טיפים לכתיבה | טיפים בלבד ללא שו"ת!
-
@שיר-מורי אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
יש לי שאלה-
איך אתן יודעות/ים במה לפתוח את השיר שאתן כותבות?
אני חושבת שיש לפתיחה ערך מאוד חשוב-
כי יכול להיות לי רעיון לכתיבה והכל....אבל אני לא יודעת איך אני מתחילה...
מה הטיפ כדי שאדע איך להתחיל?
אשמח לתשובה...תודה...
ובהזדמנות הזו- תודה על כל השירים שאתן מעלות!!! הם מדהימים ומחזקים.דבר ראשון - בכיף!! ההנאה של המשורר אינה עצם הכתיבה אלא ההרגשה שהחיבור שלו עשה משהו למישהו---
דבר שני - טיפ להתחלת חיבור - דמיינו עצמיכם בסצנה.
אתן דוגמא:
אתם כותבים שיר על נער מתמודד.
הכניסו עצמכם, כל כולכם, לתלבושת ה'גיבור הראשי'.
אתם באותה קרקע.
דמיינו תפאורה.
מה יש סביבו? [סביבכם]
אז אם כבר דיברנו על נער בסיכון - אנחנו על פלטת רגשות הנעה בין כאב לבלבול וחוסר אונים.
מה המאפיינים המתאימים לרגשות הללו?
שמיים שחורים - הוא חווה הרבה רוע. עציי צמרת גבוהים - מדמים את יאושו לאין ערוך. גשם ניתך - אלוקים מבכה איתו.
וכן על זו הדרך.רוע. שמיים שחורים, כהים,
עציי צמרת גבוהים לראשו.
מרכין מבט, רגשותיו הומים,
גשם ניתך ארצה, מבכה לדידו.אז ככה נוצר הבית הראשון...
השאר?
תעופו על המקלדת... הבטחה שלי - היא החברה הכי נאמנה בעולם. -
@שיר-מורי אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
יש לי שאלה-
איך אתן יודעות/ים במה לפתוח את השיר שאתן כותבות?
אני חושבת שיש לפתיחה ערך מאוד חשוב-
כי יכול להיות לי רעיון לכתיבה והכל....אבל אני לא יודעת איך אני מתחילה...אני חושבת שהסוד בשיר איכותי...מעניין-זה בעיקר הפתיחה שלו.
אם הפתיחה מושכת- וגורמת לענייין וסקרנות אצל הצד השני- זה כבר מפתח לשיר מעולה.
ואני אתן דוגמא-
בעיקר השלה הראשון זה מה ש @רבקה כתבה-
כשלב שני, תחשבי איך את פותחת את השיר בצורה לא עובדתית- אלא כמשו "מסתורי", שיגרום לקורא מתח וציפיה מההמשך...
כגון-
אל תתחילי ככה:יוסי הלך בין טיפות וגשם
הקור חודר לעצמות
מורעב- אין לו אף פת לחם
ידיו ועיניו לאות...אלא- תתחילי ככה-
בין טיפות גשם וצללים הילך
קר...שיניו נוקשות
אחר פת לחם נצרך לשרך
נפשו ועינו לאות...כלומר-
תגרמי עינין...מי הילך..מה קרה....מה היה בסוף..מה המניע..וכו...
אני אישית בשירים בעיקר משקיעה בפתיחה...והשאר כבר עף-- -
אמצעים אמנותיים:
אמצעים אמנותיים בשירה נועדים להעשיר את השיר בטכניקות לשון שונות. יש אמצעים שדומים וכמעט זהים זה לזה, אבחנה דקה מבדילה ביניהם. אמצעים אמנותיים מתחלקים לשלושה:
- אמצעים פיגורטיביים – אמצעים הנוגעים לתוכן המושר ולמשמעות המילולית, .
- אמצעים מצלוליים – אמצעים הנוגעים לבחירת המילים
- אמצעים אחרים – כל אלו שאינם נכללים בשני הסוגים דלעיל.
