אשמח לתגובות וביקורת......
https://drive.google.com/file/d/1QBzeQqO5FgVPb9-uT9xu88wGTUNxxPgN/view?usp=sharing
אשמח לתגובות וביקורת......
היום כבר כולם יודעים מה זה "מודולציה" או בשפה הפשוטה - 'לעלות סולם'
רציתי לתת טיפ מענין איך לבצע מודולציה חלקה בכל סולם לכל סולם......
את המודולציה הפשוטה של "לעלות חצי טון" כולנו מכירים, ומבצעים אותה בד"כ ע"י אקורד משותף לשני הסולמות, כמו אקורד הקווינטה של הסולם הבא (לדוגמא: אם ארצה לעלות מסולם לה מינור לסולם סי במול מינור, אשתמש באקורד F [או F7] בתור אקורד מעבר)
הבעיה היא שזה קצת נדוש. וגם, מה עושים אם רוצים לעבור לסולם "רחוק" בלי אקורדים משותפים?
אז אפשר להלחין קטע מעבר מורכב עם מלודיה שמוליכה אותי אקורד אחר אקורד לתוך הסולם הבא, אבל זו אמנות בפני עצמה.
שיטה קלה יותר, היא לנגן רצף של אוקרדים בירידה כרומטית לפי הסדר, פעם מז'ור ופעם מינור.
(לדוגמא: Am, G#. Gm, F#. Fm. E. Ebm. D .... וכן הלאה) ואז בעצם מאבדים את התחושה הדיאטונית ונוצרת אווירה בלתי יציבה שמאפשרת מעבר לכל סולם. מומלץ לעצור על אקורד שנמצא בסולם החדש ואז לתת את הקווינטה ולהיכנס....
מצו"ב דוגמאות לשני הסוגים. Am to Bbm.mp3 Am to F#m .mp3
מקווה שהבנתם את ההסבר......
אם יש שאלות, הערות או עוד רעיונות אשמח לשמוע.
בהצלחה!!!
.
אלחנן שאו ושלמה רוטנברג שהתמודדו במאסטרו בתור פסנתרים, הוציאו סינגל משותף.
(הם הכירו בתחרות)
בהשראת התקופה: ביצוע אינסטרומנטלי לשיר המדהים של שרגי גשטטנר ויוסי גרין "חמול"
מבוצע ע"י גיטרה ופסנתר.
בתפילה לרפואת כל הפצועים, ולשובם של החיילים הביתה בשלום.
@MUSIC-2 אמנם, יש כללים בסיסיים איך להתאים אקורד לכל תו. הכי פשוט זה לנסות את אחד מהאקורדים הדיאטונים של הסולם שמכיל את התו הזה.
לדוגמא: בסולם לה מינור, אם עצרתי על התו דו, אז האקורדים האפשריים הם: Am, C. F ואז לבחור מה הכי מתאים.
אבל חשוב מאוד לזכור, זאת לא הדרך הנכונה להתאמת אקורדים!
יש להתייחס לאקורדים בפני עצמם וכבלתי תלויים בתווים ובמלודיה. אקורדים אמורים לייצר מהלך מסוים ואווירה מסוימת שמתאימה למלודיה ולאו דוקא שתתאים לכל תו.
לכן מאוד הגיוני שאני אמצא את עצמי בוחר באקורד F כשאני על התו סול בכלל....
אימון על אקורדים אמור להיות לא רק בתור ליווי ליד ימין, אלא גם ע"י נגינת האקורדים בשני ידיים כליווי לשירה (כמו בגיטרה) ואז לא ממש יודעים מה התווים....
בחירה של אקורדים יכולה להיות על פי האקורד הקודם או הבא, או כחלק ממהלך כרומטי מורכב...
ההמלצה שלי היא לנגן בהתחלה מתוך תווים ואקורדים מקצועיים, ולנסות להקשיב איזה אפקט ואיזו תחושה (יציבות, התקדמות,עלייה ירידה וכו') כל אקורד נותן. וכך עם הזמן לדעת לשמוע אקורדים ולהתאים לבד....
בהצלחה!
נ.ב. הנה מתנה מדניאל ישי המוסיקאי הענק: ספר עם אקורדים מקצועיים למלא שירים. ערוך בצורה מאוד יפה וברורה - https://drive.google.com/file/d/0B5VJF_L1I6euSjlKSjBsSWM3RVU/view?usp=sharing&resourcekey=0-Ne9dSVMb8uUXOEmJYIgpCg
YK - PB 3 Drums.mp3
אשמח לתגובות, חוות דעת ובעיקר ביקורת בונה..... על העיבוד והפתיח.
@אפרת-גלבוע אתן עוד טיפ חשוב ללימוד עצמאי, בתקווה שיענה גם על השאלות שלך...
אמרתי על עצמי שלמדתי לבד. אבל בעצם זה שקר. שקר גמור. כי לא היה לי מורה אחד, אלא מאות ואלפי מורים. כל פסנתרן ששמעתי אי פעם לימד אותי משהו. כל קלידן שראיתי לימד אותי משהו. גם כל שיר ששמעתי אי פעם לימד אותי.... וכמובן שאני עדיין לומד עוד ועוד.....
העצה היא, שחוץ מלהתאמן, צריך להמשיך ללמוד כל הזמן ומכל אחד.
