"סולם מוזיקלי"- עולים ויורדים בו...
-
#anchor("סולם מוזיקלי"- עולים ויורדים בו...)
א. קודם נשאל את שאלת השאלות: מה זה ''סולם'' ?! אז ככה,
לסולם מבנה בסיסי של שלבּים־שלבּים (בעברית גם שליבות מן שְׁלִיבָה או חֲווָקים מן חָווָק) המוחזקים בין שני מוטות אופקיים זה לזה ומאונכים לקרקע. הוא עשוי מחומרים חזקים המסוגלים לשאת משקל אדם, כגון מתכת, פלסטיק או עץ. את הסולמות משעינים על הקיר. אופסי. סליחה. לא זה.... אבל זה כן מזכיר את זה.. מה סולם זה יש בו עליות וירידות וירידות שהן גם עליות, אף "סולם מוזיקלי" יש בו עליות וירידות. אממה מה, שההבדל המהותי הוא שבסולם מוזיקלי ככל שתתחיל ממקום אחר בסדר מסויים של דילוגים, בין שליבה (במקרה שלנו תו) למשנהו בסדר דילוגים קצוב, הסולם יחשב לסולם אחר, ועוד שכאשר הדילוגים הינם בסדר מסויים אחר, אזי הוא יחשב סוג אחר של סולם מה שקרוי מינור, מז'ור פנטטון, פריגי, ועוד..
ב. יש את המוזיקה המערבית בה ישנם 2 סולמות משמעותיים. המינור והמז'ור. מקובל לומר שהמינור עצוב והמז'ור שמח, או שהמז'ור יותר קליט.. ההגדרה הכי נכונה שמינור זה קטן ובמז'ור זה גדול, בגלל גודל הדילוגים והאקורדים...בכל אופן לגבי כל סוגי הסולמות האחרים הם פחות מצויים.. במוזיקה המזרחית קיימים סולמות הקרויים "מקאמים"- ערך זה לוקה בחסר נשמח אם תטלו חלק בהשלמתו !!
(רק לציין שתו שנמצא בין המרווחים האלו ייקרא במול/ דיאז. הכוונה שזה תו שהוא שינוי של חצי טון מהתו הקודם, ההתייחסות של במול או דיאז היא כיצד הסולם שלנו בנוי, אם אין בסולם שלנו רה, אז יהיה רה במול, ואם דו חסר לנו זה יהיה דו דיאז... (הכוונה במול- "מונמך" מצרפתית, ודיאז- "מוגבה" מצרפתית).
ג. אין שיר שמנוגן על כל הטונים שקיימים (12 במוזיקה המערבית כולל חצאים-''שחורים''), כמה שהשיר יעלה וירד ויתפתל בסוף יהיו תוים שהוא לא ידרוך בהם ואזכור של אותם תווים במנגינה הוא מה שנקרא ''זיוף'' {ישנם סולמות "כרומטים" בהם מנגנים גם כן על החצאים, אבל זה לא לשלב הזה... כי הם פחות שימושיים. וכיפי שכותבת הרבנית וויקיפדיה "בסולם הכרומטי אין כמעט שימוש, כיוון שלסולם אין כל תכונה טונאלית "} בכל אופן ישנם כמה צורות באיזה מבנה של תווים השיר כן משתמש, (שוב, אין הכוונה שהוא מתקדם באותם התוים בסדר עוקב, אלא אלו הטונים שבהם הוא יוכל להתנגן, כל שיר לפי הסדר שלו )
ד. חשוב: בשונה מהמרווח הרגיל, שתי הלבנים באורגן שאין ביניהם שחור הם במרווח של חצי זה מזה ,אתם מוזמנים לנסות את עצמכם אם אתם מזהים הבדל במרווח שבין שתי לבנים בלי שחור באמצע לבין המרווח שבין לבנים עם שחור. ובעברית דו, רה, ומי הם במרווח של טון שלם זה מזה,מי ופה הם במרווח של חצי, זה או' שאם אתם צריכים מרווח של שלם מהתו מי, הגעתם לשחור שבין פה לסול , וכן אותו דבר בסי ודו.
ה. סולם מז'ור_ משתמש בתווים במרווחים קבועים של: שלם שלם חצי שלם שלם שלם חצי, זה לא משנה מאיזה תו אתם מתחילים לספור, בשביל לנגן מז'ור אתם צריכים בסך הכול שאלו יהיו המרווחים בין התווים שבהם תשתמשו במהלך השיר, בחשבון פשוט יוצא לפי הנ''ל שיש בס''ה 12 סולמות מז'ורים... מתמטית, אין עוד אפשרויות על ה''אוקטבה'' לכזה מבנה.
ו. סולם מינור _ אותו מבנה רק שהטון הפותח הוא השונה, (הטון השלישי משתנה, לדוג' סולם דו' מז'ור, התו השלישי "מי", במינור יהיה "מי במול") שימו לב: שלם חצי שלם שלם חצי שלם שלם, זה אומר שלכל סולם מינורי יש סולם מזו'רי שמשתמש באותם תוים בדיוק, רק השאלה מה הטון הפותח, שזה משפיע על כל התחושה לאיפה המנגינה ''שואפת'' להגיע, אבל זה כבר נושא יותר מורכב.
ז. שיר מז'ורי יישאר תמיד כזה השאלה היא מה התו שמתחיל את הספירה של השלם שלם ועו' ועל שמו ייקרא הסולם, לדוג' דו מז'ור זו הסולם שמתחיל את ספירת השלם וכו' מהתו דו.
עד כאן.תגובות כאן
-