אמצעים פיגורטיביים:
- דימוי – בדימוי משווים דבר אחד למשנהו באופן ישיר. ("השמיים נפרסו כיריעה", "ראשו הלם כפטישים").
- מטאפורה – השאלת תכונה מחפץ אחד למשנהו. ("לבו נעול", "המחשב טס").
- מטונימיה – אזכור אובייקט שלם על ידי ציון חלק ממנו ("כל היום על גלגלים").
- סינסתזיה – שימוש בתוצר חוש מחמשת החושים, לתיאור מציאות שאינה קשורה לחוש זה. ("שתיקה חריפה", "אווירה רקובה").
- היפרבולה – תיאור מוגזם ומופרז הרבה מעבר למציאות, לצורך המחשת אובייקט חריג או תחושה קיצונית ("גורד שחקים", "נחיל אינסופי", "אגרוף פלדה").
- אנטונומזיה – ציון שם של אדם או מושג פרטי לצורך תיאור ("סטיב ג'ובס הוא הגלילאו גליליי של דורנו").
אמצעים מצלוליים - אונומטופיה – שימוש בצליל מילה כדי לחקות את משמעותה בשימושה הנפוץ ("מעטפה מרשרשת", כאשר הרשרוש רומז לנייר השטרות המרשרש).
- אליטרציה – חזרה על צליל או צירוף צלילים במספר מילים קרובות, כמו בצירוף ("מצליח יצליח לצלוח", "סעדיה סעד סעודה", "גד גדוד יגודנו").
- אסוננס – חזרה על אותו מבנה תנועות עם עיצורים שונים.
- קונסוננס – חזרה על אותו מבנה עיצורים עם תנועות שונות.
אמצעים אחרים:
- סגי נהור – שימוש בביטוי מוגדר לצורך תיאור מציאות הפוכה ממנו ("רוטשילד העני", "גלית בחולשתו"), לעתים משתמשים במרכאות כפולות כדי להמחיש סגי נהור, ויש שאף משתמשים מילולית בביטוי, כגון "הוא עני במירכאות"…
- אוקסימורון – צמד מילים בעל סתירה מיניה וביה ("עוור ראה", "שתיקה רועמת", "כלה גלמודה").
- אנאפורה – פתיחת מספר שורות באותה מילה.
- אפיפורה – סיום מספר שורות באותה מילה.
ולסיום – קבלו אפיפורה יפהפייה, מאת הרב רחמים נאהורי – מגדולי רבני אלג'יר:
כָּלְתָה וְנִכְסְפָה נַפְשִׁי לִמְצֹא אָדָם
אֲשֶׁר יַתְאִים לוֹ שֵׁם אָדָם
שׁוּב לֹא מְצָאתִיו לְאוֹתוֹ אָדָם
הַלְּוַאי וְהָיִיתִי אוֹתוֹ הָאָדָם
אָז כַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה אָמַר לִי אָדָם
זֹאת תּוֹרַת הָאָדָם
אִם בְּאֹהֶל יָמוּת אָדָם
אָז יַתְאִים לוֹ שֵׁם אָדָם
-
-
-
-
בואו נדבר על מבנה של שיר:
יש את המבנה הקלאסי: בית, פזמון, בית פזמון. אפשר להכפיל כל בית לשניים, אבל יש עוד דרכים:- גשר - אחרי הבית, והפזמון - אפשר להוסיף גשר (ברידג' בלעז) קטע של שתים או ארבע שורות שמוביל ישירות לפזמון השני.
- קדם פזמון - הפזמון לא חייב להיות מורכב מארבע שורות בלבד, אפשר להקדים לו בית נוסף, בית שמוביל לפזמון.
- פוסט פזמון - בדומה לקדם פזמון יכול להיות לפזמון גם קטע סוגר.
- מבוא - השיר לא חייבה להתחיל בבית,במוזיקה מקובל לפתוח עם פתיח אינסטרומנטלי, אבל גם בכתיבה אפשר לפתוחקטע מילולי לא קשור, מעין הקדמה.
