שלום!
תארו לכם את הסיטואציה הבאה -
בחור ישיבה צעיר, הייתי נותן לו ש''ג ישיב''ג. צועד לו בר''ע, בב''ב.
טיפה קריר, ימים של חורף, טיפה גשום, ימים של חורף. לא, יש לו מטריה, וודאי!!! אפילו מעיל וסוודר כדי שלא יהיה לו קר...
והנה, ממולו, בדיוק ליד חזו''א, צועד בכבודו ובעצמו – מ'!!! זמר מצליח ששמו הולך לפניו, הוציא עכשיו ממש אלבום מז'ורי מצליח... איזה קול מלאכי... איזו פריצת דרך...
ותתפלאו או לא – הוא הולך בלי משרתים!!! כן! שמעתם נכון! מ'!
וגם המטריה שלו לא הכי גדולה בשוק, וגם היא לא מצליחה לכסות אותו... ככה זה עם שני זאטוטים.
ומה עובר בראשו של הבחור "מ'??? הוא??? לא ייאמן!!! אני חייב איתו סלפי ב C2 שלי
(ברור שהוא מגחך לעצמו)"
וכך, בלי גינונים מיותרים, ניגש מיודענו הצדיק לעבר מ' שולף את הפלאפון המשוכלל. ומכריח את הצלם לחייך בשביל יחצנות הבחור.
עד כאן המשל.
ואני רק רוצה להבין דבר אחד...
האם התופעה הזו מוכרת למישהו מהקוראים???
האם גם לכם קרה משהו בסגנון???
מה נראה לאנשים האלו???
שהזמר קם בבוקר ואומר "וואלה, בא נעשה סלפי לבחורים ב C2"??? איזה עזות וחוסר התחשבות יש לאותם אלו...
יש לו חיים משלו!!!
אני מקווה שכתבתי את הדברים לריק ובאמת אין מהדברים האלו במגזר שלנו...
מוזמנים להגיב.
גדי גדי
-
-
שלום וברכה!
לאחר אתנחתא עם הטורים שבתי להוסיף על הנושא בפרק ב, ההצמדות לזמרים ואמני התעשייה שמעוררת השתאות והיום...
נעמיק בזה כי מלבד שיש כאלה שמציקים לזמרים (או לא... תלוי בתגובות שלכם) יש גם כאלו שמשום מה...
אני אפילו לא יודע מאיפה זה בא ולאן רוצים להמשיך עם זה... אבל כאילו יש אנשים שהופכים זמרים לאלילים...
אני ארכך קצת... ברור שזמרים ומפיקים עושים עבודת קודש בכל מה שקשור למוזיקה יהודית והפקה תורנית...
לזכויות שלהם יש מקום נכבד ואילולא הם היינו יבשים כי כל זמר ומפיק מוריד לעולם יופי וסגנון...
אבל הבעיה מתחילה ששוכחים את העיקר והופכים אותו לטפל, כי עד כמה שהיוצר ענק ומכובד אין לנו לשכוח כי גם הוא עובד ה' בדרך שלו, ולא צריך להתרגש כשרואים סלב חרדי בחתונה ולגשת אליו בהערצה ועיניים בורקות עם ריר (סליחה על הביטוי) היינו יותר שמחים עם התיאור הנ"ל היה קורה כאשר רבנים היו מגיעים לאולם. לא כן???
כאילו, השיח כבר נהיה מי המופיע ומי הקדוש שהולך לנגן בחופה מאשר שידברו על הציבור המיוחד ששם.
למסקנת הדברים - שום זמר באשר הוא, עלינו לכבד אותו בכל רמות הכבוד האפשריות.
א' כי הוא לפרנסתו במקצוע שמכבד אותו.
וב' כי הוא גדוש בתורה ויראת שמים ורצון טוב להיטיב עם הבריות.
אבל אל לנו להפוך אותם חלילה לאלילים ולרדוף אחריהם פיזית או דרך האתר...
מה דעתכם ? -
אתחיל עם שלמה קרליבך.
הרב שלמה (שלוימל'ה) קרליבך (י"ח בטבת תרפ"ה – ט"ז בחשוון תשנ"ה, 14 בינואר 1925 – 21 באוקטובר 1994) היה מורה רוחני, זמר, מלחין ומספר סיפורים יהודי אמריקאי. הרב קרליבך, הידוע בכינויו "הרבי המרקד", הוא מבשר ומייסד ז'אנר מוזיקלי הקרוי על שמו, ונחשב לאחד מגדולי הזמרים החסידיים של המאה ה-20.
ילדותו
נולד עם אחיו התאום אליהו חיים בברלין, לרב ד"ר נפתלי (הרטוויג) קרליבך - בנו של הרב שלמה קרליבך מליבק, ולפסיה (פאולה) - ביתו של הרב ד"ר אשר מיכאל (ארתור) כהן, שהיה רב ואב בית דין בעיר בזל.
בשנת 1931, עם התחזקות המפלגה הנאצית, עברה המשפחה לעיר המרפא באדן שבאוסטריה, שם כיהן אביו ברבנות. רבנים ואדמו"רים שבאו לנפוש במקום היו מתארחים בבית משפחת קרליבך.
כבר בגיל חמש החל שלמה ללמוד גמרא מפי מורים פרטיים. בשנת 1938 נסעה משפחתו לטלז שבליטא לשמחת בר המצווה של בנו של ראש ישיבת פוניבז', הרב יוסף שלמה כהנמן, ונאלצה להתעכב בבית משפחת כהנמן מספר חודשים (תחילה שבר האב את רגלו, ובהמשך חלו הבת שולמית והבן אליהו חיים). פסיה נזכרה כי בעת הלידה הבטיחה לגדל את הילדים לתורה, ושלמה בן ה-13 נשלח ללמוד מספר חודשים בישיבת פוניבז'.
בשנת 1939, בעקבות ההחמרה במצב יהדות גרמניה ואוסטריה, החליטה המשפחה לעקור לארצות הברית, שם התמנה אביו לרב קהילה קטנה במנהטן והקים את בית הכנסת "קהילת יעקב" הידוע כיום גם כ"קרליבך שול".
שלמה למד בישיבת תורה ודעת בראשותו של הרב שלמה היימן, ונחשב לאחד התלמידים המוכשרים שם. בשנת 1943, עם הקמת ישיבת לייקווד על ידי הרב אהרן קוטלר, בחר הרב קוטלר בשלמה לאחד מ-14 חברי הגרעין המייסד. הוא למד שם עד שנת 1949.
