דעתי קצת קיצונית בנושא ואל תכעסו עלי.
תאמינו לי שאני כותב הכל מידע ונסיון ולא מהשערות והערכות כלשהם..
לדעתי הסיבה נעוצה אך ורק בהיחלשות הדור מבחינה רוחנית והקושי הגובר לשמור על גבולות המותר, האסור, והטעם הטוב.
רגע אני יסביר.
לשמוע שיר של חנן או של ישי, זה כשלעצמו וודאי לא ירידה רוחנית באמת. אבל יש בזה סוג של סטיונת מהסגנון המקובל מבית אבא..
זה לא משנה אם גדלת על מוזיקה חסידית שורשית משולחנות האדמורים..
זה לא משנה אם גדלת על מוזיקה בסגנון החסידי הישיבתי המקובל (מבד פריד וכדו')
וזה גם לא משנה אם גדלת על מוזיקה מזרחית (לא רק פיוטית אלא אפי' חיים ישראל ושות').
תכלס המוזיקה האלטרנטיבית המוצעת כיום (חנן ישי ונתן וכו') היא בפירוש סטייה מהקו המובהק עליו גדלת כילד (עוד לא נפגשתי בחרדי אברך מן השורה שרוקד בבית עם ילדיו לצלילי ישי ריבו או חנן בן ארי.. או בשולחן שבת וכדו')
חוסר היכולת של הדור הצעיר היום לשמור את גבולותיו באופן ברור בדברים הקשורים לסגנון. גורם בסוף גם סטייה מהקו הרוחני השמרני עליו גדלנו.
הראיה לכל זה היא פשוטה. כמה משומעי ריבו ובן ארי אתם מכירים שנעצרו רק שם וזהו..?
האם הפתיחות בלהאזין לסגנונות מוזיקה נוספים לא גוררת לבסוף לשמוע מוזיקה שאין דעת חכמים נוחה ממנה בלשון המעטה ?? התשובה היא חד משמעית.
לצערינו המצב היום שכשבחורי ישיבה (או נערות סמינר) יושבים לזיץ עם גיטרה, זה יכול להתחיל בישי ריבו אבל זה גם יכול להיגמר בעידן רייכל...
מה ש @רבקה כתבה לגבי העיבודים זה נכון רק במיחזור שירים ישנים. ולא בבחירת הז'אנר בין החדשים. ואכן חידוש השירים לא נעשה רק לשירים "ישראלים" אלא גם לחסידים - יהודיים.
לגבי תוכן מילות השיר, אני לא באמת יודע להעריך כמה אנשים מתחברים למילים כמו לקונספט וללחן והביצוע וכו'
@אייצ-ית לא נראה לי כ"כ שטעם קשור פה. כן יש פה עניין של סגנון חיים (ועל זה ביכיתי בפוסט הזה. על אובדן גבולות הסגנון שגורם גם בסוף לאובדן גבולות הערכים). אבל לדעתי במוזיקה האותנטית אפשר למצוא מגוון טעמים שיערבו לכל אוזן חרדית.
חבר'ה אני ממש מבקש לא להגיב בלי לקרוא את זה פעמיים ולנסות באמת להבין לעומק את מה שנכתב.
שיר חדש
-
-
@ב-ב אמר במוזיקה 'חסידית', האומנם?:
וזה מה שגרם אולי להגדרה הלא מדוייקת הזאת...
היי
לדעתי הסיבה שרוב המוזיקה היהודית עד לפני כ15 שנה הוגדרה "חסידית" היא מחמת שקצת קשה להגדיר מוזיקה כליטאית (אחרי הכל ליטא זה שם של מדינה אז א"כ מוזיקה ליטאית אמור להישמע משהו בסגנון בלאדות רוסיות עתיקות...)
מה שכן יכל להיכנס זו הגדרה של מוזיקה ישיבתית אלא מה ? באותו הדור (של התמסדות המוזיקה היהודית) לא היה בעולם הישיבות מחלקה מוזיקאית שזה היה תפקידה המוגדר. ואפשר לומר שזה עד היום כך.
לעומת זאת בחצרות החסידיים עוד לפני דורות היה את הקבוצה שאחראית על ענייני המוזיקה, עד כדי שזה היה העולם הרוחני שלהם.
לעולם לא תמצא שום ראש ישיבה בין לפני השואה ובין לאחריה שקירב בעלי מוזיקה מחמת לחניהם או קולם הערב (כן כן אפילו ר' ברוך בער ותלמידיו כהגרמ"ש שפירא).
משא"כ בעולם החסידי זה ידוע שבעל מנגן מיוחד היה מתהדר בזכותו המיוחדת להשמיע מניגוניו בעת "עריכת השולחן הטהור" בליל שבת וחג או בעיתות שמחה. וידוע שהאדמורי"ם היו מקרבים במיוחד כשרונות מוזיקליים.
