מהלך כרומטי באקורד
-
מהלך כרומטי באקורד
כרומטיות (להבדיל מהמבנה הסטנדרטי הנקרא גם "דִיאָטוֹנִי") היא אתגר לכל מוסיקאי, בדיוק בגלל היותה תופעה של יציאה מהסדר הרגיל,
בעיקרון מה שאני רוצה. שאתם תביאו רעיונות על כל מיני מהלכים באקורד
אני מסביר
מהלך כרומטי הוא בעצם רצף של אקורדים אחד אחרי השני
לדוגמה לה. לה במול. סול. סול במול .
אבל אני רוצה לדבר על מהלך קצת שונה
אני רוצה לדבר על אקורד משולש. שתי אצבעות אני משאיר ורק אם אצבע אחד אני יורד
לדוגמה AM אני עומד על דו ומי כל הזמן ואני יורד אם האצבע מלה. ללה-במול. סול. סול במול.
שזה בעצם AM אחרי זה C פלוס וC ו D מוקטן
עוד סוג מהלך
אתה עומד על DM אתה נשאר על רה ופה
ועולה מלה. ללה דיאז. אחרי זה סי.
שזה בעצם DM ו B במול ו D מוקטן
לסיכום. המהלך הזה. זה אחד המהלכים הכי האוב על המוזיקאים
ואני אשמח לשמוע מכם רעיונות לשירים
באיזה שירים אפשר להכניס את המהלך הזה -
תוכל (אתה או כל אחד אחר שהבין ומכיר) להקליט דוגמה?
נשמע ממש ממש מעניין אבל לא הבנתי. -
פוסט זה נמחק!
-
לדוגמה AM אני עומד על דו ומי כל הזמן ואני יורד אם האצבע מלה. ללה-במול. סול. סול במול.
שזה בעצם AM אחרי זה C פלוס וC ו D מוקטןכתבתי D מוקטן
סליחה טעיתי זה D 9 -
@יואלי-יורוביץ אמר במהלך כרומטי באקורד:
לסיכום. המהלך הזה. זה אחד המהלכים הכי האוב על המוזיקאים
ואני אשמח לשמוע מכם רעיונות לשירים
באיזה שירים אפשר להכניס את המהלך הזהיש לזה אין ספור דוגמאות....
אתן רק אחד - בשיר שטר התנאים של אברהם פריד, בקטע "החתן הנ"ל התחייב את עצמו..."תתחיל ב Am ותרד כל תיבה עם הבס (שנמצא בלה) בחצי טון.
המהלך יצא כך: בתיבה הראשונה זה Am.
בשניה - A#aug (מוגדל בעברית)
בשלישית - C.
ברביעית - F#semi dim7, ותוסיף חזרה את הלה. (האקורד יורכב מהתוים F#,A,C,E)
בחמישי - F-M7.
ואז בתיבה השישית (כשאתה אוחז במילים "כל אשר") שם כבר תגיע עם הבס למי, ואז תשנה את האקורד מ-Am ל A7. (או למבינים יותר - ל Gdim7).אגב, אני לא זוכר אם בעיבוד המקורי של השיר הזה זה מבוצע כך, אבל תוכל למצוא את זה בודאות באלבום של פריד "הופעה חיה בישראל" בעיבודו של מאסטרו אלי יפה (שאגב העיבודים שלו באלבום ההוא ובכלל הם בליגה מטורפת..)
אם אתה רוצה למצוא את המהלכים האלה בסיטונאות - תאזין לעיבודים של סוקי ברי (אביו של איצי שנפל לא רחוק מהעץ..) תמצא שם דברים מדהימים..
אחד המהלכים האהובים עלי ביותר...
בהנאה רבה!! -
@יואלי-יורוביץ
שוועת עניים
אדרבה בפתיח, ובקטע 'ושנדבר...' (לא זוכר אם בביצוע של פריד אבל באידיש נחת זה וודאי ככה)ואגב יש מעבר נוסף מעניין שאני משתמש בו שזה כשאני על לה מינור ונשאר על לה ודו ואת המי אני עולה לפה ואז לפה דיאז
וגם זה מהלך שקים בשירים אבל לא זוכר כרגע שיר כזה......... -
@נחמיה אמר במהלך כרומטי באקורד:
ואגב יש מעבר נוסף מעניין שאני משתמש בו שזה כשאני על לה מינור ונשאר על לה ודו ואת המי אני עולה לפה ואז לפה דיאז
וגם זה מהלך שקים בשירים אבל לא זוכר כרגע שיר כזה.........חלק הראשון של ואמרתם כה לחי
ואמרתם. מי. כה לחי. פה. רבי שמעון. פה דיאז. בר יוחאי. פהאו הפזמון של צוה
צוה צוה צוה צוה. צוה ישועות יעקב
מי פה פה#פה -
למי שמכיר את השיר של משה גולדמן
רבש"ע איך בעהט דיר זייער"
בקטע
'און אלע מיינע מעשים זאל זיין'
(סולם לה מינור )מע שים זאל זיין...
F E D#M DM -
אחד המהלכים היפים!!! יש מקום שממש ''חיבים'' את הכרומטיה , בשיר מכניסי רחמים המוכר במנגינה שבאה אחרי המילים: מלך קל רם ונישא. ואז יש ''טיננה נה נה וכו' המיוחד שזה כרומטיה כפולה דהיינו:
dm , ואז יורדים עם הרה לרה במול, אח''כ לדו (שאז זה בעצם נהיה f) ואז לסי, ובתחילת המשפט השני מתחילים בam ואז יורדים עם הלה ללה במול ואח''כ לסול. תנסו! שימו לב שהטון שיורד ממשיך את הירידה כל הזמן כי במעבר מהdm לam הוא נמצא בסי ויורד ללה וכן הלאה, כמובן שאם הבס עושה את זה זה מאוד יפה וכל אחד לפי טעמו -
פוסט זה נמחק!
-
פוסט זה נמחק!
-
פוסט זה נמחק!
-
-
-
-
בשיר ונפשי שפכי כמים
טאטע איך געב פאר דיר מיין גאנצע הארץ
ונפשי שפכי כמים לבך ונפשי שפכי כמים לבך
רה דו סי לה לה סול פה מי -
אני מאוד ישמח לשמוע רעיונות
על סולם מז'ור. או על סולם פריגי. או על סולם דורי אוקראיני
תודה.