תקופת חב"ד
לקראת סוף שנות ה-40 החל שלמה להתקרב לחסידות חב"ד ולרבי יוסף יצחק שניאורסון. בשנת 1949 עבר ללמוד בישיבת ליובאוויטש.בי"ט בכסלו תש"י, כחודש לפני פטירתו, קרא האדמו"ר לו ולזלמן שחטר-שלומי ועודדם לצאת לקולג'ים כדי לעסוק בקירוב ליהדות. שבוע לאחר מכן, בחג החנוכה, יצאו השניים לאוניברסיטת ברנדייס, שם למדו עם הסטודנטים חסידות ועודדום להניח תפילין. בכך היו לשלוחי חב"ד הראשונים.
לאחר פטירתו של האדמו"ר התקרב שלמה לחתנו, רבי מנחם מנדל שניאורסון. בשנת 1951 ביקש ממנו הרבי להפיץ את תורת החסידות בישיבות, והוא החל להסתובב בישיבות בארצות הברית ולקרב תלמידים לחסידות ולתורת חב"ד.
בהמשך קיבל שלמה פנייה מסטודנטית באוניברסיטת קולומביה למסור שיעורי יהדות לסטודנטים שם, ובא לשאול על כך את הרבי מליובאוויטש. לאחר שהרבי אמר לו שהוא צריך לחשוב על כך, ביקש ממנו שלמה שייתן לו להתחיל עם השיעור ורק אחר כך יחשוב וכבר למחרת החל בפעילות באוניברסיטה.
בשנת 1954 פנה שלמה לרבי ואמר לו שאם באים מאה איש לשיעור, לאחר שהוא מבקש מהם לשבת גברים ונשים בנפרד הוא מרגיש שהוא איבד 90 מתוכם, וכשהוא מבקש מהבנות לא לשיר הוא מאבד תשעה נוספים, וכך במקום לדבר עם מאה הוא מדבר עם אחד. הוא ביקש את רשותו לאפשר ישיבה מעורבת. הרב קרליבך סיפר שהרבי ענה לו: "אני לא אומר לך מה לעשות וגם לא אומר לך מה לא לעשות, אם אתה רוצה לעשות משהו על דעת עצמך, יהי רצון שתצליח". הרבי עצמו כתב שהוא מצטער על שסברו שהוא תומך בדרכו של קרליבך, שאותה הגדיר כמנוגדת להלכה ולשיטת החסידות. קרליבך החליט לעזוב את ליובאוויטש ולפתוח בדרך עצמאית. לימים תיאר זאת:
''הגיע הזמן שלי לעזוב את ליובאוויטש, אך הדבר הכי קשה היה, לא הייתי בליקווד, לא הייתי בליובאוויטש, לא הייתי בשום מקום בעולם. לוקח הרבה זמן לעמוד לבדך על הרגליים, בין שמים לארץ... ''דרכו העצמאית
קברו של קרליבך, בהר המנוחות בירושלים
הרב קרליבך החל להפיץ את תורת החסידות בסגנון חדש, ששאב את אופיו מה"גל החדש" ששטף את ארצות הברית בשלהי שנות ה-50 ושנות ה-60. בליווי הגיטרה שלו נדד ברחבי המדינה. החלו להתקבץ סביבו חסידים שהתלהבו מסגנונו.שיריו הראשונים יצאו בשני תקליטי ביכורים, אחד מהם ("הנשמה לך", 1959) בעיבוד מילטון אוקון. תקליטים אלו פרסמו את להיטיו הראשונים - "אשא עיני", "השמיעיני את קולך" "לולי תורתך" ו"עוד יישמע", המושר כמעט בכל חתונה דתית.
ב-1963 הופיע קרליבך במועדון "Village gate" בניו יורק, להופעה מוקלטת ראשונה. התקליט נקרא על שם אחד השירים בו, "פתחו לי שערי צדק", מתוך רצון לפתוח את הלבבות בין האנשים ובינם לבין שערי השמים. כמו בשאר הופעותיו, הצטרף הקהל לשיר איתו. הרב קרליבך התפרסם עוד יותר כשהופיע ב-1966, בגריניץ' וילג' לאחר פגישה עם בוב דילן, נינה סימון וזמרים אחרים. משם המשיך לפסטיבל הפולק בברקלי. הרב קרליבך החליט להישאר בסן פרנסיסקו כדי לקרב ליהדות צעירים "היפים" ומחוסרי בית. למטרה זו הקים שם את "בית אהבה ותפילה". ב-1967 נפטר אביו וקרליבך התמנה תחתיו, יחד עם אחיו התאום, לרב הקהילה. באותן שנים החל קרליבך לנסוע ולהופיע בקהילות יהודיות בעולם, כולל ישראל. כמה מחסידיו שימשו להקת הליווי שלו. התלהבותו וריקודיו במהלך ההופעה הולידו את הכינוי "הרבי המרקד".
ב-1976 התיישבו חסידיו ביישוב "מבוא מודיעים" על יד לטרון. הרב קרליבך התגורר שם באופן חלקי. ב-1969, בפסטיבל הזמר החסידי הראשון, זכה שירו "והאר עינינו", בביצוע השלושרים, במקום השלישי. שירים אחרים שלו צעדו במקומות גבוהים במצעד הפזמונים העברי השנתי בישראל. חלק משיריו קיבלו משמעויות לאומיות, כמו "ובאו האובדים", "למען אחי ורעי", "עוד אבינו חי" ו"לא אמות כי אחיה", שנכתבו במסגרת המאבק לעליית יהודי ברית המועצות שבו השתתף מהשנים הראשונות. את שני האחרונים כתב לבקשתו של יעקב בירנבאום. לחניו חדרו במיוחד לציבור הדתי-לאומי והחל להתפתח ז'אנר של שירת קרליבך.
בשנות ה-80 החל להקליט ולהפיץ סיפורים חסידיים. במסעותיו באירופה נהג להסתובב בבתי כנסת ולאסוף ספרים תורניים שהיו מיועדים לגניזה, מהם הרכיב ספרייה תורנית גדולה. הוא ניצל את הסדקים הראשונים שנבעו בחומת השלטון הקומוניסטי לעריכת הופעות בחבר המדינות בשנים 1989 ו-1991.
בגיל 48 נישא לנעילה (גליק) מטורונטו. לבני הזוג נולדו שתי בנות – נשמה ונדרה. נשמה היא זמרת, המבצעת בין היתר את שירי אביה.