שורש ההבדל נעוץ בעצם ההבדל המהותי בין השקפות העולם הללו בעבודת ה'. ואכמ"ל בזה.
ולכן כל מוזיקה בעשרות השנים הראשונות למהפכה המוזיקלית היהודית (60 שנה האחרונות) תויגה תחת השם "מוזיקה חסידית".
עולם הישיבות לא חיפש מוזיקה שתיקרא על שמו. וגם שיווקית זה היה פחות תופס.
עולם הניגון והשמחה שייך בהחלט (תדמיתית) לצד החסידי של המפה.@מזמור-לדוד אמר במוזיקה 'חסידית', האומנם?:
בשירים הישיבתי-לטאי יותר נשמע את הצלילים הרגועים והעדינים, של הפסנתר הגיטרה וכדו',
אגב, סגנון המוזיקה שאתה מדבר עליו כאן, לצערינו הוא די זניח ומונח בקרן זווית. הפסנתרים והגיטרות שהזכרת, בד"כ זה נובע מחוסר השקעה בעיבודים.
אם תקח שיר אחד ישיבתי ליטאי (כהגדרתך) שהשקיעו בו בעיבוד מו שצריך, אז תראה לאיזה רמות אפשר להרים את השירים האלה.
הדוגמה הטובה ביותר לכך זה השיר "שקעה חמה" שחידש ש"י רכניץ. שם תראה מה זה עיבוד ששופכים עליו כסף...!!! (ולא כמו העיבודים של הדיסקים הנמכרים בבתי הכנסת של ניגוני נובהרדוק וכדו' שלדעתי העיבוד שם הוא במקסי' 2/3 שכבות) -
אני מעלה פה לדרייב שני קטעים קצרים שניגנתי
מקווה שתהנו
(הערה: אם יש למישהו ביקורת אני אשמח, רק שיהיה בטעם טוב)
https://drive.google.com/file/d/1UqpSOFsEC0NAF_PD4Nr1vxWQoKv0O7Cx/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1nZIpIvvaEaevAyqYDCIQBSYoIGNiQ4De/view?usp=sharing -
שמעתי את השיר "דעת תורה" של רולי אולי פעמיים
אבל כ"כ אהבתי את העיבוד והפתיח של אלי-איצי אז הייתי חייב לנסות..
הנה זה מה שיצא
https://drive.google.com/file/d/1bD17FElDBISQ0-AxWGM5_kuEqHznn5pE/view?usp=sharingאבל למה אני לבד פה ???
אין כאן עוד מוזיקאים ?? -
-
קבלו את שלי
חי את החלום (5 הברות)
רק שלא יחלוף לעד (7 הברות)
וואוו זה לא חלום (5 הברות) -
אני מהשלב של "גל קול" (שהמתמודדים שרו באולפני גל קול) אמרתי (תחת כל עץ רענן) וכתבתי (על כל במה אפשרית) שאני מהמר על כך שרפאל אוזן מנצח.
כל מנצח אחר יוכיח נאמנה שמשהו פה מכור כמו שכתב/ה @איילת
(הניקוד של סטופל בחצי הגמר לאוזן קצת מחשיד. אם כי סטופל די ישר בעיני כדי למשת"פ עם טוקר ופדידה עד כדי כך)
אין לי כח לפרט את מעלותיו של אוזן מול המתמודדים האחרים. אבל במילה אחת זה ברור שהפלטפורמה של הקול הבא מתאימה הרבה יותר למנצח מהסוג של אוזן מאשר הסוג של ברדא או שחר או נהוראי. מי שיכול להוות תחליף לאוזן מבחינתי (בשקלול כל הנתונים הסביבתיים והסיבתיים) זה רק שמואל הררי.
בכל מקרה מאחל הצלחה לכולם.
עוד דבר קטן.. אח שלי כרגע בשידוכים.. ברגע שבע"ה יתארס אין ספק שהטלפון הראשון זה לתפוס את אוזן לחתונה. והתזמורת תהיה בסגנון אבידני וכדו'. -
תשמע @איש-יהודי-טוב דווקא הקטע שהעלית עזר לי שכך גיליתי כמה אקורדים מעניינים בשיר הזה שהקול של רולי די הסתיר אותם...
אז גם אני נעזרתי... נר לאחד נר למאה... -
עוד אחד
מתי הוא יבוא
אנחנו מחכים לו
נו נו פשוט בוא -
@ב-ב @שיראל @ילד-חוכם
חבר'ה, במטותא.. תרשו לי לחלוק עליכם (ועל עוד מגיבים פה שלא תייגתי אותם כדבעי)
עם כל הכבוד לשיר "בסוף יהיה טוב" שהוא באמת שיר מדהים וסוחף (אחד השירים הכי מושמעים אצלי באוטו), אבל מכאן ועד ל"זמר עם עתיד גדול" ו"אחד הזמרים הטובים ביותר" או ל"ישי ריבו הבא" יש ממש ממש דרך ארוכה.
