לאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן
-
אני חושב שההבדל שאצל החסידים הדרך היא דרך הרגש ממילא שירה זה חלק מעבודת השם שלהם ולכן השירה מגיעה ממקום קדוש יותר מהליטאים וממילא תוכן השירים
@1122 אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
@לומדת-ללכת המוזיקה במקור מהחסידי. לא שייכת, נוצרה משם
ודאי שרוב השירים הישנים היהודים הם חסידיים אבל זה לא מדויק שהרי יש שירים ליטאיים שורשיים מלפני 100 שנה מהישיבות באירופה למשל
הבחורי ישיבות ביננו שיושבים כל סעודה שלישית ושרים בשיא ההדיכאון איזה שיר שהשגיח הביא מ"ר' ברוך בער" וכדו' ודאי מבינים את כוונתי
@מלך-הקלידנים למה אתה חושב שהשירים הם בעיקר מהחסידים, אני חושב שהרבה מאוד שירים מהפלייליסט הישיבתי (-בעיקר השירים היותר איכותיים...)לא שייכים בכלל לחסידים. לדוגמא: חמול- שיר ליטאי מובהק. בלבבי משכן אבנה- שיר ליטאי מובהק. כי לה' המלוכה(האיטי)- שיר ליטאי מובהק. בן ציון שיינקר- לא יודע כמה אפשר להגדיר אותו 'חסידי'-אם נשפוט על פי המראה החיצוני...יוסי גרין- לא כ''כ חסידי...הלל פלאי-ועתה בנים, אם היו בני אדם. אין ערוך לך, מה יתרון, לולי תורתך, כל שירי קרליבך, ועוד רבים. בקיצור, אני קורא מפה לחסידים, לא לנכס לעצמם מה שלא שייך להם... ומכאן אני קורא לאחיי הליטאים- הרימו ראש - כי יש לנו את זה...
הכל בהומור... -
@מלך-הקלידנים למה אתה חושב שהשירים הם בעיקר מהחסידים, אני חושב שהרבה מאוד שירים מהפלייליסט הישיבתי (-בעיקר השירים היותר איכותיים...)לא שייכים בכלל לחסידים. לדוגמא: חמול- שיר ליטאי מובהק. בלבבי משכן אבנה- שיר ליטאי מובהק. כי לה' המלוכה(האיטי)- שיר ליטאי מובהק. בן ציון שיינקר- לא יודע כמה אפשר להגדיר אותו 'חסידי'-אם נשפוט על פי המראה החיצוני...יוסי גרין- לא כ''כ חסידי...הלל פלאי-ועתה בנים, אם היו בני אדם. אין ערוך לך, מה יתרון, לולי תורתך, כל שירי קרליבך, ועוד רבים. בקיצור, אני קורא מפה לחסידים, לא לנכס לעצמם מה שלא שייך להם... ומכאן אני קורא לאחיי הליטאים- הרימו ראש - כי יש לנו את זה...
הכל בהומור...@יענקל-לוי אתה רואה? את השירים הליטאים אתה יכול לספור, אבל של החסידים אתה לא יכול אפילו להתחיל לכתוב, כי גם ההתחלה, כ"כ ארוכה...
המושג שירה, יותר שייכת לחסידים נקודה, עם זה 'הם חיים',
נ.ב.
(זה לא אומר שלליטאים אין קצת) -
@המבין-0 אתה באמת חושב שהחסידים יותר שמורים? אז אתה טועה... אבל אינני יכול לחרוג מהנושא ולהרחיב בנושא זה כאן בפורום.
@המבין-0 אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
כי החסידים יותר שמורים וזה לדעתי הסיבה הגדולה הם יותר שמורים במסורת וכו
@יענקל-לוי אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
@המבין-0 אתה באמת חושב שהחסידים יותר שמורים? אז אתה טועה... אבל אינני יכול לחרוג מהנושא ולהרחיב בנושא זה כאן בפורום.
