האם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?
-
@אילן-פ כן אבל כפי שאמרת
@אילן-פ אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
למדתי קצת תאוריה כללית
-
אני חושבת שאדם שמתעסק במוזיקה ולא מבין איך היא בנויה
העיקר חסר מן הספר
כי בסופו של דבר-גם אם יצאו לו דברים יפים, גם אם הוא יפיק מוצר מוגמר טוב
בסופו של דבר-הכשרון מוגבל..
אדם שלדוג' לא מבין איך בנויים אקו' ומה התבניות שלהם
לא יכול "לפתור" דיסוננטים שונים לא יכול להבין- אוקיי אני בסולם איקס-אלו הדרגות
עכשיו אני רוצה קצת יותר מתח קצת יותר פלפל אני אקח את הדרגה הזו מהסולם הזה וכו'
מי שמתעסק רק בכשרון הוא כמו אדם שמהלך בחושך
יצא לו טוב-יופי לא יצא-לא יצא גם.. איך יצא?
אדם שמנגן מתווים יכול לנגן כל דבר שיניחו לפני (תלוי ברמה כמובן וזו אחת העבודות הקשות במוזיקה...)
ואדם שמנגם משמיעה.. פשוט ינגן מה שירצה, שיר כלשהו לחן כלשהו.. אבל לא יצירה ולא קלאסיקה ..
תלוי מה תרצה להיות
סתם נגן חובב? אפשר בלי או תיאוריה מינימלית
תרצה להיות מוזיקאי? אין מציאות בכללללל
זה א' ב' של מוזיקה.. -
-
@yael אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
אדם שלדוג' לא מבין איך בנויים אקו' ומה התבניות שלהם
לא יכול "לפתור" דיסוננטים שונים לא יכול להבין- אוקיי אני בסולם איקס-אלו הדרגות
עכשיו אני רוצה קצת יותר מתח קצת יותר פלפל אני אקח את הדרגה הזו מהסולם הזה וכו'לענ"ד זה לא כל כך מדוייק ואני אומר את זה בתור אחד שלמד מודוסים סולמות דרגות הירמון וכדו' אבל אני לא זוכר את זה בע"פ ככה שבעבודה שלי בפועל אני יודע שזה קיים אבל לא משתמש בזה... ובכל אופן אני היום מוסיף פעמים רבות לבד ע"פ מה שנראה לי באוזן מוקטנים מוגדלים אקורד 7 ועוד ומוסיף מתח לפי האוזן (והראש...) לגבי לפתור זה בדיוק מה שכתבתי וגם מה שאמר מרטי פרידמן שכשאתה עושה לפי הכללים אתה בגדול מוגבל וכבר ידוע ש"לכל כלל יש יוצא מן הכלל..." לכן לענ"ד יותר חשוב לפתח יצירתיות ושמיעה טובה מאשר ללמוד תיאוריה...
עוד משהו חשוב שמאוד כדאי ללמוד להבין את המוזיקה (גם בלי ללמוד את התאוריה אל משמיעה) איך יוצרים דרמה איך עושים רגש כיצד לשמח וכו'
-
@SHIMIX אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
@אילן-פ
אני למדתי אקורדים לבד
אני ברמה די גבוהה שאני שומע שיר אני יודע ישר מה האקורדים
או שמישהו שר שיר שאני לא מכיר אני מייד מתאים אקורדים
אבל תווים אני לא יודע
למדתי לנגן לבד ואני מנגן באירועים
אני מעבד
בנתיים לא נתקלתי בבעיותאפשר להגיד שנ"ל מראה על כישרון גדול
אני גם די כמוך בכל מה שכתבת --למדתי לבד --לא אלוף בתוים למרות שלמדתי
ויודע לזהות אקורדים משמיעה - במיוחד של שירים חסידיים -קמפה-מוטי וייס - וכ"ו --אבל אם טיפה יותר מורכב --כמו פלד או ריבו
תתפלא -שלפעמים אני לוקח חוברות נגינה עם האקורדים המקוריים -- ומגלה עולם אחר של הרמוניה
לזהות משמיעה בדר"כ -זה לא ממש זיוף -- אבל לא תמיד אותו" צבע "-- ויש הבדל -
אני כילד שמנגן משמיעה גם אקורדים וגם יד ימין אני חושבשלפעמים התאוריה דימפריעה להתקדם כי ברגע שאתה מנגן שיר ועולה לך אקורד שלא קשור לסולם אבל זה יפה אז במקרים כאלה צריך להזיז קצת את הכללים ולהוסיף אקורדים וכל מיני דברים משמיעה||מקווה שהצלחתי להסביר נורמלי||