אסביר את עצמי
אני זוכר לפני כ18 שנה כשיעקב שוואקי הוציא את האלבום הראשון שלו, לאחר שהצלחתי להשיג את הקלטת (זוכרים ?) הקשבתי בקשב רב.. ואני זוכר שאז כנער מתלהב שמרגיש מייבין אמרתי לעצמי וואוו מה זה?? אלבום שלם שכולו להיטים מהתחלה עד הסוף... ובאמת היו שם להיטים שהם נכסי צאן ברזל עד היום (שמעתי, רחם, מהרה, שהחיינו, ועוד) אבל עכשיו בהסתכלות לאחור ברור לי שזה לא הלחנים. זה הקול שלו. אתה שומע אותו, ועל הפעם הראשונה הקול שלו חודר לך לאונה הימנית של המוח ומזיז לך משהו.
רגע, תנו לי להמשיך.. עכשיו שימו לב: יעקב שוואקי זה ידוע שהוא לא מוזיקלי במיוחד.. וכ"כ גם ידוע שיש לו הרבה ביצועים שיושבים על לחנים לא משהו.. אבל הקול שלו זה מה שעשה את ההבדל..
נחזור לאסף הרוש
יש לו קצב מדהים. אולי הוא גם מוזיקלי (לא כ"כ בא לידי ביטוי במה שהוציא עד היום).
כל השירים שלו בינוניים מינוס.
הקול שלו סטנדרט מצוי שלא כ"כ קשה להשגה..
אבל מה.. השיר בסוף יהיה טוב הוא פשוט "שיר תותח!!!! כל הגדרה אחרת מורידה מהאמת. פשוט שיר תותח. לחן מדהים שבא בזמן הנכון עם עיבוד הייטקיסטי מושלם. (תלמדו הגדרה: "עיבוד הייטקיסטי" לא מבינים ? תקשיבו שוב ל"בסוף יהיה טוב" עם מערכת סאונד מטורפת או באוזניות של 500 שח ומעלה.. רק לא ברמקולים של לפטופ). וזה מה שעשה את ההבדל.
השיר הזה ימשיך להיות מושמע בלי סוף, אבל את העתיד לגבי אסף הרוש נדע רק בשירים הבאים שלו.
אני מבקש, תמחלו לי שאני הורס פה את החגיגה לגבי אסף הרוש. אבל מי שאמיתי עם עצמו נראה לי שאמור להסכים עם הדברים. -
@איש-יהודי-טוב כל הכבוד על הזריזות
הורדת את הפס קול עם התוכנה...
@ב-ב תגידי אם זה מספק אותך שלא אקליט סתם... -
אני מתכבד להיות ראשון להעלות ביצוע שלי מגניב לשיר כתר מלוכה של ישי ריבו (שיצא בשיא הקורונה)..
זהו שיר יחסית רגוע אבל כאן אני נותן פרשנות קצבית במקצב רוק די מטורף..
מקווה שתהנו
זה כתר מלוכה + נצח ישראל של שוואקי
הקשיבו נא!
הנה הקישור (כבר יפתח בנטפרי)
https://drive.google.com/file/d/18ZYd6DlHc8Z_GYlexKrFiubte1iimB0b/view?usp=sharing -
@איש-נחמד אמר בימאהה או קורג?:
ראיתי יותר אנשים שעברו מקורג לימהה מאשר להיפך.
ואני ראיתי ההיפך (גם קלידנים מפורסמים מאוד)
@חנניה אמר בימאהה או קורג?:
מה שבטוח שקורג זה מסובך בטירוף
ממש אבל ממש לא !!!!
@איש-נחמד אמר בימאהה או קורג?:
האמת - מה שלא מכירים תמיד יהיה יותר מסובך.
הנה זה נכון.
ולעניינינו.. תכל'ס שניהם חברות בעלי שם עולמי גדול מאוד. אין ספק.
אלא שיש הבדל אחד ברור שממש א"א לדלג עליו.
מבחינת סאונדים של כלים אקוסטיים (כולל התופים) ברור שקורג עולה על ימהה.
וכן להיפך בצלילים אלקטרונים ימהה עולה על קורג.
אלא ש... מי שמשקיע כסף כמו שצריך יכול היום להשיג את כמעט כל הסאונדים של ימהה דגומים לקורג שלו. וכך ירקוד על שתי החתונות.