הרב קרליבך נפטר בט"ז בחשוון תשנ"ה, 21 באוקטובר 1994, מהתקף לב, במטוס שהיה בעיצומה של המראה. השיר האחרון שניגן, דקות קודם פטירתו, היה הפסוק "חַסְדֵי ה' כִּי לֹא תָמְנוּ כִּי לֹא כָלוּ רַחֲמָיו" (איכה, ג', כ"ב). במסע הלווייתו שרו מפזמוניו וניגוניו, והשיר האחרון, שנוגן במהלך הטמנת גופו, היה ברכי נפשי את ה' בלחן שלו. כיוון שפיזר את כל כספו לצדקה, הוא נפטר חסר פרוטה, ותלמידיו נאלצו לקבץ תרומות כדי לארגן את הלוויה. הוא נטמן בהר המנוחות בירושלים. על שמו נקרא רחוב "שיר לשלמה" בשכונת רמת דניה בירושלים.
דיסקוגרפיה
אלבומי אולפן
הנשמה לך (Haneshama Lach (Songs Of My Soul 1959
ברכי נפשי (Borchi Nafshi (Sing My Heart 1960
מקדש מלך In the Palace Of The King 1965
הנה ימים באים Days Are Coming 1973
ישראל בטח בה' Yisrael B'tach BaShem 1973
התעוררי Hisoriri
הנה אנוכי והילדים Sings With The Children Of Israel 1990
שבת עם שלמה Shabbos with Shlomo 1992
Sweetest Friends 1995
מלאכי עליון Shabbos In Shomayim 1995
המתנה של שבת The Gift of Shabbos 1995
שובה Shuva 1996
פתחו לבכם Open Your Hearts 1999
למען אחי ורעי Holy Brothers & Sisters 1999
ר' שלמה קרליבך מספר ושר: מוישלה שואב מים וסיפור על האלף בית 2001
סיפורי נשמה Telling Stories in Hebrew 2002
קבלת שבת Kabbalat Shabbat 2002
לשמוע אל הרנה Rosh Hashana (שני חלקים) 2003
אבן מאסו הבונים
ובנה ירושלים U'vne Yerushalaim
לכבוד שבת L'kovod Shabbos
כשושנה -אהרון רזאל, חיים דוד, שלמה כ"ץ (2007)
אוספים
The Best Of Shlomo Carlebach: 1960-1990 (ארבעה חלקים) 1991
רב שלמה קרליבך: 30 שנה The Very Best of Shlomo Carlebach (שני חלקים) 1991
סיפורי קרליבך (שישה חלקים) 1996
Shlomo's Greatest Stories (ארבעה חלקים) 1996
הלהיטים הגדולים Greatest Hits Unplugged (נועם הפקות) 1996
Last Shabbos In Golus 1999
שלמה באהבה (Shlomo Beahava Undiscovered Masterpieces) (שני חלקים) 2000
הלהיטים הגדולים (גל-פז) 2001
המיטב של ר' שלמה קרליבך 2002
אוסף השירים השקטים Great Hits Vol. 1: Quiet Songs 2005
אוסף השירים הקצביים Great Hits Vol. 2: Rhythmic Songs 2005
אלבומי הופעה
הרב שלמה קרליבך שר Rabbi Shlomo Carlebach Sings 1962
פתחו לי שערי צדק At The Village Gate 1963
שמעתי את הכותל שר I heard the Wall Singing (שני חלקים) 1968
אני מאמין Ani Maamin 1975
הרב שלמה קרליבך בהיכל התרבות Live in Tel Aviv 1976
Live in England 1978
Let There Be Peace 1979
הופעה חיה Live In Concert At Brooklyn College 1985
Nachamu Nachamu Ami 1983
שבחין אסדר Sh'vochin Asader 1992
שלמה חי Chai At Festival Arad 1992 1992
HASC - Time For Music 6 1993
מלווה מלכה A Melave Malka In Notting Hill 1993
עוד שלמה חי in Concert with Ayn Sapheq 1994
על אלה אני בוכיה Al Eileh Ani Bochia 1995
אתה בחרתנו Ato Bechartanu 1998
למען יהודי רוסיה For The Jews Of Russia 2003
הושענא רבה האחרון The Last Hoshana Raba 2003
שומר שארית ישראל Shemor Shearis Yisroel 2004
מוצ"ש נחמו Motzai Shabbat Nachamu 2005
Celebrating Our Mistakes 2006
כי אתה עמדי You Are With Me.עובדה מעניינת:
עד היום ידוע על 4 שירים שהלחין ואינם ידועים לציבור. -
#anchor(פרק א // ביקורות:)
שלום לכם.
אני שמח ומתרגש להציג כאן את הפוסט הראשון שלי בפורום המושקע הזה.האמת היא שיש כ"כ הרבה מה להגיד על כל כך הרבה נושאים שאני לא יודע במה להתחיל.
אבל דווקא מתוך המחשבה הזאת עלתה לי הנקודה הבאה...
נקודת מבקרי המוזיקה...
מפתיע?!
לפחות ניסיתי...מה יש במבקרי המוזיקה שאני צריך לדבר עליו בתור הפוסט הראשון שלי?!
טוב... זה די התחיל בזה שהיתה לי סוג של תחושה כזאת, שכאילו מבקרי המוזיקה הם אלו ששולטים בכיפה.
כאילו כל עולם המוזיקה מונח בכיסם ורק על פיהם ישק דבר...זה נכון ולא נכון...
נכון כי זה בעצם תפקיד המבקר שבא להגיד את דעת הרדיו שלשמו הוא נמצא שם...
ולא נכון כי אחרי הכל זוהי דעת יחיד של אדם שאיכשהו החליט שהוא מחליט...אז כאילו...
למה להתרגש ממנו???
כאילו - גם אם הוא מעביר ביקורת על שיר או ביצוע למינו אין לנו ממה להתרגש...באו אלי כמה אנשים שדיברו איתי על הנושא...
אמרתי להם כך: "קח דף ועט, תכתוב את השם שלך למעלה, ותחמיא לעצמך על השיר שלך, תהיה המבקר של עצמך."
כי סה"כ זוהי דעת אדם בודד...
אז תהיה אתה האדם הבודד...הלא כן?!
-
צודקים!!!
מזמין אתכם להתחדש משיר חדש שהלחנתי ושרתי.
סליחה על הכ(ק)ול....
חשיפה ראשונית!!! -
אני רוצה לדון היום בשאלה מעניינת ולא פחות חשובה..
מהי מוזיקה הזו שכולם מדברים עליה ואיך היא משפיעה עלינו.
ובכן..
זהו נושא שלא דובר עליו כאן בעבר (כמעט) ולכן ברצוני לגעת בו...
אקדים לזה שמוזיקה היא אומנות, ומה כוונתי???
נניח ואתם נמצאים במוזיאון הלובר, יש שם הרבה יצירות של אמנים...
פתאום לנגד עיניכם אתם רואים קשקוש גדול מאוד, בד מלוכלך בצבע בלי יופי ובלי חן...
