קאברים וגיור שירים.
-
@רחלי אמר בשירים במנגינות בעיתיות:
גם המנגינה של 'שלום עליכם' המושרת ברוב בתי ישראל בליל שבת הולחנה ע"י רבאי קןנסרבטיבי בשם ישראל גולדפרב, ועדיין היא חלק מלקסיקון המוזיקה היהודי.
גם הרבי מקאליב זצוק"ל היה רגיל לשיר ניגון שהגיע מאיזה גוי רועה צאן.
וכן הרבה שירים.
ועל כן דעתי היא, שהנושא הוא לא מי הלחין את השיר, אלא איך נשמע השיר!
בין אם הוא הולחן ע"י יהודי דתי ובין אם הולחן ע"י חילוני או אפילו גוי.
ועל אף שבדרך כלל יהודי כשר ילחין שיר בסגנון יהודי, וגוי ילחין שיר בסגנון גויי וגס,
ייתכנו מקרים בהם זה לא יהיה כך.בהחלט נכון! היו דיונים רבים על העניין הזה! הרבה מנגינות חסידיות "שורשיות" מקורם בלחני רועי צאן ערבים...
בבחינת "חכמה בגויים תאמין".
ולגבי העניין עצמו: יש לזה צדדים: יש כאלו שילכו להאזין לשירים לא משלנו, וצריך לתת להם אלטרנטיבה... זאת גם הסיבה ש"עמירן" שהוא אדם מאוד שאכפת לו הוציא את "דספזלטוב, סול מי, וכו". -
@סקופר
זה מאוד שונה כשרבי שומע שיר של איכר ערבי והופך את זה לניגון אז בעצם הרבי לוקח את הניגון ומעלה אותו לקדושה
זה רק רבי יכול לעשות -
@סודי-ביותרררררררר מסכים לגמרי! רק אומר שיש צדדים למטבע: אני באופן אישי חושב שזה לא נכןן לעשות את זה היום (לגייר או להחזיר בתשובה שירים), כי מבחינת המכלול השלם יותר צערים לא הכירו את השירים המקוריים ועכשיו יוצא להם להכיר מאשר כאלו שכבר זמזמו וצריך לתת אלטרנטיבה. אבל יש זמרים שלוקחים בחשבון את העניין.
עמירן פעם אמר משהו בסגנון הזה באיזשהו מקום: "זה מעציב לראות צעירים מזמזמים שיר גויי לגמרי, לכן החלטתי להוציא להם את אותה מנגינה רק עם מילים מותאמות". -
@אלי-מהאולפן אמר בשירים במנגינות בעיתיות:
@סקופר יש המון שירים חסידים שהגיעו מהגויים למשל בשירי מודזיץ יש כמה כאלו וגם מקארלין הגיעו כמה (זכור לי שיש שמה שיר שהגיע מהצבא האדום והאדמור מאוד אהב ואמר שזה מגיע מהקדושה וזה היום שיר בקארלין)
גם בחב"ד יש כמה ניגונים כאלה
-
@סקופר אמר בקאברים וגיור שירים.:
@ברדק אמר בשירים במנגינות בעיתיות:
@סודי-ביותרררררררר או השיר ''חלום לגדול'' שאמור היה כבר לצאת מזמן, והוא השמיע את זה כמה פעמים בתכנית היומית שלו.
אבל זה באמת פחות נשמע לי, כי יואלי הוא בן אדם מוכשר, יש לו הרבה לחנים, והוא לא צריך לקחת אותם ממקומות אחרים...השיר "חלום לגדול" הוא כמדומני בלחן של "יצחק הרץ"
המילים של יצחק הרץ
-
@רחלי אמר בקאברים וגיור שירים.:
@סקופר
אתה באמת חושב שעמירן לא מחובר למוזיקה שהוא עושה והוא רק רצה להציל כמה צעירים שגם ככה כנראה מסתדרים בלעדיו ויקשיבו לשירים המקוריים?למי שקצת מכיר את עמירן אין ספק בעניין. בכל אופן, זה ממש לא העניין. לא רוצה להגרר לשיח ה"כן מחובר, לא מחובר לסגנון".
-
לשרולי ונתנאל יש המון המון קאברים מחילונים...
וזה לא שירים חילוניים "רגילים" זה שירים מאוד בעייתים....
משום מה זה נראה שהם דווקא מאוד מתגאים בזה.....סתם נתתי אותם דוגמא, יש עוד המון
למה אנשים עושים קאברים לשירים חילונים? אין לנו מספיק שירים יפים שצריך ללכת אליהם?
-
@מחשב-נייד אמר בקאברים וגיור שירים.:
למה אנשים עושים קאברים לשירים חילונים? אין לנו מספיק שירים יפים שצריך ללכת אליהם?
