכל יכול להיות-תשאלו את הרב פולק מ"אז נדברו").. וזה בדיוק מה שמנסים לעשות לנו ברמיקסים.. להחזיר שירים כאלו, אם מרצון טוב ואם לא תכל'ס הסגנון שחדר הוא מאוד מופרע.. וזה נכנס מהמקום הזה של חידוש ולחדש... ולהוסיף סגנונות.. (וכמו שאותו די ג'י בטוח שהוא הציל אותנו מלשכוח את הלהיט ההוא... כך אנחנו בטוחים שהוא הרס את השיר)...
פתית חמץ ה'-צורך השעה- המוזיקה היוצרת החדשה (לא בהכרח בעיבודים אלא הטקסטורה העשירה) זה מה שקורץ היום לדור, אנשים מחפשים משמעות ורוצים להתלמדן על פשט בשיר סבוך של ריבו, נמאס לאנשים קצת מלשמוע פסוקים (ע''ע הטור הראשון)... אנשים רוצים לשמוע עידוד ולא תמיד מוצאים את זה בפסוקים... וכן.. המוזיקה הזו גורמת גם להמון חיבורים בעם.. בין השכבות.. (זוכרים אביב גפן ואברהם פריד ?!) וזה לאו דווקא סגנון של פלד, ריבו, ושינפלד, זה כל הסגנון ה"לא חסידי" הוא מוזיקה שמעניינת את כולם גם אם שריםם שם "תוכו רצוף אהבה" וזה מה שרוצה הזמר בקהל היעד שלו- את כולם... ואני באופן אישי רואה את זה מבורך וחיובי מאוד כל עוד ולא נגררים לשמוע שירים של האורח בדואט... זה טוב האחדות הזו והיא שתביא לגאולה והכל על טהרת הקודש כמובן... לא אמרתי ללכת להופעות לא כשרות וכדו' רק הענין הספציפי של דואטים טובים... וישי ריבו ממש לא חשוד על שירים בעייתים עם זמרים בעייתים והיה לו אפשרות...
(בהזדמנות נקדיש טור גם לשירי האלול של כל מיני זמרים שאלוקים מקופל להם בתא ככפות לבית האבל או אלול המוקדם מביניהם כפוף למחשבון)
5 פתיתי חמץ לא צריך יותר.. בקושי את אלה מצאתי וצריך לבער אותם אז נעשה לכם הנחה !!!
נוסח ביטול וביעור החמץ שלנו:
אסור לנו בשום פנים ואופן לדון את האחר לחובה, כי אנחנו לא בהכרח מכירים אותו,
הוא ודאי לא כמונו, ומוזיקה שאמורה לחבר אסור לה בשום פנים ואופן לגרום לפירוד,
כאן בפורום יש דגש מיוחד על זה שהכל יהיה על טהרת הקודש בדיבוק חברים ובעזרה הדדית,
נבטל מעלינו כל שאור שנאה ותחרות, ונבין שמה שטוב לנו לפי הרב שלנו זה מה שנעשה,
וכן.. נכיל גם את מי שרבותיו מורים לו אחרת...
רק ככה נגיע כשרים ונקיים לפסח בעיקר מהחמץ שבפנים שאותו הכי קשה לנקות,
ותאמינו לי הספיק לי לראות את זה מהבפנים של המקרר...
סו, חברה' נהנתי עד הגג !! סליחה אם קטלתי קצת יותר מדי בכל זאת צריך להיכנס עם הנר לכל מיני מקומות, והשעווה מטפטפת, לפעמים על היד וזה כואב... קחו את זה בסטלה...
אני מאחל לכם מכל הלב, חג פסח כשר ושמח..
שלכם: ישי שין.
ממליץ בחום, רוצו לנגנים ולאוזניות, לא נשאר לכם עוד הרבה זמן עד לספירת העומר !!
ואיך אני תמיד עומר (הטעות בכוונה) עדיף לא לשמוע שירים בכלל מלשמוע ווקאלי...
ניפגש בטור הבא,
דרך אגב "ווקאלי זה בכלל נחשב מוזיקה" ??!!איך אתם עם הטור הזה ?! יש לכם משהו להעיר או להאיר ?!
נקודה שלא נתנו לה תשומת לב ?! רעיונות לטורים הבאים ?!
אתם מוזמנים לכתוב לי..
תגובות ושאלות-בפוסט התגובות "תגובות לטור ב"
ונושאים לטור הבא או אם ברנצונכם לקבל תשובות מורחבות יותר רק במייל:
ml@miktzav.com
קרדיטים:
@Y-A-M-music @ntz >על השיחות האינסופיות ואינספור תובנות...
@המאסטרו-הנסתר @אחות-קטנה >על התגובות והרעיונות..
@המאסטרו הגלוי-יואלי דיקמן> אומנם אין לו ניק בפורום (בינתיים), אבל הרבה ממה שאני יודע שייך לתוכניות שלו, הוא מפרגן מאוד ונותן המון עצות טובות.. "ומי יודע אם לעת כזאת"..
(ואפרופו תוכניות מוזיקה למי שביקש שאני אדבר על זה..) תאזינו לתוכניות כמו לילה מנצח גם אם מתארח שם ר' אלתר.. ואני לא צריך לשווק את יואלי אבל זה עדיף מתוכניות אחרות שכל מטרתם היא "מינימום תוכן במקסימום זמן"... וזה דבר כואב שהולך לחינם "זמן אויר" ברדיו על אויר... אני לא רומז לשום תוכנית ולא מצדד לשום רדיו רק אומר שא''א לקרוא לתוכנית ממין אלו תוכנית מוזיקה.. תוכנית מוזיקה זה "סטופל או קמיסר" שכן.. משמיעם מוזיקה.. איזה מוזיקה, זה כבר נושא אחר.. טוב אני לא יתחיל עם המשתמשים בפורום, ערב חג וכולם עצבניים...
ע''כ. ולשאלת רבים כן, הטור כשר לפסח ללא חשש נגיעות אישיות.
-
-
-