אני חושב שה @המבין-0 התכוון לזה שהם שמורים במוזיקה שהם מוציאים לא בהתנהגות
-
@יענקל-לוי אתה רואה? את השירים הליטאים אתה יכול לספור, אבל של החסידים אתה לא יכול אפילו להתחיל לכתוב, כי גם ההתחלה, כ"כ ארוכה...
המושג שירה, יותר שייכת לחסידים נקודה, עם זה 'הם חיים',
נ.ב.
(זה לא אומר שלליטאים אין קצת)@קשה-לחשוב כמובן שלא באתי לומר שלליטאים יש יותר שירים מהחסידים, רק אמרתי שלפלייליסט הליטאי יש במה להתפאר, ואם הנושא כבר עלה, אז אומר את דעתי, והיא: שבמוזיקה של החסידויות, למעט חב''ד קרלין ומודז'יץ,(ואולי גם גור) אפשר לומר שהשירים לא כל כך עמוקים ומוזיקליים ונראה לי שהשירים הליטאים יותר מוזיקליים, כמובן כשמודדים מול ויז'ניץ, בעלזא וכו'. ואני מדבר כמובן גם על כל החזנות-חצרות החסידים לדורותיהם לא הביאו לעולם -כמעט- קטעי חזנות מרשימים, וכל החזנים אפילו אם הם היו חסידים (כמו יוסל'ה) אולם השירים שלהם לא היו 'חסידיים'. ובחצרות החסידים אין הרבה קטעי חזנות מוצלחים ומרשימים. ולדוגמא, ה'יצירה' מה אשיב של ויז'ניץ שכל החסידים אהבו אותה ומבצעים אותה, היא יצירה מוזרה למדי בלי שום הסבר, וכל אדם ששומע את זה מן הצד לא מבין בכלל מה זה בא להגיד... מקווה שדבריי הובנו...
-
@מלך-הקלידנים למה אתה חושב שהשירים הם בעיקר מהחסידים, אני חושב שהרבה מאוד שירים מהפלייליסט הישיבתי (-בעיקר השירים היותר איכותיים...)לא שייכים בכלל לחסידים. לדוגמא: חמול- שיר ליטאי מובהק. בלבבי משכן אבנה- שיר ליטאי מובהק. כי לה' המלוכה(האיטי)- שיר ליטאי מובהק. בן ציון שיינקר- לא יודע כמה אפשר להגדיר אותו 'חסידי'-אם נשפוט על פי המראה החיצוני...יוסי גרין- לא כ''כ חסידי...הלל פלאי-ועתה בנים, אם היו בני אדם. אין ערוך לך, מה יתרון, לולי תורתך, כל שירי קרליבך, ועוד רבים. בקיצור, אני קורא מפה לחסידים, לא לנכס לעצמם מה שלא שייך להם... ומכאן אני קורא לאחיי הליטאים- הרימו ראש - כי יש לנו את זה...
הכל בהומור...@יענקל-לוי אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
@מלך-הקלידנים למה אתה חושב שהשירים הם בעיקר מהחסידים, אני חושב שהרבה מאוד שירים מהפלייליסט הישיבתי (-בעיקר השירים היותר איכותיים...)לא שייכים בכלל לחסידים. לדוגמא: חמול- שיר ליטאי מובהק. בלבבי משכן אבנה- שיר ליטאי מובהק. כי לה' המלוכה(האיטי)- שיר ליטאי מובהק. בן ציון שיינקר- לא יודע כמה אפשר להגדיר אותו 'חסידי'-אם נשפוט על פי המראה החיצוני...יוסי גרין- לא כ''כ חסידי...הלל פלאי-ועתה בנים, אם היו בני אדם. אין ערוך לך, מה יתרון, לולי תורתך, כל שירי קרליבך, ועוד רבים. בקיצור, אני קורא מפה לחסידים, לא לנכס לעצמם מה שלא שייך להם... ומכאן אני קורא לאחיי הליטאים- הרימו ראש - כי יש לנו את זה...
הכל בהומור...לא הצלחתי להבין - אתה ליטאי?
הסכמתי עם כל מילה. שמחה לראות שעדיין יש אנשים שפויים שלא איבדו את הצפון ואת ההיסטוריה המוזיקלית והליטאית........