כך אני עשיתי. זה התחיל מסולו שלמדתי לבד כי היה לנו פסנתר בבית. אח"כ חבר הראה לי 2 אקורדים, זה כבר הלהיב אותי וחיפשתי חוברת עם עוד אקורדים. וכך לאט לאט התקדמתי, אבל בגלל שהייתי צמא ללמידה, אז שאלתי כל אחד שיכולתי לשאול, וקראתי כל ספר מוסיקה שנקרה לידי, וכך גם למדתי תאוריה.
לגבי הדינמיקה זה בעיקר עניין של אימון. רצוי להקליט כמה שיותר ואז לשמוע את עצמך ולומר מה אפשר לשפר.... בנוסף, חשוב מאוד להתאמן על פסנתר אמיתי או חשמלי, אבל לא אורגן.
בכל זאת טיפ מעשי אחד: כל שיר חדש שאת שומעת, (לא משנה איזה סגנון) תנסי לנגן אותו תוך כדי שמיעת השיר, בצורה מדויקת ככל האפשר. לנסות עוד פעם ועוד פעם עד שזה מצליח.
ככה אפשר לרכוש מיומנות רחבה, להעשיר את הידע המוסיקלי, ולהגיע לרמה גבוהה.
בהצלחה!
עיבוד שעשיתי לשיר של לקוח.
אשמח לשמוע חות דעת וביקורת בונה:-)
@יוסף-9 ביצוע מהמם, מדויק ומיוחד מאוד.
יש לך טאצ' ייחודי, אהבתי במיוחד את הפתיח!
תמשיך להעלות ביצועים יפים.
@אריה-93 כן, שיר המעלות זה אחד השירים היפים והמרגשים של ישיבה בויס (כמובן אחרי Daddy Come home) וכמובן ה"קול שני חובה" במילים "אם עוונות..."
@המאסטרו-הנסתר תודה רבה ! מאוד מחמם את הלב לשמוע כאלה מחמאות.
דוקא למדתי לבד, אבל השקעתי המון וגם למדתי הרבה תאוריה. ובגלל שהיה לי פסנתר בבית ורציתי לעשות מודולציות, אז לא היתה לי ברירה אלא ללמוד את כל הסולמות ב"ה......
אשמח לראות גם ביצועים שלך, אם אתה יכול להעלות.....
לגבי האקורד האחרון, זה היה Ebm6.
@RACHELY-0 הי, ביצוע מאוד יפה.
זאת הקלטה חיצונית?
כי לפסנתר יש סאונד מעולה, והיתרון בפסנתר חשמלי שאפשר להקליט הקלטה פנימית באיכות מעולה, בלי רעשים ובלי קפיצות:-)
אלחנן שאו הוציא שיר חדש -
אני נתקל בתופעה הזאת בתור מעבד, אבל אני מאמין שהנושא רלוונטי גם למלחינים, כותבים ובעצם כל מי שמתעסק באמנות.
כולם יודעים שמוסיקה לא באה מהידיים. היא באה מהלב. כל פעם שתבצעו את השיר הוא יצא שונה, אפילו אם נגנתם ממש אותו דבר.
כשמדובר בעיבוד, צריך להלחין את הפתיח, את קטעי המעבר והסיום, וגם לכתוב תפקיד שונה ומיוחד לכל כלי. בקיצור, צריך הרבה יצירתיות והמון השראה.
וכאן טמון העוקץ. יום אחד אתה יושב על התוכנה ומקליט תפקיד אחר תפקיד, הכל יוצא טוב בטייק הראשון, רעיונות מדליקים לפתיח וכו' ותוך שעה כבר יש מבנה חמוד של פלייבק.
אבל ביום אחר, אתם כבר כמה שעות על המחשב ושום דבר לא הולך... אין מצב רוח, כל פתיח שניסיתם להלחין נשמע גנוב משיר אחר, כל טייק שאתם מקליטים יוצא גרוע יותר מהקודם, ושום רעיון מדליק לא עולה לראש. מכירים את זה?
אז כמובן שאפשר להפסיק, ולהמשיך פעם אחרת. אבל מה עושים כשהדד-ליין הוא מחר?
אני בטוח שלכולכם זה קורה, ואשמח לשמוע מה אתם עושים כשזה קורה לכם.
תודה!
@אפרת-גלבוע תודה! הפסנתר שהיה בדוגמא לא היה אמיתי אלא פלאגין (Pianoteq 6 pro)
והפסנתר שיש לנו בבית (Yamaha), קיבלנו בירושה והוא שווה היום כ10,000 ש"ח
אני רוצה רק לסייג, הטיפ שהבאתי הוא ספציפי ולא מתאים לכל סיטואציה, וכמובן שיש עוד הרבה דרכים לעבור סולם.
למשל, לעבור מסולם דו מז'ור C לסולם סול מז'ור G, אמור להיות די פשוט כי הסולמות נחשבים 'קרובים' כלומר, רוב התווים משותפים. ולכן יש מהלך אקורדים שמוביל אל הסולם הבא בצורה ממש חלקה שכמעט לא נשמע לאוזן.
המהלך הוא: C, Am, D, D7, G והופה! אתם בסולם הבא.
דוגמא לדבר אפשר לראות באחת היצירות המפורסמות של באך: Bach_C_Major_Prelude_Equal.ogg
@MUSIC-2 תודה רבה על המחמאות! כיף לשמוע!
הנה הביצוע בקובץ Mp3.
האזנה נעימה!
גיבור של אמא - פסנתר.mp3