-
@yossefi אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
אני כילד שמנגן משמיעה גם אקורדים וגם יד ימין אני חושבשלפעמים התאוריה דימפריעה להתקדם כי ברגע שאתה מנגן שיר ועולה לך אקורד שלא קשור לסולם אבל זה יפה אז במקרים כאלה צריך להזיז קצת את הכללים ולהוסיף אקורדים וכל מיני דברים משמיעה||מקווה שהצלחתי להסביר נורמלי||
מי שבאמת יודע תאוריה ולא רק בסיסית
יכול לשים אקורד שלא בסולם ולדעת לשים אותם בצורה שמתאימה
לדוגמא:
מי שיודע תאוריה בסיסית, יודע שיש בכל סולם 7 אקורדים ואיתם הוא משתמש
מי שיודע מעבר, יודע שבכל סולם יש 28 אקורדים שהוא יכול להשתמש איתם
מי שיודע קצת יותר, יודע שלכל אחד מה 28 אקורדים האלו יש גם את הדומיננטה שלו שאפשר להוסיף אותה בשיר
מי שיודע יותר מזה, יודע שלכל אחד מהאקורדים האלו יש גם את הדרגה השניה שאפשר להוסיף בשיר
ויש עוד המשך...אז יכול להיות שתאוריה בסיסית מגבילה
אבל תאוריה אמיתית מוסיפה כל כך הרבה, רק עם כללים של איך ומתי
ואז ההרמוניה נשמעת ממש עשירה... -
@yossefi אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
@margalit לכן אמרתי שאני ילד ולא כל כך מתמצא בדברים האלה
אין בעיה
רק רציתי להראות שתאוריה באמת יכולה להוסיף המון
ואין ספק שמי שיודע תאוריה, המוזיקה שלו תשמע טוב יותר -
וואו איזה נושא חשוב-
ברור אבל ברור שצריך לדעת תיאוריה!!!
כל חיי ניגנתי משמיעה (וגם כיום מהרמנת משמיעה אפילו באוויר) אבל אני חייבת לציין שמאז שהתחלתי רק לגעת בנושא של ההרמוניה (שזה המוןןן תאוריה) הנגינה השתנתה ממש... ואני בקושי עוד יודעת משהו....
לכל המוכשרים פה- אל תסמכו רק על כישרון ותדלגו על תאוריה כי מי שחושב שמוזיקה זה רק נגינה - פספס את כל הקטע! מוזיקה זה חוכמה זה עולם שלם של סיפורים הבעות מתחים ופתרונות ובשביל זה חייב לדעת תאוריה!! -
קודם כל שאפו ענק על ההסבר של גיטרה חשמלית 0 משתמש מומחה
ההסבר היה מדוייק החילוק בין זמר לקלידן למעבד למלחין וכו'
לי יש דוגמא (להבדיל)בלימוד המקאמים יש שתי שיטות האחת היא לימוד הטאוריה ועליה לבסס את הלימוד
והשניה היא פשוט לדעת את המנגינה של המקאם ולבטאות אותה בתפילה בפיוט וכו'
וגדול הפייטנים יחיאל נהרי שאני לא חושב שיש מי ממכם שלא שמע עליו הוא בשיטה לא ללמוד טאוריה הוא עצמו לא יודע אותה והוא גדול בתחום
מה שכן ברור שהלימוד של הטאוריה הופך את זה ליותר קל וכן כדאי ללמוד
אבל תחשבו שיש לו תלמידים רבים שפשוט שרים על במות חזנים בחו"ל שאין להם מושג במוזיקה והם שולטים במעברי סולמות בצורה מטורפת -
@אילן-פ אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
@שני-5
חשבתי למה זה דומה - רעיון
זה כמו לקיים מצוות מעשיות -- בלי ללמוד בספרי הלכה להבין את שורשי המצוות
ודאי שזה הבדל שמים וארץ@שני-5 אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
(הרבה פעמים לומדים במהלך הנגינה את התאוריה )
כוונתי הייתה וחושבני שהבהרתי זאת מקודם שאין כוונתי לנגן משמיעה סתם אלא שככל שמתקדמים ומנגנים / מאזינים למוזיקה מבינים את העומק שלה גם ללא לימוד תיאוריה...