"מעשה שהיה כך היה"
-
מעשה שהיה כך היה...
אני זוכר שכילד ירושלמי הלכתי פעם ליד רחוב הלני המלכה
והיתה שם חנות מוסיקה קטנה ומטריפה
ובתוכה המון מקלדות נגינה.
מיותר לציין שהצלילים שאבו אותי פנימה...על-יד אחת המקלדות ראיתי איש עסוק
עם מצח מכווץ שכותב ומוחק,
מחפש ומלטש קטע. לרגע, הזמן עצר מלכת.
שמעתי שם צבעים ואקורדים
שלא הצלחתי לפצח מהם בכלל
ואיך מגיעים לרמות הלחנה כאלה.
עבר לי חלושס בכל הגוף
אך נשארתי עד שהוא סיים
ושאלתי אותו בנימוס מיוסר
(ובתוך תוכי מסר של... הי איש מעצבן,
איך אתה עושה את זה?!) "על מה אתה עובד?"
הוא ענה לי בקצרה ובנפנוף כזה...
על שיר להצגה... והמשיך בדרכו.
אחרי עוד כמה דקות של היפנוט עם יותר מידי צלילים,
מספרים ואותיות שלא הכרתי,
יצאתי מהחנות ומנקרת בי מחשבה אחת בלבד:
יום אחד, מתישהו... גם אני אדע את מה שהוא עשה.
גם אני אכתוב שירים ואלחין לקולנוע ולתיאטרון...
אני לא יודע כמה זמן זה יקח
אבל אני חייב ללמוד את זה.קניתי את האורגן הראשון שלי
ואבא הצמיד לי מורה פרטי שהגיע אלי הביתה אחת לשבוע.
ת'אמת, לא כל התחברתי כילד לחומר קלאסי (היום אני מבין שזה היה זהב)
וחיפשתי במוסיקה הקלה אקורדים של אומנים מהתעשיה
ושירים של זמרים שהכרתי משירים שהשמיעו בישיבה.משום מה, תמיד הייתי הולך על מה שפשוט וקל
כי העולם ההרמוני שלי היה ממש מוגבל...
לא הכרתי יותר מ-10 אקורדים, וגם כשלחצתי עליהם
לא ממש הבנתי מה אני עושה.
הייתי פשוט מבצע ומקווה שאני לוחץ נכון ולא עושה טעות.גם אהבתי לנגן על הקלידים הלבנים כי זה יותר פשוט.
ולמה בכלל צריך כל כך הרבה צלילים שחורים?!
רוב השירים שניגנתי היו בהם צלילים לבנים בלבד
ואם היה תו שחור הוא היה בד"כ אותו אחד...יום אחד בהרקדת ראש חודש אחד הרמ"ים עלה לשיר
והוא ממש לא שר בסולם שניגנתי.תאונה!!!
מה עושים עכשיו???
הגיטריסט לידי שגם ניגן קצת קלידים צעק לי: +3!
פלוס מה? השבתי...
"תעשה +3 באורגן..." הוא השיב.כשראה שאני לא מבין על מה הוא מדבר
הוא בא ומהר לחץ על כפתור ה"טרנספוזיציה" שמעביר סולמות באופן דיגיטלי
ופתאום שבו החיים אל מסלולם.
הייתי מאושר - והקהל הריע.במרחק הזמן, התבקשתי לנגן בלובי של בית מלון מוסיקה אווירתית.
לפתע ניגש אלי מישהו בקהל וביקש את המיקרופון להצטרף אלי...
הבעיה היא שהסולם שניגנתי, לא התאים לקול שלו ושוב- תאונה!!!רק שהפעם אין לי מקלדת אוטומטית שתציל אותי
וממש הייתי נבוך. מה עושים עכשיו?
הוא ניסה להתישר אלי והשיר היה לו מאוד גבוה באיזור הבית.
בשלב הפזמון הוא פשוט הפסיק לשיר, אנשים הסתכלו במבט בוחן
והמבוכה היתה בשיאה.זה היה השלב שאמרתי שאני חייב לפתור עם עצמי את הבעיה הזו.
אני לא יכול להסתמך על מקלדת אוטומטית שתציל אותי.
אני חייב פעם אחת ולתמיד להבין את ההגיון.את הסיפור הזה אני מספר כדי שתדעו שאתם לא לבד.
גם לי זה קרה בתחילת הדרך ואין כאן דרכי קיצור אל ההצלחה.
אני מקבל פניות כאן מאנשים ששואלים המון שאלות על הרמוניה
אקורדים ותווים, ובכלל על עולם התיאוריה.התשובה שלי לכולם זה שהם חייבים להשלים את המידע התיאורטי הזה
שהוא ידע מאוד נרכש, אמנם דורש תרגול
אבל ברגע שתדעו אותו תוכלו להשתחרר מנגינה בסולם אחד, תוכלו לנגן אקורדים ומהלכים הרבה יותר מעניינים ממה שקורה כרגע,!
ובעולם ההרמוניה יש כיף אדיר ברגע שמתאימים מהלך מעניין באזור הנכון לו.
זה אושר שאי אפשר להסביר במילים - זר לא יבין!אז אענה כאן על כמה שאלות ששאלתם בענייני הרמוניה:
- ראיתי שיר שמתחיל באקורד C. זה אומר שהסולם הוא C?
תשובה: לא בהכרח בכלל.
יש מושג שנקרא "טוניקה" שזה הדרגה הראשונה בשיר, מעין אקורד שמרגישים בו שהוא נקודת המוצא וה"חזרה הביתה" בשיר.