- פזמונים משתנים - הפזמון אמור לחזור על עצמו? לא בטוח. אפשר לשנות בו מילים יחידות כך שהוא ישמור על המשמעות הכוללת ועדיין יהיה בו חידוש.
- מוטיב חוזר / משתנה - אפשר לחזור לאותה שורה שוב ושוב כדי להדגיש תחושות מסויימות, אפשר גם לשנות אותה, מכירים את "לבחור נכון"? בסוף כל ביחת חוזרת על עצמה אותה שורה בשינוי מילה בודדת, ('קוראים לזה לגדול', 'קוראים לזה לחיות' למשל)
ובכלל, אפשר להתפרע באמת, אפשר לכתוב שיר קצר (חמשיר - חמש שורות מחורזות) שיר עם עשרה בתים ללא פזמון, שיר עם פזמון שבפעם השניה הפזמון מוכפל, ועוד רבי כיד הדמיון.
בסופו של יום, הדמיון מנצח. -
חלק א'
שלום לכולם, אני חדש כאן בפורום, והייתי רוצה לדבר על נושא: החידושים בכתיבה,
אנחנו רואים המון נושאים שעולים איך בנוי שיר וכל מיני צורות אומנותיות לכתיבה שזה מדהים, אבל חשוב להדגיש, כי בכל יצירה מוזיקלית/ספרותית צריך להביא את "טביעת האצבע" של הכותב, את נקודת המפנה שלו, איך הוא רואה את הדברים בעיני רוחו,
[התוכן שיובא כאן בשם עצמי הוא לא "לקידום העסק" אלא כדוגמא עניינית בלבד]
ואני אדגים בכמה דוגמאות:
א. אין החוכמה לרשום מילים גבוהות כדלהלן....
ראשי סחרחר וליבי דווה, אלמלי יכולתי את פי למלא,
מים צוננים מפכים בי, דפיקות איתנות על מפתן הדלת,
ליבי הלם בחוזקה לזה נפשי מייחלת,
בכה אבכה בלילה תנדוד שנתי המתאבלת.
*נטול משמעות, נטול נושא, נטול רגש אמיתי,
*נשמע טוב, מזכיר את לכם זמרים/כותבים מפורסמים שמצליח להם,
ב. זה גם לא חוכמה להעתיק כל מיני רעיונות מקוריים של אחרים ולשלב,
אמונה יש לי בך לנצח, רבה אמונתך בי לבטח,
ומה אתה רוצה ממני בעצם, מה, בגוף עייף מותש אחכה לך,
רוצה רק לחיות אותך, להיות איתך.
*(מה שעשיתי פה זה) שחזור של שירים כמו- יש בי אמונה, נחכה לך, רבה אמונתך בי, מה אתה רוצה ממני, ועוד.. הם היו להיטים, אין סיבה ששלי לא..
*חרוזים טובים ונושא חרוש...
ג. הכתיבה הקלאסית הלא משמעותית...
בבוקר אני קם ושוב מודה לך אלוקי
על עוד יום שאתה נותן לי על זה שאני חי
ואם תרבה בי טוב ותגלה לי העולם
יהיה לי זמן לחשוב יהיה לי טוב מושלם,- סגנון כתיבה מצוי מאוד (יש כמה כותבים/ות שככה "מדפיס" מאות שירים במוזיקה שלנו)...
- בלי הרבה עבודה.. כמו שמגדיר את זה דיקמן בלילה מנצח, "אחד ועוד אחד, קיץ בוקר אור חושך"....
אני רוצה לתת לכם דוגמא אחרת לגמרי, אבל של משהו חדש,
ג. תוכן מקורי ידוע (ישי ריבו סיבת הסיבות)
תשיב בי את הרוח, תוריד ממני את הגשם,
היה לי ים זמן לנוח התרגלתי קצת בעצם
ובמרחב הפתוח רואים באופק את השמש
אין ספק אני בטוח בסוף עוד תתבהר הדרך. - נושא מעניין ואקטואלי (לאז) פוסט קורונה של זמר מהתעשיה, מיוחד מרגש, סוחף, וזה למרות שזה בכלל לא קשור לשורות הבאות, של "פתח לנו".. ושל "אלא אתה"...
