האם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?
-
יש מלא מוכשרים בכל תחומי העשיה המוזיקלית - - מלחינים- נגנים -קלידים -- גיטריסטים -- מעבדים - סאונד -וכ"ו
שמנגנים וכ"ו --רק משמיעה ואינטואיציה -----
ואין להם הבנה וידיעה בסיסית --בתאוריה של המוזיקה --הבנה בסולמות - לקרוא תוים -- מינור -מגור - אקורדים -- מפתחות -- וכ"ו
יד שמאל - לא מדברת כלכך עם יד ימין
האם באיזה מקום לא מרגישים שמשהו בבסיס חסר --ושמשהו "תקוע "???--
או שאולי "הכל טוב" ואין שום בעיה ? -
יענה לך על זה רק אנשים שבאמת מבינים בזה אין פה הרבה כאלה
-
@אילן-פ אני יענה על השאלה בקצרה עד כמה שניתן...
התשובה משתנה גם בין סוגי המקצועות המוזיקליים וגם ברמות הידע של התאוריה למוזיקה... ואני אנסה להסביר:
אין ספק שאפשר להצליח בעשיה מוזיקלית בלי ידע בתאוריה של מוזיקה אך לעומת זאת גם אין ספק שידע כזה יכול להוסיף המון ולשדרג את רמת ההצלחה... בנוסף לזה חשוב לדעת שלא כל אדם שמתעסק במוזיקה נצרך לאותה רמה של ידע למשל זמר כמעט לא צריך בכלל ידע בתאוריה מלחין צריך יותר למרות שזה לא קריטי (בסופו של דבר מה זה משנה התאוריה אם זה נשמע טוב...) נגנים צריכים עוד יותר ידע בתאוריה וזה גם משתנה מתופף נגיד רק צריך לדעת משקלים נגני מלודיה מסתפקים בסולמות וכדו' ונגני ליווי נזקקים גם להרמוניה... מעבדים זה כבר די קריטי למרות שתיאורטית אפשר בלי אבל זה ממש קשה...היו מעולם הרבה אמנים בסדר גודל שהצליחו בטירוף ללא ידע ברמה בתיאוריה אבל אין ספק שהם בעצם היו צריכים להשקיע יותר מעצמם (אם בכישרונות ואם בפיתוח השמיעה שלהם...) לדוג' גדול הגיטריסטים בכל הזמנים ג'ימי הנדריקס לא ידע תווים עד יום מותו והוא ניגן את האקורדים הכי מסובכים משמיעה (ככה היה נשמע לו מתאים...) עד כד"כ שיש אקורד שמכונה בקרב גיטריסטים רבים אקורד הנדריקס...
||אם אתה שואל אותי למשל אני יודע תיאוריה ברמה מסויימת אבל אני לא מעוניית לדעת יותר כי זה מאוד יגביל את היצירה שלי אם אני יודע שלפי הכללים צריך להמשיך ככה או ככה וזה בתוך הסולם וזה חורג וכו'||
ואסיים במה שאמר פעם מרטי פרידמן (גיטריסט ידוע...) שהיה מנגן בסולמות הכי מוזרים שיש והיה יכול לנגד את אותה מלודיה עם ארבע אקורדים שונים ולהחליף ביניהם את הסדר וזה עדיין היה נשמע מצויין ושאלו אותו למה הוא עושה את זה אז הוא אמר שכל עוד זה נשמע לו יפה הוא מנגן ולא משנה מה הכללים אומרים...
-
@גיטרה-חשמלית-0
נכון שלא כולם צריכים אותה רמת ידע - אבל יפה אמרת שאין ספק שזה יכול להוסיף
נכון שיש אמנים מטורפים שמנגנים מאינטואיציה -- אבל זה לא נכון לקחת את זה לכל מוזיקאי סטנדרט
אני למדתי לנגן חליל צד שהוא כלי מלודי --אבל לשמחתי גם למדתי קצת תאוריה כללית של סולמות אקורדים וכ"ו
באיזה שלב עברתי בלימוד עצמי לגיטרה וקלידים כלים הרמוניים -- ויכולתי לעשות זאת בזכות שהיה לי רקע בתאוריה -
@אילן-פ כן אבל כפי שאמרת
@אילן-פ אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
למדתי קצת תאוריה כללית
-
אני חושבת שאדם שמתעסק במוזיקה ולא מבין איך היא בנויה
העיקר חסר מן הספר
כי בסופו של דבר-גם אם יצאו לו דברים יפים, גם אם הוא יפיק מוצר מוגמר טוב
בסופו של דבר-הכשרון מוגבל..
אדם שלדוג' לא מבין איך בנויים אקו' ומה התבניות שלהם
לא יכול "לפתור" דיסוננטים שונים לא יכול להבין- אוקיי אני בסולם איקס-אלו הדרגות
עכשיו אני רוצה קצת יותר מתח קצת יותר פלפל אני אקח את הדרגה הזו מהסולם הזה וכו'
מי שמתעסק רק בכשרון הוא כמו אדם שמהלך בחושך
יצא לו טוב-יופי לא יצא-לא יצא גם.. איך יצא?
אדם שמנגן מתווים יכול לנגן כל דבר שיניחו לפני (תלוי ברמה כמובן וזו אחת העבודות הקשות במוזיקה...)
ואדם שמנגם משמיעה.. פשוט ינגן מה שירצה, שיר כלשהו לחן כלשהו.. אבל לא יצירה ולא קלאסיקה ..