@קשה-לחשוב אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
המושג שירה, יותר שייכת לחסידים נקודה, עם זה 'הם חיים',
נכון - ידוע שאחד מעקרונות החסידות זה 'שמחה וניגון'. החסידים באמת חיו על שירים וניגונים.
אבל כמדומני בזמן ביהמ"ק שעמדו הלויים ושרו - לא היו מושגים של ליטאים וחסידים............. וכן בשירת הים, ובזמן דוד המלך שהוא היה מנגן על כינור....
שירה זה דבר יהודי מלכתחילה, לא דבר שהומצא בחצרות החסידיות של אירופה. כ"כ הרבה מקורות בתורה יש לשירה, שזה פשוט מגוחך להגיד שהשירה זה יותר מושג של חסידים. -
מישהו יכול לתת לי דוגמא למשל של זמרים ליטאים ששרים ליטאי כמובן.
(אני לא כל כך מבינה בעניין היות שאני יותר בקטע של הישראלי והזמרים החבדניקים) -
מישהו יכול לתת לי דוגמא למשל של זמרים ליטאים ששרים ליטאי כמובן.
(אני לא כל כך מבינה בעניין היות שאני יותר בקטע של הישראלי והזמרים החבדניקים)@אפרת-גלבוע אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
מישהו יכול לתת לי דוגמא למשל של זמרים ליטאים ששרים ליטאי כמובן.
(אני לא כל כך מבינה בעניין היות שאני יותר בקטע של הישראלי והזמרים החבדניקים)זה האבסורד. שהיום כמעט אין את זה.
קובי גרינבוים למשל שר ליטאי. אלי הרצליך.הכוונה היא למי ששר בהברה ליטאית ולא חסידית. -
@אפרת-גלבוע אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
מישהו יכול לתת לי דוגמא למשל של זמרים ליטאים ששרים ליטאי כמובן.
(אני לא כל כך מבינה בעניין היות שאני יותר בקטע של הישראלי והזמרים החבדניקים)זה האבסורד. שהיום כמעט אין את זה.
קובי גרינבוים למשל שר ליטאי. אלי הרצליך.הכוונה היא למי ששר בהברה ליטאית ולא חסידית.@כ-פ יש מאיר גפני ויוסי ברגר @אפרת-גלבוע
-
@יענקל-לוי אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
@מלך-הקלידנים למה אתה חושב שהשירים הם בעיקר מהחסידים, אני חושב שהרבה מאוד שירים מהפלייליסט הישיבתי (-בעיקר השירים היותר איכותיים...)לא שייכים בכלל לחסידים. לדוגמא: חמול- שיר ליטאי מובהק. בלבבי משכן אבנה- שיר ליטאי מובהק. כי לה' המלוכה(האיטי)- שיר ליטאי מובהק. בן ציון שיינקר- לא יודע כמה אפשר להגדיר אותו 'חסידי'-אם נשפוט על פי המראה החיצוני...יוסי גרין- לא כ''כ חסידי...הלל פלאי-ועתה בנים, אם היו בני אדם. אין ערוך לך, מה יתרון, לולי תורתך, כל שירי קרליבך, ועוד רבים. בקיצור, אני קורא מפה לחסידים, לא לנכס לעצמם מה שלא שייך להם... ומכאן אני קורא לאחיי הליטאים- הרימו ראש - כי יש לנו את זה...
הכל בהומור...לא הצלחתי להבין - אתה ליטאי?
הסכמתי עם כל מילה. שמחה לראות שעדיין יש אנשים שפויים שלא איבדו את הצפון ואת ההיסטוריה המוזיקלית והליטאית........
@קשה-לחשוב אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
המושג שירה, יותר שייכת לחסידים נקודה, עם זה 'הם חיים',
נכון - ידוע שאחד מעקרונות החסידות זה 'שמחה וניגון'. החסידים באמת חיו על שירים וניגונים.
אבל כמדומני בזמן ביהמ"ק שעמדו הלויים ושרו - לא היו מושגים של ליטאים וחסידים............. וכן בשירת הים, ובזמן דוד המלך שהוא היה מנגן על כינור....
