איזה מיקרופון מתאים לי?
-
אהלן וסהלן חברים יקרים.
ראשית תודה רבה על כל המחמאות שאתם מרעיפים עלי כאן.
ממש לא ברור מאליו...
אני מגיע לכאן לעיתים רחוקות כי ב"ה
העבודה בענף היא מסביב לשעון,
אך יצר העברת הידע לעוד אנשים שיכירו את הטוב הזה חזקה ממני
אז מידי פעם אני נכנס לתרום מהידע הזה לכל מי שחפץ.שלשום העליתי ובינר לקהל הרחב
ובין יתר הדברים שדיברנו עליהם שם,
נשאלתי כל מיני שאלות על מיקרופונים...- "איזה מיקרופון מתאים לי"?
- ואז מישהי הכריזה: "למה המיקרופון שלי לא מחמיא לי"?
- ואז קול שאינו נשמע לפתע צייץ: "יש לי בעיית אקוסטיקה אז השתמשתי במיקרופון דינמי ולא קונדנסר. זה תקין"?
- ובלי לנשום קול נוסף קפץ החוצה: "מה ההבדל בין מיקרופון דינמי לקונדנסר"?
אז בואו נעשה סדר!
- יש שלל מיקרופונים בתעשייה, ותאמת כולם (או כמעט כולם) ממש טובים.
השאלה האמיתית היא, לאיזה מטרה....
לכל מיקרופון יש מעין תעודת זהות ומטרה שלשמה הוא נוצר ואם עושים שימוש נכון במיקרופון נכון התוצאה תניב פירות.
מיותר לציין שאם תשתמשו במיקרופון שאינו תואם למטרה היעודית - התוצאה תשמע במקרה הטוב, סבירה,
ובמקרה הרע, זוועה.
בואו ניקח למשל את המיקרופון הידוע המוכר והאהוב של חברת AKG D112.
זהו מיקרופון שבשמו היומיומי, נקרא מיקרופון ביצה כי הוא דומה מאוד למבנה של ביצה.
מקווה שאף אחד עכשיו לא מצפה לשמוע ציוץ מהביצה המטרה שלו מאוד ברורה.
למיקרופון הזה יש רגישות נמוכה מאוד לווליום + מענה דומיננטי בתדרים נמוכים.
אתם וודאי שואלים עכשיו, למה שלמיקרופון תהיה רגישות נמוכה? ודומיננטיות בתדרים נמוכים? - מי צריך מיקרופון כזה?ובכן, תוף רגל של תופים הוא זה שמיקרופון כזה יתאים לו כמו כפפה ליד.
למה?
כי תוף הרגל מלכתחילה מאוד מאוד חזק ואם נשדך לו מיקרופון עם רגישות גבוהה, הסאונד יתעוות,
ולא משנה כמה ננמיך את האות - התוצאה תשמע רע.
בנוסף, מתוף רגל נרצה להנות בעיקר בתדרים הנמוכים שישמע שמן, עגול ויפה, ולכן מיקרופון כזה שיודע "לטפל" בתדרים הללו, יעשה עבודה מדהימה וכל שישאר לכם לאחר הקלטה הוא פשוט לעדן קצת את הסאונד,
אבל הגלם הראשוני כבר נשמע כייפי.
עכשיו בואו שנייה ננסה לשיר עם מיקרופון כזה - וואלה, לא הייתי נסחף להאזין לתוצאה
אבל סביר להניח שהשירה תשמע מאוד נמוכה ומאוד עמומה לאוזן.- איזה מיקרופון הכי מחמיא?
ובכן, לכל מיקרופון שבהגדרה כן מתאים לשירה או גם לשירה עדיין יש תדרים דומיננטיים יותר ודומיננטיים פחות.
לי באולפן עבור הקלטות שירה יש 4 מיקרופונים שונים שאיתם אני מנסה שירה כדי להבין מי יתן את התוצאה הכי טובה, עוד בשלב הגלם כדי שלא יהיה הרבה עבודה לאחר ההקלטה.
מסתבר שלכל מיקרופון יש צבע מוסיקלי קצת שונה. אחד ממיקרופוני השירה שלי TLM 103 NEWMANN
יש סאונד שבו תדרי האמצע מאוד בולטים. יש לו גם רגישות טובה סבירה ולא מפלצתית כך שהוא מאוד יתאים עבור זמרת
שיש לה חוסר בתדרים האלו במידה והיא מאוד סופרנית (גבוהה)
מיקרופון אחר שלי BLUE ROCKET STAGE 1
הוא מיקרופון שבו אני משתמש דוקא לאנשים ששרים יחסית חלש, ויש להם תדרי נמוך ואמצע טובים אך ללא תדרים גבוהים. היכולת של המיקרופון הזה היא פשוט להוציא ווליום מאוד גבוה בהקלטה ונשמע מדהים על גברים.
