• Register
    • Login
    • Search
    • Unread
    • Recent
    • Unsolved
    • Users
    • חיפוש גוגל בפורום
    • שליחת פנייה לניהול
    • תנאים ומדיניות

    הובלת דרגות במינור הרמוני

    סאונד והפקה מוזיקלית
    6
    15
    167
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • ו
      ו.א. last edited by

      שלום וברכה,
      אני מורה לאורגנית, ויש לי כרגע תלמידות מתקדמות שאני רוצה ללמד אותם מהלכים יפים באקורדים,
      הבעיה שלי חסר בזה קצת.
      אשמח מאוד לכל מידע בנושא- ברשת לא מצאתי.
      נלך על סולם AM:
      -האם יש כלל מסוים מתי הופכים אקורד שהוא מזורי בסולם למינורי? לדו-FלFm האם רק דרגה מסוימת או לאו דווקא?

      • האם יש כלל מסוים מתי הופכים את הדרגה השנייה ממוקטנת למז'ורית[במול]?
        -האם יש הולכת דרגות נוספת חוץ מV7 לI?
        -באופן כללי-איזה מהלכים יפים יש...?

      זה הרבה שאלות, אני יודעת. כל תשובה, אפילו לסעיף אחד יעזור לי מאוד!!!!! [יעזור לי בעיקר לשאלה האחרונה..]
      תודה מראש מאוד לכל מי שיקדיש מזמנו לעזור לי.

      אייצ'ית margalit 2 Replies Last reply Reply Quote 1
      • אייצ'ית
        אייצ'ית צוות פיקוח @ו.א. last edited by

        @משתמש-מקצועי

        "אני לא מאוכזבת מבן אדם ששיקר לי
        אני מאוכז מכך שלא אוכל להאמין בו יותר..."

        1 Reply Last reply Reply Quote 1
        • margalit
          margalit משתמש מומחה @ו.א. last edited by

          @ו-א
          זה לא הסבר שהוא על רגל אחת
          המינור זאת תורה שלימה...
          אבל אני אנסה עד כמה שאני יכולה להסביר את זה על רגל אחת...

          יש 5 פונקציות אפשריות בכל סולם:

          • סובדומיננטה (S.D)
          • סובדומיננטה מינורית (S.D.M)
          • דומיננטה (D)
             
          • טוניקה מינורית (T-)
          • טוניקה (T)
             

           
          אם מדברים על סולם Am אז האקורדים בכל פונקציה הם:
          (כתבתי את הספטאקורדים אבל כמובן שלא שמים תמיד את ה 7)

          - סובדומיננטה (S.D)
          Bm7
          D (maj7)
          D7

          - סובדומיננטה מינורית (S.D.M)
          B חצי מוקטן
          Dm7
          F (maj7)
          G7

          - דומיננטה (D)
          E7
          #G חצי מוקטן
          #G מוקטן

          - טוניקה מינורית (T-)
          Am7
          Am (maj7)
          C (maj7)
          C (maj7)#5
          #F חצי מוקטן

          - טוניקה (T)
          A (maj7)
          C#m7
          F#m7

          מבחינת מהלכים אפשריים
          אז אפשר להתחיל מכל פונקציה ולעבור ממנה לכל פונקציה שנמצאת מתחתיה אבל לא לעלות בלי לסיים בטוניקה
          למשל אחרי D אסור לשים סובדומיננט
          דוגמאות לרצף פונקציות שמותר לעשות:
          T (S.D) D -T
          T- (S.D.M) T
          T (S.D.M) D T

          @ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

          -האם יש כלל מסוים מתי הופכים אקורד שהוא מזורי בסולם למינורי? לדו-FלFm האם רק דרגה מסוימת או לאו דווקא?

          אין כלל לזה, זה לפי איך שזה נשמע עם המלודיה

          @ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

          -האם יש הולכת דרגות נוספת חוץ מV7 לI?

          זו ההולכה של המז'ור ולא של המינור

          מקווה שהועלתי

          סולמות
          מגביהים את הקול שלך

          ו 1 Reply Last reply Reply Quote 3
          • טיטו
            טיטו צוות פיקוח last edited by

            @ו-א לדעתי המהלך אקורדים הכי יפה ואולי גם הכי נפוץ זה 1-5-6-4 שזה C, G, Am, F ברעיון יש כאלה שמתחילים את הרצף מAm ואז F, C, G תלוי לפי השיר.
            דוגמאות למהלך הזה-
            מלך מלכי המלכים, השם מלך, מהפכה של שמחה, חלק ממני של גד אלבז, דספזלטוב ועוד הרבה שירים מוכרים.
            זה יכול גם לבוא בשאר הסולמות לפי אותו מהלך על הרצף לפי הסולם-
            דו מז'ור – C-G-Am-F
            רה מז'ור – D-A-Bm-G
            מי מז'ור – E-B-C#m-A
            פה מז'ור – F-C-Dm-Bb
            (פה דיאז מז'ור – F#-C#-D#m-B )
            סול מז'ור – G-D-Em-C
            לה מז'ור – A-E-F#m-D
            סי מז'ור – B-F#-G#m-E

            יש מהלך נוסף שיותר נפוץ בנגינת ג'אז שהוא 1-5-2 שזה אומר C-G-Dm וכן על זה הדרך עם שאר הסולמות כמובן.