"זה בטח סמרטוט לניקוי האבק שעל המוצגים" אתם חושבים,
אך מה מפתיע לראות כי בשלט הקטן שמוצמד לציור נכתב... "100,000 יורו"... מה????!!!!
מ-א-ה א-ל-ף י-ו-ר-ו???!!!
על הקשקושון הזה????
על מה ולמה???
ובכן זה נורא מטריד ואתם הולכים למדריך שהוא מסביר לכם כי הציור משקף את נפשו ורוחו של האמן.
כנ''ל אם תמצאו בד עם 3 נקודות שחורות וקשקוש מחבר ביניהם ויגידו לכם "אהההה... זו אומנות מודרנית".... [על הנושא הזה עוד צריך להרחיב]
אני חושב שהבנו את הרעיון...
האמנות לא נוצרת בשביל לתת סיפוק לצופה בלבד...
אלא הרבה יותר מזה!
האמנות מורה ומשקפת את מה שעובר בליבו של האמן...
ולכן...
כאשר אנו שומעים מוזיקה אנחנו משתתפים בחלק מהחוויה של הזמר
(ובשביל הניסוי – תנסו לחשוב כמה פעמים יצא לכם להרגיש את הנשמה של הזמר באמצע שיר, לדוגמא – קרליבך...)
יוצא לי לפעמים אנשים שאומרים "איכססססססססס" על מוזיקה קלאסית,
או "מה זהההה?!?!?!" על חזנות (גם הספרדית וגם האשכנזית)
אבל הכל תקין וזה לגיטימי לגמרי כי לא כל אחד ולא כל אדם חייב ומוכרח להתחבר לסגנון מסוים,
אני אישית לא מבין באומנות וממילא אני לא מצפה מעצמי לאהוב כל יצירה או כל מוזיקה.
עכשיו נדלג רגע לנושא אחר...
תתארו לכם עולם בו כל הצלילים מא' עד ת' היו באותו טון ובאותו קצב...
כמה משעמם היה העולם שלנו???
עכשיו נבין כמה שעשה איתנו הקב''ה חסד, וגם יש לנו עולם עם צלילים מגוונים ונפש שמרגישה, אנחנו מצליחים להרגיש את המוזיקה בלב...
יש מחקרים אפילו שמוכיחים שמוזיקה עוזרת לנפש...
ואני די חושב שאני מבין למה.
מוזיקה היא דבר ריגשי ורוחני (לא מיסטי).
היא מתחברת כך כי כך המוח מבין אותה.
הוא יודע לנווט את המוזיקה למקום בו הוא שומר את הרגשות והתחושות.
הוא מרגיש בנשמה של השיר.
לכן המוזיקה כל כך משפיעה הרבה יותר מאשר שיח וסוד בין אדם לחבירו.
מאידך, היא רב גוונית כדי שכולם יוכו להנות ממנה...
זוהי התיאוריה אני מקווה שהבהרתי את הנושא לאשורו...
מה דעתכם ??!! -
#anchor(@גדי גדי | טורי תובנות: פרק ה // העולם שמעבר:)
"המוזיקה נתנה ליהודים דרך לבטא את הצד האנושי בעולם לא אנושי,
לברוח מהמציאות, לבטא את השאיפה לחופש ולמצוא נחמה ותקווה
(מתוך "מיתרי הלב" ).בימים הקרובים נציין את יום השואה,
תקופה בה נטבחו ללא עוול בכפם ורק בגלל היותם יהודים 6 מיליון אנשים.
דווקא בתקופה זו של ימי ספירת העומר חל היארצייט הזה, כי אלו ימים של צער והשתתפות בכאבם של האחרים. למרות שלא היינו בימי ר' עקיבא וגם לא היינו בימי המלחמה,
אבל עדיין הכאב והאובדן ממשיכים איתנו עד ביאת משיח צדקנו.
כחלק מאיסורי התקופה ואני חושב שאפשר גם להוסיף את יום השואה - זה לא לשמוע שירים. ומדוע???
כפי שכבר אמרנו בעבר מוזיקה היא רוחנית ואומנותית, כאשר עשרות לחנים הולחנו דווקא במחנות ("אני מאמין" המפורסם) מתוך הצער, וכל זה כי מוזיקה היא החיבור לעולם שמעבר.
על המוזיקה אין מקום להרגיש משא ונטל, אין מקום לאכזבה.
יהודים בשואה בחרו דווקא במוזיקה כדרך להפיג רק קצת מן המקצת ממה שחוו שם.
ובימי הספירה וביום השואה, רק כדי להרגיש מעט מן המעט ממה שסבל היהודי שהכי 'נהנה' כביכול במחנות, אסרו עלינו את המוזיקה, כדי שנהיה עם רגלים על הקרקע, עם כל העוצמה, ונחוש בצערם.
מי יתן ונזכה לביאת משיח צדקנו במהרה,אכי"ר.
-
שרגי גשטטנר
שרגי (שרגא אליהו) גשטטנר (באנגלית: Shragee Gestetner; ה'תשמ"ו, 1986 – י"ח באייר ה'תשפ"א, 30 באפריל 2021) היה זמר ומלחין חסידי, תושב קנדה. נספה באסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר בהר מירון, בשנת 2021.
ביוגרפיה
נולד במונטריאול שבקנדה, לחיים גשטטנר, חסיד סקווירא, ולשושנה ילידת בני ברק, נכדתו של הרב שרגא סיני, מייסד ומנהל בית הספר "יסודי התורה" בתל אביב ומראשי החינוך העצמאי בארץ ישראל. התחנך במוסדות חסידיים במונטריאול ובארצות הברית.כנער היה חבר במקהלות חסידיות ועסק בהלחנה, אך לבקשת הוריו נמנע מלעסוק בתחום זה באופן מקצועי עד לנישואיו. נשא את בתו של מרדכי דירנפלד ממונסי. המשיך לעסוק בהלחנת שירים חסידיים, שבוצעו בידי זמרים חסידיים שונים. בין לחניו: "אל הכבוד", שהושר על ידי שרולי ורדיגר, ו"אנעים זמירות", של שלוימי דסקל.
בסוף העשור הראשון של המאה ה-21 גילו אותו המפיק יוסי טיברג והמלחין יוסי גרין. הם לקחו אותו תחת חסותם והחליטו להפיק עבורו אלבום. בשנת 2012, אחרי שלוש שנות עבודה, יצא אלבום הבכורה – "שרגי", בהפקתו של טיברג, הכולל לחנים של גרין, פינקי ובר, וגשטטנר עצמו. את האלבום עיבדו יהושע פריד, וכן יובל סטופל ואלי לשינסקי. יחד עם האלבום יצא הקליפ של אחד משירי האלבום – "כרחם אב על בנים כן תרחם עלינו".
