האם אפשר להתחזק ממוזיקה?
-
@א-ה-2 אמר בהאם אפשר להתחזק ממוזיקה?:
@ב-ב אדם חילוני שישמע שירים של שבת,
זה יגע לו בנקודה מאד פנימית בנפש ויעורר אותו מעט.
וכמובן אין הכוונה לאחד ששמע פעם בחייו שיר חסידיקרובת משפחה שלי שמאוד אוהבת לשמוע את ריבו
אמרה שכאשר היא שמעה את נפשי (חילוניה למהדרין בעלה אתאיסט)
זה "נתן לה בעיטה לילדות" היא התחילה לבכות... -
@ברוריה לא בטוהח שירדתי לסוף דעתך.
אני כאשה חרדית לא יכולה להתרגש מזה וחילוני כן. למה? מה הסיבה?
גם אני מעולם לא שמעתי את הסוג שירים האלו..
ובכלל אני רק אציין שאני כופרת בעובדה הזאת שמשהו מתעורר אצלם .. זה מאד תלוי במסורת, תווך גילאים(עוד דור שתיים הטענה הזאת כבר לא קיימת כי זה לא יעורר כלום..אני מדברת על הלא מסורתיים..) ובכללי רצון להתרגש או לא.. -
-
@123-3 טוב.
@א-ה-2 כן התכוונתי לומר שכמו שתוכלו להגיד שהיא אינה מחזקת היא אינה מקלקלת (ואין לומר כך)
שוודאי שמוזיקה טהורה מביאה שינוי וכן להיפך.
אז מה זה מוזיקה טהורה ??? גיטרה שהייתה במקווה או בבריכה (חנן בן ארי הדסטראט למי שמכיר) ממש לא.
זה יכול להיות אפי' רק בלחן וצורת העיבוד...
כן כן.. מנגינה יכולה לקלקל... לא ברמה של קלקול אבל בהחלט בנפש פנימה נוצר סדק קטן שלא נראה..
איך לחן מקלקל. לחן שהולחן מתוך מקום שלילי.. כנ''ל עיבוד שמביא לחייתיות.. עיבוד מופרע מדי
לא מיטיב עם האדם...
הדברים נבדקו מדעית. אם אצליח אצרף לכם מחר בס''ד כמה מחקרים מאונ' אוקספורד בעניין
(שמעתי מהר' פנגר) -
@123-3 @פנני זה מה שמצאתי באתר הידברות
צלילי מוזיקה כל שהם אינם אסורים, אולם המילים המלוים את הצלילים צריכים בדיקה, אם יש בהם דברי עגבים או דברים המושכים לכיוונים לא רצויים, השירים הללו אסורים בהחלט. ואין הבדל בין שירה לעוזית לעברית, גם בשירה העברית לדאבונינו ישנם שירים שאסור לשמוע אותם.
כשלא מבינים את התוכן של המילים הלועזיים יש צד להקל, ואכן היו גם מגדולי ישראל שהקילו בדבר, אולם לפעמים דברי העגבים שבשיר מושכים את האדם למחשבות לא רצויות גם ללא הבנת פירוש המילים.
מידת חסידות הוא שלא לשמוע שום מוזיקה אם חיבר אותה אמן שאינו אמון על שמירת תורה ומצוות, מאחר וצלילי המוזיקה יוצאים מן הלב, ונכנסים ללב, מומלץ מאוד לשמוע צלילים מלב מלא אהבה להקב"ה ולתורתו הנצחית, אולם כאמור אין איסור מצד הדין.
-
@shin תודה!
ולתוכן של ההודעה הקודמת שלך.. אני מסכימה עם ענין העיבוד. ככל שבנ"א שומע מנגניה מטורפת יותר ונוצר בו חלק פראי יותר אז ברור שהוא יתעצם בו וישתרש בו. אבל עניין הלחן עדין סתום לי. הרי לחן זה בסה"כ לחן. הכוונות הנסתרות של היוצר נשמעות לי מדי נסתרות מכדי הנפש שלי תפרש ותבין אותם..
על כל מקרה, אשמח כשיתאפשר לך לצרף את המחקר.
תודה רבה! -
דיברתם פה על עניין של לחנים והמקור שלהם.
אני למדתי מוזיקה בעברי-ובמסגרת הזו למדנו על כל תקופות המוזיקה השונות. ניתחנו יצירות לפרטי פרטים של כל המלחינים-מוצארט, באך , בטהובן וכו...שמענו אותם עשרות פעמים לצורך לימוד,(עד היום הם יושבות לי בראש-מחולקות לפרקים, נושא, פיתוח וכו..) ואני אישית גם ניגנתי רבות מהם כשלמדתי פסנתר בעברי.
מיותר לציין שמנגינות אלו שחוברו ע"י עובדי ע"ז גמורים(חלקם נוצרים מאמינים) לא מוסיפות יראת שמיים. אין לדעת מה המלחין חשב ברגע שחיבר את המנגינה ומה הכניס בה...
ובכל זאת, מלמדים אותם במקומות חרדים, ורב מי שלומד פסנתר קלאסי-לומד ומנגן את היצירות הללו.
לנו תמיד תירצו את העניין שיש פה צורך לימודי ולא הנאה בלבד ולכן, אין כל בעיה עם זה.
אולי בעומק הפנימי יש השפעה וכו...אבל לא משהו שבגללו יפסלו את המוזיקה הזו, על אף המקור הבעייתי שלה.