שאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.
-
@אינספריישן שורות קצרות לא מספיקות כדי להקרא שיר. שיר צריך לענות על כללי המשקל, הקצב.
-
@bee אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
@אינספריישן שורות קצרות לא מספיקות כדי להקרא שיר. שיר צריך לענות על כללי המשקל, הקצב.
נכון.
כיום, ישנם משוררים שמזגזגים גם עם כללים אלו.
אני אישית טוענת שהם חורגים מכללי שירה. -
@אינספריישן השאלה היא למי חשוב כללי השירה? ומה בסופו של דבר אוהבים.
לא אומרת שא"א לאהוב שיר שהוא לפי הכללים, אם זה הולך - מה טוב. ואם לא, ג"כ... -
@מוכשרת-על אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
@אינספריישן השאלה היא למי חשוב כללי השירה? ומה בסופו של דבר אוהבים.
אפשר לכתוב קטע במתכונת שיר, אך הוא לא שיר.
אני חושבת שהכללים הם-הם היחודיות של הז'אנר, וכששוברים אותם מאבדים את הפואנטה. -
אני חושב שאין כללים, אם כי ככל שהשיר עונה על כללים רבים יותר - הוא איכותי יותר. כך שהכול תלוי בשיקלול.
אם יש רעיון גרוע עם חרוזים דפוקים ומשקל סביר - זה שיר, אבל שיר גרוע.
אם יש רעיון מעולה, מילים מדהימות חרוזים מדויקים ומשקל ברור - זה שיר טוב. -
@אינספריישן השאלה היא למי ולמה את כותבת את השיר , לפעמים שיר שיוצא מן הלב הוא יפה ולבוא ולתקן עם חרוזים - רק יהרוס!
-
@אינספריישן מה זה מסר טוב? לא ציטוט של מסילת ישרים. מסרים יש לנו מספיק בחיים. מסר טוב זה הרגשה שיוצאת ישר מהלב ומגיעה עם מטען ריגשי משמעותי, ומעוות את השפה לפי צרכיו.
קוראים לזה שירה מודרנית.מסר גרוע זה לא מסר לא נכון, מסר גרוע הוא מסר מטופש ומיותר.
-
@הללויה בדיוק מה שהתכוונתי. תודה על הדיוק.
@הללויה אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
קוראים לזה שירה מודרנית
לא מחייב בכלל.
אני אישית כותבת לעיתים פיוטי, אך עם מסר מדויק ומשופשף מאוד.שירה מודרנית היא שירה שוברת מוסכמות, וכאן נכנסים השירים המדלגים מעל הכללים.
-
ואם נאמר שהכללים הם-הם הז'אנר - איך יהיה אפשר לשבור אותם?
(מידי פעם, לא כל הזמן...) -
@הללויה אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
ואם נאמר שהכללים הם-הם הז'אנר - איך יהיה אפשר לשבור אותם?
(מידי פעם, לא כל הזמן...)גם את שבירת הכללים יש לשבור ע"פ הכללים...
-
לא נראלי שכשמישו כותב שיר מהלב הוא שם לב אם הוא עומד בכללים ובדרך כלל זה לא ואחרי זה זה יהיה מושחט לשנות מילים שיצאו מהלב בשביל כלל כל שהו
-
@טיטו תופתע, אבל שינוי בשביל קצב רק משבח את השיר. גם אם זה אחרי שהוא נכתב מהלב...
הכללים לא באו לדרוס את המילים שרצינו לומר,
הם באים להעלות אותם לרמת כתיבה גבוהה.
מניסיון בעריכה ספרותית, לשונית והגהה - השינויים מעלים את השיר בכמה רמות גם מבחינת הרגש. שיר עם קצב נכנס ללב.
רק צריך להשאר נאמנים למקור - הרגש/הרעיון שהובילו את כתיבת השורה הספציפית, והתוצרים משובחים ומחברים בלי השוואה.
@מוכשרת-על אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
@אינספריישן השאלה היא למי חשוב כללי השירה? ומה בסופו של דבר אוהבים.
לא אומרת שא"א לאהוב שיר שהוא לפי הכללים, אם זה הולך - מה טוב. ואם לא, ג"כ...למי מפריע כללי השירה?
אם הקוראים היו צריכים לשבת עם דף הכללים כדי להבחין איזה שיר עומד בכללים ואיזה לא - באמת למי אכפת,
אבל מרגישים את זה בקריאה תמימה.