מיקרופון אחר שלי BLUE KIWI דוקא יתאים יותר לנשים שיש להם סאוד קריסטלי גבוה כי המיקרופון הזה
יודע להוציא תדרי אמצע ונמוך מדהים ואת התדרים הגבוהים הוא ממתן כך שלא יכאבו מידי.
העיקרון הוא לעשות סטיית תקן. אם יש קול חד בגבוהים, לא כדאי לתת לו מיקרופון שמבליט גבוהים כי זה כבר יכאב באוזן.
הבנתם את העניין? - מקווה שכן.3-4. מיק דינמי הוא כזה שצריך ממש לשיר קרוב אלי, אין לו רגישות גבוהה ונראה אותו בעיקר על במות והופעות.
הסיבה לכך היא שאנחנו רוצים בבמה לעשות הפרדה שכל מיקרופון ישמע את מה שהוא צריך בלבד ולא את מה שמסביב.
אך שימו לב- מסיבה זו הרגישות שלו פחות טובה, התדרים שהוא מספק לנ פחות עשירים ואם נצעק לתוכו וגם הפה ממש קרוב אליו, נקבל פיקים (דיסטורשן) מעצבן שיהרוס את ההקלטה.
מיק קונדנסר הוא כזה שאפשר לשיר אליו גם ממרחק של 5 עד 10 ס"מ והוא ישמע מדהים. הרגישות שלו גבוהה
ויש לו עושר מדהים בתדרים שנקבל ממנו. מיקרופון כזה נרצה להניח על סטנד יעודי ולא נחזיק אותו ביד
כי כל רשרוש נשמע - לטוב ולרע.
אם לפתע נרצה לחרוך את הגרון ולתת צעקה אפשר פשוט להתרחק מעט ובכך נייצר איזון פנימי
כדי לא להגיע לדיסטורשיין החולני והמרגיז שהורס כל חלקה טובה וגורם לנו להקליט שוב,
למרות הטייק המדהים שיצא אנרגטית.וטיפ נוסף:
לכל מיקרופון בעת הקלטת שירה חייב פופר (פופ פילטר).
זהו עיגול עם גרביון כזה שמונע מרעשי אויר שיוצאים לנו מהפה, להכות במיקרופון.
למי שעכשיו מעקם את המצח ושואל מה זה רעשי אויר?
הניחו את היד קרוב לפה ואימרו חזק את המילה "פ" וכמובן שתהיה דגושה.
מילים כמו פיל, פנורמה, פלסטיק, מרפק וכו' יוציאו לנו מהפה המון רוח!
וחברים יקרים - מיקרופון שונא רוח!!!הוא יעצים את הווליום למימדי דיסטורשיין והתוצאה - טוב, הבנתם....רק המחשבה גורמת לי להתגרד.
לאנשים שמחפשים להקליט בבית במיקרופון דינמי רק בגלל שאין להם אקוסטיקה,
אייעץ שירפדו את החדר שלהם קצת בשטיח ושמיכות ורוב הבעייה תיעלם.
בחייאת, אל תקליטו שירה עם דינמי רק כי הוא זול או בגלל שאין לכם אקוסטיקה.
גם לאלו שיש להם רעשים בבית והרגישות של הקונדנסר קולטת אותם, יש לי פתרון.
תקליטו בלילה, תקליטו מוקדם בבוקר, שימו את האיכות במרכז ולא את הנוחות במרכז.מקווה שמה שכתבתי כאן עזר במשהו למישהו...
והעיקר שתעשו מוסיקה טובה.למי שרוצה להכיר את עולם הסאונד מקרוב יותר יש לי קורס דיגיטלי ושמו: "איך להקליט מהבית"
שבו אני מסביר בהרחבה
עם ים דוגמאות בסרטונים הרבה מעבר למה שנאמר כאן.
וגם המחיר עכשיו ממש פצצה.
https://amitbenatar.ravpage.co.il/cubase course for googleלמי שדוקא מחפש ללמוד אקורדים ותווים לעומק,
מזמין אתכם להתרשם מקורס נוסף שלי שנקרא:
לדעת אקורדים ומהבית - קורס שמכסה לימוד אקורדים, תווים, קריאת קצב תווים, וכל מה שצריך כדי להלחין כמו הגדולים.
https://amitbenatar.ravpage.co.il/ladatacordimumehabaitאם הפוסט הזה קידם אתכם ולו במעט,
ממש אשמח אם תכתבו לי ותשתפו. -
@עמית-בן-עטר אשמח לתגובות כאן בבקשה
-
-
@עמית-בן-עטר חברים יקרים. מקבל תגובות בערימות למייל האישי כי לא התאפשר לכתוב כאן תגובות וחבל שלא כולם יראו שאלות ותשובות של אחרים... פניתי למנהל האתר המקסים
כדי לאפשר תגובות ועכשיו ניתן להגיב.
תנו אות חיים לראות שאכן זה כבר אפשרי...