- שילוב של מילים גבוהות בטעם, כתיבה בחרוזים, ורעיון חדשני, נושא שלא דובר עליו..
ד. תוכן מקורי- פרטי, קרדיט ענק ל @ntz
בכל בוקר הסיפור הזה חוזר נושא עיני אל שמיים וזוכר
ואיך אני שמש בחלוני בוקר טוב עולם מתעורר אל תוך עצמי
מוצא לך מקלט בדמעות שלי בתפילות שלי מקום מפלט
מודה ומתוודה על היום שלי בחיים שלי נושם מעט
-חדש עלינו את היום הזה את השעה הזו את הדקה הזו
ושלח לנו ברכה ביום הזה כי לא כלו רחמיך לא עזבונו חסדיך.... - ראיתי לאחר מעשה שזה מבוסס על תפילת ר''ח "חדש עלינו את החודש הזה לטובה ולברכה" מבוסס על הנושא של ההתחדשות בבריאה,
אני אסביר באריכות חלק מהדברים, (השאר בחלק ב'.)
אתה ככותב צריך לתת את החידוש שלך, אתה לא יכול להתבסס על... או להיות כמו.. מצד שני אתה צריך להביא משהו באמת ולא לזרום עם הרוח.. ואפילו בדברים שלך... לדוגמא- אם כתבת שיר אחד שהזכרת בו "צליל כינור" אל תחפור עם זה בעוד 15 שירים...
דבר נוסף אם אתה לא כותב מפורסם שנדרש "מה לעשות פרנוסה".. לכתוב 50 שירים לשבוע- תשתדל לשנות נושאים להיות מגוון,
לחשוב על כיווני מחשבה חדשים דוגמא שאני אוהב לתת היא "עקיבא" מתוך השיר "רבה אמונתך בי"
לפני שבא היום מבקש להיזכר בך, נאי בוחר בך ולא אחר,
לפני שמתניע את הראש הציפיות האכזבות יודע שאני בידיים טובות,
*תאחזו את ה"בך" שחוזר פעמיים באותה משמעות רק לשתי נושאים שונים,- "מתניע את הראש" זה חידוש.. זה הברקה.. תודו שלא הייתם חושבים על זה לבד,
ולסיכום ביניים:
תשדלו בכתיבה שלכם לתת הברקות & כיווני מחשבה חדשים על נושאים גם אם הם דוברו..
והכי חשוב אל תפסיקו לנסות,
נמשיך בעז''ה פעם הבאה, עד אז מוזמנים לשלוח שאלות במקום המתאים.
חודש טוב ומבורך -
אני לא בא חלילה לומר על איזה שיר משו לא טוב אבל אולי כמה מילים שיעזרו לעלות לחלקכם את רמת כתיבת השירים.
שיר זה לא רצף מילים שכתובות בחרוזים, כבר דנו כאן מספיק על חרוזים כמה זה נצרך, בגדול זה בא בעיקר לתת זרימה וקצב לשיר, אבל זה ממש לא מה שהופך טקסט לשיר.
דבר נוסף כמובן שהתוכן זה עיקר המטרה של השיר אבל גם אם יש לכם תוכן טוב זה לא אומר שיש לכם שיר טוב.
מה שמבחינתי מעלה את הרמה של השיר זה לא דווקא המסר החזק שהוא מעביר, אלא בעיקר איך שהוא מעביר אותו, לא משנה באיזה קישוטי שירה בחרתם או לאיזה סגנון אתם מתחברים אבל שיר חייב להיות דבר ראשון שיר, זאת אומרת לשון פיוטית.
אולי טיפ קטן גם אם אתם לא מהאלה שכותבים יחד עם להלחין, אבל תנסו לתת קצת קצב לשיר או להשתמש בלחן קיים, זה גם יעזור לכתוב, אבל בעיקר יכוון אותכם אם כתבתם שיר או סתם רצף מילים מחורזות.