שירה זה דבר יהודי מלכתחילה, לא דבר שהומצא בחצרות החסידיות של אירופה. כ"כ הרבה מקורות בתורה יש לשירה, שזה פשוט מגוחך להגיד שהשירה זה יותר מושג של חסידים. -
@יענקל-לוי עד לפני שלושה ימים חשבתי שאתה חסידי
,
ואולי תגיד לי למה בכל האירועים של הליטאים לוקחים זמרים חסידים תזמורת חסידית? (ואולי אפילו צלם חסידי?) -
פתאום אני חושבת שהכל תלוי ביחס של הציבור החסידי כלפי יציאה לשוק העבודה מי שקורא את הטורים של רפאל וואהל (שבארה"ב מקובל מאוד שחסידים מתפרנסים מכל תחום כמעט) במשפחה יבין שזה דומה אז כנראה הם מעתיקים את זה לכאן.
-
פתאום אני חושבת שהכל תלוי ביחס של הציבור החסידי כלפי יציאה לשוק העבודה מי שקורא את הטורים של רפאל וואהל (שבארה"ב מקובל מאוד שחסידים מתפרנסים מכל תחום כמעט) במשפחה יבין שזה דומה אז כנראה הם מעתיקים את זה לכאן.
-
@יענקל-לוי עד לפני שלושה ימים חשבתי שאתה חסידי
,
ואולי תגיד לי למה בכל האירועים של הליטאים לוקחים זמרים חסידים תזמורת חסידית? (ואולי אפילו צלם חסידי?)@קשה-לחשוב בגלל שהזמרים החסידיים שרים שירים יותר קדושים מהזמרים החרדים הרגילים
(אני לא יודעת איך קוראים לזמרים לא חסידיים, סורי על הביטוי
)
וכשאדם בונה את הבית שלו הוא רוצה להתחיל אותו עם יותר קדושה אפילו שהוא בדרך כלל לא שומע בכלל חסידי(ככה לפי דעתי) -
@יענקל-לוי עד לפני שלושה ימים חשבתי שאתה חסידי
,
ואולי תגיד לי למה בכל האירועים של הליטאים לוקחים זמרים חסידים תזמורת חסידית? (ואולי אפילו צלם חסידי?)@קשה-לחשוב בחתונות כמעט ולא לוקחים חסידים לוקחים יותר את דביר דיקמן אילסון וכאלה. אז זה לא מחייב בכלל.
ולסיכום מה שנאמר כאן:
החסידים יותר בפרונט של המוזיקה כי אצלם זו עבודה רגילה ומכובדת שמשקיעים בא מגיל קטן מה שלא ככה אצל הליטאים(בעיקר על העניין של עבודה מכובדת...) -
@מלך-הקלידנים למה אתה חושב שהשירים הם בעיקר מהחסידים, אני חושב שהרבה מאוד שירים מהפלייליסט הישיבתי (-בעיקר השירים היותר איכותיים...)לא שייכים בכלל לחסידים. לדוגמא: חמול- שיר ליטאי מובהק. בלבבי משכן אבנה- שיר ליטאי מובהק. כי לה' המלוכה(האיטי)- שיר ליטאי מובהק. בן ציון שיינקר- לא יודע כמה אפשר להגדיר אותו 'חסידי'-אם נשפוט על פי המראה החיצוני...יוסי גרין- לא כ''כ חסידי...הלל פלאי-ועתה בנים, אם היו בני אדם. אין ערוך לך, מה יתרון, לולי תורתך, כל שירי קרליבך, ועוד רבים. בקיצור, אני קורא מפה לחסידים, לא לנכס לעצמם מה שלא שייך להם... ומכאן אני קורא לאחיי הליטאים- הרימו ראש - כי יש לנו את זה...
הכל בהומור...@יענקל-לוי אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
בן ציון שיינקר- לא יודע כמה אפשר להגדיר אותו 'חסידי'-אם נשפוט על פי המראה החיצוני..