אפשר לראות זאת גם אצל הקלידנים הגדולים. אלה שמנגנים יותר רוק ועיבודים מוזיקליים יקחו קורג (כמובן pa4) ואלה שמקפיצים יותר בדאנסים פרועים (הסגנון היותר חסידי) ילכו על ימהה.
אני חושב שכל קטע מוקלט שאשמע, מיד אוכל לומר אם הוא הוקלט מקורג או מימהה.
ההבדלים פשוט זועקים לשמים (לחדי אוזן ובעלי נסיון).
תכל'ס אני מתחבר יותר לקורג. שירי רוק וכלים אקוסטיים מושלמים יוצאים הרבה יותר טוב מקורג.
כנראה זה עניין גם של העדפות מוזיקליות ולא רק נוחות שימוש ואיכות הצליל. -
@אני-תהילוש אמר במוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..:
@ב-ב אמר במוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..:
@אני-תהילוש אמר במוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..:
@שיר-חדש אמר במוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..:
תשמע @איש-יהודי-טוב דווקא הקטע שהעלית עזר לי שכך גיליתי כמה אקורדים מעניינים בשיר הזה שהקול של רולי די הסתיר אותם...
אז גם אני נעזרתי... נר לאחד נר למאה...גם אתה מקליט בתוכנה כולשהי?
סורי שאני עונה במקומו, אבל הוא מנגן..
מלכתחילה זה מה שחיפשתי אבל גם תוכנות טוב... (למרות שזו תהיה פדיחה שבנות ישירו לרקע קולו של רולי...)מנגן אבל איך מקליט?
@ב-ב תודה על מילוי המקום ועניית התשובות במקומי...
אכן בד"כ מקליט באורגן.. אלא אם מדובר במשהו מורכב יותר שאז מקליט באמצעות כרטיס קול מתקדם לאחת התוכנות במחשב. -
@אני-תהילוש אמר במוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..:
סליחה על השיגוע.
הכל טוב..
שאל בני שאל כי אם לא תשאל איך תדע...
אוקי אז קודם כל אדגיש שכדאי מאוד לרכוש כרטיס קול חיצוני (אפי’ הזולים ב300/400 שח) ההבדל הוא עצום.
ולעניינינו אם אין כרטיס קול אז אפשר פשוט לחבר את האורגן באמצעות כבל PL לכניסת המיקרופון של המחשב. רק צריך מתאם מPL לחיבור 3.5 כי חיבור המיק’ במחשב הוא דק כמו של אוזניות.
לאחר שחיברת את האורגן למחשב ורואים שאכן יש זרימה של מוזיקה לתוך המחשב (לא להיבהל מהדיליי של הרמקולים במחשב ביחס לאורגן. אפר פשוט להשתיק אותם) אפשר להקליט לתוכנה.
אם אין לך תוכנה מקצועית ומחפשים תוכנה חינמית קלה ונוחה אז אני ממליץ על אודיו סיטי audacity
בהצלחה -
@יוסי-הגאון ספר לי אדון גאון על איזה טראנס אחר זה בנוי
שכייח -
@איילת אמר בגמר הקול הבא - דיון:
בדיוק כולם בחרו כמה טוב ה' ואז באורח פלאים קובי קם לשיר את זה??
@איילת לא הבנתי.. את לא יודעת שיש בעולם דבר שנקרא "טלפתיה" ?
זה מוכח מעבר לכל ספק
מה הפלא הגדול ולמה קשקושים ? -
@איש-יהודי-טוב אמר במוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..:
@שיר-חדש אמר במוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..:
@איש-יהודי-טוב כל הכבוד על הזריזות
הורדת את הפס קול עם התוכנה...נכון ואני ישמח לדעת אם יצא איכותי יחסית
יחסית כן אבל עדיין לא נראה לי שאפשר לעשות עם זה משהו...
כי זה בנוי בדיוק לטון של רולי ולדרשה שהוא נותן שם באמצע... -
אין מה לעשות איתם הם רק רוצים לרקוד
..
..
..
עוד ביצועון מהיום בבוקר
https://drive.google.com/file/d/1GFucLxOUMfV5Gl72Fy1RIjrSv9J70z_6/view?usp=sharing
למה המוזיקה הישראלית מעניינת יותר?
מוזיקה 'חסידית', האומנם?
שרשור| טראנסים מקפיצים
אשכול "הבמה שלכם"
מוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..
אתגר | שירי אייקו
גמר הקול הבא - דיון
מוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..
אתגר | שירי אייקו
אסף הרוש
מוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..
אשכול "הבמה שלכם"
ימאהה או קורג?
מוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..
מוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..
שרשור| טראנסים מקפיצים
גמר הקול הבא - דיון
מוזיקאים... אני צריכה שתעשו לי פלייבק..
אשכול "הבמה שלכם"