סולמות| חלק ד׳
-
%(#0033ff)[טוב אז מהמצב חברים?]
הרבה זמן עבר מהחלק האחרון עקב טיפה עומס אבל ברוכ'שם שיש עומס מידי פעם. בכל מצב אין לי כח לכל ההקדמות ומה שאומרים כדי להיות מנומסים או משו אז בואו ניגש ישר לעיניין...
%(#bd05f0)[זוכרים מה דיברנו בחלקים הקודמים?]
אם לא אז תראו פה- חלק א׳ חלק ב׳ חלק ג׳
בכל מצב אני אעשה תקציר קטן:
אז כמו שראינו אקורד מורכב משלושה מרווחים שהם %(#0033ff)[תו, טרצה, וקווינטה.]
יש לנו אחת עשרה סוגי מרווחים שמשלימים האחד את השני על פי הגיון מסויים של מרווחים זכים, מושלמים ובלתי מושלמים.
ודבר אחרון - יש לנו בנוסף גם שתי סוגים עיקריים של סולמות שהם ה %(#0033ff)[מינורי והמז׳ורי] וכן סוגי אקורדים מינוריים ומז׳רויים שההבדל ביניהם הוא מיקום הקווינטה.נראה לי שההקדמה מספיקה אבל אם עדיין זה לא מספיק אז כדאי שבכל זאת תלכו לקרוא את שלושת החלקים הראשונים.
אחרי כל זה נשאר לנו איך להרכיב את הסולמות וזוהי דרך דיי פשוטה אבל תצטרכו בהתחלה טיפה לעבוד קשה כשתבנו סולם עד שתתרגלו לזה וזה דיי ירוץ לכם.
יש מושג קטן ואחרון שלא בהכרח נחוץ כדי להרכיב את הסולמות אבל זה שימושי.
לדבר הזה קוראים %(#bd05f0)[מדרה ודרגה.]
%(#bd05f0)[מדרגה] - המיקום המספרי של צליל מסויים (לפי בחירה שלכם יהיה השם שלו) בסולם בהתאם לצליל והסולם שבחרתם.
תכלס הדרך הפשוטה ביותר לקרוא למדרגות בסולם מז'ורי או מינורי היא:
ראשונה, שנייה, שלישית, רביעית, חמישית, שישית ושביעית.
לדוגמא בסולם דו מז'ור המדרגה הראשונה תהיה דו, השנייה תהיה רה וכן הלאה אבל בסולם רה מז׳ור רה יהי המדרגה הראשונה.%(#bd05f0)[הדרגה] - האקורד שאפשר לבנות על מדרגה מסוימת בסולם בעזרת תווי הסולם בלבד.
לדוגמא- דרגה שלישית תהיה האקורד של המדרגה השלישית. (בסולם דו מז'ור המדרגה השנייה היא רה. אז האקורד שנבנה על המדרגה השנייה הוא Dm (רה מינור) שמורכב מהתווים רה, פה, ולה ולכן Dm יהיה הדרגה השנייה בסולם דו מז'ור.השמות של המדרגות ניתנות בדרך כלל בהתאם לפונקציה שהאקורד משמש עבורה. הפונקציות הן:
%(#bd05f0)[דרגה ראשונה] - טוניקה. שהיא הפונקציה של הצליל המוביל בסולם, ועל פיו יהיה בנוי הסולם והמנגינה אותה ניצור. (לשם הדוגמא- מי שמנגן בגיטרה בטח יודע שאם נשים קאפו בשריג מסויים זה ישנה את הסולם לסולם אחר כלומר אם נשים קאפו בשריג חמש הסולם יהיה D ועל פיו יהיו כל שאר האקורדים בסולם).
%(#bd05f0)[דרגה שנייה] - סופרטוניקה. שהיא צליל לא ממש יציב ולכן היא שואפת להיות טוניקה מלמעלה או מדיאנטה מלמטה, למרות שהיא מאד שימושית בהולכת אקורדים ובסולמות ג׳אז.
%(#bd05f0)[דרגה שלישית] - מדיאנטה. שמהווה תחליף לטוניקה וגם הכנה לסובמדיאנטה.
%(#bd05f0)[דרגה רביעית] - סובדומיננטה. שמעבר להיותה הדרגה הרביעית היא גם מבטאת אקורד או דרגה שלא נועדו להפתר לטוניקה (כמו הסופר טוניקה.) אולהיות אקורד טונאלי.