גרין המשיך לעבוד עם גשטטנר, ובשנת 2014 הוציא את האלבום "ווארעמקייט" (בעברית: "חמימות"), שהוא אחד מסדרת האלבומים "גוונים של גרין", הכוללים להיטים מלחניו של גרין.
בשנת 2017 השתתף באלבום "הכל לטובה", שהוא אחד מסדרת האלבומים "מונה", מלחניו של מונה רוזנבלום.
גשטטנר השתתף במספר אלבומי מוזיקה שהופקו בארצות הברית על ידי מפיקים שונים. השתתף בשני האלבומים "אמן ואמן", שנועדו לחזק את הנושא של עניית אמן וכללו לחנים של אייבי רוטנברג, בעיבודו של ישראל לאם.
גשטטנר הופיע באירועים שונים וכן בחתונות, בעיקר בארצות הברית ובקנדה. עם השנים החליט לנטוש את עולם המוזיקה לטובת לימוד תורה וחינוך ילדיו, ולפרנסתו עסק ביוזמות עסקיות שונות.
באביב 2021 הגיע עם שני אחיו לביקור בישראל כדי להשתתף בל"ג בעומר בהילולת רבי שמעון בר יוחאי שנערכה ביום חמישי בלילה, והוא התעתד לשוב לקנדה ביום ראשון. הוא נספה באסון שהתרחש בהילולה, כאשר נמחץ למוות יחד עם עוד 44 חוגגים. הלווייתו נערכה למחרת בירושלים והוא הובא לקבורה בהר המנוחות. בעקבות הידיעה שהוא שוהה לבדו בישראל ובני משפחתו אינם משתתפים בהלוויה, באו מאות אנשים שלא הכירוהו לחלוק לו כבוד אחרון. בני משפחתו צפו בהלוויה באמצעות זום.
חיים אישיים
הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים.אלבומים
שרגי – 2012
ווארעמקייט – גוונים של גרין 4 - 2014אלבומים בהשתתפותו
אמן ואמן – מלחניו של אייבי רוטנברג
לרקוד 2 – בהפקת המנצח איצי שוורץ
כדאי ר' שמעון בר יוחאי – שירי ל"ג בעומר.
הכל לטובה – מונה 6–7עובדה מענייננת:
מאז פטירתו, כמות השומעים של השיר ''חמול'' עלתה בכמעט 50,000(!!!!) צפיות נוספות בערוצי המוזיקה והרשתות החברתיות. -
אני אשמח לדעת האם לציבור יש עניין וזרימה לגבי זב שכנראה אתחיל לכתוב ספר תאורייה חרדי מפורט ומסודר במינו.
יש לזה ביקוש???
-
מרדכי בן דוד.
מרדכי ורדיגר (Mordechai Werdyger; הידוע כמרדכי בן דוד, ובראשי תיבות מ.ב.ד; MBD; נולד בי' בניסן תשי"א, 16 באפריל 1951) הוא זמר ומלחין מהבולטים ביותר במוזיקה החסידית ומפורצי הדרך למוזיקה החסידית החדשה.
ביוגרפיה
נולד בניו יורק לחזן והזמר דוד ורדיגר חסיד גור ולמלכה, ניצולי שואה ילידי פולין.אביו היה מחלוצי המוזיקה החסידית המוקלטת (יחד עם בן ציון שינקר) ומגדולי המלחינים החסידיים באותן שנים, אשר הושפע בעיקר מהמלחין הגוראי יעקב תלמוד.
בנערותו הושפע מסגנונו של אביו, וכן מזרמים נוספים במוזיקה החסידית הישנה שאליהם נחשף כתלמיד ישיבה, ובהמשך גם משלמה קרליבך, ומסגנון הרוק העולמי.
בגיל 16 החל להלחין קטעי מוזיקה פשוטים על הפסנתר בבית, אביו ששמע את זה דחק בו להוציא אלבום משלו, ואף מימן את כל ההוצאות באלבומו הראשון שאותו הקליט יחד עם חבריו במהלך נופש בהרי הקטסקילס בניו יורק, בזמנו החליט בעצת חבר להשתמש בכינוי מרדכי בן דוד (על שם אביו שהיה זמר מפורסם באותן שנים) כשם במה, וזה הפך לשמו המסחרי עד היום.
שירו הראשון שהופץ הוא "ממקומך", בתקליט שהוציא אביו בשנות ה-70 בשם "מעליצער עונג שבת - דוד ומרדכי בן דוד ורדיגר".
היה מהמוזיקאים הראשונים ששילבו מוזיקה חסידית יחד עם מוזיקה מודרנית כמו רוק'נרול וג'אז, ועקב כך בחוגים חרדיים מסוימים נמנעים מלהשמיע את שיריו בפומבי. הסגנונות המודרניים בולטים במיוחד באלבומו 'נשמה' משנת 1974 ששם שר בהגייה עברית ולא בהגייה אשכנזית או חסידית כמקובל גם באלבומים אחרים שלו עצמו.
מרדכי בן דוד הלחין בעצמו כמעט כל שיריו באלבומים הראשונים, ואף את רוב השירים באלבומים המאוחרים יותר. במשך השנים עבד עם מלחינים ומעבדים רבים כמו מונה רוזנבלום, משה לאופר, הלל פלאי, יוסי גרין, יואלי דיקמן, ברוך צ'ייט, אהרן רזאל, אלי קליין ואיצי ברי. רוב השירים הולחנו על טקסטים מהמקורות, והשאר נכתבו על ידי כותבים שונים בשפות עברית יידיש ואנגלית, ביניהם הוא עצמו.
בראיונות עמו אומר שלדעתו האלבום הטוב ביותר שלו הוא 'אהבתי תפילתי' שיצא ב-1978, לדבריו זה היה בסיום התקופה שבה שירת את האדמו"ר מריבניץ, וניכרת השפעתו על השירים.
מבחינה מסחרית נחשב באופן מובהק לזמר החסידי הגדול ביותר החל מראשית שנות ה-70, ועד לסוף שנות ה-80. מאז נחשב לאחד מהזמרים המובילים בעיקר לצד אברהם פריד. ועד היום פעמים רבות מכונה בתקשורת כ'מלך המוזיקה החסידית' או בכינויים דומים.