            אני מכיר גם אחד לבלוז ולקטנטרי אבל מאמין שזה פחות רלוונטי במיוחד אם זה לתלמידות...

            אני לא עצמי.
            תכף אשוב...

            margalit 1 Reply Last reply Reply Quote 2
            • margalit
              margalit משתמש מומחה @טיטו last edited by

              @טיטו אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

              @ו-א לדעתי המהלך אקורדים הכי יפה ואולי גם הכי נפוץ זה 1-5-6-4 שזה C, G, Am, F ברעיון יש כאלה שמתחילים את הרצף מAm ואז F, C, G תלוי לפי השיר.
              דוגמאות למהלך הזה-
              מלך מלכי המלכים, השם מלך, מהפכה של שמחה, חלק ממני של גד אלבז, דספזלטוב ועוד הרבה שירים מוכרים.
              זה יכול גם לבוא בשאר הסולמות לפי אותו מהלך על הרצף לפי הסולם-
              דו מז'ור – C-G-Am-F
              רה מז'ור – D-A-Bm-G
              מי מז'ור – E-B-C#m-A
              פה מז'ור – F-C-Dm-Bb
              (פה דיאז מז'ור – F#-C#-D#m-B )
              סול מז'ור – G-D-Em-C
              לה מז'ור – A-E-F#m-D
              סי מז'ור – B-F#-G#m-E

              יש מהלך נוסף שיותר נפוץ בנגינת ג'אז שהוא 1-5-2 שזה אומר C-G-Dm וכן על זה הדרך עם שאר הסולמות כמובן.

              אני מכיר גם אחד לבלוז ולקטנטרי אבל מאמין שזה פחות רלוונטי במיוחד אם זה לתלמידות...

              אתה מדבר על C מז'ור
              היא שאלה על מינור

              סולמות
              מגביהים את הקול שלך

              טיטו 1 Reply Last reply Reply Quote 0
              • טיטו
                טיטו צוות פיקוח @margalit last edited by

                @margalit זה עדיין אותו מהלך רק לפי הסולם המינורי כלומר הדרגה הראשונה היא Am וכן הלאה, העיקרון הוא המהלך של 1-5-6-4

                אני לא עצמי.
                תכף אשוב...

                margalit 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                • margalit
                  margalit משתמש מומחה @טיטו last edited by

                  @טיטו
                  המהלכים בסולם מינורי לא נשמעים אותו דבר כמו במז'ורי

                  בסולם מז'ורי, הדרגה החמישית היא דומיננטה בסולם מינור טבעי, הדרגה החמישית היא בכלל בלי פונקציה ובמינור ההרמוני והמלודי זה דומיננטה
                  בסולם מז'ורי הדרגה השישית היא טוניקה במינור טבעי והרמוני זה סובדומיננטה מינורית ובמלודי זה טוניקה מינורית

                  אז המהלך לא יכול להשמע אותו דבר במינור, כי זה פונקציות אחרות לגמרי
                  במינור טבעי אין בכלל דומיננטה אין שום מתח, כדי ליצור מתח לוקחים את הדומיננטה של המינור הטבעי
                  אז בסולם Am אפשר במקום הדרגה החמישית שהיא Em לקחת את הדרגה החמישית של סולם A שזה E

                  סולמות
                  מגביהים את הקול שלך

                  1 Reply Last reply Reply Quote 2
                  • ו
                    ו.א. @margalit last edited by

                    @margalit

                    תודה רבה לכל מי שענה, אני עוד לא יכולה לסמן תודה- אז תודה. ואשמח לשמוע עוד.

                    את חלוקת הפונקציות אני מכירה, מה שאני לא מכירה שאקורדים שלא בסולם הם חלק 'רשמי' מהפונקציות.

                    C#m7
                    F#m7

                    האקורדים הללו יכולים להיות טוניקה למרות שהם לא חלק מהסולם?

                    אז אפשר להתחיל מכל פונקציה ולעבור ממנה לכל פונקציה שנמצאת מתחתיה אבל לא לעלות בלי לסיים בטוניקה
                    למשל אחרי D אסור לשים סובדומיננט

                    ז"א אחרי S.D אסור לשים עוד S.D?

                    -האם יש הולכת דרגות נוספת חוץ מV7 לI?

                    זו ההולכה של המז'ור ולא של המינור

                    לא הבנתי. במינור הרמוני משתמשים המון בדומיננטה 7 שמובילה לטוניקה. מה הכוונה שזה הולכה של המז'ור?