הוא לא חסיד על זה נאמר האדם ישפוט לפי מראה עיינים
ואלוקים ישפוט לבב
וזה שאתה ליטאי לא מביא חידוש במוזיקה הישיבתי
מה לעשות שחוץ מחבד קרלין ומודז'יץ יש גם לויז'ניץ
יש גם את כל שירי גולדמן וחיים בנט ועוד
וגם השיר חמול בלחנו של עקיבא המניק הוא עצמו מגדירו כחסידי
וזה נאמר על ר/ הלל פלאי פלאי משתייך למגזר הליטאי וסגנונו המוזיקלי מושפע רבות מעולם הישיבות הליטאי, אף על פי שהסגנון הפופולרי יותר הם לחנים חסידיים.(מקור המכלול )
אבל ב"ה המוזיקה החיסידית חיה וקיימת הרבה יותר מאחרות ועל זה אולי חבלזה דוגמא למוזיקה חסידית
https://www.youtube.com/watch?v=M_xaeGKqWU8 -
@קשה-לחשוב בחתונות כמעט ולא לוקחים חסידים לוקחים יותר את דביר דיקמן אילסון וכאלה. אז זה לא מחייב בכלל.
ולסיכום מה שנאמר כאן:
החסידים יותר בפרונט של המוזיקה כי אצלם זו עבודה רגילה ומכובדת שמשקיעים בא מגיל קטן מה שלא ככה אצל הליטאים(בעיקר על העניין של עבודה מכובדת...)@לומדת-ללכת אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
@קשה-לחשוב בחתונות כמעט ולא לוקחים חסידים לוקחים יותר את דביר דיקמן אילסון וכאלה. אז זה לא מחייב בכלל.
ולסיכום מה שנאמר כאן:
החסידים יותר בפרונט של המוזיקה כי אצלם זו עבודה רגילה ומכובדת שמשקיעים בא מגיל קטן מה שלא ככה אצל הליטאים(בעיקר על העניין של עבודה מכובדת...)שוב תלוי לאיזה חתונות אתם הולכים
אצל חסידים לא תראו לא את דיקמן אליסון ודביר
אלא סגנון הרבה יותר שמור
ואני נמצא בשני המגזרים
אחד מהצד שלי ואחד מצד השני של משפחתי -
@קשה-לחשוב בחתונות כמעט ולא לוקחים חסידים לוקחים יותר את דביר דיקמן אילסון וכאלה. אז זה לא מחייב בכלל.
ולסיכום מה שנאמר כאן:
החסידים יותר בפרונט של המוזיקה כי אצלם זו עבודה רגילה ומכובדת שמשקיעים בא מגיל קטן מה שלא ככה אצל הליטאים(בעיקר על העניין של עבודה מכובדת...)@לומדת-ללכת אמר בלאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה / ישראל רוזן:
@קשה-לחשוב בחתונות כמעט ולא לוקחים חסידים לוקחים יותר את דביר דיקמן אילסון וכאלה. אז זה לא מחייב בכלל.
ולסיכום מה שנאמר כאן:
החסידים יותר בפרונט של המוזיקה כי אצלם זו עבודה רגילה ומכובדת שמשקיעים בא מגיל קטן מה שלא ככה אצל הליטאים(בעיקר על העניין של עבודה מכובדת...)מה פתאום בחתונות שלנו אין דבר כזה למה לא מכירים אותם ובמשפחה שלי אף אחד לא ייקח זמרים כאלו גם בקושי זרים חסידיים רגילים והזמרים שהזכרת הם לא לחתונות חסידיות
שלום! נראה שהשיחה הזו מעניינת אותך, אבל עדיין אין לך חשבון.
נמאס לכם לגלול בין אותם הפוסטים בכל ביקור? כשנרשמים לחשבון, תמיד תחזרו בדיוק למקום שבו הייתם קודם, ותוכלו לבחור לקבל התראות על תגובות חדשות (בין אם במייל, ובין אם בהתראת פוש). תוכלו גם לשמור סימניות ולפרגן ב-upvote לפוסטים כדי להביע הערכה לחברי קהילה אחרים.
בעזרת התרומה שלך, הפוסט הזה יכול להיות אפילו טוב יותר 💗
הרשמה התחברות