אישית
בשנות השבעים היגר לארצות הברית האדמו"ר מריבניץ, ובן דוד שפגש אותו נעשה לאחד מחסידיו הקרובים, ובמשך כמה שנים שירת אותו כ'משב"ק', האדמו"ר היה אלמן באותה עת, ובן דוד אף שידך לו אשה, שנים לאחר פטירתו מרדכי בן דוד כתב עליו ספר ביוגרפי.על אף שכהמשך לאביו ומשפחתו מתלבש כחסיד גור, מרדכי בן דוד היה מקורב למנהיגים חסידיים שונים, בתחילה ובעיקר לאדמו"ר מריבניץ, ובהמשך לרב שמעון נתן נטע בידרמן האדמו"ר מלעלוב, ואף לרב יצחק מאיר מורגנשטרן שדרכו הושפע גם מחסידות ברסלב, והדבר מתבטא בין השאר בכמה שירים עם מילים שמקורם בחסידות ברסלב (אפשר לתקן, בעניין השמחה, צעקה ועוד). החל מ-2019 החל להתקרב אף לרב שאול אלתר, מנהיג קבוצה שפרשה מחסידות גור.
בין שנות ה-70 לשנות ה-90 הוציא באלבומיו להיטים רבים של רוק חסידי, ואף שירים הפונים למגזרים נוספים, בין היתר היה פופולרי ביותר במגזר הדתי לאומי, ובמגזר היהודי המודרני אורתודוקסי בארצות הברית. באותן שנים היה מופיע הרבה בתערובת של גברים ונשים. החל מסוף שנות ה-90 חזר בהדרגה לסגנון חסידי מסורתי, ואף חדל מלהופיע בפני קהל מעורב מלבד למטרות קירוב רחוקים.
אחדים משיריו ידועים אף במגזר הכללי, ובהם "משיח משיח משיח" ו"מאמינים בני מאמינים". בראיונות הוא מספר שבעיניו השיר הנחשב ביותר שלו הוא "אודך" מתוך האלבום 'אהבתי תפילתי' (1978).
במקביל לעיסוקו בתחום המוזיקה, היה מפעיל טיולים מאורגנים מישראל ומארצות הברית לקברי צדיקים במזרח אירופה, ואף חידש את המנהג לשהות בשבת בקברו של הבעל שם טוב בעירה מז'יבוז' באוקראינה. בן דוד מרבה בביקורים ובהופעות בישראל, ובנסיעות לקברי צדיקים בעולם.
בין היתר הופיע בקביעות בהופעות של ארגון "האסק" האמריקאי, מספר פעמים יחד עם הזמר אברהם פריד. בהמשך החל להימנע מלהופיע בתערובת של גברים ונשים. בשנת 2013 הגיעו להסדר שבחלק ההופעה שבה ישיר בן דוד הקהל יפרד גברים לחוד ונשים לחוד.
בן דוד הוציא עשרים ושמונה אלבומים. את עשרים ושלושה האלבומים הראשונים הפיצה חברת גל פז, והחל משנת 2004 עבר להפיץ את אלבומיו באמצעות המעבד מונה רוזנבלום, שעיבד גם את רוב אלבומיו המוקדמים. באלבומו "צעקה" את רוב השירים עיבדו הצמד אלי קליין ואצי ברי. באלבומיו האחרונים המפיק ומי שאחראי בעיקר על בחירת השירים הוא בנו הזמר יידל ורדיגר.
בן דוד הוא אביו של הזמר החסידי יידל ורדיגר, אחיו של הזמר מנדי ורדיגר ודודו של הזמר ישראל ורדיגר.
עד ל-2018 התגורר בסיגייט שבברוקלין, ניו יורק, בשנת 2012 נפגע ביתו, ובו אולפן ההקלטות הפרטי שלו, בסופת ההוריקן סנדי.
ב-2018 סיפר כי עשה עלייה לארץ ישראל ומתגורר בירושלים, הוא שוהה בישראל בעיקר בחגים ובהופעות אך במרבית השנה ממשיך להתגורר בארצות הברית.
ב-2020 החל להגיש את תוכנית "שירין ורחשין" בימי שישי בצהריים ברדיו 'קול חי'.
נשוי לאסתר, ולהם 2 ילדים: בתו נשואה לאיש העסקים החרדי מאיר גורביץ'. ובנו הוא הזמר יידל ורדיגר.
הופעות ופוליטיקה
הופעותמרדכי בן דוד בהופעה בכרמיאל, חנוכה תשע"ז
בראשית דרכו היה מרבה להופיע בהופעות. הופיע כשני עשורים בהופעות המאורגנות על ידי הארגונים האסק ואהל, הופיע גם בהופעות בישראל, הפופולריות הגוברת של שיריו והופעותיו כמו גם הופעות של אמנים נוספים, גרמה לגדולי הרבנים החרדיים לצאת בקול קורא מיוחד, האוסר הופעות מעורבות כליל. גם אם לא רוקדים בהופעות אלו אלא הישיבה מעורבת. בשלהי שנות ה-90 הפחית את הופעותיו ובראשית שנות האלפיים פסק להופיע אף בהאסק בתשע"ג שב להופיע בהאסק לאחר שסיכם עם המארגנים על הפרדה במופע.בישראל מיעט להופיע בשל איסור רבנים על "ערבי שירה" החל מ-2015 החל להופיע בהופעות לגברים בלבד במסגרת קומזיצים לבני ישיבות, בהשפעת אחד המפיקים שלו, שלום וגשל, זכו ההופעות הללו להסכמה של יו"ר "משמרת הקודש והחינוך" מרדכי בלוי.
בינואר 2017 התייחס בביקורתיות לנשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה בהופעה בירושלים וכינה אותו "כושי". דבריו עוררו הדים ודווחו בעיתונים מרכזיים בארצות הברית.
שירים הנושאים מסרים פוליטיים
יש משיריו של בן דוד הנושאים מסרים פוליטיים. ב-1984 הוציא אלבום הנקרא בעברית ”סימן טוב“ אך באנגלית פורסם בשם "Hold on" (החזק מעמד) על שם שיר הנושא, שנכתב על אסיר ציון נתן שרנסקי.ב-1985 הוציא אלבום הנקרא בעברית "אני מאמין" אך באנגלית פורסם בשם "Let My People Go" (שלח את עמי) על שם שיר הנושא, שנכתב על אסירי ציון נתן שרנסקי ואידה נודל.
ב-1986 בלט השיר "ירושלים אינה למכירה" (Yerushalaim Is Not For Sale) נגד סניף האוניברסיטה המורמונית שנבנתה בירושלים בהר הצופים.
ב-1994 הוציא את השיר "חברון מאז ולתמיד" במחאה על וויתורים ישראליים בהסכם אוסלו.
