@hhkkkk אז ככה,
ביצירת שיר או כל דבר יצירה מוזיקאלית, מקליטים את כל הכלים אל תוך התוכנה כל כלי לערוץ נפרד.
מיקס, פירושו ערבוב של כלל הערוצים בפרויקט בצורה שכל אחד ישמע הכי טוב בפני עצמו, ויחד עם האחרים.
לדוגמה אני רוצה שבהתחלה הגיטרה תהיה חזקה ודומיננטית, ובהמשך יותר ברקע,
אז בשלב המיקס אני יגביר את הגיטרה בהתחלה ואח"כ ינמיך אותה.
וכן הגדרה של האקולייזר (EQ) אני יבחר את התדרים הרצויים מכל ערוץ ולחילופין יחתוך את אלה הלא רצויים, הצורמים, וכו'.
או שאר אפקטים, לגרום לווקאל להישמע כאילו הוא הוקלט בתוך חלל גדול/קטן (ריוורב למי שמכיר..)
או לגרום שלא יהיו קפיצות חזקות מדי בווליום (כשההקלטה דינמית בעיקר) אז אני ידאג לזה בשלב המיקס (קומפרסור למי שמכיר).
בקיצור כל האפקטים שמשפרים את איכות הרצועה שאני מקליט.
עד כאן מיקס !!!
מאסטר או מאסטרינג זה השלב שאחרי המיקס.
אחרי ששומרים את כל הפרוייקט כקובץ אחד. (WAV בדרך כלל כיוון שהוא מאוד איכותי ושוקל המון.)
בשלב הזה פותחים פרוייקט חדש ומכניסים אליו את הקובץ הזה בלבד.
מסדרים תיקונים ממש ממש קטנים, ובעיקר דואגים שהווליום הכללי של השיר יהיה הכי גבוה שאפשר בלי שיכנס לדיסטורשן (שהוא צורם).
כיום יש כבר תקנים של יוטיוב ושאר ערוצי הסטרימינג שהווליום יהיה מאוד מסויים. גם לזה דואג טכנאי המאסטר.
@חנניה אמר במה זה ''מיקס ומאסטר'' ???:
מאסטרינג לסדר את השמע של כל הדיסק כולו שכל השירים יהיו בסאונד אחיד.
זה נכון בעבר.
כשהכל היה מוקלט אנלוגי, וכל שיר היה מוקלט באולפן עם ציוד שונה,
אז היו רוצים שכל האלבום יהיה עם אופי אחיד וייחודי.
כיום לפי מה שהבנתי כבר לא עושים את זה.