סולמות חלק ג'
-
הנה הגענו לשלב האחרון לפני הבנייה של הסולמות.
אז לפני הכל נעשה תקציר קטן-
בחלקים הקודמים הסברנו מה הם תו, סולם, מרווח וסוגיו ואף התחלנו לפרט את סוגי המרווחים על פי סידרם, והפעם נמשיך עם המרווחים עד הסוף. (מי שרוצה יכול לראות את חלק א' ואת חלק ב' בלחיצה על המילה).%(#ff0000)[טרצה] היא המרווח השלישי (טרצה באיטלקית זה שלישית), המרווח של הטרצה הוא מרווח בן שלושה צלילים, כמו בין דו למי.
טרצה נחשבת לקוננסונס לא מושלם.
הטרצה מתחלקת גם היא ל: טרצה קטנה שהמרווח שלה הוא טון וחצי וגדולה - שני טונים.
בסולם דו מז'ור תופיע טרצה גדולה בין דו למי, בין פה ללה ובין סול לסי. בין רה לפה, בין מי לסול ובין לה לדו ישנה טרצה קטנה.
מרווח הטרצה מצליל היסוד של הסולם או של האקורד מגדיר אותו בהתאם לגודל הטרצה; %(#1100ff)[מז'ורי] - בעל טרצה גדולה, או %(#1100ff)[מינורי] - בעל טרצה קטנה.%(#ff0033)[קוורטה] היא המרווח הרביעי (קוורטה באיטלקית זה רביעית), המרווח של הקוורטה הוא מרווח של ארבעה צלילים, כמו בין דו לפה.
הקוורטה נחשבת למרווח זך כשהיא לא מופיעה מול הבס.
קוורטה מוגדלת היא טריטון (כלומר בעלת שלושה טונים.) והיא נחשבת למרווח דיסוננסי.%(#ff0033)[קווינטה] היא המרווח החמישי (קווינטה באיטלקית זה חמישית), המרווח של הקווינטה הוא מרווח של חמישה צלילים, כמו בין דו לסול.
הקווינטה נחשבת כמרווח זך והיא בעלת שלושה וחצי טונים ויכולה להיות מוגדלת (בעלת ארבעה טונים) או מוקטנת (טריטון).
הקווינטה מופיעה בסולם דו מז'ור בין דו לסול, רה ללה, מי לסי ובין פה לדו.%(#ff0033)[סקסטה] הוא המרווח השישי (סקסטה באיטלקית זה שישית), המרווח של הסקסטה הינו מרווח של שישה צלילים, כמו בין דו ללה.
הסקסטה נחשבת לקונסוננס לא מושלם.
סקסטה קטנה היא בעלת ארבעה טונים וסקסטה גדולה היא בעלת ארבעה וחצי טונים.
בסולם דו מז'ור מופיעה סקסטה קטנה בין מי לדו וסקסטה גדולה בין דו ללה ובין רה לסי.%(#ff0033)[ספטימה] היא המרווח השביעי (ספטימה באיטלקית זה שביעית). המרווח של הספטימה הוא מרווח של שבעה צלילים, כמו בין דו לסי.
הספטימה נחשבת למרווח דיסוננס.
ספטימה קטנה היא בעלת חמישה טונים וספטימה גדולה היא בעלת חמישה טונים וחצי.
הספטימה יכולה להיות בעוד שתי וריאציות- מוגדלת ומוקטנת כשהספטימה המוגדלת היא בעלת מרווח של שישה טונים כמו בין דו לסי דיאז והספטימה המוקטנת היא בעלת ארבעה וחצי טונים כמו בין סול לפה דיאז.
בסולם דו מז'ור נמצאת הספטימה הקטנה בין מי לרה ואילו הגדולה בין דו לסי.
המרווח המשלים/הופכי של הספטימה הוא הסקונדה, שגם היא מרווח דיסוננס.%(#ff0033)[אוקטבה] היא המרווח השמיני (אוקטבה באיטלקית זה שמינית), המרווח של אוקטבה הוא מרווח של שמונה צלילים, כמו בין דו לדו שמעליו.
האוקטבה נחשבת למרווח זך והיא בעלת שישה טונים שמביאים את הסולם מחדש אל צליל המקור שלו אם זה בגבוה יותר או בנמוך יותר.
חשבתם שבזה זה נגמר וסיימנו עם המרווחים? אז תתפלאו אבל יש עוד!
%(#ff0033)[נונה] היא המרווח התשיעי (נונה באיטלקית זה תשיעית), המרווח של הנונה הוא בין הדרגה הראשונה לתשיעית במודוסים, או בין השנייה לעשירית וכן על זה הדרך.
הנונה מופיעה בשתי צורות. נונה קטנה שהיא מרווח של ששה וחצי טונים (אוקטבה פלוס סקונדה קטנה, או בפשיטות יותר אוקטבה פלוס חצי טון) ונונה גדולה שהיא מרווח של שבעה טונים (אוקטבה פלוס סקונדה גדולה או בפשיטות אוקטבה פלוס טון ).
הנונה נחשבת למרווח דיסוננסי.%(#0011ff)[ועדיין זה לא נגמר.]
%(#ff0019)[דצימה] (דצימה באיטלקית זה עשירית) המרווח של הדצימה הוא בין הדרגה הראשונה לעשירית במודוסים או בין השניה לאחת עשרה וכן על זה הדרך.
הדצימה היא למעשה אוקטבה פלוס טרצה והיא מרווח קונסוננס.%(#ff0019)[אונדצימה] (אונדצימה באיטלקית זה אחת עשרה). המרווח של האונדצימה הוא בין הדרגה הראשונה לאחת עשרה במודוסים או בין השניה לשתים עשרה וכן על זה הדרך.
האונדצימה היא למעשה אוקטבה פלוס קוורטה.לכל מרווח יש מרווח אחר שמשלים אותו לאוקטבה והצליל שלו דומה לזה של הצליל המשלים שלו.
הסקונדה צורמת ולא נעימה לשמיעה. המרווח שמשלים את הסקונדה הוא הספטימה וההסבר לכך הוא בגלל שהיא נושאת תכונות צליל דומות, אך בניגוד לסקונדה שהיא בעלת צליל "מכווץ" , הספטימה נשמעת יותר "רחבה" יותר.
הטרצה יציבה ובעלת צליל נח שלא דורש פתרון בהרמוניה, ולכן המרווח המשלים שלה הוא הסקסטה שיציב כמוה.
הקוורטה והקווינטה מתאפיינות בצליל אפס (חוסר צליל במובנים מסויימים) ולכן כל אחת מהן היא היפוכה של השנייה ויחד הן יוצרות אוקטבה שלמה.
ואף על פי שהקווינטה נחשבת למרווח קונסוננטי והיא משלימה יחד עם הקוורטה, הקוורטה לא נחשבת כך כמו שכתבנו כבר למעלה.אוקטבה הוא המרווח השלם והיציב ביותר, משום שלמעשה הוא כולל את כולו בעצמו והמשלים היחיד שלו הוא למעשה הפרימה. היא מכפילה את עצמה, כמו אוניסון (ראה לעייל.) בקול אחד.
%(#1e00ff)[בעזרת השם בשבוע הבא נסביר איך לבנות את הסולם נכון ואיך לעבור מסולם לסולם בקלות.]
-
-
-
-
-
-
-