ב-1999 הוציא את השיר "עד מתי" (נכתב על ידי חיים ולדר) המוחה נגד הסתה המכוונת לדעתו נגד הציבור החרדי, הגורמת לשנאת אחים. הוא שילב שמות של פוליטיקאים כטומי לפיד ויוסי שריד, בתוך השיר "לפיד של אש קוצף ורועש, שורף ומבעיר את העיר, לא מותיר שריד, תקווה ואחווה, להפריד בכל מחיר, מלחמת אחים, רק להשמיד ת'עבר גם העתיד כשאח נגד אח, המנצח תמיד מפסיד"
ב-2012 הוציא את השיר למען שחרור האסיר שלום רובשקין: אחדות למען הצדק בהשתתפות הרבה זמרים חסידים ידועים.
דיסקוגרפיה
ניגונים חסידיים (1973)
הנני (1974)
נשמה (1975)
אוהבי השם / אהבתי תפילתי (1977) (I'd Rather Pray and Sing)
וכל מאמינים (1979) (Songs of Rosh Hashana)
משיח במהרה יבוא (1980)
זכרונות (1981)
בהופעה חיה (1981)
רק שבת אחת (Just One Shabbos) (1981)
איך האב געווארט (יידיש) (1982)
מעגל השנה (1982)
סימן טוב (1984) (Hold On)
אני מאמין (1985) (Let My People Go)
ירושלים אינה למכירה (Yerushalaim Is Not For Sale) (1986)
כולנו יחד (1987) (MBD and Friends)
מהרה יבנה המקדש (1988) (Yerusholayim Our Home - לכבוד יום-טוב)
האלבום הכפול (1990)
solid MBD (יצא ב-1990)
משיח (1992)
תמיד בשמחה (1994) (Always Happy)
ניגוני בית אבא (1996) (Once Upon a Niggun)
אין עוד מלבדו (1997)
האוסף האנגלי (1998)
לולא תורתך (1999) (We Are One)
מאמינים בני מאמינים (2001)
קומזיץ (2003)
עד מתי (3 שירים) (2004)
אפשר לתקן (2006)
האוסף האידישאי (2007)
כולם אהובים (2009)
פלטינה (2009) (Platinum Collection)
כיסופים (2011)
אלבום הסנגלים (2016)
צעקה (2017)
סינגלים
סימן טוב וכיצד (1989)
חברון לתמיד (1996)
עורה (2005)
ענווים ענווים (2008)
עורה (2008)
לבדו - משפחה (2008)
עומדות היו (2012)2020
יחד שבטי ישראל (2012)
אפפוני (2013)
נקום (2015)
בשיר וקול תודה (2015)
ובמקהלות (2015)
בואי בשלום (2017)
כדאי רבי שמעון (2019)
די (2020)
בני חורין (2021)עובדה מעניינת:
שירים וקליפים של מרדכי בן דוד המועלים ליוטיוב זוכים למיליוני צפיות אף על פי שחלק מקהל היעד שלו אינו מחובר לרשת האינטרנט. ערוץ היוטיוב של בן דוד מונה למעלה מ-32 מיליון צפיות. -
ישי ריבו
ישי ריבּוֹ (נולד ב-3 בפברואר 1989, כ"ח בשבט ה'תשמ"ט) הוא זמר-יוצר ומוזיקאי ישראלי.
ביוגרפיה
נולד לראובן ורוחמה, משפחה דתית, וגדל במרסיי שבדרום צרפת. בגיל שמונה וחצי עלה עם משפחתו לישראל. בתחילה התגוררה המשפחה בכפר אדומים. המשפחה עברה תהליך של התחרדות ולאחר שש שנים עברה ליישוב תל ציון. למד בכמה ישיבות חרדיות, בהן בישיבה לעולים מצרפת בירושלים. שירת שנה וארבעה חודשים בחיל החימוש במסגרת נצח יהודה.בגיל 13 החל לכתוב שירים, להלחינם ולהקליטם בביתו. בגיל 18 החל ללמוד לנגן בגיטרה. הקים עם חברים את להקת "תכל'ס" שביצעה מטאל רוק יהודי. לקראת סוף השירות הצבאי השתתף בכמה הופעות של להקת הרבנות הצבאית, בעקבות בקשה של שי אברמסון, החזן הצבאי הראשי. על אלבומו הראשון החל לעבוד במהלך שירותו הצבאי.
לאחר נישואיו עבר ללמוד במדרשת זיו, בראשות הרב אליהו אילני, בשכונת שערי חסד בירושלים.
ב-2012 כתב והלחין את השיר "כבתחילה" עבור גד אלבז. בהמשך שנה זו זכה בפרס אקו"ם לעידוד היצירה. במהלך 2012 היה ריבו הזמר הדתי הראשון שנטל חלק בפרויקט של עידן רייכל, כאשר ביצע את השיר "אור כזה" באלבום "רבע לשש".
ב-2013 זכה עם שירו "קול דודי" במקום השני בדירוג השופטים בפסטיבל הזמר והפזמון
בניסן תשע"ד (2014) יצא אלבומו הראשון "תוכו רצוף אהבה", ובעקבותיו יצא לסיבוב הופעות. במופעי ההשקה אירח את דניאל זמיר ויונתן רזאל. האלבום הגיע למעמד אלבום זהב ויצא במהדורה חדשה בתוספת השיר "השבעתי" אותו שר עם מקהלת ישיבת ירושלים לצעירים. באותה שנה שר את השיר "חדש ששוני" באלבום "שמחת עולם" המאגד שירים שהלחין הרב יצחק גינזבורג, ושר שני שירים באלבום "אחכה לו", שירים שעלו מאפר השואה שהוציאה להקת "הלב והמעיין".
שירו "קול דודי" זכה במקום הראשון במצעדים השנתיים של רדיו גלי ישראל ורדיו קול חי. השתתף בשיר "פתח לבך" בהפקת דוד ד'אור, שנכתב והולחן לזכרם של שלושת הנערים החטופים.
ריבו חיבר והלחין שירים לזמרים נוספים כמו גד אלבז, אברהם פריד, ומידד טסה.
בפרויקט "צמאה" הראשון, שר את "דרכך"; בשני את "והריקותי לכם ברכה"; בשלישי את "ימין ה' רוממה"; וברביעי, את "שיבנה".
באוקטובר 2015 הוציא סינגל ראשון מאלבומו השני - "מקשה אחת זהב", שכתב על הולדת בנו. במרץ 2016 הוציא את האלבום השני שלו "פחד גבהים". האלבום זכה באלבום זהב. באותה שנה התארח באלבומו של שלמה ארצי "קצפת", והשניים שרו בדואט את השיר "והאמת". כמו כן הוא הלחין שיר עבור רועי ידיד.
ב-2017 שר בטקס הדלקת המשואות.