בסולם דו מזור, אקורד C יהיה בהחלט הטוניקה של השיר
אך בסולם פה מזור, אקורד C ישמש כדרגה חמישית, שזה שיא המתח ("דומיננטה") ששואף להפתר אל ה"חזרה הביתה" - אל ה"טוניקה" של השיר.
בסולם סול מזור, אקורד C ישמש כדרגה רביעית של השיר, שמבחינה הרמונית
זהו איזור הטיול של ההרמוניה בין נקודת ה"טוניקה" לנקודת שיא המתח ("דומיננטה").
לסיכום: אקורד C (וכל אקורד למעשה) הוא כמו זיקית שמחליפה את עורה בהתאם לאיזור בו היא נמצאת. התיפקוד של אקורד C במקרה שלנו יהיה מושפע מהסביבה ההרמונית שבה הוא חי. בכל סולם התפיקוד שלו יהיה שונה.
- אקורד D ואקורד Dmaj7 הם אותו אקורד? שואל כי שמעתי
שאקורד d כשלא כותבים שום דבר לידו הוא אוטומטית מזור,
וDmaj7 די נשמע לי כמו קיצור של מזור (מזור = maj?) אודה לתשובתך...
תשובה: אקורד D הוא אקורד משולש בעל שלוש צלילים (רה, פה דיאז, ולה)
אקורד Dmaj7 הוא ספטאקורד - אקורד בעל ארבע צלילים (רה, פה דיאז, לה, דו דיאז)
התפקוד של שניהם בסולם רה מזור יהיה דומה אך שונה.
שניהם אמנם יוכלים לייצג תחושת "בית או נקודת "חזרה הביתה" אך לשניהם צבעים שונים.
האקורד המשולש D הוא מופשט יותר ומוכר מאוד באוזן.
נוכל להשתמש בו כשנרצה לדוגמה סגירה קלאסית ברורה של סולם D מזור.האקורד המרובע Dmal7 נותן גם הוא תחושת בית אבל יש תו נוסף שנותן לאקורד גוון ג'אזי יותר.
התו הנוסף הוא "דו דיאז", הארומה של האקורד הזו היא מעניינת יותר אבל שימו לב
שאם תשתמשו במנגינה המסיימת בתו "רה" כשיש אקורד עם תו "דו דיאז",
נרגיש דיסוננס מסויים. לכן בעולם הג'אז אם מסיימים באקורד טוניקה Dma7,
הצליל שיסיים במנגינה יהיה או על "פה דיאז", שזה תו השלוש של האקורד
או על תו "לה", שזהו החמש של האקורד, או על תו "מי" שזה ה"9" של האקורד.הסיבה שלא משתמשים בתו "רה" כסיום לאקורד Dmaj7
היא שהמרווח בין תו "רה" שבמנגינה לתו "דו דיאז" שבאקורד
הם מרווח של חצי טון והוא יוצר דיסוננס שאינו נעים באוזן.- למדתי לבד תווים, ויש מנגינות שאני מנגן שהם נשמעות טוב ויש כאלו שלא נשמעות
דומות למה שאני מכיר באוזן מהשיר. למה זה קורה?
תשובה: בתחילת ה"חמשה" (חמשת הקווים שעליהם כתובים התווים)
יש ליד מפתח סול "סימני מפתח" המייצגים את הבמולים או הדיאזים שיש במפתח. הם נועדו לתת לך חוקיות מלכתחילה איזה תו לאורך כל השיר יהיה דיאז ואיזה במול...כך כשאתה משנן ויודע את החוקיות הזו בע"פ
זה יחסוך לך לעבד בראש עודף אינפורמציה מיותרת בזמן הקריאה בפועל.
גם ככה יש התמודדות של קריאה בשתי ידיים, קריאת קצב וכמובן גובה תווים.
אתה לא צריך על הראש גם לקרוא כל פעם מחדש על איזה מהתווים יהיה דיאז ועל מי יהיה במול...
נשמע קצת מוזר אבל נסה ותראה שברגע שתהיה לך מפת קוד כזו, יהיה לך הרבה יותר קל לקרוא ולבצע. מקווה שעזרתי.זהו חברים להיום,
אם יש לכם שאלות נוספות תכתבו כאן וברגע שאתפנה מפעילות האולפן
אשמח להשיב.ולמי שרוצה להכיר קריאת תווים, אקורדים
והבנה עמוקה של עולם התיאוריה מוזמן להציץ בדף הזה.
יש כאן סילבוס שיעורים שמפרט את כל מה שיש בקורס.
אפשר פשוט להרשם ולהתחיל ללמוד.https://amitbenatar.ravpage.co.il/ladatacordimumehabait
שבת שלום,
עמיתכם|-תמונת פתיחה לשיעור דרגות בקורס שלי "לדעת אקורדים ומהבית"-|
- ראיתי שיר שמתחיל באקורד C. זה אומר שהסולם הוא C?
-
@עמית-בן-עטר כל הכבוד לך סתם שתדע שאני מעריץ שלך ולמדתי אצלך
-
@איציק-דדיה מה??
מתי לימדתי אותך ואיפה?
הזדהה תיכף ומיד...:) -
פוסט זה נמחק!
-
@איציק-דדיה אנחש לבד.
שנייה מרים אנטנות... מפעיל סריקה. -
פוסט זה נמחק!
-
@עמית-בן-עטר אין עליך עמית!! תמשיך ככה!!
יום אחד, מתישהו... גם אני אדע את מה שהוא עשה.
גם אני אכתוב שירים ואלחין לקולנוע ולתיאטרון...
ב"ה זה קרה...