%(#bd05f0)[דרגה חמישית] - דומיננטה. שהיא אקורד שמבוסס על הסובדומיננטה אבל הוא רווי מתח. ולכן לרוב משתמשים בו כאקורד מתח ומעבר. (לפעמים מגבירים את המתח בו על ידי זה שמרבעים את האקורד- לדוגמה בדו מז׳ור הדומיננטה היא G שמורכב מ סול, סי ורה אז האקורד המרובע שלו יהיה G7 שמורכב מסול, סי, רה ושוב פעם סול).
%(#bd05f0)[דרגה שישית] - סובמדיאנטה. היא הדרגה שמבטאת כעין סיום מדומה ונהוג גם להשתמש בה כדי להגדיר מרווחים בין סולמות ולא רק בין דרגות ומדרגות.
%(#bd05f0)[דרגה שביעית] - טון מוביל. כשמו כן הוא- הטון המוביל שאמנם לא כמו הטוניקה שהיא הטון הבסיס של הסולם הטון המוביל רק שואף להפטר להיות טוניקה. (בדו מז׳ור הטון המוביל הוא Bm והוא שואף להיות C ולכן מאד נפוץ לראות ש כשיש Bm יש מיד אחריו C.)
לפי זה בואו ונתחיל להרכיב את הסולמות לפי הרצף שתרצו.
אני אעשה שתי דוגמאות אחת בסיסית ואחת כדי שתוכלו לראות שבאמת הבנתם ואתם ״על הגל״ של ההרכבה הנכונה.%(#bd05f0)[הסולם המז׳ורי] מורכב ממרווחים של טון, טון, חצי טון, טון, טון, טון, חצי טון, טון.
%(#bd05f0)[והסולם המינורי] מורכב ממרווחים של טון, חצי טון, טון, טון, חצי טון, טון, טון, טון.כלומר אם נתחיל בתו דו אז בסולם מז׳ורי יהיה לנו בדרגה הראשונה דו, בשניה רה,בשלישית מי במול,ברביעית פה,בחמישית סול, בשישית לה במול, בשביעית סי במול ובשמינית שהיא שוב טוניקה דו.
ובדו מז׳ור יהי לנו בדרגה הראשונה דו, בשניה רה, בשלישית מי, ברביעית פה, בחמישית סול, בשישית לה בשביעית סי ובשמינית שוב דו (שהוא טוניקה על הצליל הגבוהה).ועכשיו אם נעשה את אותו עיקרון על התו לה יהיה לנו בסולם המז׳ורי בדרגה הראשונה לה, בשניה סי, בשלישית דו דיאז, ברביעית רה, בחמישית מי, בשישית פה דיאז, בשביעית סול דיאז ובשמינית שוב לה.
ובלה מינור יהיה לנו בדיוק את אותם תוים כמו בדו מז׳ור רק שאנחנו נצטרך להתחיל מלה ולסיים בלה ( בראשונה לה, בשניה סי, בשלישית דו, ברביעית רה, בחמישית מי, בשישית פה, בשביעית סול ובשמינית שוב לה).עכשיו ניתן לכם טיפ קטן אם אתם מנגנים לדוגמא בסולם לה מינור ורוצים לעשות לו מודולציה לסולם דו מינור פשוט תספרו כמה תווים עליתם (שבמקרה הזה זה יהיה שלוש כי יש לנו את לה דיאז סי ודו) ותקחו מכל אקורד את מספר התווים שעליתם קדימה ותמלאו בו את הטרצה והקווינטה שלו ותראו שיצא לכם בדיוק את אותו סולם שרציתם.
%(#bd05f0)[זהו עד כאן אני חושב שיש מה לכתוב על סולמות.]
כמובן שאם תרצו אני יכול לכתוב עוד אבל זה נראה לי דברים שפחות יעניינו אתכם כי זה בעיקר סוגים נוספים של סולמות שפחות נפוצים ומשתמשים בהם בעיקר במוזיקה הערבית (מיקרו טונאלי ומקאמים, שגם המקאמים מתחלקים לערבי, טורקי, אזרי, דסטאגה ונובה, שהם סוגי מוזיקה שונים ופחות מוכרים.) בכל מצב אם תרצו אני יוכל לכתוב על זה בעתיד רק תעדכנו אם זה בכלל רלוונטי.
אם יש למישהו רעיונות או דברים שהוא היה רוצה לדעת עליהם יותר במוזיקה שיכתוב פה. ואני אשתדל לכתוב לפי רמת הביקוש של הנושא.
ואם כבר כתבתי אז תודה רבה ל @רבקה שעוזרת לי כל פעם בעריכה מאירת עיניים לפוסט שאני מעלה וכן לכל הנוגעים בדבר.
-