תלוי מה תרצה להיות
סתם נגן חובב? אפשר בלי או תיאוריה מינימלית
תרצה להיות מוזיקאי? אין מציאות בכללללל
זה א' ב' של מוזיקה.. -
-
@yael אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
אדם שלדוג' לא מבין איך בנויים אקו' ומה התבניות שלהם
לא יכול "לפתור" דיסוננטים שונים לא יכול להבין- אוקיי אני בסולם איקס-אלו הדרגות
עכשיו אני רוצה קצת יותר מתח קצת יותר פלפל אני אקח את הדרגה הזו מהסולם הזה וכו'לענ"ד זה לא כל כך מדוייק ואני אומר את זה בתור אחד שלמד מודוסים סולמות דרגות הירמון וכדו' אבל אני לא זוכר את זה בע"פ ככה שבעבודה שלי בפועל אני יודע שזה קיים אבל לא משתמש בזה... ובכל אופן אני היום מוסיף פעמים רבות לבד ע"פ מה שנראה לי באוזן מוקטנים מוגדלים אקורד 7 ועוד ומוסיף מתח לפי האוזן (והראש...) לגבי לפתור זה בדיוק מה שכתבתי וגם מה שאמר מרטי פרידמן שכשאתה עושה לפי הכללים אתה בגדול מוגבל וכבר ידוע ש"לכל כלל יש יוצא מן הכלל..." לכן לענ"ד יותר חשוב לפתח יצירתיות ושמיעה טובה מאשר ללמוד תיאוריה...
עוד משהו חשוב שמאוד כדאי ללמוד להבין את המוזיקה (גם בלי ללמוד את התאוריה אל משמיעה) איך יוצרים דרמה איך עושים רגש כיצד לשמח וכו'
-
@SHIMIX אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
@אילן-פ
אני למדתי אקורדים לבד
אני ברמה די גבוהה שאני שומע שיר אני יודע ישר מה האקורדים
או שמישהו שר שיר שאני לא מכיר אני מייד מתאים אקורדים
אבל תווים אני לא יודע
למדתי לנגן לבד ואני מנגן באירועים
אני מעבד
בנתיים לא נתקלתי בבעיותאפשר להגיד שנ"ל מראה על כישרון גדול
אני גם די כמוך בכל מה שכתבת --למדתי לבד --לא אלוף בתוים למרות שלמדתי
ויודע לזהות אקורדים משמיעה - במיוחד של שירים חסידיים -קמפה-מוטי וייס - וכ"ו --אבל אם טיפה יותר מורכב --כמו פלד או ריבו
תתפלא -שלפעמים אני לוקח חוברות נגינה עם האקורדים המקוריים -- ומגלה עולם אחר של הרמוניה
לזהות משמיעה בדר"כ -זה לא ממש זיוף -- אבל לא תמיד אותו" צבע "-- ויש הבדל -
אני כילד שמנגן משמיעה גם אקורדים וגם יד ימין אני חושבשלפעמים התאוריה דימפריעה להתקדם כי ברגע שאתה מנגן שיר ועולה לך אקורד שלא קשור לסולם אבל זה יפה אז במקרים כאלה צריך להזיז קצת את הכללים ולהוסיף אקורדים וכל מיני דברים משמיעה||מקווה שהצלחתי להסביר נורמלי||
-
@yossefi אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
אני כילד שמנגן משמיעה גם אקורדים וגם יד ימין אני חושבשלפעמים התאוריה דימפריעה להתקדם כי ברגע שאתה מנגן שיר ועולה לך אקורד שלא קשור לסולם אבל זה יפה אז במקרים כאלה צריך להזיז קצת את הכללים ולהוסיף אקורדים וכל מיני דברים משמיעה||מקווה שהצלחתי להסביר נורמלי||
מי שבאמת יודע תאוריה ולא רק בסיסית
יכול לשים אקורד שלא בסולם ולדעת לשים אותם בצורה שמתאימה
לדוגמא:
מי שיודע תאוריה בסיסית, יודע שיש בכל סולם 7 אקורדים ואיתם הוא משתמש
מי שיודע מעבר, יודע שבכל סולם יש 28 אקורדים שהוא יכול להשתמש איתם
מי שיודע קצת יותר, יודע שלכל אחד מה 28 אקורדים האלו יש גם את הדומיננטה שלו שאפשר להוסיף אותה בשיר
מי שיודע יותר מזה, יודע שלכל אחד מהאקורדים האלו יש גם את הדרגה השניה שאפשר להוסיף בשיר
ויש עוד המשך...אז יכול להיות שתאוריה בסיסית מגבילה
אבל תאוריה אמיתית מוסיפה כל כך הרבה, רק עם כללים של איך ומתי
ואז ההרמוניה נשמעת ממש עשירה... -
@yossefi אמר בהאם אפשר להצליח בעשיה מוזיקלית מבלי לדעת תאוריה ?:
@margalit לכן אמרתי שאני ילד ולא כל כך מתמצא בדברים האלה
אין בעיה
רק רציתי להראות שתאוריה באמת יכולה להוסיף המון
ואין ספק שמי שיודע תאוריה, המוזיקה שלו תשמע טוב יותר -
וואו איזה נושא חשוב-
ברור אבל ברור שצריך לדעת תיאוריה!!!
כל חיי ניגנתי משמיעה (וגם כיום מהרמנת משמיעה אפילו באוויר) אבל אני חייבת לציין שמאז שהתחלתי רק לגעת בנושא של ההרמוניה (שזה המוןןן תאוריה) הנגינה השתנתה ממש... ואני בקושי עוד יודעת משהו....
לכל המוכשרים פה- אל תסמכו רק על כישרון ותדלגו על תאוריה כי מי שחושב שמוזיקה זה רק נגינה - פספס את כל הקטע! מוזיקה זה חוכמה זה עולם שלם של סיפורים הבעות מתחים ופתרונות ובשביל זה חייב לדעת תאוריה!!