אישית, שירים בלי משקל נכון פשוט קשה לי לקרוא. לא כי יש כלל של משקל, כי השיר לא 'קורא את עצמו'. זה ממש קשה. (מבחינת אינטונציה) -
@bee אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
אישית, שירים בלי משקל נכון פשוט קשה לי לקרוא. לא כי יש כלל של משקל, כי השיר לא 'קורא את עצמו'. זה ממש קשה. (מבחינת אינטונציה)
נכון מאד.
אני גם, בתור אחת 'פרפקציוניסטית' בקטע לשוני - לא יכולה לקרוא למשל חרוז שאינו מתחרז ונראה כאילו 'נדחס' בכח לבית בשיר.למשל:
באילוץ שרדתי. זה היה קשה.
הפכתי עולמות, של 'אולי' ו'איזה'.
כמו ההוא שמעבר למדרכה,
ידי את שלו בכח רב מתחה.ישנם כאלה שבהחלט יחרזו בצורה כזו - ויהיו בטוחים של 'נדחס' סבבה.
אז כשאני קוראת כזה דבר... אני אוטומטית משנה בראש שלי לחריזה אחרת שלפחות אני אוכל להמשיך לקרוא אם בכלל.ואם זה מה שיוצא מהלב בדיוק באותו הזמן - אני ממליצה לשנות. כי זה לא יהרוס את אפקט הרגש אם הבית ייכתב בצורה כזו:
באילןץ שרדתי, זה היה קשה,
הפכתי עולמי, לא יודע מה רוצה.
כמו ההוא שמעבר למדרכה,
ידי את שלו בכח רב מתחה.רק לי זה נקרא הרבה יותר טוב, והאפקט מועצם בין המילים יותר?!
||לא כל אחד יכול להיקרא 'משורר' וישנם שכותבים להנאה בלבד, או שמה שעוזר להם לפרוק זה הכתיבה.
אז אני לא מדברת אליהם----
אני מדברת על אלה שמפרסמים ביצועים שלהם - וראויים להיקרא 'מוכשרים בכתיבה'.|| -
@אינספריישן אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
שירה מודרנית היא שירה שוברת מוסכמות
בהחלט!!!
ולא רק מוסכמות של קצב וחריזה אלא הרבה מעבר - גם הנושאים הנכתבים בשירה המודרנית רחוקים מאוד מעולם השירה ה"מסורתי" וגם נימת השיר והגוף בו הוא כתוב, והמשלב.
בשירה המודרנית הכל מותר....וראוי ומוערך. (דומה קצת לציור המודרני...)
שירה מודרנית - ויקיפדיה אומנם רק ויקיפדיה...אבל גם לה יש מה לומר בנושא.
(מעתיקה את הקטע המדבר על חריזה וקצב)מבנה גמיש: שבירה מוחלטת של כל המוסכמות השיריות המקובלות:
- שבירה של התבניות השיריות המוסכמות כגון בלדה, פואמה וכו'.
- אורך שורות משתנה על פי צורכי היצירה, מסימטריה מוחלטת ועד להופעת מילה אחת בשורה. (זה מה שאומר, המטרה מקדשת את האמצעים...)
- חירות מוחלטת במבנה הבתים. לעיתים רחוקות סימטריה, בדרך כלל בתים בעלי אורך שונה, או אי שימוש במבנה של בתים.
- חזרה על אלמנטים שונים בשיר להבלטת מגמתו.
- החריזה, אם קיימת, היא בדרך כלל חופשית. לעיתים אין כלל חריזה.
- מקצב חופשי, לא קבוע.
אז נכון שבשירה המודרנית אין כללים - אבל צריך להיזהר שהשיר יקרא שיר ולא זיוף....
-
@רבקה אמר בשאלות, תשובות, טיפים והצעות ייעול בכתיבה.:
ואם זה מה שיוצא מהלב בדיוק באותו הזמן - אני ממליצה לשנות. כי זה לא יהרוס את אפקט הרגש אם הבית ייכתב בצורה כזו:
באילןץ שרדתי, זה היה קשה,
הפכתי עולמי, לא יודע מה רוצה.
כמו ההוא שמעבר למדרכה,
ידי את שלו בכח רב מתחה.רק לי זה נקרא הרבה יותר טוב, והאפקט מועצם בין המילים יותר?!
נתת דוגמא מדוייקת לנקודה.
לא משנים אמירה בשביל חרוז. משנים %(#000000)[מילה]!