בפברואר 2018 הוציא את האלבום "שטח אפור", שהגיע למעמד של "אלבום פלטינה". עוד קודם הוציא מתוכו את הסינגלים "הנה ימים באים", "אחת ולתמיד" ו"לשוב הביתה", שהגיעו לצמרת המצעד של גלגלצ.
ביוני 2018 הוציא את השיר "נפשי" ביחד עם הזמר והיוצר החסידי מוטי שטיינמץ. בינואר 2019 הוציא את השיר "הלב שלי". באוגוסט 2019 זכה בפרס שר החינוך לתרבות יהודית בתחום מוזיקה ע"ש אורי אורבך. ב-3 בספטמבר יצא הסינגל "סדר העבודה" המבוסס על פיוטי סדר העבודה המתארים את עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים בבית המקדש ומהווה סינגל שלישי מאלבומו "אלול תשע"ט".
בספטמבר 2019 הוציא את האלבום "אלול תשע"ט", המשלב פיוטי סליחות וסינגלים שהוציא לפני כן, האלבום זכה במעמד "אלבום זהב". באותו חודש הוציא דואט יחד עם עומר אדם לשירו "הלב שלי".
ב-24 בנובמבר 2019 הוציא דואט יחד עם נתן גושן בשם "נחכה לך", שזכה להצלחה רבה במצעדי הפזמונים.
ב-1 באפריל 2020 הוציא את השיר "כתר מלוכה", סינגל ראשון מתוך אלבומו החמישי שיקרא "סוף חמה לבוא". השיר יצא בשתי גרסאות.
בחודש אלול תש"פ הוציא אלבום הופעה משולש: במה קהל ואהבה, הכולל בתוכו שירים שהוקלטו בהופעות ודואטים עם זמרים שונים.
ב-24 בפברואר 2021 הוציא את הסינגל השני מתוך אלבומו החמישי, "סיבת הסיבות", לאחר מכן השתתף בשיר "בשלב הבא" מתוך האלבום "יבוא היום" של יוסף נטיב.
חיים אישיים
ריבו נשוי ליעל, בתו של הרב אבנר טוניק, ראש ישיבת "נחת רוח" שבמושב תפרח. לזוג שלושה בנים. מתגוררים בקריית משה, ירושלים.דיסקוגרפיה
אלבומי אולפן
2014: תוכו רצוף אהבה
2016: פחד גבהים
2018: שטח אפור
2019: אלול תשע"ט
אלבומי הופעה
2020: במה קהל ואהבהעובדה מעניינת:
ישי ריבו נחשב לזמר היחיד האהוב על כל המגזרים.
(אולי אני טועה). -
האמת שרציתי יותר רגוע אבל יצא לי קצבי ורענן. ובדרך לחן חדש... אופס...
בכל מקרה מהי דעתכם???
יותר מיקס ככה???
נראה לי שצריך... יותר נכון אני בטוח...
אני אוהב ביקורת זה מאוד בונה!!!
@סלאש @המאסטרו-הנסתר @משתמש-מקצועיעריכה: (מתעדכן)
Untitled Session 2_mixdown.mp3 -
נו מה דעתכם....
כמובן שהוא לפני עריכה ומיקס....
new `1.mp3 -
@proud-jew אמר בשרשור ביוגרפיות זמרים ומלחינים.:
@גדי-גדי אמר בשרשור ביוגרפיות זמרים ומלחינים.:
ריבו חיבר והלחין שירים לזמרים נוספים כמו גד אלבז, אברהם פריד, ומידד טסה.
מה הוא חיבר לפריד?
את המילים לשיר ''רק מילים פשוטות''.
-
@לבנדר-בראון אמר בידע בפסנתר:
אפרופו פסנתר חשמלי..
גם אני רוצה לקנות פסנתר חשמלי זול עם שמע טוב, הקלטה פנימית וקלידים כמו של פסנתר אמיתי (כאילו שקשה ללחוץ עליהם)
אם למישהו יש המלצות (אפי' יד 2 ) אשמח לשמוע||תודה רבה !! ||
חפש ימהה p45
-
@SHIMIX אמר בשלום אני מעבד מוזיקה צעיר אני רוצה לשמוע חוות דעת על הרמיקסים שעשיתי:
@מעבד-צעיר תקשיב
אחלה פלאגנים יש'ך שם
ואתה עושה איתם עבודה ממש טובה
צריך פשוט נסיון(לדעתי)
יותר אקורדים נכונים
אבל זה נשמע (ונראה) פצצתי לגמרי
תמשיך ככהמסכים לגמרי...
אתה צריך עוד קצת ניסיון אבל אתה ממש מושלם.
רעיון מקורקי ממש -
@proud-jew אמר בהבנתם את כל המילים?:
בעקבות דיון שמתנהל כאן
על אמריקאים ששרים בעברית בלי להבין, עלתה בי המחשבה שיש גם ישראלים ששרים בעברית בלי להבין...
טוב, אולי הם כן מבינים, אבל אני המאזינה שומעת משפט יפהפה ונמלץ ונהנית מהתחכום, אבל כשאני מנסה להבין את המשמעות של המשפט, או את הקשר שלו למשפט הקודם, או בכלל את הרצף של המילים היפות שהוא שר - אני מגלה שאין לי מושג על מה הוא מדבר...
קורה גם לכם?
מה אתם אומרים?קורה לי.
ובמיוחד אצל ישי ריבו היקר.
השירה שלו מדהימה אבל אף פעם לא הבנתי את המילים.
@גדי גדי | טורי תובנות: פרק ב // בעין העדשה המצ'וקמקת:
@גדי גדי | טורי תובנות: פרק ד // הערצה עיוורת ??!!:
שרשור ביוגרפיות זמרים ומלחינים.
@גדי גדי | טורי תובנות: פרק א // ביקורות:
קשה בלי מוזיקה?
@גדי גדי | טורי תובנות: פרק ג // מוזיקה משנה את העולם:
@גדי גדי | טורי תובנות: פרק ה // העולם שמעבר:
שרשור ביוגרפיות זמרים ומלחינים.
ספר תאוריה
שרשור ביוגרפיות זמרים ומלחינים.
שרשור ביוגרפיות זמרים ומלחינים.
תחילתו של פרוייקט חדש
עובד של שיר 3
שרשור ביוגרפיות זמרים ומלחינים.
ידע בפסנתר ["עזרה בבחירת פסנתר חשמלי" ]
עובד על שיר 2 (מתעדכן)
תוכנה לכתיבת תווים - המתקדמת ביותר
שלום אני מעבד מוזיקה צעיר אני רוצה לשמוע חוות דעת על הרמיקסים שעשיתי
הבנתם את כל המילים?
עובד על שיר (מתעדכן)