לא שאני כותב כזה מטורף, אבל אני מאוד אוהב את התחום, ואני פשוט משתף אותכם במחשבותיי,
תמשיכו להפציץ, פשוט כיף לקרוא את מה שאתם יוצרים. -
מניסיון אישי
עובר עליכם משהו שמח ? עצוב ? מעצבן ? מרגש ?
תפסו את העט ותתחילו לכתוב בלי הרבה לחשוב
קודם כל תעבירו את החויה לדף
לאחר מכן ניתן לתקן להוסיף
או לשבת עם גיטרה ולנסות להלחין
ואז שמים לב בקלות למילים שלא נכנסים לקצב
בהצלחה -
תמיד צריך לכתוב, זה טיפ הכי חזק שיש לי למפרע...
סליחה, ואני לא בא לזלזל באף עיצה לכתיבה וכמו שכתבה בגאונות עצומה @אייצ-ית אני לא חולק על שום מילה,
אבל אני טוען שאין לשום אדם בעולם זכות להגביל אותך ככותב לאמצעים פיגורטיביים, או לאליטרציה...
אתה תכתוב בזרימה מה שייצא ממך וזה הסוד הכי טוב לכתיבה,
לפעמים כתיבה (וכן נגינה) ע''פ כללים ברורים תקבע אותך מאוד למה שכולם עושים ותיתן לך ליצור עוד שיר ועוד לחן
שכולם כבר עשו, אז קח עט ודף.. (גם אתה שאומר נו בחייאת מה קשר אלי...)
ותתחיל לכתוב בזרימה על התחושות שלך על מה שאתה עובר שהעולם עובר...
יש כללים ויש יסודות אבל אל תעבוד רק על פיהם... ומומחי המוזיקה יגידו לי על כמה כללים עוברים חנן בן ארי
ועוד זמרים מוכרים שעושים במוזיקה כרצונם וזה הולך גאוני...
יש איזה שיר של שוואקי שכתב ישי לפידות והמציא מילה שלא קיימת בכלל.. לא עולה לי בראש, בכל אופן זה העיקרון.
ודבר אחרון וגם זה נכון לכל אמן, זמר, נגן, כותב, מלחין, תשמע חוות דעת חיצונית ותלמד לשמוע דברים שלך בצוה נטולת נגיעות... זה יוסיף לכם המון... בהצלחה ונתראה בטור היום... -
טוב, אני לא איזה כותבת מדופלמת עם ידע מטורף,
אבל בכל זאת אני רוצה להוסיף פה משו קטן, וכמובן - חובה לקרוא את כל הפוסטים הקודמים בשרשור... הם מחכימים באמת.
אז כמו ש @shin אמר - אין כמו לכתוב!! פשוט תכתבו. כל דבר שעולה על דעתכם, בלי צנזורה....
גם אם לא יצאה יצירה מטורפת, זה משפשף. והשיר הבא יהיה בטוח יותר טוב.
ועוד משהו - פשוט תקראו. כן, לקרוא.....
זה מעשיר את אוצר המילים, ומלמד סגנונות כתיבה חדשים ומגוונים.
ואת זה יש פה בשפע, עם המון כותבים מוכשרים....!!
בהצלחה! -
עוד משהו קטן שעלה לי עכשיו....
לפעמים אפשר לשפץ השלמת חרוז (כשרוצים לכתוב מהר ונתקעים) ככה...
לפני השיפוץ:
אני רוצה ללמד אתכם איך לכתוב
משהו שירוץ לכם מהר על המקלדת.....
אני רוצה להיות מבסוט שכולם אהבו את זה
אבל לא רק תגובה בודדת.....
ועכשיו לתיקון !!
נגיד... שלא מצאתי חרוז עד עכשיו (בטקסט הנוכחי חסרה חריזה במשפט הראשון)
אז אני משלים עם עוד מילה....
אני רוצה ללמד אתכם איך לכתוב וזה...
משהו שירוץ לכם מהר על המקלדת.....
אני רוצה להיות מבסוט שכולם אהבו את זה
אבל לא רק תגובה בודדת....