הרבה יותר קשה ליצור משהו חדש שאולי יצליח ואולי לא. הכי קל לחקות דברים שהצליחו בחוץ... זה הפתרון של אלו שאין להם כישרון של עצמם..
-
@סודי-ביותרררררררר אמר בקאברים וגיור שירים.:
למשל אודי דמארי הוציא שיר ביחד עם עמי מימון "יום גדול" וזה קאבר של שיר חילוני לגמריי!!!
אותו דבר!!!
חוץ מהקליפ והשירה
המילים והשם של השיר לקוח משיר חילוניבדיוק שמעתי השבוע מישהו ששמע את השיר הזה בגירסה ההיא ושאלתי אותו: "מי שר את זה? אודי דמארי?" והוא ענה לי "פלוני ופלוני" וכו'.
הייתי בהלם, ואחרי רגע הבנתי שבעצם כששמעתי אותו שומע שיר חילוני הייתי בטוח שהוא שומע שיר חרדי, אבל זה גם להיפך, וכשאני מזמזם לעצמי את השיר שאני מכיר - החילוני בטוח שאני רק לבוש כחרדי אבל שומע בדיוק את אותם שירים שהוא שומע... -
@רחלי אמר בקאברים וגיור שירים.:
ועל כן דעתי היא, שהנושא הוא לא מי הלחין את השיר, אלא איך נשמע השיר!
יש פה בעצם שני דברים מהותיים:
- שירים שהמלחין שלהם הוא אדם לא משלנו. בכזה מצב יתכן שבשיר ובמקורו לא יהיו בעיות במיוחד אם מושכים וממשיכים אותו לקדושה.
- שירים ששרו אותם בפועל זמרים חילוניים ולוקחים בדיוק את אותה מנגינה ועיבוד וכו' ורק מחליפים את המילים, מה שגורם להתחקות אחר המקור וכו'.
-
@מחשב-נייד אמר בקאברים וגיור שירים.:
לשרולי ונתנאל יש המון המון קאברים מחילונים...
וזה לא שירים חילוניים "רגילים" זה שירים מאוד בעייתים....
משום מה זה נראה שהם דווקא מאוד מתגאים בזה.....סתם נתתי אותם דוגמא, יש עוד המון
למה אנשים עושים קאברים לשירים חילונים? אין לנו מספיק שירים יפים שצריך ללכת אליהם?
שרולי ונתנאל היו אלה שכאילו נתנו למי שמחפש את זה אז שיהיה את זה בגרסא חרדית והיה משהו שממן להם את זה ובקורונה הוא הפסיק ולכן הם נפרדו
והם בעצם התכוונו לטוב. (ככה לפחות הם אומרים...) -
בדיוק עכשיו נזכרתי בשיר "שקעה חמה" (ולמישלא מכיר זה שיר שהושר בישיבות ליטא לפני שנים רבות בשנים האחרונות יצא בביצוע של ש"י רכניץ ) את השיר הלחין הרב אברהם אליהו קפלן זצ"ל כשהיה בחור בישיבה על מנגינה של השיר "שחקי שחקי" של המשורר (החילוני) שאול צ'רנכובסקי וזה לא גרם לשיר שיצאו נגדו אלא למרות המקור שלו הוא היה שיר של כל המשגיחים...
אבל זהו שזה ממש לא מתקרב לרמת הגיורים העכשוויים ולכן מה שבאתי לומר זה שאם השיר הוא אם תוכן טוב ובעיקר המנגינה רגועה אזי אין שום בעיה להשמיע אותו בחצרות הישיבותמילות השיר:
שקעה חמה
שָׁקְעָה חַמָּה שָׁקְעָה נַפְשִׁי -
בִּתְהוֹם יְגוֹנָהּ הָרַב כַּיָּם
כִּי עוֹמְדָה לִפֹּל הִיא בְּמִלְחַמְתָּהּ -
אֶת הַבָּשָׂר וְאֶת הַדָּםיָמַי עוֹבְרִים יָמַי כָּלִים -
מִבְּלִי קַחַת מִבְּלִי תֵּת
אִם לָזֹאת קָרָאתָ חַיִּים -
אֱמֹר נָא אֵ-לִי מַה זֶּה מֵת.חוּסָה אֵ-לִי כִּי לֹא אֵדַע -
אֵיכָה אוּכַל כֹּה לִחְיוֹת
הַאִם לִשְׁכֹּחַ כֹּל וּשְׂמֹחַ -
אוֹ לִזְכֹּר הַכֹּל וּבְכוֹת.הַחֲיֵינִי אֵ-לִי נָא לְמָחָר -
אוּלַי אֶפְתֹּר אֶת הַחֲלוֹם
שָׁקְעָה חַמָּה עָבִים בָּאִים -
לַיְלָה עוֹלֶה מִן הַתְּהוֹם.