                    תודה מרגלית על ההסבר המורחב, אשמח אם תוכלי לענות...

                    margalit 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                    • margalit
                      margalit משתמש מומחה @ו.א. last edited by

                      @ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

                      את חלוקת הפונקציות אני מכירה, מה שאני לא מכירה שאקורדים שלא בסולם הם חלק 'רשמי' מהפונקציות.

                      בפונקציות קיימים אקורדים מארבעת הסולמות
                      מז'ור, מינור, מינור הרמוני ומינור מלודי

                      @ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

                      ז"א אחרי S.D אסור לשים עוד S.D?

                      זה אותה פונקציה
                      אז אפשר
                      אבל אחרי S.D.M אי אפשר לשים S.D

                      @ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

                      לא הבנתי. במינור הרמוני משתמשים המון בדומיננטה 7 שמובילה לטוניקה. מה הכוונה שזה הולכה של המז'ור?

                      בסולם לה מינור
                      Em שמוביל ל Am?

                      מה שעושים במינור זה E7 שמוביל ל Am
                      ה E7 לקוח מהמז'ור, מהמינור ההרמוני יאו מהמינור המלודי
                      אבל הוא לא נמצא במינור הטבעי
                      ל Em בסולם Am אין פונקציה

                      סולמות
                      מגביהים את הקול שלך

                      ו 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                      • ו
                        ו.א. @margalit last edited by

                        @margalit

                        מה שעושים במינור זה E7 שמוביל ל Am
                        ה E7 לקוח מהמז'ור, מהמינור ההרמוני יאו מהמינור המלודי
                        אבל הוא לא נמצא במינור הטבעי

                        אוקי זה מה שהתכוונתי שעושים.... וובדאי שלא במינור הטבעי, כל השאלה היא על מינור הרמוני.

                        [אם כי יש שירים שהם במינור טבעי שהופכים אותם למינור הרמוני, נכון?]

                        ויש עוד הובלת דרגות ומהלכים חזקים חוץ מE7 לAm? [נגיד יש סולם כרומטי יורד, ואולי יש עוד כמה שאני לא מכירה, אשמח אם תוכלי לכתוב סוגי מהלכים חזקים.

                        תודה מאוד מאוד!!!

                        margalit 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                        • margalit
                          margalit משתמש מומחה @ו.א. last edited by

                          @ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

                          [אם כי יש שירים שהם במינור טבעי שהופכים אותם למינור הרמוני, נכון?]

                          אם השיר הוא במינור טבעי אז הוא נשאר במינור טבעי
                          אבל אפשר לקחת אקורדים מההרמוני
                          כמו שאפשר לקחת אקורדים מהמז'ור למינור ומהמינור למז'ור

                          @ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

                          ויש עוד הובלת דרגות ומהלכים חזקים חוץ מE7 לAm?

                          אם תלכי לפי הפונקציות ותשחקי איתם קצת תמצאי הרבה מהלכים מגניבים
                          סתם אחד שיצא לי עכשיו D-F-G#*-Am

                          (ה * זה במקום הסימון של מוקטן)

                          סולמות
                          מגביהים את הקול שלך

                          1 Reply Last reply Reply Quote 1
                          • ו
                            ו.א. last edited by

                            תודה.
                            אז פשוט צריך ללכת לפי טבלת הפונקציות ולחפש עוד ועוד מהלכים מגניבים?
                            או שיש דרך ללמוד זאת- אצל מורה או משהו?

                            margalit החושב 2 Replies Last reply Reply Quote 0
                            • margalit
                              margalit משתמש מומחה @ו.א. last edited by

                              @ו-א אמר בהובלת דרגות במינור הרמוני:

                              תודה.
                              אז פשוט צריך ללכת לפי טבלת הפונקציות ולחפש עוד ועוד מהלכים מגניבים?

                              בגבולות האקורדים של הסולם אז כן
                              אבל יש עוד אקורדים שאפשר להוסיף שהם מחוץ לסולם כמו דומיננטות שיניוניות
                              ואם את מכירה מורה מקצועית, אז תמיד יש מה ללמוד...

                              סולמות
                              מגביהים את הקול שלך

                              1 Reply Last reply Reply Quote 1
                              • החושב
                                החושב @ו.א. last edited by

                                @ו-א זה קצת מורכב ללמוד את זה לבד..
                                אני ממליץ בחום על האתר "להקשיב ולדעת" של ערן סולומון, יש לו קורסים לתאוריה פרקטית [בסיס ומתקדמים] ועוד המון קורסים מדהימים, והוא מסביר בצורה נפלאה, [וגם המחיר זול יחסית]..

                                אפרת גלבוע 1 Reply Last reply Reply Quote 2
                                • אפרת גלבוע
                                  אפרת גלבוע @החושב last edited by

                                  @החושב
                                  וואוו זה אתר מעולה.... עכשיו ראיתי אבל הקנייה שם מסובכת לא ממש הבנתי איך קונים ואיפה.

                                  הלשון קולמוס הלב והניגון קולמוס הנפש (בעל התניא)

                                  1 Reply Last reply Reply Quote 0

                                  • First post
                                    Last post