אופצייה נוספת:
אני רוצה ללמד אתכם איך לכתוב
משהו שירוץ לכם מהר על המקלדת.....
אני רוצה להיות מבסוט שכולם אהבו את זה, תגובות לרוב..
אבל לא רק תגובה בודדת....
דבר נוסף מצטרף למה שכתבו לפני- לקרוא ולקרוא מעשיר את הידע,
ובספונטניות הזו של לחלטר במהירות משהו בחרוזים תבחנו !! -
כהמשך למה שכתב@shin
תקראו חומרים טובים,
קריאת ספרי שירה של משוררים גדולים, מפורסמים ושאינם
נותנת המווון לרמת הכתיבה ובהתאם לחיבור העמוק עם הטקסט.
והכי חשוב תכתבו מה שיוצא מהלב! -
יש לי כמה טיפים להוסיף:
בשיר ספונטאני עדיף לא לחשוב קודם על נושא אלא לעבור על מאורעות היום ולהתחבר חזרה לאירוע מסויים שקרה לי- תאמינו לי- הם השירים הכי יפים...
כמו כן- אני מאד מתחברת לצילום כך שכשאני צריכה השראה אני פותחת את אתר פינטרסט ומחפשת משהו שמתאים לי, למשל בשיר שלי על גשר המיתרים פתחתי תמונה שהיא בצבעי כחול- אדום- סגול הסתכלתי עליה כמה דקות, התחברתי והלכתי לכתוב...
תמצאו בתחביב שלכם את ההשראה לשיר המנצח שלכם...לגבי חריזה:
אני אף פעם לא התעמקתי יותר מידי באיך חורזים, תמיד נתתי ללב שלי לנהל את החריזה, אם אתם שואלים אותי, הכי עדיף חריזה שהיא לא קלאסית אלא מרעננת וחדשה
כמו:הלכתי רחוק
הגעתי קרוב
הלכתי לצעוק
גמרתי עוד חוב
בטוב
(קטע ספונטי מהרגע...)הצורה הזו למשל נותנת נפח ותוקף וגם אמירה חדשה במילה טוב- זה משנה את כל הראיה לחדשה...
ומצד שני השארתי את המילה "הלכתי" בהתחלה כדי שיהיה גם משהו קבוע בין המילים השונות..
קחו את זה כהשראה:)
בהצלחה! -
האמת שלא הסתכלתי על התוכן של הפורום הזה טיפים לכתיבה בלבד
וודאי שיש מקום מכובד לפינה הזו תמיד נחמד לשמוע טיפים מהצד ולשמוע רעיונות וכיוני חשיבה שונים ואיך ההסתכלות אצל כל אחד שונה לגבי יצירה בכלל וכתיבת שירה בפרט אבל אני חושב שיש מקום להרהר על עצם המושג טיפים לכתיבה כי עם המטרה שלך היא להיות אומן או לחקות אחרים אולי כדאי שתיקח טיפים וגם לא בטוח אבל אם אתה משורר אמיתי שאצלך כתיבה ויצירה היא לא תחביב אלא דרך חיים דרך לבטא את הצעקה הפנימית שלך ששום טקסט שבדיבור לא יוכל לבטא אלא רק על ידי כתיבה פשוט תכתוב את מה שיש לך בלב ובנשמה וכמעט תמיד מי שיש לו חוש כתיבה מצליח בדרך הזו ואם אין לך חוש כתיבה אני לא בטוח שיעזור טיפים רוב כותבי השירים תיארו את רגע כתיבת השיר שזה קרה ברגע שנחתה עליהם השראה והם הרגישו שזה לא הם כותבים אלא העט או המקלדת סוג של משהו נבואי ולכן כל טיפ שבעולם כל עוד הנשמה שלך לא מסכימה איתו לא יואיל שום דבר המשפט הידוע תהיה מי שאתה בכתיבה הוא כלל ברזל סורי שהערכתי בכל מקרה תודה -
-
מבחינתי טיפ
זה לכתוב מהלב מתי שיוצא ולא "לשבת "לכתוב....||טיפ מהלב והוא הכי אמיתי שיכול להיות||